Matala verensokeri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Kävin tänään sokerirasituskokeissa. Paastoarvo oli normaali 4,6, mutta arvo kahden tunnin kuluttua vain 3,2. Hoitaja pyöritteli päätään, ja antoi ajan lääkärille. Aika on vasta reilun viikon päästä eikä netistä löydy tietoa pikaisella haulla.
Kenelläkään tietoa, kokemusta tai vaikka hyviä arvailuja mistä tällainen voisi johtua?

Aterian jälkeiset hypoglykemian oireet

Joillakin ihmisillä esiintyy 2–4 tuntia aterian jälkeen silloin tällöin hypoglykemiaan sopivia oireita. . Tilaa kutsuttiin aikaisemmin reaktiiviseksi hypoglykemiaksi. Nimestä on kuitenkin luovuttu, koska alhaisen verensokerin ei yleensä ole todettu liittyvän oireisiin. Nykyään tilaa kutsutaan idiopaattiseksi postprandiaaliseksi oireyhtymäksi, joka voidaan suomentaa sanoilla "tuntemattomasta syystä johtuva aterian jälkeinen oireyhtymä". Nimi kuvastaa sitä, että oireiden syntymekanismia ei kunnolla tunneta.

Koska oireiden syntymekanismia ei tunneta, niiden tutkimiseksi ei ole laboratoriokokeita.

Miksi kävit kokeissa? Onko sinulla oireita? Diabetes aiheuttaa verensokerin laskun liian alhaiseksi mutta sinun kohdallasi tätä ei ilmeisesti ensisijaisesti epäillä?

Minulle tehtiin joitakin vuosia sitten sokerirasituskoe, paastoarvo oli ok myös minulla ja litkun juonnin jälkeen tunnin päästä arvo oli laskenut 3.1. Olo oli heikko, muistan vielä sen kuinka istuin ja odotin odotushuoneessa ja pelkäsin pökrääväni. Kun sitten sain lääkärille soittoajan tuloksista, lääkäri sanoi vain, että elimistöni käyttää vähän liiankin hyvin sokerin hyödykseen ja siitä johtui matala arvo. Mitään hoitoa ei aloitettu., sanoi vain, että täytyy itse huolehtia, että ruokailuvälit eivät tule liian pitkiksi. Elimistöni kävi tuohon aikaan hieman ylikierroksilla valvomisista johtuen, joten se kait myös selitti tuota, koska hyvin olen pärjännyt vaivan kans, liekkö se nyt vähenpänä, en tiedä, mutta edelleenkin minun tulee syödä tiheästi, tunnen olossane jos liian pitkä tauko tulee.

Kävin tänään sokerirasituskokeissa. Paastoarvo oli normaali 4,6, mutta arvo kahden tunnin kuluttua vain 3,2. Hoitaja pyöritteli päätään, ja antoi ajan lääkärille. Aika on vasta reilun viikon päästä eikä netistä löydy tietoa pikaisella haulla.
Kenelläkään tietoa, kokemusta tai vaikka hyviä arvailuja mistä tällainen voisi johtua?

Kärsin kausittaisista janontunteista, eli vedän litroittain vettä, eikä jano katoa. Sokerit heittelivät raskauksien aikana, mutta varsinaista raskausdiab. ei ollut. Nyt siis nuorempi on jo 1,5 v. ja olen käynyt mittauttaan ja mitannut kotonakin veriarvoja tuon janon takia ja verensokeri laskee alkuarvosta lähes joka mittauskerralla. Diabeetteslääkäri oli kans ihmeissään ja käski merkkailla arvoja ylös, et sit kattellaan myöhemmin mitä se meinaa...

[QUOTE="hups";23220183]Miksi kävit kokeissa? Onko sinulla oireita? Diabetes aiheuttaa verensokerin laskun liian alhaiseksi mutta sinun kohdallasi tätä ei ilmeisesti ensisijaisesti epäillä?[/QUOTE]

Suvussa diabetesta, ja mulla oli 10v sitten raskausajan diabetes joten suuri riski on olemassa. Sokerirasitus koe tehdään siis mieluusti vähintään parin vuoden välein tuon korkean riskin takia. 3v sitten arvot olivat normaalit, tosin en muista mitä ne silloin oli.

Diabeteksen vuoksi verensokeri ei todellakaan laske liian matalle vaan nousee liian korkealle. Sitten kun diabeetikko alkaa hoitaa itseään ja pistää liikaa insuliinia voi verensokeri laskea liian matalle. Terveellä ihmisellä voi itsestään erittyä liikaa insuliinia ja tämä johtaa verensokerin laskuun.

Yhteistyössä