Onko vanhempien velvollisuus pakottaa lapsi ulos kauniilla ilmalla?

vakava sosiaalitapaus

Aktiivinen jäsen
25.07.2009
8 060
0
36
Täällä on tänään ollut kaunis aurinkoinen ilma ja pikkupakkasta. Olen yrittänyt houkutella lasta ulos pulkkamäkeen, hiihtämään, muuten vain lorvimaan, laskiaisriehaan, eikä mikään kelpaa. Hän ei halua ulos, sisällä on niin paljon kivaa touhuttavaa. Löydettiin kirppikseltä aamupäivällä askarteluvälineitä ja nyt niistä hommista ei voi luopua millään.

Onko se jossain laissa määrätty, että sisällä viihtyvä lapsi on vietävä ulos vastoin tahtoaan?
 
Meillä sama ongelma. Talvisin tuota yhtä ei saa pihalle ollenkaan mut kun tulee kesä ja ulkona tarkenee ilman takkia niin sit tuo asuu pihalla. Syksyisin sit alkaa tappelu et missä vaiheessa pitää laittaa takki päälle ja siihen ulkoilut taas jää.
 
[QUOTE="hhh";23292530]No jos tää on kaunis ilma pitkään aikaan, niin sitten pitää pakottaa. Jos taas luulet, että kaunis ilma voi olla vaikka huomennakin, niin sitten ei tartte;)[/QUOTE]

No joo hän itse sanoi, että huomenna hoidon jälkeen voidaan vähän kokeilla uusia suksia. Mutta tiedän ettei siinä vaiheessa enää jaksa. Tosin onhan tuo ulkona hoidossa sen pari kolme tuntia. Musta vaan tuntuu, että olen huono äiti, kun istutaan sisällä ja muut ulkoilevat reippaasti :ashamed:
 
vastaus: kyllä on, samaan lakiin kirjattu, kuin kummitytölleni aikoinaan selitetty asia, et vain aikuiset saa ottaa lemmikkieläimiä :) kaikki pakko -ym asiat kirjattu tähän lakipykälään rajoituksineen...
 
Minusta tuo ilma on kaukana kauniista. En itse mene ulos enkä pakota lapsiakaan. Siellä on liukasta, liian kirkasta ja lisäksi loskat sekä koiranpaskat ja kuset tienposkessa.
 
[QUOTE="huhuu";23292599]Minusta tuo ilma on kaukana kauniista. En itse mene ulos enkä pakota lapsiakaan. Siellä on liukasta, liian kirkasta ja lisäksi loskat sekä koiranpaskat ja kuset tienposkessa.[/QUOTE]
Pessimisti...
 
Mielestäni on. Tässä on pitkä talvi takan, ja ihan tarpeeksi istuttu sisällä, joten jos näin nätti ilma tulee, niin kyllä se melkoinen rikkomus luontoäitiä kohtaan on sisällä istua koko päivä.
 
Velvollisuudesta en tiiä mutta mä "pakotan" kyllä, sillä pidän tärkeänä sitä että lapset ulkoilee joka päivä.

Ei ole tosin tarvinnut pakottaa...5 v poika rynnisti pihalle kaverin kanssa kello 11 & 7 v tyttö seurasi perässä pian sen jälkeen. Kotiin lapset tulivat puolisen tuntia sitten kun määräsin heidät syömään. Kello 16 he kuulemma menevät taas ulos, se on jo sovittu kamujen kanssa.
 
Velvollisuudesta en tiiä mutta mä "pakotan" kyllä, sillä pidän tärkeänä sitä että lapset ulkoilee joka päivä.

Ei ole tosin tarvinnut pakottaa...5 v poika rynnisti pihalle kaverin kanssa kello 11 & 7 v tyttö seurasi perässä pian sen jälkeen. Kotiin lapset tulivat puolisen tuntia sitten kun määräsin heidät syömään. Kello 16 he kuulemma menevät taas ulos, se on jo sovittu kamujen kanssa.

Vähän kadehdin näitä lapsia, jotka omatoimisesti kirmaavat heti ulos kesät talvet. Meillä ei tätä efektiä ole koskaan talvella ja harvemmin kesälläkään. Poika on enemmän sisällä viihtyvää tyyppiä. Onneksi hoidossa kaverit saavat innostumaan ulkoleikeistäkin.
 
Mä en yleensä kysele lapsilta, että mennäänkö ulos. Ilmoitan asian että nyt vaatteet päälle ni mennään. Miellään kyllä lähtevät ihan itsenäisesti ulkoilemaan.
 
Itse keuhkokuumeessa en juurikaan pysty mihinkään lähtemään. Aamulla olin jo lasten kanssa pystyssä (sisällä) kolme tuntia (kun miehelle nuo aamuheräämiset on aika vaikeita...) ja meinasin kuolla. Ja eipä tuo terve mies ole noiden kanssa ulos ovesta päässyt. Lapset 3v ja 4v.
 
Täällä on tänään ollut kaunis aurinkoinen ilma ja pikkupakkasta. Olen yrittänyt houkutella lasta ulos pulkkamäkeen, hiihtämään, muuten vain lorvimaan, laskiaisriehaan, eikä mikään kelpaa. Hän ei halua ulos, sisällä on niin paljon kivaa touhuttavaa. Löydettiin kirppikseltä aamupäivällä askarteluvälineitä ja nyt niistä hommista ei voi luopua millään.

Onko se jossain laissa määrätty, että sisällä viihtyvä lapsi on vietävä ulos vastoin tahtoaan?

Kyllä meillä käydään ulkona ainakin kerran päivässä, vaikka pakolla. Ei tosin -30 kelissä. Lapset lähtee kyllä ihan mielellään, varsinkin jos itsekin lähtee. Isompi menee ulos aina, jos joku kaveri hakee pihalle.
 
Ei ole, jos lapsi on sairas tai lapsella on muuten huono olo tai paha olo tai väsynyt olo. Huono olo paha olo tai väsynyt olo voi vaikka aivan yhtäkkiä tulla vaikka ei sairaana olisikaan.
 
Meillä nuorempi (9v ) on ollut ulkona melkein koko päivän, vanhempaa (12v ) joutuu vähän patistamaan. Lupasin laskiaispullia illalla kaikille niille, jotka ovat ulkoilleet :D
 
Niin, no musta on vanhempien velvollisuus hieman ohjata lapsia pihallekkin, ei aina tarvi pihailla kellontarkasti ja joka päivä, mutta onhan se melkoinen "synti" näin kauniina päivänä olla neljän seinän sisällä koko päivä, raitis ilma tekee ihan hyvää lapsille ja aikuisillekkin.

Eli juu, kyllä mä aina välillä pakotan lapsia happihyppelylle, tosin isompi lapsi pihailee itsekseen eikä paljoa tarvi käskeä, jokseenkin luontaista pihaleikit hälle.
 
Vähän kadehdin näitä lapsia, jotka omatoimisesti kirmaavat heti ulos kesät talvet. Meillä ei tätä efektiä ole koskaan talvella ja harvemmin kesälläkään. Poika on enemmän sisällä viihtyvää tyyppiä. Onneksi hoidossa kaverit saavat innostumaan ulkoleikeistäkin.

Meillä on tässä pihapiirissä niin paljon kavereita, että ne vetää meidänkin lapsia ulos. Ja tietty lapsilla on paljon seuraa myös toisistaan.

Ei ne ihan niin innolla lähde mun kanssa kävelylle, kyllä askartelu, sisäleikit tai joku hyvä dvd-elokuva vie yleensä voiton. Mutta joskus pakotan heidät silti kanssani kävelylle, elleivät he ole sinä päivänä muuten ulkoilleet.
 
no kyllä mun mielestä tälläsillä keleillä on aikuisen velvollisuus vanhempana viedä ne lapset ulos, elleivät ole niin isoja että itse lähtevät. Tuskin se poika koko päivää askartelee. Meillä joka tapauksessa askarteltaisiin vähän aikaa ja sit mentäisiin ulos. Ennemminkin en olisi antanut askarrella, säästän tuollaiset jutut päiville kun ulos ei kunnolla pääse.
 

Yhteistyössä