Antti Heikkilän mukaan leipää ei pitäisi antaa alle kolmevuotiaalle. Mitä mieltä olet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä on ihan järkevää, että keliakiaa tai vilja-allergoita sairastavat eivät syö viljoja. Ihan samalla tavalla kuin maitoallerginen ei käytä maitotaloustuotteita eikä kalalle allerginen syö kalaa. Kun esikoinen 80-luvulla syntyi, neuvolan trendinä oli, että vältetään kaikkia ruoka-aineita, joille joku on allerginen. Jos siis mummin kummin serkun kaima oli allerginen mansikalle, niin lapselle ei annettu mansikkaa. Vähitellen trendi muuttui ja ruokavaliota rajoitettiin vain, jos lapsella allergia todettiin. Nyt tuntuu, että trendi on taas muuttumassa ja koska naapurin Ritvalle ei viljat sovi, niin viljoja ei anneta meidän Sofia-Jessicallekaan.

Tiedän kyllä, että ravinnolla on vaikutusta ihmisen hyvinvointiin. Omakohtaista kokemustakin asiasta. Mutta ihmiset ovat yksilöitä ja mikä toimii yhdellä ei välttämättä toimikaan toisella. Heikkilän kanssa olen samaa mieltä, että kokeilkaa. En mäkään osannut aikoinaan arvata, miten suuri merkitys niveliini onkaan tehotuotetun lihan vaihtamisella luomulihaan. Itse asiassa en aluksi edes uskonut, että sillä mitään vaikutusta olisi. Viljat taas eivät millään tavoin huononna vointiani, joten niitä syön edelleen kohtuudella.

[QUOTE="vieras";23334151]Että ihan 1veellekkin?
Ja ihmettelen et jos koululaiset syö aamupalaksi hedelmäsalaattia niin miten he pärjää sinne ruokatunnille asti? Ei meidän pojat kyllä pärjäis. ja en näe mitään järkeä siinä että söisivät monta kananmunaa aamulla tai paistaisin nakkeja.[/QUOTE]

Paremmin se hedelmäsalaatti nälkää pitää kun puuro :) Ja kyllä, ihan 1-vuotiaallekin, ja alle! Puolivuotiaasta astihan nuo ovat kiinteitä syöneet. Alle 1,5-2 vuotiaalle tosin eivät nuo mantelit ja pähkinät sovi sellaisenaan, kun ei ole poskihampaita.

Miksi siinä ei ole "mitään järkeä" että söisivät pari kananmunaa aamiaiseksi? Siihen lisäksi vaikkapa päärynä.

Minustakin kokeilemalla löytyy sopivavaihtoehto omalle tai perheen ruokailutottumuksille. Se että lapselle tarjoaa leipää ei tarkoita sitä että sitä pitäisi tarjota palakaupalla tai joka aterialla. Puheterapeutti kehotti jo puolivuotiaalle antamaan pieniä paloja ruisleipää olisi kuulemma hyvää harjoittelua kielelle puhettakin ajatellen, toki tuohon tarkoitukseenkin löytää varmasti muitakin vaihtoehtoja.

Täällä yksi, jonka talvinen ihottuma sekä krooninen suolistovaiva rauhoittuivat noudattamalla Heikkilän oppeja (viljat pois, hiilarit vähiin = terveellisiin= vihannekset).
Varsinainen keliaakikko en ole.

Verenpaine huippuhyvä, veriarvot myös. Ihme juttu. Kermalla, munilla, voilla, lihalla ja vihanneksilla, kotimaisilla marjoilla, maustamattomalla jukurtilla VOI tervehtyä.

Syön kylässä mitä tarjotaan, ei elämä ehdotonta ole. itselle riittää todisteeksi oma hyvä olo.

[QUOTE="juu";23335750]No huh huh. Itse en millään pärjäisi tuollaisella aamupalalla, eikä kyllä pärjää leikki-ikäinenkään. Joku pari puolukkaa kelmeässä soijasotkussa ei riitä alkuunkaan aamupalaksi.[/QUOTE]

Onpas sullakin tyyli :D

Ensinnäkin kaurapuuro on todella vähäkalorista, sen lisäksi, että se on verrattain ravinneköyhää. Proteiinia ja rasvaa siinä on hyvin vähän. Minä en puhunut "parista puolukasta kelmeässä soijasotkussa" vaan ihan kunnon aamupalasta. Harmaana en voi laittaa useampia linkkejä, mutta nämä tiedot ovat siis peräisin finelistä:

Kaurapuuro: 47 kcal/100g, proteiini 1,8g rasva 0,9g
Soijajugurtti: 85 kcal/100g, proteiini 4,0g rasva 1,0g
Manteli: 616 kcal/100g, proteiini 24,1g rasva 54,0g

Eli syömällä soijajugurttia marjoilla ja päälle kourallinen manteleita saat runsaasti enemmän kaloreita, proteiinia ja rasvaa verrattuna tuohon hiutalemössöön. Kaurassa on jonkun verran liukenevaa kuitua, mutta enemmän sitä saa manteleista ja marjoista.

Minulla puuro ei liiemmin nälkää pidä. On liian tyhjää. Eihän siinä ole mitään, pelkkiä liukenemattomia kuituja ja hiilareita.

Kaikenlaisten hullujen sitä annetaan antaa lausuntoja. Suomalaiset on eläny jo satoja vuosia viljapohjaisella ruokavaliolla eikä oo sukupuuttoon kuoltu. Meillä ainakin syödään kaikkea niinkuin ennenkin. Kaikkea kohtuudella on mun mielestä kaikkein järkevin tapa syödä.

[QUOTE="jjjj";23336158]Kaikenlaisten hullujen sitä annetaan antaa lausuntoja. Suomalaiset on eläny jo satoja vuosia viljapohjaisella ruokavaliolla eikä oo sukupuuttoon kuoltu. Meillä ainakin syödään kaikkea niinkuin ennenkin. Kaikkea kohtuudella on mun mielestä kaikkein järkevin tapa syödä.[/QUOTE]

Toisille riittää se ettei ihminen kuole sukupuuttoon, toiset haluavat elää terveenä pitkään. :)

Musta vilja, varsinaan vehnä ja ruis (paljon gluteenia ja lektiinejä) ei tee hyvää lapsille, mutta hiilareita en silti rajoittais. Meillä tyttö syö mm. perunaa vaikka itse syönkin vähemmän hiilareita. Viljoista miedoin on riisi, joten riisipuuroa annetaan myös.

[QUOTE="vieras";23335723]Jos oikeasti aletaan pohtia evoluutiobiologian kannalta sitä, mitä ihmisen pitäisi syödä, niin eihän tämä nykyinen ruokavalio ole lähellekään oikea. Ei ole maito sen "alkuperäisempää" ihmisravintoa kuin viljakaan. Hedelmät, pähkinät, juuret, siemenet, jonkin verran lihaa ja kalaa, mutta eipä siinä mittakaavassa tosiaankaan, mitä nykyään lihaa syödään. Ihmisillä on kuitenkin joku luulo, että esi-isämme mättivät hirveät määrä lihaa, vaikka todellisuudessa se ravinto oli alunperin lähempänä simpanssien syömisiä ;)[/QUOTE]

Niin, ja metsästäjä-keräilijöillähän valtaosa eläinproteiinista ei suinkaan tullut mistään raavaasta riistasta vaan toukista ja hyönteisistä...

[QUOTE="vieras";23336403]Niin, ja metsästäjä-keräilijöillähän valtaosa eläinproteiinista ei suinkaan tullut mistään raavaasta riistasta vaan toukista ja hyönteisistä...[/QUOTE]

Niinpä. Siinä ei pahemmin pekonia tai sisäfilettä popsittu, vaan ihan jotain muuta. Mutta kun nykyihmisen mielestä "liha" on ne parhaat palat elukasta, kaikki muu joutaisi kaatopaikalle tai minkinrehuksi. Ainakaan lapsille ei saa muuta syöttää kuin filettä ja muuta priimaa... ihmettelen vain, miten aasialaiset lapset pärjäävät, kun parat syövät siellä ties mitä torakoita, käärmeitä, siankohtua ja muita epämääräisiä ruhonosia ;)

[QUOTE="vieras";23336403]Niin, ja metsästäjä-keräilijöillähän valtaosa eläinproteiinista ei suinkaan tullut mistään raavaasta riistasta vaan toukista ja hyönteisistä...[/QUOTE]

Tämähän on tulevaisuudessa taas edessä. Kun elintaso globaalilla tasolla nousee, niin lihaa ei riitä kaikille. Lihan hinta pompahtaa n 100-200€/kg. Lihan sijasta aletaan (länsimaissakin) syömään hyönteisiä. Kuulemma muurahais-, hyttys- ja heinäsirkkapiffit maistuvat aika samanlaiselle kuin nykyään suositut kanannahka & kamara sekoitukset. Sen lisäksi ovat ympäristöystävällisempiä ja terveellisempiä.

Ennen syötiin elämestä myös esim. aivot ja ydinluut jotka ovat käytännössä pelkkää rasvaa. Jotkut alkuperäiskansat (esim. inkkarit) syövät vieläkin vain rasvasemmat osat eläimestä ja jättävät lihaslihan syömättä.

Maasait elävät käytännössä maidolla (jossa n. 10 % rasvaa), ja verellä, lihaa syövät myös vähän, ja ovat todella terveitä, diabetestä tai sydän- ja verisuonitauteja ei tunneta ollenkaan.

Heippa, itse aloitin vuoden vaihteessa kokeilun, juuri Heikkkilän innoittamana, ja jätin pois vehnäjauhot ja valkoisen sokerin. Nyt täytyy sanoa, kun aikaa on kulunut jo reilu 2 kuukautta, että olo on paljon virkeämpi ja niskakipu, joka vaivasi pitkään, on poissa. Tätä niskakipua ei siis saatu pois akupunktiolla, ei hieronnalla, eikä lääkkeillä muuten kuin väliaikaisesti... Kannattaa kokeilla!

[QUOTE="vieras";23333850]En nyt ihan äkkiseltään löytäny nettiveriota tästä aiheesta. Mut iltasanomissa oli aiheesta juttu.

Heikkilän mukaan viljatuotteet pitäisi korvata lihallarasvalla ja vihanneksilla.
Ja mä olen käsittänyt että hän ei hyväksy hedelmiä muitako kotimaiset omenat.

Mut siis mä vaan jäin miettimään,et pitäiskö alle kolmevuotiaan syödä pelkästään vain lihaa, rasvaa ja vihanneksia? Niin mä lähinnä mietin kun olen itse tottunu antaan aamu-iltapalaksi puuroa tai banaania. Et miten ne korvattasi? kasvissoseella? vai jugurttilla ja marjoilla? Kertokaa tyhmälle. Ja ihan muutenkin et mitä mieltä olette tästä aiheesta.

Mä sanon et kohtuus kaikessa ;)[/QUOTE]

Kohtuus kaikessa todellakin ja viljoista ei vaaleita missä ei ravinteita.
Harva VHH dietillä ilman hiilareita elää vaan syö vähempi niitä.
Ja niinhän ihan ruokaympyrässäkin on. Ei vaaleeta viljaa vaan kunnon viljat ja kohtuudella.
Moni laihtuis jo pelkästään sillä että noudattaisi ruokaympyrää. Harva sitä tekee.
Sitten syödään, pullat, karkit sipsit jne. Tottai kai lihoo ja sitten kun mennään tiukalle VHH dietiille paino tippuu. Luullaan että se nyt vaan johtuu niistä hiilareista mutta ei se oo niin.
Täysjyvää voi syödä!

Pieni mietintä kaikille tässä:
Japanissa eletään maailman pisimpään ja terveemmin. alle 1% on ylipainoisia.
Joka aterialla syödään riisiä. Ja viljaa muutenkin. Tästä voi jo miettiä että onko ne hiilarit oikeesti niin pahasta.
Vai onko se vaan se tuoreus, kalat ja hyvät raaka-aineet mitkä on tärkeitä.
Yksikään ruoka-aine ei ole tappava vaan se määrä. Kaikessa!

Heippa, itse aloitin vuoden vaihteessa kokeilun, juuri Heikkkilän innoittamana, ja jätin pois vehnäjauhot ja valkoisen sokerin. Nyt täytyy sanoa, kun aikaa on kulunut jo reilu 2 kuukautta, että olo on paljon virkeämpi ja niskakipu, joka vaivasi pitkään, on poissa. Tätä niskakipua ei siis saatu pois akupunktiolla, ei hieronnalla, eikä lääkkeillä muuten kuin väliaikaisesti... Kannattaa kokeilla!

Myös ihan valtakunnaliset suositukset kieltää sokerin ja vaaleet viljat. Ei ole Heikkilän keksintö.
Hyvin vaan mies pelaa ittelensä tän homman :D

[QUOTE="hihihi";23346627]Myös ihan valtakunnaliset suositukset kieltää sokerin ja vaaleet viljat. Ei ole Heikkilän keksintö.
Hyvin vaan mies pelaa ittelensä tän homman :D[/QUOTE]

Heippa, ei Heikkilä näitä koskaan ole omina keksintöinään esitelly, vaan korostaa aina että näistä löytyy tutkimustuloksia. Hän on vaan tuo näitä meille esille.

[QUOTE="hihihi";23346627]Myös ihan valtakunnaliset suositukset kieltää sokerin ja vaaleet viljat. Ei ole Heikkilän keksintö.

niin mitkä valtakunnalliset suositukset? ja keneltä ne kieltävät?

Suosittelen lukemaan kirjan vaaralliset viljat, avaa silmiä aika tavalla.
Itsellä jäi historiaan moni vaiva, kun jtin viljat, ei ole enää vuotavaa nenää eli siitepölyallergia, jopa eläinallergiat poistuivat, aiemmin meinasin tukehtus kun silitin koiraa, silmt vuotivat ja hengitys meni vaikeaksi, nyt ei mitään oireita. Lisäksi migreeni jäi pois (aiemmin kärsin siitä viikoittain), vatsaa ei enää turvota ja vatsa toimii hyvin.
Lapsella sitten taas atoopinen iho parani kun viljat jäivät ja samoin korvakierre.

Meillä poika 2 vee, ollut ilman viljoja 1 vuotiaasta asti. 2 kertaa ollut flunssa sen jälkeen, ei yhtään allergiaa tai korvatulehdusta. ainuttakaan suppoa en ole sen jälkeen joutunut laittaan.

koko perhe on viljaton ja kuopus syntyi pari kuukautta sitten, ei itke laisinkaan mahakipuja.
Koska vältämme lisäaineita ja emme käytä viljaa ruuassamme ei myöskään vauva altistu sille äidinmaidon kautta ja on siksi todella rauhallinen. Yöt nukkuu syöttämättä 12 tuntia putkeen vieressä.

Esikoinen syö aamu- ja iltapalana luomu maustamatonta turkkilaista jogurttia johon sekoitamme kaupan hedelmäsoseita, luomumaitoa, luontaistuotekaupasta luontaista makeutusainetta Steviaa ja luomu pellavansiemenrouhetta kaupasta. välipalana pähkinöitä, kasviksia, hedelmiä. monesti hän syö myös paistetun munakkaan. Viljojen tilalla pääruuassa käytämme perunaa ja riisiä. Kastikkeet saostamme riisijauholla. Leipää teemme joskus mantelijauhoista. Käytämme vain kovaa rasvaa(voita ja luomu kookosöljyä). Poika on jäntevä, terve, hoikka ja hyvinvoiva tällä ruokavaliolla eikä meidän perhe enään palaa vanhaan ruokaympyrään koskaan.

Meistä vanhemmista kumpikaan ei ole ollut vuoteen edes nuhassa.
Viljat aiheuttavat sairaudet ja allergiat. Koittakaa viljatonta koko perheelle :)
Siittä ei ole kenellekkään mitään haittaa, päinvastoin. Meidän koko perhe ja sukulaiset ovat voineet hyvin ilman viljoja ja parantuneet monista sairauksistaan! Kevyt tuotteet ja rypsijutut kannattaa kiertää kaukaa. Ne ovat niin keinotekoisia ja pitkän prosessin takana valmistuneita juttuja.

Kaikki luonnollinen vähäprossessoitu ravinto, sitä kannattaa suosia. Tärkeintä on välttää, liiallista sokeria, lisäaineita ja viljoja

Vitamiinit ovat myös kaiken a ja o. tässä amerikkalainen sivusto mistä monet suomalaiset tilaavat vitamiininsa, koska ne ovat vahvempia, kuin suomessa myytävät ja kymmeniä kertoja halvempia tässä tilausohjeet: http://www.onnistuneetkaupat.fi/iherb-tilausohjeet/.
Koodilla " NEN478 " saat lisäksi 5 dollaria alennusta ensimmäiseen tilaukseesi.

http://www.iherb.com/Carlson-Labs-Solar-D-Gems-4-000-IU-360-Soft-Gels/12663?at=0 D-vitamiini aikuisille, kapseli

http://www.iherb.com/Nature-s-Answer-Vitamin-D-3-Drops-400-IU-15-ml/20745?at=0 tätä lapsille(nestemmäinen), jos imetät ja syöt paljon d-vitamiinia ei tarvitse antaa lapselle lisänä. itse imetän ja syön 2 kapselia päivässä d-vitamiinia

http://www.iherb.com/Dynamic-Health-Liquid-Vitamin-C-1000-mg-16-fl-oz-473-ml/5671?at=0 tässä c-vitamiini mitä käytämme koko perhe paitsi rintaruokinnalla oleva.

Toivottavasti tästä oli jollekkin apua! :)
Lisää aiheesta antti heikkilän kotisivuilla blogiarkistoissa www.anttiheikkila.com

täysjyväviljat niin sanotut tummat viljat tutkimusten mukaan nostavat jopa enemmän verensokeria kuin vaaleat, eivätkä ole yhtään sen parempia. niissä on ainoastaan enemmän kuitua. paras kuidun lähde on kasvikset! :)

tällainen ruokavalio missä pitää miettiä mitä suuhunsa laittaa voi tulla ehkä kalliinmaksi, mutta se maksaa itsensä takaisin, kun pysyy terveenä ja saa elää pitän elämän. me olemme ainakin perheessämme päättäneet että kaikesta muusta voi pihistää, mutta ruuasta emme säästä. sen täytyy olla terveellistä koska siinä on elämämme terveyden perusta. jokainen voi miettiä oman tärkeyjärjestyksensä, mutta itse haluan että lapseni ovat terveitä ja onnellisia. Lapset ovat meille tärkeintä :)

[QUOTE="Milja";23347864]Suosittelen lukemaan kirjan vaaralliset viljat, avaa silmiä aika tavalla.
Itsellä jäi historiaan moni vaiva, kun jtin viljat, ei ole enää vuotavaa nenää eli siitepölyallergia, jopa eläinallergiat poistuivat, aiemmin meinasin tukehtus kun silitin koiraa, silmt vuotivat ja hengitys meni vaikeaksi, nyt ei mitään oireita. Lisäksi migreeni jäi pois (aiemmin kärsin siitä viikoittain), vatsaa ei enää turvota ja vatsa toimii hyvin.
Lapsella sitten taas atoopinen iho parani kun viljat jäivät ja samoin korvakierre.[/QUOTE]

suosittelen myös kirjaa. avaa silmät

ai jaa, aika jännä kun jopa raskausdiabetes suosituksissa suositeltiin syömään pullaa. :D

Yhteistyössä