Erotilanne, mies kiristää vauvan tapaamisella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Epätoivo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rohkeasti vain eteenpäin ap jos tilanne sitä vaatii. Jos suhteenne eteen on vielä tehtävissä nin yrittäkää. Ehjä koti toki olisi paras teille kaikille! Mutta joskus se ei vain onnistu. =( Tsemppiä!

Juuri lastenvalvojalla käytiin perjantaina. Isällä tapaamisoikeudet vauvaan olisi 2x2h kuukaudessa. Lastenpsykiatrien suositus on, että lasta ei saa erottaa äidistä useammaksi yöksi kuin hänellä on ikävuosia. Eli 0-v.- 0 yötä, 1 vuotias - 1 yö jne.
Älä siis huoli, kyllä lasten etu valvotaan tarkkaan näissä tapauksissa!

Ja miksihän lasta ei saa erottaa ÄIDISTÄ? Mikä tekee äidistä niin ylivertaisen isään verrattuna?
Ei ne lapset siitä rikki mene tai millään muotoo kärsi vaikka isä niitä yön yli hoitaiskin. Voi elämä sentään.

[QUOTE="eräsäiti";23345119]Mitä te sanotte, jotka olette isän viikonlopputapaamisten puolta, jos äiti vielä imettää eikä vauva juo pullosta? Miten vauva viikonlopun pärjää ilman maitoa? Minullakin 7 kk on vielä täysin tissillä, vaikka saakin jo hieman kiinteää. Eikä huoli pullosta. En siis voi jättää paria tuntia pidemmäksi aikaa kenellekään kun ruoka on äidillä.[/QUOTE]

Kyllähän sä itekki tajuat että silloin yökyläilyt ei onnistu, jos toinen on täysimetyksellä. Siltiki tuo niinku joku laitto että isä saa tavata lastaan 2tuntia 2kertaa kuukaudessa on täysin naurettava päätös.
Täällä puhutaan kokoajan että äiti on se johon lapsi on kiintynyt, mutta joissain perheissä isä osallistuu lasten hoitoon siinä missä äitikin, jos nyt ei oteta huomioon tuota imetystä joka meillä kesti n.3kk. Niin missä kohti se on lapsen oikeuden mukaista nykäistä isä pois kuvioista kun lapsi on saanut siltä samaa hoitoa ja huomiota kuin äidiltään?

[QUOTE="sini";23345084]Pikkusen eri asia ottaa lapsi kohdusta kuin jo olemassa olevalle lapselle taata mahdollisuus molempiin vanhempiin olivat ne erossa tai ei.[/QUOTE]

Imetyssuhde on täysin verrattavissa napanuoraan. Se on biologian määrittelemä vaihe lapsen elämässä. Se ei ole mikään hatusta vedetty juttu, että vauva tarvitsee äitiään ensimmäisinä vuosina enemmän kuin isäänsä, se on biologinen fakta. Ei mielipide. Ei ole mitään tekemistä äidin halujen tai isän oikeuksien kanssa, vaan lapsen kehityksen.

Eikä tuo kehitysaika muutu miksikään vaikka lasta ruokittaisiin pullolla, ensisijainen hoitaja on ensisijainen hoitaja ja muodostaa lapsen perusturvan siihen asti, että lapsen aivot ovat kehittyneet tarpeeksi jotta hän kykenee itse ymmärtämään jotain ympäröivästä maailmasta. Kyse ei nyt ole tasa-arvosta, isän oikeuksista, äidin haluista, mukavuudenhalusta, omistamisesta tms vaan ihan lapsen kehityksestä. Lapsen kehitykselle ei ole edullista olla erossa ensisijaisesta hoitajastaan pitkiä aikoja tuonikäisenä varsinkaan.

Ja ap, lastenvalvojat ja oikeusjärjestelmä käyttävät onneksi tutkittua tietoa eivätkä suosittele säännöllisiä yökyläilyjä noin pienille, saatikka mitään viikonlopputapaamisia.

Alkuperäinen kirjoittaja yökyöpeli;23345152:
Ja miksihän lasta ei saa erottaa ÄIDISTÄ? Mikä tekee äidistä niin ylivertaisen isään verrattuna?
Ei ne lapset siitä rikki mene tai millään muotoo kärsi vaikka isä niitä yön yli hoitaiskin. Voi elämä sentään.

Äiti on äiti on emo. Me olemme nisäkkäitä. Älä leiki noin helvetin tyhmää. Ei eläimiäkään eroteta emoistaan huvin ja urheilun vuoksi. Ne häiriintyvät siitä. Luuletko ihmislapsen olevan jotenkin metafyysinen olento jota eivät tällaiset asiat kosketa?

Äiti on yleensä ruokaa eli rintamaitoa vauvalle. voitko hannaliina kertoa kuinka sujuisi viikonloppu ilman maitoa jos vauva ei juo pullosta????

No tieteenkään ei sitten onnistu. Voi hyvänen aika mitä pilkunnussintaa! Äitihän voi imettää vaikka 3vuotiaaksi asti, niin pitääkö isän ja lapsen odottaa 3 vuotta että saavat viettää yhden vaivaisen vklopun yhdessä?

Mä ymmärtäisin että ton ikästä lasta ei vois antaa isälleen jos isä ois joku narkkari ja kohtelis lastaan huonosti, niin silloin se vaikuttaisi lapsen kehitykseen. Miksi äiti on jotenkin tärkeämpi kuin isä.

TUONIKÄISELLE ON. Aivan kuten lapsen ollessa kohdussa on isän tärkeys lapselle aika nolla. Nollasta se sitten lähtee kapuamaan ylöspäin, mutta ei se päivässä pompahda 50%:iin. Eikä edes vuodessa. Lue kehityspsykaa tai jotain jos ei terve maalaisjärki/kaupunkilaisjärki pelitä.

Eikö nämä, jotka sanovat että lapsi pitää antaa isälle viikonlopuksi, ole imettäneet? Tuo seikka tekee lapsesta aika riippuvaisen äidistään, ravinnonlähteestään. Tuon lisäksi se on yleensä isä, joka on päivät töissä, ja äiti hoitaa lasta näin ollen paljon enemmän.

Mä imetän omaa 10,5kk poikaa edelleen semmoiset 10 kertaa vuorokaudessa (myös yöllä), ja poika on nukkunut joka ainoan yön elämässään minun lähellä (ja samalla miehen), joten ei tuosta noin vaan onnistuisi, että isi ottaa lapsen yöksi itselleen. Ja uskon oman mieheni tajuavan nämä asiat, eikä ei sellaista edes vaatisi, jos ero tulisi.

Siitä olen samaa mieltä, että 2x2h kuukaudessa on aivan liian vähän. Sitä en itsekään haluaisi.

Tietysti isä osaa hoitaa lasta samalla tavalla kuin äiti, ei siitä ole kyse. Mutta jos äiti on ollut lapsen kanssa kotona, pitänyt lasta lähellään lähes 24/7, niin väkisinkin lapsi kiintyy häneen enemmän kuin isään. Lapsen kasvaessa kiintyy myös aina vain enemmän isäänsä.

Viimeksi muokattu:
No tieteenkään ei sitten onnistu. Voi hyvänen aika mitä pilkunnussintaa! Äitihän voi imettää vaikka 3vuotiaaksi asti, niin pitääkö isän ja lapsen odottaa 3 vuotta että saavat viettää yhden vaivaisen vklopun yhdessä?

Kaksivuotias voi jo olla viikonlopun erossa äidistään ilman, että imetys siihen loppuu =) Siinä onkin hyvä mittari, yksi imetysväli on sopiva aika olla erossa äidistä. Yksivuotiaan voi jo yövieroittaa jos kokee sen tarpeelliseksi, eli yksivuotias voi jo periaatteessa olla yön yli isällään.

[QUOTE="iiris";23345183]Äiti on äiti on emo. Me olemme nisäkkäitä. Älä leiki noin helvetin tyhmää. Ei eläimiäkään eroteta emoistaan huvin ja urheilun vuoksi. Ne häiriintyvät siitä. Luuletko ihmislapsen olevan jotenkin metafyysinen olento jota eivät tällaiset asiat kosketa?[/QUOTE]
Ihminen eroaa monista nisäkkäistä siitä, että se uros alusta saakka osallistuu jälkeläisten hoitoon. Näin ollen myös urokselle kehittyy aivan erialinen suhde jälkeläiseen. Ja mielestäni on kohtuutonta rikkoa tuo suhde, ihan vain itsekkäistä syistä.

Tää on nyt taas tätä..isien oikeuksista keuhkoamista.. Vittu mitä idiootteja. Ensin isän oikeudet, sitten vasta lapsi ja äidillähän ei enää mitään oikeuksia sais olla. Kyllä näiden vänkääjien ajatus mahtas muuttua jos itelle tilanne kolahtaa kohdalle..Sitä odotellessa..

[QUOTE="iiris";23345183]Äiti on äiti on emo. Me olemme nisäkkäitä. Älä leiki noin helvetin tyhmää. Ei eläimiäkään eroteta emoistaan huvin ja urheilun vuoksi. Ne häiriintyvät siitä. Luuletko ihmislapsen olevan jotenkin metafyysinen olento jota eivät tällaiset asiat kosketa?[/QUOTE]

Löysää vähän sitä pipoa =)

[QUOTE="iiris";23345167]Imetyssuhde on täysin verrattavissa napanuoraan. Se on biologian määrittelemä vaihe lapsen elämässä. Se ei ole mikään hatusta vedetty juttu, että vauva tarvitsee äitiään ensimmäisinä vuosina enemmän kuin isäänsä, se on biologinen fakta. Ei mielipide. Ei ole mitään tekemistä äidin halujen tai isän oikeuksien kanssa, vaan lapsen kehityksen.

Eikä tuo kehitysaika muutu miksikään vaikka lasta ruokittaisiin pullolla, ensisijainen hoitaja on ensisijainen hoitaja ja muodostaa lapsen perusturvan siihen asti, että lapsen aivot ovat kehittyneet tarpeeksi jotta hän kykenee itse ymmärtämään jotain ympäröivästä maailmasta. Kyse ei nyt ole tasa-arvosta, isän oikeuksista, äidin haluista, mukavuudenhalusta, omistamisesta tms vaan ihan lapsen kehityksestä. Lapsen kehitykselle ei ole edullista olla erossa ensisijaisesta hoitajastaan pitkiä aikoja tuonikäisenä varsinkaan.

Ja ap, lastenvalvojat ja oikeusjärjestelmä käyttävät onneksi tutkittua tietoa eivätkä suosittele säännöllisiä yökyläilyjä noin pienille, saatikka mitään viikonlopputapaamisia.[/QUOTE]

No ei varmasti ole verrattavissa! Entä kun äiti ei voi imettää ollenkaan, kuka on silloin se ensisijainen hoitaja, jos molemmat vanhemmat antaa pullosta maitoa? Mä pystyin imetttään n.3kuukautta molempia ja loppuajasta annettiin pullostakin. Myös mies antoi pullosta ruokaa lapsille. Mies myös nousi öisin vaihtaan vaippaa, valvoi öitä kun lapsi oli kipeä, laittoi päiväunille, yöunille, käytti neuvolassa... miksi minä olisin ollu isää tärkeämpi lapselle? Molemmille lapsille on kelvannu molemmat vanhemmat aina lohduttamaan, joskus jopa vain isä on kelvannu. Kysynki siis että kumpi meistä oli se ensisijainen hoitaja? Toki minä olin kotona ja mies kävi töissä, mutta kotona oloajan huolehti lapsista ihan niinkuin minäkin.

Juuri lastenvalvojalla käytiin perjantaina. Isällä tapaamisoikeudet vauvaan olisi 2x2h kuukaudessa. Lastenpsykiatrien suositus on, että lasta ei saa erottaa äidistä useammaksi yöksi kuin hänellä on ikävuosia. Eli 0-v.- 0 yötä, 1 vuotias - 1 yö jne.
Älä siis huoli, kyllä lasten etu valvotaan tarkkaan näissä tapauksissa!

Hienoa että joku osaa vääntää nuo lastenpsykiatrin puheet. Vauvaa ei suositella olevan Erossa VANHEMMISTA useammaksi yöksi.EI ÄIDISTÄ!!!
Kyllä tuon ikäinen jo pärjää isänsä kanssa. Itse jättäisin vauvani isälleen hyvillä mielin,jos ero nyt tulisi.

Se että kutusutään äidiksi,ei tee kenestäkään korvaamatonta,jumalaan verrattavaa ihmistä.
Mites nämä lapset joilla ei ole ikinä ollut äitiä?Ovatko he kaikki sairaita ja häirityneitä??

iiris, hyvää tekstiä :flower: Taitaa vaan mennä kuuroille korville...

Kiitos :) Ja niin taitaa :( Jotkut ketjun kirjoittajat luulevat, että "ei yön yli tapaamisia" tarkoittaa "isä ei saa tavata lastaan" tai "äiti yrittää kieltää isää tapaamasta lastaan". Totuus on, että isän ja lapsen välinenkin suhde hyötyy ja vahvistuu siitä, ettei lasta liian aikaisin revitä äitinsä luota irti. Vasta kun lapsi on kehittynyt tarpeeksi ja tuntee olonsa turvalliseksi kykenee hän muodostamaan vahvan suhteen isäänsä.

Järkevä isä ymmärtää tämän ja pitää huolta, että lapsen ja äidin suhde pysyy hyvänä jotta lapsi uskaltaa myös muodostaa läheisiä suhteita muiden kanssa. Järkevä äiti ymmärtää, että lapsen osoittaessa kypsyyden merkkejä on kaikkien kannalta parasta antaa lapsen muodostaa se läheinen suhde myös isäänsä myös yökyläilyjen yms muodossa. Kukaan ei ole sulkemassa ketään pois. Täytyy edetä LAPSEN ehdoilla, ei isin kiristämisen vuoksi.

Miulekii sano sossussa lastenvalvoja silloin joskus että alle vuoden ikäistä ei "anneta" isälle yöksi saati viikonlopuksi. Kiintymyssuhteiden ja imetyksen takia, oletus että kaikki imettää vuoden.
Tavata saa ja pitäis/olis suotavaa, mut nekii mieluiten sit vauvan kotona.

Meilhä toi ei toiminu et exä tuli meile tapaamaan lapsia. Tää o miu ja lasten turvapaikka, missä mein ei tartte pelätä.
Sit exä saikii tavata lapsia 1krt/kk ja pari tuntia. ja nekii valvotusti. Ja tyri nekii eikä sen jälkee nähny olleskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja että näin;23345229:
Hienoa että joku osaa vääntää nuo lastenpsykiatrin puheet. Vauvaa ei suositella olevan Erossa VANHEMMISTA useammaksi yöksi.EI ÄIDISTÄ!!!
Kyllä tuon ikäinen jo pärjää isänsä kanssa. Itse jättäisin vauvani isälleen hyvillä mielin,jos ero nyt tulisi.

Se että kutusutään äidiksi,ei tee kenestäkään korvaamatonta,jumalaan verrattavaa ihmistä.
Mites nämä lapset joilla ei ole ikinä ollut äitiä?Ovatko he kaikki sairaita ja häirityneitä??

Heillä on toivottavasti kuitenkin ollut yksi ensisijainen hoitaja eivätkä ole joutuneet pompoteltaviksi paikasta toiseen, ihmiseltä toiseen.

Lapsilla joilla ei ole ollut yhtä ensisijaista hoitajaa ilmenee juuri kiintymyshäiriöitä ja kehitysongelmia.

Meillä poika nyt 1v4kk. Imetyksen lopetin noin 3 kk sitten. POika on edelleen todella kiinni minussa. Isänsä on aivan mahtava hoitaja ja ollut alusta asti mukana 150 %, mutta koska vauva ei ikinä syönyt pullosta ja koska hän söi pitkään myös öisin, olen minä edelleen pojalle läheisempi vaikken imetäkään. Tässä ei ole takana se, että pitäisin itseäni jotenkin lapselle parempana hoitajana tai en olisi antanut miehen osallistua, vaan näin se on vaan mennyt. Jos meille tulisi ero, voisin nyt kuvitella, että poika olisi isällään öitä, mutta missään nimessä ei olisi voinut olla ilman hirveää huudatusta silloin ennen yhtä ikävuotta.

Tsemppiä ap:lle. Kurja tilanne kaiken kaikkiaan. Toivottavasti isä malttaisi odottaa niiden viikonloppujen kanssa sinne yhteen ikävuoteen saakka, jotta voisitte hissukseen totuttaa lasta olemaan erossa sinusta. Eihän sitä missään nimessä kannata suoraan aloittaa kahdella yöllä, jos tähän mennessä ero ollut vain 3 tuntia!

[QUOTE="sini";23345225]No ei varmasti ole verrattavissa! Entä kun äiti ei voi imettää ollenkaan, kuka on silloin se ensisijainen hoitaja, jos molemmat vanhemmat antaa pullosta maitoa? Mä pystyin imetttään n.3kuukautta molempia ja loppuajasta annettiin pullostakin. Myös mies antoi pullosta ruokaa lapsille. Mies myös nousi öisin vaihtaan vaippaa, valvoi öitä kun lapsi oli kipeä, laittoi päiväunille, yöunille, käytti neuvolassa... miksi minä olisin ollu isää tärkeämpi lapselle? Molemmille lapsille on kelvannu molemmat vanhemmat aina lohduttamaan, joskus jopa vain isä on kelvannu. Kysynki siis että kumpi meistä oli se ensisijainen hoitaja? Toki minä olin kotona ja mies kävi töissä, mutta kotona oloajan huolehti lapsista ihan niinkuin minäkin.[/QUOTE]

Miksi päiväkodeissa lapset itkevät aina äitiensä perään päiväuniaikana, mutteivät isiensä? Miksi eroahdistuskausina kaikkein tasa-arvoisimmissakin perheissä lapsi ahdistuu äidin poissaolosta, muttei lainkaan samoissa määrin isän?