Vuokrat rästissä ja häätö edessä, auttaako sossu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti pulassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle kävi 10 vuotta sitten samalla tavalla. Odotin toista lasta, kun tuli ero ja huomasin et mies oli jättänyt vuokrat maksamatta. Sossu maksoi mun osuuden rästeistä, koska en tiennyt että mies oli jättänyt maksamatta. Sain jäädä siihen asuntoon asumaan. Vuokravelat menee puoliksi, ei ne kokonaan jää sulle! Soita vuokranantajalle ja selitä miten asiat on. Ei sulta lapsia viedä ja eikä teitä voi jättää asunnottomaksi!!!!!!!!!!!! Kyllä kaikki järjestyy!

Oletko itse joku nyhverö kun otit miehesikin osuuden vuokrista omiin nimiisi? Ne kuuluu mennä puoliksi mutta ei siinä mitään jos haluat välttämättä että miehesi ei joudu vastuuseen edes siitä niin olkoot

Mä joskus kysyin sossusta apua yhteen vuokrarästiin, eivät antaneet koska kyse oli vain yhdestä vuokrasta joka oli kuukauden myöhässä. Tarvitsee kuulemma olla vähintään 2 kuukauden vuokrat rästissä ennenkuin maksavat niitä.

En ymmärrä minäkään että toimeentulotuki on suoraan maksettu vuokranantajalle vuokrasta, se on väärin.

Kyllä sä ap saat asiat järjestykseen, kun vaan jaksat sinnillä yrittää. Ja muista pitää puolesi kaikissa asioissa.

[QUOTE="mie";23323120]Lapset otetaan sulta pois ja itse joudut kadulle.[/QUOTE]
Mikä sua vaivaa kun pitää olla noin törkeä?
Kiusaat ihmistä jolla on muutenkin vaikeaa ja mies ne vuokrat jätti maksamatta,ei ap!

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti pulassa;23322792:
En kaipaa saarnaa että miksi olet alunperin tehnyt lapsia v- mäisen miehen kanssa joka myöhemmin sairastu skitsofreniaan, en todellakaan tiennyt sitä kun tapasimme koska en ole ennustaja.. :(

Eli tilanteeni on tämä:
Odotan kolmatta lasta, ero tuli avomiehestä viime kuussa. Samalla selvisi miehen muutettua, että vuokrarästejä 1500e ja nehän tietty siirtyivät mulle kun jäin ainoaksi vuokravelvolliseksi tästä asunnosta.

Nyt meillä häätö edessä, itse olen äitiyslomalla ja olen joutunut hakemaan sossusta toimeentulotukea..
Tämän kuukauden toimeentulotukea en saanut ollenkaan, sillä sossu laittoi koko ttt menemään suoraan vuokrafirmaan. Ymmärrän toki ja vuokrien lyhentäminen itsellänikin päämäärä, mutta nyt meille ei jäänyt yhtään rahaa elämiseen sillä äitiyspäiväraha tulee vasta kuukauden kuluttua! Elatusmaksuja mies ei suostu maksamaan, olen jonossa lastenvalvojalle jotta voidaan laittaa asia eteenpäin. Lainaa en mistään saa jolla loput vuokrarästistä maksaisin, joten mitä kummaa voin tehdä? Joudummeko lasten kanssa kadulle?
En päässyt edes aloitusta loppuun, kun sappeni rupesi kiehumaan. Teit siis vielä kolmannen kakaran hullun skitson kanssa?! Miten edes mt-tapauksen kanssa voi mennä sänkyyn? Missä itsekunnioitus?

[QUOTE="vieras";23325452]Mikä sua vaivaa kun pitää olla noin törkeä?
Kiusaat ihmistä jolla on muutenkin vaikeaa ja mies ne vuokrat jätti maksamatta,ei ap![/QUOTE]

No järkevä ihminen olisi seurannut, että mies ei jätä niitä maksamatta. Jos jossain laskussa on mun nimi (olkoonkin mun ja miehen, mutta mun kuitenkin) niin todellakin pidän huolen, että se maksetaan!

Ap:n tilanteeseen en sen enempiä osaa kommentoida.

[QUOTE="vieras";23323144]Mä joskus kysyin sossusta apua yhteen vuokrarästiin, eivät antaneet koska kyse oli vain yhdestä vuokrasta joka oli kuukauden myöhässä. Tarvitsee kuulemma olla vähintään 2 kuukauden vuokrat rästissä ennenkuin maksavat niitä.

En ymmärrä minäkään että toimeentulotuki on suoraan maksettu vuokranantajalle vuokrasta, se on väärin.

Kyllä sä ap saat asiat järjestykseen, kun vaan jaksat sinnillä yrittää. Ja muista pitää puolesi kaikissa asioissa.[/QUOTE]

Tietysti vuokra maksetaan rästitapauksessa suoraan vuokranantajalle! Muuten toimeentulotukea saava käyttää nekin saamansa rahat johonkin muuhun asiaan ja taas vuokravelka kasvaa! Ensisijaisesti on aina turvattava asuminen..!! Joten ihan oikein on toimittu. Miten ja miksi tuo toimintatapa on sinusta väärin?

Miksei ap tule kertomaan mitä muita tuloja hänellä on.. lastenhoidon tuki, työttömyyskorvaus, palkka, mitä tuloja ennen äitiyslomaa? Asumistuki, lapsilisät..?

Jos et haukkuja kaipaa niin älä tänne kirjoita tällästä.

Mutta kyllä heidän on pakko auttaa. Heidän pitäisi maksaa vuokrarästit erikseen ja maksaa sinulle ttt omalle tilille teidän elämiseen. Suomessa ei kukaan joka osaa apua hakea joudu kadulle, varsinkaan lasten kanssa.

Jos et haukkuja kaipaa niin älä tänne kirjoita tällästä.

Mutta kyllä heidän on pakko auttaa. Heidän pitäisi maksaa vuokrarästit erikseen ja maksaa sinulle ttt omalle tilille teidän elämiseen. Suomessa ei kukaan joka osaa apua hakea joudu kadulle, varsinkaan lasten kanssa.

Itse mietin että ehkä sossu ei suostu maksamaan tuota vuokrarästiä kun ap otti kaikki itselleen, eli mies pääsi hienosti kerta heitolla velattomaksi vaikka lain mukaan miehelle kuuluu puolet tuosta laskusta ja ap ei todellakaan ole velvollinen maksamaan ex miehensä osuutta velasta.
Aloittajan pitäisi kuten jo aijemmin neuvottu ottaa oikeusavustaja
(joka varmasti hänelle tulojen takia ilmainen)
ja saada se vuokravelka puolittumaan ja toinen puoli sille miehelle.
Ei siis ihme jos sossu ei suostu maksamaan koko vuokra rästiä, ja eihän he nyt millään voi moista päätöstä tehdäkkään että saadaan yksi ihminen pois vastuusta. Miehen pitää itse hakea oma toimeentulotuki ja saada oma osuutensa taas sitä kautta maksuun,
jos mies nyt osastolla siellä varmasti on sosiaalityöntekijä joka laittaa asiat rulaamaan.
Mutta toivottavasti ap ei nyt vaan ole suostunut kuten monesti näitä psyykesairaiden omaisia koitetaan saada syy omaisten niskoille (veloista) ja tehdä heistä herkästi syntipukkeja :(
siihen ei kannata suostua että ap maksaa kaikki pois kun toisella nyt vaan on niin vaikeaa.

T. yksi ex- muija jolla oli myös psyykesairas ukko joka on taistellut velat puoliksi ja saanut sairaalan sosiaalityöntekijätkin silmilleen kun olen tunteeton kun toisen pitää nyt parannella oloaan

[QUOTE="Kenguru";23322893]Niin, ja ei ole miehesi valinta maksaako elareita vai ei. Elarit lähtee juoksemaan heti kun muutatte erilleen. Jos hän ei niitä maksa, saat kuitenkin minimielarit kelalta, ja ne menee miehellä ulosottoon.[/QUOTE]

Itseasiassa ei pidä paikkaansa. Jotta Kela niitä alkaa maksaa, pitää olla olemassa elatussopimus. Tuskin ovat sellaista tehneet.

Jos ei ole elatussopimusta, se pitää hakea oikeusteitse. Sitä ennen 1. Elatustukea ei voi saada ja 2. Toimeentulotuessa otetaan silti huomioon (olematon) elatusapu. Meidän mukava oikeusvaltiomme...

Ap:na ottaisin vielä yhteyttä sos. toimistoon. Ei ketään kuitenkaan ruoatta voi jättää. Todennäköisesti edessä on muutto halvempaan asuntoon.

Vuokranantajan kanssa pitäisi keskustella maksuaikataulusta vuokrien suhteen. Kyllä varmaan ymmärtävät jos otat yhteyttä ja selität tilannetta. Voit kertoa, että ekat äippärahat tulevat silloin kuukauden päästä, ja se eka satsihan on aika iso, että sillä voit maksaa osan pois jne.

Sitten pyydät apua vanhemmiltasi, sisaruksiltasi... Jos on lomapäiviä töistä niin ota ne rahana nyt jne.

No järkevä ihminen olisi seurannut, että mies ei jätä niitä maksamatta. Jos jossain laskussa on mun nimi (olkoonkin mun ja miehen, mutta mun kuitenkin) niin todellakin pidän huolen, että se maksetaan!

Ap:n tilanteeseen en sen enempiä osaa kommentoida.
Aikuista ihmistä ei pitäis joutua seuraamaan,maksaako vuokrat,kuten pitää,kun kerran on sovittu kuka maksaa! Kyllä pitäis pystyä luottamaan että kumppani maksaa sovitusti vai vahditko sinä miestäsi että maksaa laskut ? Mun ei tarvia,voin luottaa siihen että mies maksaa sovitusti.

[QUOTE="vieras";23325485]En päässyt edes aloitusta loppuun, kun sappeni rupesi kiehumaan. Teit siis vielä kolmannen kakaran hullun skitson kanssa?! Miten edes mt-tapauksen kanssa voi mennä sänkyyn? Missä itsekunnioitus?[/QUOTE]

Hetkinen... Väität lukeneesi aloituksen. Lienet aikuinen ihminen. Mieti hetki sanojasi.

Miten edes mt-tapauksen kanssa voi mennä sänkyyn? Meinaatko, että mielenterveysongelmat ovat niin vastenmielisiä, ettei sellaista ihmistä voi sietää, saatikka rakastaa tai haluta? Ymmärrätkö, että "mt-tapaus" voi olla ihan kuka tahansa? Ovatko pyörätuolissa istuvat tai esimerkiksi diabeetikot jotenkin vastenmielisiä, etkö menisi sänkyyn kun ovat niin epäihmisiä?

Ap on kurjassa tilanteessa ja ehkä osasi jopa aavistaa, ettei kaikki miehellä ole kunnossa, mutta "mt-tapaukset" ovat ihan kokonaisia ihmisiä, joita rakastetaan, joista välitetään ja näyttävät kaiken lisäksi päälle päin ihan ihmisiltä.

T. Entinen masentunut, eli kauhea likainen paska mt-tapaus jota kannattaa karttaa...

[QUOTE="hilma";23326091]Hetkinen... Väität lukeneesi aloituksen. Lienet aikuinen ihminen. Mieti hetki sanojasi.

Miten edes mt-tapauksen kanssa voi mennä sänkyyn? Meinaatko, että mielenterveysongelmat ovat niin vastenmielisiä, ettei sellaista ihmistä voi sietää, saatikka rakastaa tai haluta? Ymmärrätkö, että "mt-tapaus" voi olla ihan kuka tahansa? Ovatko pyörätuolissa istuvat tai esimerkiksi diabeetikot jotenkin vastenmielisiä, etkö menisi sänkyyn kun ovat niin epäihmisiä?

Ap on kurjassa tilanteessa ja ehkä osasi jopa aavistaa, ettei kaikki miehellä ole kunnossa, mutta "mt-tapaukset" ovat ihan kokonaisia ihmisiä, joita rakastetaan, joista välitetään ja näyttävät kaiken lisäksi päälle päin ihan ihmisiltä.

T. Entinen masentunut, eli kauhea likainen paska mt-tapaus jota kannattaa karttaa...[/QUOTE]
En väitä lukeneeni aloitusta. Sanoin: ETTEN PÄÄSSYT EDES ALOITUSTA LOPPUUN!!! Understood?

[QUOTE="hilma";23326091]Hetkinen... Väität lukeneesi aloituksen. Lienet aikuinen ihminen. Mieti hetki sanojasi.

T. Entinen masentunut, eli kauhea likainen paska mt-tapaus jota kannattaa karttaa...[/QUOTE]
Vali vali. Skitsofrenia ja masennus ei ole sama asia.

Sossu voi hyvinkin auttaa ennaltaehkäisevänä toimeentulotukena rästeissä. Ja myös diakoniatyö voi auttaa rahallisestikin, eli siis rästeissä. Mutta pidähän kiirettä, että saat asiat hoidetuksi. Ja jos vuokranantaja ei ole yksityinen, voit hyvinkin saada jäädä asuntoon, kunhan saat vuokrat ajantasalle.

[QUOTE="vieras";23326194]Vali vali. Skitsofrenia ja masennus ei ole sama asia.[/QUOTE]

Molemmat voivat viedä toimintakyvyttömäksi. Masentunutkin voi hyvin jättää laskut maksamatta ja sössiä elämänsä sairauden takia.

Ja skitsofreenikotkin ovat _ihmisiä_. Kaiken lisäksi psykoosi voi iskeä äkkiä, ilman varoitusta.

Jos sinun puolisosi sairastuisi skitsofreniaan huomenna, niin loppuisiko rakkautesi siihen paikaan? Näkisitkö hänet epäihmisenä joka pitää lempata kadulle?

Sinä et taida edes tietää, mitä skitsofrenia on.

Yhteistyössä