Olenko tyly, jos en kysy lapsen äidiltä lapsen synttärilahjatoiveita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kukh

Vieras
aiemmin olen kysynyt, mutta vastaus on aina tyyliin: joku kirja tai askartelutarvikkeita tms. Ei niissä siis mitään vikaa ole =) Mutta jos tietäisitte tämän lapsen ja hänen vanhempansa, niin... Tekisi mieleni ostaa lapselle jokin kiva lelu, "turhake" hänen vanhempiensa mielestä. Lapsi täyttää siis 7-vuotta maaliskuussa ja 3 viikon päästä on synttärit.

Minusta lapsi ei ole saanut olla lapsi siinä mielessä kuin pitäisi. Jo 5-vuotiaana häntä opetettiin joka ilta lukemaan ja laskemaan. Lapsi oppi sitten omaan tahtiinsa lukemaan pari kuukautta sitten. Mutta se, että joka ilta istuttiin opettelemassa, vaikka lapsi oli selvästi tuskastunut eikä olisi halunnut/jaksanut. Lapsen pitää harrastaa balettia ja pianon sekä viulun soittoa. Joka viikko. Harjoitella ahkerasti, että oppii ja osaa ja pystyy esiintymään. Jnejne.

Vanhempiensa mielestä lapsi on huippuälykäs ja sellaista lasta kai he toivovatkin :( Minusta hän on ihan tavallinen tallaaja, jota vanhemmat yrittävät kouluttaa jotta voisivat päteä. Lapsella ei ole kamalasti leluja, koska kaiken millä leikkii pitää olla kehittävää ja "älykästä". Kun lapsi oli eskassa kertonut toivovansa oppia korkeampaa matematiikkaa, olivat vanhemmat haljeta ylpeydestä ja ottivat tämänkin sen merkkinä, että lapsi oikeasti haluaa niin tai edes ymmärtää asian päälle. Minusta se vain kertoi siitä, mitä kotona puhutaan ja mitä painotetaan. Vanhemmat kertoivat juuri pari viikkoa sitten ylpeinä, miten lapsensa ei osaa tai halua yleensä leikkiä mielikuvitusleikkejä koska hän on niiiiiin älykäs. Kuitenkin kylässä käydessään lapsi leikkii muiden lasten kanssa mielellään ja kivasti - ja juuri niitä mielikuvitusleikkejä.

Tekisi mieleni ihan piruuttaan ostaa jokin kiva lelu, jolla tuonikäiset tytöt tykkäävät leikkiä :) Olisinko ihan kamalan tyly? tiedän, ettei lapsen äiti varmaan hirveästi tykkäisi, mutta lapsi tykkäisi.

niin ne lapset oppii "iteksiään" lukemaan 5vuotiaina.. :)

osta osta osta, vaikka littlest pet shoppeja. en mäkään haluais krääsää mutta kyllä kivoja leluja saa olla! :)

Tekisi mieleni ihan piruuttaan ostaa jokin kiva lelu, jolla tuonikäiset tytöt tykkäävät leikkiä :) Olisinko ihan kamalan tyly? tiedän, ettei lapsen äiti varmaan hirveästi tykkäisi, mutta lapsi tykkäisi.

Osta vaan. Ei äiti sitä lelua voi poiskaan ottaa.

Mielikuvitusleikit muuten nimenomaan kehittävät lapsen älyä, ohjattu toiminta ei niinkään.

Osta joku kiva lelu ja voithan kysyä tytöltä itseltään mitä haluais. Ja mä olen samaa mieltä että mielikuvitusleikit ne just älyä kehittää ja on merkki siitä että lapsi osaa ajatella.

Tuon ikäiseltä lapselta voi itseltään kysyä. Mutta vaikka mä en diggaa tuon kuvailemasi perheen arvomaailmasta, niin ei musta silti ole kivaa että lapselle ostetaan sellainen lahja, joka on perheen arvomaailman vastainen. Et sinä voi omia arvojasi heille tyrkyttää. Mä en tykkäisi jos mun lapselleni tuotais pyssy, vaikka mulla varmasti on kavereita joiden mielestä mä kiellän lapseltani jotain olennaista lapsuuteen kuuluvaa kun en hanki sille pyssyä.

[QUOTE="Tea";23169313]Tuon ikäiseltä lapselta voi itseltään kysyä. Mutta vaikka mä en diggaa tuon kuvailemasi perheen arvomaailmasta, niin ei musta silti ole kivaa että lapselle ostetaan sellainen lahja, joka on perheen arvomaailman vastainen. Et sinä voi omia arvojasi heille tyrkyttää. Mä en tykkäisi jos mun lapselleni tuotais pyssy, vaikka mulla varmasti on kavereita joiden mielestä mä kiellän lapseltani jotain olennaista lapsuuteen kuuluvaa kun en hanki sille pyssyä.[/QUOTE]

Jossakin vaiheessa vanhempien on vain opittava hyväksymään se, että heidän lapsensa on itsenäisesti ajatteleva henkilö, joka arvostaa ja pitää eri asioista kuin vanhemmat.

Jep, munkin tyttö oli eskarissa sanonut yhdestä laskusta että tää on vaikee kun tää on sitä korkeampaa matematiikkaa (eli laskussa oli ollut kaksinumeroisia lukuja, eli hänelle vähän liian korkeita) :D

Lahjaksi saa antaa mitä itse haluaa :) Osta zhuzhu pets ja sille joku tarvike!

[QUOTE="suski";23169352]Jossakin vaiheessa vanhempien on vain opittava hyväksymään se, että heidän lapsensa on itsenäisesti ajatteleva henkilö, joka arvostaa ja pitää eri asioista kuin vanhemmat.[/QUOTE]

No varmaan, ja kyllä mä tulen aina lastani rakastamaan vaikka siitä tulisi mikä palkkasotilas :D Mutta ajoinkin sitä takaa, ettei se ole mun KAVERINI tehtävä tarjota lapselle jotain, mitä siltä kaverin mielestä puuttuu. Siksi sanoinkin, että 7v lapselta voi jo kysyä. Jos lapsi ehdottomasti haluaa turhakkeen, ostakoon sitten.

Ostat lapselle mitä itse haluat hänelle ostaa. Mun mielestä on muutenkin kummallista esittää jotain tosi tarkkoja toiveita lahjojen suhteen, ellei lahjan antaja vältäämättä halua niitä kuulla. Meillä vähän erityyppinen tilanne, serkkuni aina soittaa joulun ja synttäreiden edellä ja ilmoittaa, mitä hänen 3 ja 5-vuotiaat lapsensa haluavat. Ja se on aina jotain Barbie-juttuja tai Dubloja tai jotain muuta mun mielestä mielikuvituksetonta ja tylsää. Mä haluaisin ostaa heille jotain erityistä, jotain mikä vähän kuvastaisi sitä, millainen ihminen mä, lahjan antaja, olen. Lapsilla on paljon tuttavia ja sukulaisia, että kyllä ne ne leegonsa saavat kuitenkin. Mutta ostan sitten niitä kun pyydetään.

kyllä ootte vastaajat ja kysyjä munattomia,

jos sulla on sanottavaa näitten ihmisten lapsenkasvatuksesta, niin meet jutteleen niitten vanhempien kanssa se on niitten lapsi eikä SUN.

Tässä taas sitä kuuluisaa nykysuvaitsevaisuutta, ja takana just se "natsi"ideologia, että erilaisuus on rikos. Tämä näkyy muuallakin tää sama ajatus muodossa: köyhät ei saa tehdä lapsia, koska ei pysty tarjoamaan tarpeeksi materiaa sille pennulle sitten ja sitten tää että jos joku vapaaehtoisesti kieltäytyy "turhakkeista" niin sekin on väärin,

sinä valitset oman lapsesi puolesta ja näillä vanhemmilla on sama vapaus. Ai niin, mutta tehän tietenkin kysytte lapsilta kaikki asiat ja nämä ovat alusta asti kykeneviä vastaamaan,

mä kanssa syötän lapselleni pelkkää karkkia, koska se TYKKÄÄ siitä..

ja todellakin sinä vastaaja joka väitit että äiti ei voi ottaa sitten pois lelua, niin tottakai voi! Vahingoittuuko se lapsi jotenkin siitä!?

nyt kyllä kiehahti, että tolla tavoin vanhempien selän takana aiotaan vehkeillä

kehtasit vielä kaikelle kansalle tän suunnitelmas ja kaikki kansa vaan rohkaisi.. voi maailmaa.

jos suunnitelmas toteutat niin soita samantien sosvirkailijoille että hakee sen lapsen pois sieltä, niin tulee sitten hoidettua homma sun osaltas kunnolla kerralla.

sen voi tehdä ihan nimettömänäkin sen ilmoituksen, jos ei oo pokkaa avoimesti ottaa kantaa toisten perheasioihin..

Vähän ot,mutta mistä ap tiedät tuon jokailtaisen lukemaan ja laskemaan opettelurutiinin?Ovatko siis vanhemmat ylpeinä kertoneet,että vaikkei se lapsi niin innoissaan asiasta olekaan niin joka ilta meillä vedetään reenit asiassa?

Ja sitten itse kysymykseesi,niin kyllä minäkin suosittelisin ostamaan jonkun "turhakkeen" joita joissain piireissä kutsutaan kivoiksi leluiksi,jotka kehittävät tarpeetonta mielikuvitusta. ;) Ja se on hyvä idea kysyä lapselta itseltään,että mitä haluaisi.Tosin joskus lapsi ei "uskalla" sanoa ihan suoraan jos tietää/aistii toiveensa olevan jollakin tavalla vanhempiensa mielestä väärä.

Toivottavasti keksit lapselle kivan lahjan! =)

[QUOTE="vieras";23169480]Vähän ot,mutta mistä ap tiedät tuon jokailtaisen lukemaan ja laskemaan opettelurutiinin?Ovatko siis vanhemmat ylpeinä kertoneet,että vaikkei se lapsi niin innoissaan asiasta olekaan niin joka ilta meillä vedetään reenit asiassa?

Ja sitten itse kysymykseesi,niin kyllä minäkin suosittelisin ostamaan jonkun "turhakkeen" joita joissain piireissä kutsutaan kivoiksi leluiksi,jotka kehittävät tarpeetonta mielikuvitusta. ;) Ja se on hyvä idea kysyä lapselta itseltään,että mitä haluaisi.Tosin joskus lapsi ei "uskalla" sanoa ihan suoraan jos tietää/aistii toiveensa olevan jollakin tavalla vanhempiensa mielestä väärä.

Toivottavasti keksit lapselle kivan lahjan! =)[/QUOTE]

Tiedän tämstä iltarutiinista, koska perheen äiti kertoi siitä minulle. Hän myös aprikoi kertoessaan, että pitäisiköhän siitä luopua, koska lukeminen tehdään niin usein itkun kanssa :/ Mutta eivät luopuneet, koska heidän lapsensahan on nero. Joka ei kuitenkaan oppinut lukemaan sen painostuksen avulla.

Lapselta en viitsi kysyä, sillä hän haluaa miellyttää vanhempiaan. Tai ehkä, jos olisin kahden kesken, niin voisin kysyä.

Kysyisin lapselta itseltään tai sitten ostaisin muuten jonkun sellaisen lelun/tavaran mistä hän tuntuisi tykkäävän. Ja siis ehdottomasti jonkun kivan turhakkeen josta olisi lapselle iloa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23169542:
Tiedän tämstä iltarutiinista, koska perheen äiti kertoi siitä minulle. Hän myös aprikoi kertoessaan, että pitäisiköhän siitä luopua, koska lukeminen tehdään niin usein itkun kanssa :/ Mutta eivät luopuneet, koska heidän lapsensahan on nero. Joka ei kuitenkaan oppinut lukemaan sen painostuksen avulla.

Lapselta en viitsi kysyä, sillä hän haluaa miellyttää vanhempiaan. Tai ehkä, jos olisin kahden kesken, niin voisin kysyä.

Niin ajattelinkin,että on jo oppinut toimimaan vanhempiensa toiveiden mukaisesti niin se kysyminen voi olla turhaa.Mä suosittelen rohkeasti vain ostamaan jonkun ihan tavallisen lelun hänelle.Tai jos miellytätkin sekä vanhempia että lasta ja ostat jonkun kirjan ja jonkun lelun?Tuntuu kyllä hurjalta,että tuonkinlaisia ihmisiä löytyy.Vaikka todennäköisesti lapsensa parasta hekin ajattelevat toiminnassaan.

[QUOTE="vieras";23169577]Niin ajattelinkin,että on jo oppinut toimimaan vanhempiensa toiveiden mukaisesti niin se kysyminen voi olla turhaa.Mä suosittelen rohkeasti vain ostamaan jonkun ihan tavallisen lelun hänelle.Tai jos miellytätkin sekä vanhempia että lasta ja ostat jonkun kirjan ja jonkun lelun?Tuntuu kyllä hurjalta,että tuonkinlaisia ihmisiä löytyy.Vaikka todennäköisesti lapsensa parasta hekin ajattelevat toiminnassaan.[/QUOTE]

miten joku onnistuukin kuulostamaan niin yli-ihmiseltä täällä, Haloo TE puhutte perheestä, jossa ette elä, sovellatko noita psykologisia teorioitas myös kotonasi.

Tuliko mieleen että lapset muistuttavat vanhempiaan joka tapauksessa kasvatuksesta huolimatta, tykkäsitte te siitä tai ette. koko ajan te vaan oletatte tietävänne 1 mitä jonkun toisen lapsi haluaa JA 2 päätätte sitten että hänen tulee saada se mitä te kuvittelette hänen haluavan.

ihmiskunta olis aikoja sitten kuollut sukupuuttoon masennuksen tähden jos onnen kriteerit olis teidän määrittelemät.

[QUOTE="siis";23169688]miten joku onnistuukin kuulostamaan niin yli-ihmiseltä täällä, Haloo TE puhutte perheestä, jossa ette elä, sovellatko noita psykologisia teorioitas myös kotonasi.

Tuliko mieleen että lapset muistuttavat vanhempiaan joka tapauksessa kasvatuksesta huolimatta, tykkäsitte te siitä tai ette. koko ajan te vaan oletatte tietävänne 1 mitä jonkun toisen lapsi haluaa JA 2 päätätte sitten että hänen tulee saada se mitä te kuvittelette hänen haluavan.

ihmiskunta olis aikoja sitten kuollut sukupuuttoon masennuksen tähden jos onnen kriteerit olis teidän määrittelemät.[/QUOTE]

Ollaanpas sitä kärkkäällä tuulella. =) Kyllä mä sovellan psykologisia teorioitani myös omassa kodissani antamalla lasten olla lapsia ja touhuta niitä asioita mistä oikeasti pitävät asettamatta mitään omia odotuksia heille.Lisäksi annan lahjojenantajille vapaat kädet lahjojen suhteen.Musta on mukavaa kun lapset saavat lahjoja,jotka ovat antajiensa näköisiä ja lapsetkin ovat tähän mennessä tykänneet,koska antajat yleensä tuntevat lapset sen verran hyvin,että osaavat katsoa,mistä kukakin pitäisi ja tuovat siihen oman persoonansa sitten mukaan.

[QUOTE="vieras";23169784]Ollaanpas sitä kärkkäällä tuulella. =) Kyllä mä sovellan psykologisia teorioitani myös omassa kodissani antamalla lasten olla lapsia ja touhuta niitä asioita mistä oikeasti pitävät asettamatta mitään omia odotuksia heille.Lisäksi annan lahjojenantajille vapaat kädet lahjojen suhteen.Musta on mukavaa kun lapset saavat lahjoja,jotka ovat antajiensa näköisiä ja lapsetkin ovat tähän mennessä tykänneet,koska antajat yleensä tuntevat lapset sen verran hyvin,että osaavat katsoa,mistä kukakin pitäisi ja tuovat siihen oman persoonansa sitten mukaan.[/QUOTE]

niin ja kaikki muut ovat sitten alistaneet lapsensa tai jos lapsi kuitenkin vaikuttaa tyytyväiseltä niin suorastaan aivopesseet hänet. Sinä olet tehnyt oman valintasi kasvatuksen linjasta kotonasi, nuo toiset ovat tehneet oman valintansa. Olisihan se kiva että lapset oppisivat vaikka kunnioittamaan muita ihmisiä, mutta eiväthän aikuisetkaan osaa...

Alkuperäiselle vielä, että mikään pakko sinun ei ole viedä lahjaa, jota vanhemmat ehdottavat, voit olla viemättä mitää jos se toive on vastoin omaatuntoasi. Tässä tapauksessa ei sitäpaitsi kuulostanut että toive olisi edes kovin vahva, eli eivät välttämättä pahastuisi toisenlaisesta lahjasta, jos kuitenkin tiedät että pahastuisivat, niin on tosi epäkunnioittavaa viedä mitä haluaa. Mutta voitpa lohduttautua siltä että suurin osa vastaajista oli kanssasi samaa mieltä ja olisi myös vähät välittänyt, mitä kyseiset vanhemmat lapselleen haluavat.

Onko tosiaan sellainen krääsä, mihin mukula innostuu pari minuuttia tosiaan kaiken sen arvoista?

Ovatko lapset niin aivopestyjä markkinoiden kautta että vain hömppä tai krääsä on 7-vuotiaan lapsen mielestä ihanaa? Osta sille pliis joku fiksu lelu. Sorry, mä taidan olla joku epäsuosittu idiootti, kun en siltikään pidä noista ihmeen hamstereista. Maailmassa on paljon paljon muutakin kuin pari hetkessä hajoavaa hittikrääsää.

Yhteistyössä