Erotilanne, mies kiristää vauvan tapaamisella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Epätoivo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="iiris";23345288]Heillä on toivottavasti kuitenkin ollut yksi ensisijainen hoitaja eivätkä ole joutuneet pompoteltaviksi paikasta toiseen, ihmiseltä toiseen.

Lapsilla joilla ei ole ollut yhtä ensisijaista hoitajaa ilmenee juuri kiintymyshäiriöitä ja kehitysongelmia.[/QUOTE]

Eli koska meidän lapsilla on ollut koko elämänsä kaksi tukipilaria ja ensisijaista hoitajaa niin he ovat häiriintyneitä ja kehitysongelmia ym.?

[QUOTE="sini";23345316]Eli koska meidän lapsilla on ollut koko elämänsä kaksi tukipilaria ja ensisijaista hoitajaa niin he ovat häiriintyneitä ja kehitysongelmia ym.?[/QUOTE]

En tiedä sinun tilanteestasi mitään joten en voi kommentoida =) Jos olette vastasyntyneestä asti pompotelleet lapsia edes takaisin kahden kodin välillä ja olet ollut lasten luota poissa monta yötä putkeen heti alusta asti, niin en usko heidän olevan normaalisti kehittyneitä.

Jos sen sijaan olette saman katon alla asuneet ja isä on osallistunut paljon lastenhoitoon, mutta et ole säännöllisesti hylännyt pieniä vauvojasi, niin ovat todennäköisesti ihan hyvin kehittyneitä.

Onneksi ajat muuttuvat ja koko ajan tehdään töitä, että tasa-arvo toteutuisi näissäkin jutuissa. Jospa se isän eristäminen perheestään ja lapsistaan jossain vaiheessa saadaan loppumaan.

Kolmen vuoden päästä ap (ja kaltaisensa superäidit) on palstalla itkemässä ja kitisemässä, kun isä ei ota lasta kuin joskus ja joulun alla. Lapsikaan ei oikein haluaisi mennä, kun on tavannut isäänsä kolmen vuoden aikana alle kymmenen kertaa, pari tuntia kerrallaan. Isällä on uusi perhe, jossa lapset saavat sitä ja tätä, mutta ap:n lapselle se saatanan sika ei taaskaan ostanut mitään.

Tulipa minun aloituksesta sota...

Eli tilanne on siis se, että minä olen ollut vauvan ensisijainen hoitaja. Isyyslomansa mies käytti harrastuksissaan, oli päivät pitkät muualla kuin kotona vauvan kanssa vaikka toivoin että hän olisi ollut kotona. Mies on toki osallistunut vauvanhoitoon kotona ollessaan.

Työlle ja työmatkoille ei voi mitään, mutta mainitsen että mies on ollut lukuisia kertoja yli viikon mittaisilla työmatkoilla, jolloin tietenkin minä olen hoitanut vauvan yksin.

Puolen vuoden aikana mies ei ole halunnut viettää yhtään viikonloppua minun ja vauvan kanssa kotona, perheenä, vaan on viettänyt aikaansa harrastuksissaan. Monta kertaa pyysin häntä jäämään la ja su -päivinä kotiin, jotta voisimme olla yhdessä mutta ei.

Minun puolestani mies saisi tulla vaikka JOKA PÄIVÄ pariksi tunniksi olemaan vauvan kanssa, mutta hän sanoi ettei moiseen suostu ja että aikoo sitten viedä vauvan koko viikonlopuksi.

Ja nyt siis puhutaan 7 kk VAUVASTA, ei taaperosta.

Samoin minun puolestani miehen vanhemmat voivat tulla tapaamaan vauvaa meille.

Mutta soitan sinne lastenvalvojalle huomenna.

[QUOTE="iiris";23345312]Miksi päiväkodeissa lapset itkevät aina äitiensä perään päiväuniaikana, mutteivät isiensä? Miksi eroahdistuskausina kaikkein tasa-arvoisimmissakin perheissä lapsi ahdistuu äidin poissaolosta, muttei lainkaan samoissa määrin isän?[/QUOTE]

Me ollaan sitten poikkeus. Meillä lapset päiväkodin alussa itkeneet sen perään kuka on vieny sinne eli myös isänsä. Äiti ei myöskään saa aina hakea päiväkodista jos siis lapselle annetaan vaihtoehto kumpi hakee. Isää meillä varsinki nuorempi kaipaa heti kun isi lähtee esim.työreissulle.

Yritä vaan ymmärtää että ei se aina mene niin että toinen on tärkeämpi kuin toinen.

[QUOTE="Vieras";23345139]Kuule sen päättää ihan lastenvalvoja yhdessä äidin ja isän kanssa. Ja se on fakta että noin pienellä ei yön yli tapaamisia suositella ja tästä päättää viime kädessä ensisijainen hoitaja eli yleensä äiti. Ihan turha urputtaa siellä.[/QUOTE]

No lässynlää, lastenvalvoja ei päätä yhtään mitään vaan vanhemmat keskenänsä, lastenvalvoja esittää vain ratkaisumalleja ja faktoja asiaan liittyen. Se on käräjäoikeus joka viime kädessä asiasta päättää jossei muuten yhteistä säveltä löydy.

[QUOTE="Epätoivo";23345356]Tulipa minun aloituksesta sota...

Eli tilanne on siis se, että minä olen ollut vauvan ensisijainen hoitaja. Isyyslomansa mies käytti harrastuksissaan, oli päivät pitkät muualla kuin kotona vauvan kanssa vaikka toivoin että hän olisi ollut kotona. Mies on toki osallistunut vauvanhoitoon kotona ollessaan.

Työlle ja työmatkoille ei voi mitään, mutta mainitsen että mies on ollut lukuisia kertoja yli viikon mittaisilla työmatkoilla, jolloin tietenkin minä olen hoitanut vauvan yksin.

Puolen vuoden aikana mies ei ole halunnut viettää yhtään viikonloppua minun ja vauvan kanssa kotona, perheenä, vaan on viettänyt aikaansa harrastuksissaan. Monta kertaa pyysin häntä jäämään la ja su -päivinä kotiin, jotta voisimme olla yhdessä mutta ei.

Minun puolestani mies saisi tulla vaikka JOKA PÄIVÄ pariksi tunniksi olemaan vauvan kanssa, mutta hän sanoi ettei moiseen suostu ja että aikoo sitten viedä vauvan koko viikonlopuksi.

Mutta soitan sinne lastenvalvojalle huomenna.[/QUOTE]

Tuohan on taas sitten ihan selvä asia! Mies ei ole tähänkään asti ollu kiinnostunut lasta hoitamaan niin en antais minäkään lasta heti viikonloppuhoitoon.

[QUOTE="iiris";23345337]En tiedä sinun tilanteestasi mitään joten en voi kommentoida =) Jos olette vastasyntyneestä asti pompotelleet lapsia edes takaisin kahden kodin välillä ja olet ollut lasten luota poissa monta yötä putkeen heti alusta asti, niin en usko heidän olevan normaalisti kehittyneitä.

Jos sen sijaan olette saman katon alla asuneet ja isä on osallistunut paljon lastenhoitoon, mutta et ole säännöllisesti hylännyt pieniä vauvojasi, niin ovat todennäköisesti ihan hyvin kehittyneitä.[/QUOTE]

Saman katon alla oltu enkä ole "säännöllisesti HYLÄNNYT" lapsiani... olen toki käyny lasten eka vuoden aikana jopa 2 eri viikonloppureissulla, ilman lapsia. Mies hoiti lapsiaan.

[QUOTE="Epätoivo";23345356]Tulipa minun aloituksesta sota...

Mutta soitan sinne lastenvalvojalle huomenna.[/QUOTE]

Kuvaamasi tilanne on hyvin pitkälle siis samankaltainen kuin meillä oli. Sinuna en missään tapauksessa suostuisi siihen, että lapsi on isällään edes yhden yön yli saati viikonloppua. Sinun vain ei tarvitse suostua! Näin se vain menee. Lapsen onneksi!

Meillä sama tilanne varmaankin edessä, vauva tosin ei ihan vielä syntynytkään ja asumme erillämme. Mies kuvittelee oikeasti, että yökyläilyt ja reissut toiselle puolelle suomea onnistuvat vastasyntyneen kanssa noin vain. Toisaalta sitten ilmoittaa, että hän "pitää kesällä lomaa" ja se tarkoittaa hänelle että hän on viikkoja poissa maisemista muutaman kk:n ikäisen lapsensa elämästä.

[QUOTE="vieras";23345349]Onneksi ajat muuttuvat ja koko ajan tehdään töitä, että tasa-arvo toteutuisi näissäkin jutuissa. Jospa se isän eristäminen perheestään ja lapsistaan jossain vaiheessa saadaan loppumaan.

Kolmen vuoden päästä ap (ja kaltaisensa superäidit) on palstalla itkemässä ja kitisemässä, kun isä ei ota lasta kuin joskus ja joulun alla. Lapsikaan ei oikein haluaisi mennä, kun on tavannut isäänsä kolmen vuoden aikana alle kymmenen kertaa, pari tuntia kerrallaan. Isällä on uusi perhe, jossa lapset saavat sitä ja tätä, mutta ap:n lapselle se saatanan sika ei taaskaan ostanut mitään.[/QUOTE]

Kyse ei ole tasa-arvosta vaan lapsen oikeuksista. Jopa suurimmat erotasa-arvon puolestapuhujat ovat sitä mieltä, ettei vauvan tule olla erossa ensisijaisesta hoitajastaan, joka käytännössä lähes aina on äiti, liian pitkiä aikoja. Esimerkiksi Hyvä erovanhemmuus r.y. joka työskentelee tasa-arvoisen ja jaetun vanhemmuuden puolesta suosittelee yökyläilyjä vasta yli 1-vuotiaalle. Miksi? No siksi, että se on lapsen etu. Lapsi kykenee muodostamaan isäänsäkin läheisemmän suhteen jos on saanut rauhassa kasvaa ja kypsyä siihen, että on erossa äidistään.

Nisäkkäille ei ole lainkaan luontaista joutua emostaan eroon pitkiksi ajoiksi ennen kun ovat vieroittuneet. Korostan, että tuttipullo ei muuta lapsen psykologista kehitystä ainakaan nopeampaan suuntaan. Vaikka toimiva imetyssuhde tottakai edistää lapsen kiintymistä äitiin, ei sen puuttuminen tarkoita sitä, että on ihan sama kuka lasta hoitaa ja miten.

[QUOTE="iiris";23345337]En tiedä sinun tilanteestasi mitään joten en voi kommentoida =) Jos olette vastasyntyneestä asti pompotelleet lapsia edes takaisin kahden kodin välillä ja olet ollut lasten luota poissa monta yötä putkeen heti alusta asti, niin en usko heidän olevan normaalisti kehittyneitä.
.[/QUOTE]

No siellä taas joku keittiöpsykologi kuvittelee tietävänsä asioista jotain.

Meillä alusta saakka isä on osallistunut tasavertoisena lapsen hoitoon, ja esim. yöt on vietetty niin, että välillä vauva on viettänyt yöt isän, välillä äidin kanssa. Kylläkin saman katon alla, mutta eri huoneissa. Ilmeisesti lapsemme on nyt toivoton tapaus ja menetetty sielu :D

[QUOTE="sini";23345387]Tuohan on taas sitten ihan selvä asia! Mies ei ole tähänkään asti ollu kiinnostunut lasta hoitamaan niin en antais minäkään lasta heti viikonloppuhoitoon.[/QUOTE]

Sen verran sanon miehen puolesta, että silloin kun on ollut kotona, on osallistunut vauvan hoitoon. Kylvettää, vaihtaa vaippoja, leikkii, syöttää. Ja sitten on toisaalta tuo alituinen poissaolo silloinkin, kun hän voisi olla kotona (ja vauvan kanssa).

Välillä oli vaihe, ettei vauva rauhoittunut ollenkaan isän kanssa, etenkään iltaisin. Minun piti aina mennä apuun. Koskaan emme voi tietää olisiko tilanne ollut joka tapauksessa sellainen vai olisiko kenties tilanne ollut parempi jos mies olisi viettänyt vauvan kanssa enemmän aikaa.

Kyllä se olisi aika kylmää kyytiä vauvalle, jos hän joutuisi nyt yhtäkkiä viikonlopuksi eroon minusta :/

[QUOTE="iiris";23345500]Kyse ei ole tasa-arvosta vaan lapsen oikeuksista. Jopa suurimmat erotasa-arvon puolestapuhujat ovat sitä mieltä, ettei vauvan tule olla erossa ensisijaisesta hoitajastaan, joka käytännössä lähes aina on äiti, liian pitkiä aikoja. Esimerkiksi Hyvä erovanhemmuus r.y. joka työskentelee tasa-arvoisen ja jaetun vanhemmuuden puolesta suosittelee yökyläilyjä vasta yli 1-vuotiaalle. Miksi? No siksi, että se on lapsen etu. Lapsi kykenee muodostamaan isäänsäkin läheisemmän suhteen jos on saanut rauhassa kasvaa ja kypsyä siihen, että on erossa äidistään.

Nisäkkäille ei ole lainkaan luontaista joutua emostaan eroon pitkiksi ajoiksi ennen kun ovat vieroittuneet. Korostan, että tuttipullo ei muuta lapsen psykologista kehitystä ainakaan nopeampaan suuntaan. Vaikka toimiva imetyssuhde tottakai edistää lapsen kiintymistä äitiin, ei sen puuttuminen tarkoita sitä, että on ihan sama kuka lasta hoitaa ja miten.[/QUOTE]

Mikä pätiä!:D Mistä sä kopioit nää sun jutut?

[QUOTE="vieras";23345501]Eikös ne tapaamiset sovita aina lastenvalvojan kanssa tapauskohraisesti? Vanhempien toiveet toki huomioidaan ja pyritään kompromisseihin.[/QUOTE]

Ei lastenvalvojan kanssa, vaan vanhemmat sopivat keskenään ja lastenvalvoja vahvistaa sopimuksen ja pyrkii sovittelemaan tarvittaessa. Toki sovittelutilanteissa tuo lastenvalvoja ehdottaa toimintamalleja ja kertoo vaihtoehdoista, mutta ei se lastenvalvoja edelleenkään mitään päätä.

Luulis,ettei noin pientä tartte antaa koko viikonlopuksi pois,etenkään jos äiti edelleen imettää.

Mutta muuten .. mun lapsi oli melkein 5-vuotias, kun hänen isänsä saapui yllättäen vaatimaan lasta viikonlopuiksi luokseen. Eivät olleet tavanneet lainkaan yli vuoteen, isä lähti jo ennen lapsen syntymää. Isä ja lapsi eivät puhuneet samaa kieltä ja lapsella oli sairaus, jonka takia saattaisi mennä henki, jos lääkäriin ei mentäisi ajoissa.
Ja niin vaan oli sossu sitä mieltä, että isällä on oikeus ottaa lapsi luokseen ja viedä omaan kotimaahansa viikonlopuksi ja loma aikoina myös.
Onneksi tuo isukki ei saanut koskaan oikeasti aikaiseksi lapsen tapaamista, tai muuten olisin ollut aika kusessa. Ei kannata antaa tunnustaa isyyttä tai vaatia isyyden selvittämistä, jos isästä voi kuoriutua tuollainen..

[QUOTE="Mimosa";23344910]Valitettavaa mutta totta... Kun miehellä on tapaamis viikonloppu niin he ovat vapaita tekemään mitä haluavat.. Menevään vaikka sinne hänen vanhempiensa luokse.. :([/QUOTE]

Ei se mitään valitettavaa ole vaan on erittäin hienoa, että etävanhemmalla on tapaamisoikeus. Ei äiti ole lapselle yhtään isää arvokkaampi vaan molemmat ovat yhtä tärkeitä. Siihen asti kun äidinmaito vauvan ainoa ravinto, on tietysti hyvä jos tapaamiset pystytään järjestämään niin, ettei imetysrytmi keskeydy.

Kun kerroit lisää tosta tilanteesta, niin huomaa että ei sitä miestä varmaankaan kiinnosta se että saa viettää aikaa lapsen kanssa vaan se että saa kiusata sua viemällä lapsen pois sun luota.

voisitko siis mitenkään pyytää anteeksi omaa pätemisentarvettasi asiassa, nyt kun ääni kellossa vaihtui? Olet jästeilly ja pilkannu nyt hiukan liikaa siihen nähden, että esität asiallista.

kukaan keskustelussa ei tainnu pitää 2x2h tapaamista kuussa riittävänä. sinä olit käsittääkseni se ykkösriidankylväjä etkä yrittäny edes ymmärtää mitä muut halusivat sanoa.

voisitko siis mitenkään pyytää anteeksi omaa pätemisentarvettasi asiassa, nyt kun ääni kellossa vaihtui? Olet jästeilly ja pilkannu nyt hiukan liikaa siihen nähden, että esität asiallista.

kukaan keskustelussa ei tainnu pitää 2x2h tapaamista kuussa riittävänä. sinä olit käsittääkseni se ykkösriidankylväjä etkä yrittäny edes ymmärtää mitä muut halusivat sanoa.

Mikä helvetin riidankylväjä?! Miten mä olen ketään pilkannu? Siis ihan uskomatonta!:D En todellakaan pyydä anteeks sitä että mulla on eri mielipide kun sulla!

No mites ne lapset jotka viedään alle vuoden ikäisenä jatkuvasti hoitoon muulle kuin omalle vanhemmalle? Kuinka paljon ne kärsii? ja niitä lapsia on paljon! Nyt on kuitenkin kyse lapsen omasta isästä jonka luokse yöksi menisi...

Sinänsä jännä, että moni olisi valmis viemään parikuisen lapsen mummolaan (yleensä äidinäidille) yökylään, kun pitää päästä tuulettumaan, mutta isän luokse ei ole mitään asiaa...

Ensinnäkin kannattaisi ensin tehdä ihan kaikkensa, ettei sitä eroa tulisi. Siis ihan kaikkensa, ulkopuolista apua hyväksikäyttäen tai kahdestaan keskustellen, ihan sama. Kunhan voi hyvällä omallatunnolla sanoa, että kaikkemme tehtiin.

Jos ero tulee siitä huolimatta, kaikessa pitää ottaa huomioon lapsen etu. Ei äidin eikä isän, vaan lapsen. 7kk ikäinen lapsi ei välttämättä voi hyvin, jos joutuu olemaan öitä poissa sen ensisijaisen hoitajan luota. Ja ihan sama, onko isällään vai siellä äidinäidillä, yötä pois kuitenkin. Mutta jos lapsi kestää yökyläilyt mummilassa, ei hänellä luulisi olevan hätää isälläänkään. Varsinkin, kun isä näköjään kuitenkin osaa lasta hoitaa.

no pidät sitten kakarasi älä kysy neuvoa täältä. Eristä se isästään. Minä tein
ukolle selväksi jo vuosia ennen pojan syntymää, että se hoidetaan yhdessä.
Olisiko tilanne, että sinä haluasit lasta alunperin ja mies ei.
Ehkä hän on nyt ruvennut kiinnostumaan vauvasta, kun ero on tulossa.
Anna myös ukollesi mahdollisuus. En vain voi ymmärtää mammoja, jotka eivät
anna miehen hoitaa vauvaa vaan omivat sen itselleen. Ei imetys tee äidistä ensisijaista
hoitajaa.