Lapsi, joka ei osaa kävellä, hoidossa päiväkodissa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vähän käy sääliksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vähän käy sääliksi

Vieras
Lasteni päiväkodissa on aloittanut pienten ryhmässä lapsi, joka ei osaa vielä kävellä. Nyt kun on tosi märkää, tämä lapsi istutetaan rattaisiin ja siinä sitten märisee tyytymättömänä. Tätä näkyä katsellessani tuli ihan surku lapsen puolesta. Mahtaa olla tylsää istua paikoillaan koko ulkoulun ajan.

Tiedän, että joidenkin on vain pakko viedä pieni lapsi päivähoitoon. Itsekin olen vienyt alle 2-vuotiaan hoitoon. Mutta väkisin tulee mieleen, että olisiko perhepäivähoito parempi vaihtoehto lapselle, joka ei vielä osaa edes kävellä. Jääkö jalkoihin päiväkodin isossa ryhmässä?

mä en puutu tohon et viety hoitoon noin aikasin,

mutta en ymmärrä, miksi sen lapsen pitää rattaissa istua pihalla oloaika? oletko varma ettei saa konttailla?

itse oon totuttanut lapsiani olemaan myös maassa jo ennen kuin ovat edes kontanneet :D

Ei meidän tyttö ainakaan jalkoihin jäänyt. Kuukauden päivät oli hoidossa päiväkodissa, ennen kuin oppi kävelemään. Useinhan nämä nuorimmat ovat sellaisia "pikku lemmikkejä" isommille lapsille siellä.
Rattaissa joutui istuskelemaan ulkoilun ajat alkuun, se oli kyllä tylsää. Mutta nyt painaa jo menemään muiden mukana.

Meidän likka istuu tyytyväisenä rattaissa vaikka osaakin jo kävellä. ei se minusta ole mitenkään kurjaa.

Oma alotti pkssa keskellä talvea kun oli vuosi ja 3kk eikä osannut kävellä. minusta ihanaa, että ulkoili kuitenkin. Ja vaikka oppikin kävelemään juuri niillä näpyillä, istuu edelleen rattaissa tyytyväisenä välillä.

Ja juuuh, on vähintäänkuin jälkeenjäänyt kun ei osannut vielä 1v 3 kk kävellä. Ei tartte tätä erikseen märehtiä. :laugh:

Nooh, meidän 1 v 2 kk on vielä kotihoidossa isosiskon kanssa, ja ihan yhtä lailla se märisee ulkona koko ajan. :D Ei siis suostu kävelemään ulkona, vaikka kyllä osaa kävellä. Eli en tajua miten se perhepäivähoitaja ratkaisis asian, mulla on vain 2 lasta täällä kotona ja silti pienen pitää joustaa kun isomman on pakko päästä ulos.

[QUOTE="Miranda83";23353723]mä en puutu tohon et viety hoitoon noin aikasin,

mutta en ymmärrä, miksi sen lapsen pitää rattaissa istua pihalla oloaika? oletko varma ettei saa konttailla?

itse oon totuttanut lapsiani olemaan myös maassa jo ennen kuin ovat edes kontanneet :D[/QUOTE]

No jospa tälle ei ole tuota kurahousuja. Aika inhottavaa se on märissä olla.

Jaa-a...meillä kyllä kuopus istui jonkin verran myös rattaissa. Ihan kotona. En häntä kokoajan jaksanut sylissä kantaa + että meillä on kaksi vanhempaa lasta. Ja kun ei hän viihtynyt maassakaan. Paljon paremmin meni kun lykin rattaissa sisarrusten leikkien perässä. Pikkuinen viihtyi kun sai katsella ja mulla ei jatkuvati kiusannut kipeytyneet hartiat ja siitä aiheutuneet päänsäryt. Kun alkoi päästä paremmin liikeelle niin sitten viihtyi paremmin jo maassakin.

Oikeasti, kun katsoo leikkipuistojakin niin kyllä ne pienemmät monasti tönöttää niissä rattaissa vaikka kuinka äiti onkin siinä hoitamassa. Vallankin jos äidillä on useampi kuin yksi lapsi. Kai sitä yhden kanssa voikin vaan kekittyä siihen yhteen...mut kun on useampi niin heitäkin on huomioitava ja vaahdittava.

voi jestas, on teillä ongelmat!! Kaikki lapset ei kävele 1v ikäsinä, kuten eism. meidän lapset n. 1,5veenä vasta... Ja jos jättää lapsen viemättä päivähoitoon siksi ettei osaa kävellä niin... no huh. toivottavasti trahantädit ei oo yhtä tuomitsevia!

Olen hoitanut aika monta alle vuoden ikäistä ja täytyy sanoa, että näillä keleillä (loskaa, märkää, kylmää) ei voi laittaa lasta konttailemaan äitiyspakkauksen puvussaan maahan. Suurin osa pienistä tykkää istua rattaissa, lämpimässä ja seurata isompien touhuja. Monesti ottavat vielä aamupäivätorkutkin siinä rattaissa. Mikä siis ongelma? Kyllä sitä sitten ehtii vielä ulkoilla ja touhuta, kun osaa kävellä ja lumet karrkkoaa maasta.

[QUOTE="vieras";23353777]No jospa tälle ei ole tuota kurahousuja. Aika inhottavaa se on märissä olla.[/QUOTE]

No ihmeessä kannattaa ostaa ne kurahousut, jos siitä on asia kiinni!?

En tiedä onko tällä lapsella kurahousuja vai ei, mutta hoitajat sanoivat, ettei häntä voi laittaa maahan, koska on märkää (pk:n pihassa isoja vesilätökköjä), eikä hän osaa kävellä. Ei kotihoidossa olevan lapsen ulkoilua voi verrata päiväkodin ulkoiluun. Silloin kun mä hoidin lapsia kotona, niin isomman lapsen ulkoilun saattoi ajoittaa pienemmän päiväuniaikaan. Lisäksi siellä ulkona sai olla niin pitkään kuin lapset viihtyi hyvin. Pystyi myös lähtemään kävelylle, jolloin rattaissa istuvalla edes maisemat vaihtuivat toisin kuin silloin kun rattaat on paikoillaan päiväkodin pienellä pihalla. Päiväkodissa ulkoillaan klo x - x riippumatta siitä viihtyykö ryhmän pienen koko sen ajan rattaissa.

Ja perhepäivähoitaja pystyy ehkä paremmin huomioimaan yhden lapsen tarpeet, kun ryhmäkoko on pieni.

[QUOTE="pph";23353802]Olen hoitanut aika monta alle vuoden ikäistä ja täytyy sanoa, että näillä keleillä (loskaa, märkää, kylmää) ei voi laittaa lasta konttailemaan äitiyspakkauksen puvussaan maahan. Suurin osa pienistä tykkää istua rattaissa, lämpimässä ja seurata isompien touhuja. Monesti ottavat vielä aamupäivätorkutkin siinä rattaissa. Mikä siis ongelma? Kyllä sitä sitten ehtii vielä ulkoilla ja touhuta, kun osaa kävellä ja lumet karrkkoaa maasta.[/QUOTE]

No se on vanhempien kyllä vika, jos äitiyspakkauksen vaate on ainoa ulkovaate. Omani kyllä väänsi kurakakkua onnellisena 10kk ikäisenä kevätloskassa ja päristeli traktorilla. Kurahousutkin voi ostaa ja laittaa villahousut alle... Aika outoa pph:lta, jos eii kuitenkaan näitä pistä päälle ja lasta päästä sinne alas. Osan ajasta oli meilläkin rattaissa, esim aamupäiväunilla.

Viimeksi muokattu:
Meidän lasten pk:n taaperoryhmässä kävelemättömät saa istua maassa ja konttailla. Heitä keinutetaan vauvakeinussa, eskarit ja pk:n tädit vetää heitä pulkassa, yms. Joskus istuvat rattaissa, joskus ovat sylissä.

Minusta ihan hyvät oltavat :)

Meidän lasten pk:n taaperoryhmässä kävelemättömät saa istua maassa ja konttailla. Heitä keinutetaan vauvakeinussa, eskarit ja pk:n tädit vetää heitä pulkassa, yms. Joskus istuvat rattaissa, joskus ovat sylissä.

Minusta ihan hyvät oltavat :)

Joka kerta kun mä olen lapsiani hakenut, niin tämä yksi on vinkunut rattaissaan. Kertaakaan en ole nähnyt pulkassa tai keinussa.

Mä oon ollut töissä vuoropäiväkodissa ja siellä oli paljon myös erityislapsia. Ryhmien koko vaihteli kolmesta yli kymmeneen ja lapsia huomioitiin sen mukaan miten oli lapsia hoidossa. Jos oli vähemmän lapsia, mä kävin pienimmän (n.1v) kanssa kävelyllä (siis työnsin rattaissa), jos enemmän, oltiin pihassa ja ajeltiin rattailla ympäri pihaa. Samalla juttelin paljon lapselle ja seurailtiin yhdessä muiden lasten tekemisiä. Yhtään ei vaikuttanut kyllästyneeltä, päinvastoin.
Osa noista (jopa yli 5v) lapsista ei osannut kävellä eikä puhua (oli dysfasiaa, lonkkavikaa ym).

Yhteistyössä