Mistä ihmeestä pieraisen rahat reissuun johon on pakko lähteä (miehen paras kaveri menee Espanjassa naimisiin)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Liinu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Eee";23423909]Kerro Essi ja Esa Esimerkkihenkilöistä. Heillä tilanne on tämä: Essi on töissä matalapalkkaisella alalla, joka nyt vaan on hänen kutsumusammattinsa. Essin palkka on 2000 e/kk ja siitä siis vielä verot pois. Esa on myös omassa unelma-ammatissaan, mutta hänellä on käynyt elämässä sen verran tuuri, että hänen unelma-alallaan palkat on kovat. Esa tienaa 5000 e/kk (ja taas verot pois). Essi ja Esa lyövät hynttyyt yhteen, mutta sopivat, että molemmat maksavat omat osansa kaikista menoista, eli asumiskulut puoliksi jne.

Eka yhteinen kämppä on kerrostalossa, ja sielä vielä toimii tuo puoliksi maksaminen. Mitä nyt Essille ei jää juuri rahaa harrasteisiin tms. ja samaan aikaan Esa ehtii golffata ja käydä poikien kanssa ryyppäämässä ja syömässä ulkona jne. Sitten kuitenkin alkaa molemmilla tehdä mieli muuttaa maanpinnalle ja aletaan katsella omakotitaloja. Täydellinen talo löytyykin, mutta kun aletaan laskea realistisia asumiskustannuksia talolainan kanssa, tullaan siihen tulokseen, että järkevällä talolainalla yms. asumiskustannukset tulevat olemaan 2000 e/kk. Essi laskee, että kun tämä pistetään puoliksi, niin hänellä ei ole varaa muuttaa tähän kämppään.

Mitäs sitten tehdään? Jäädäänkö loppuelämäksi asumaan siihen kerrostalokämppään, koska Essin urakehitys näyttää siltä, että suuria muutoksia palkkaan ei ole tulossa, vai muuttaako Esa yksin kalliimpaan?[/QUOTE]

Meillä tämä tilanne ratkaistaisiin niin että laina 2000 + muut kulut esim 1500 eur = 3500 eur kuluja
Essin palkka nettona vaikka 1500 eur = 27% tuloista => taloustilille 27% kuluista eli 945 eur
Esan palkka nettona 4000 eur = 73% tuloista => taloustilille 73% kuluista eli 2555 eur

Essille jää omaa rahaa 555 eur ja Esalle 1445 eur.

[QUOTE="mjää";23423941]Hedelmättömyyshoidossa?

Ja senkin vielä itse maksat?[/QUOTE]

Eikö ap. juuri sanonut, ettei halua tuosta kertoa sen enempää täällä?

Vähän kunnioitusta hei peliin.

[QUOTE="leila";23423979]Eikö ap. juuri sanonut, ettei halua tuosta kertoa sen enempää täällä?

Vähän kunnioitusta hei peliin.[/QUOTE]

Ja voihan se olla kuten mulla, ihan vaan fysioterapiassa ja hierojalla, mutta sekin maksaa säännöisenä hoitomuotona!

[QUOTE="vieras";23423991]Ja voihan se olla kuten mulla, ihan vaan fysioterapiassa ja hierojalla, mutta sekin maksaa säännöisenä hoitomuotona![/QUOTE]

Joo no mistään kovin ihmeellisestä asiasta ei ole kyse. Mulla on jonkin verran skolioosia selässä, joka säteilee jalkapohjiin asti (erilaisten väärien asentojen vuoksi) ja käyn fysikaalisissa hoidoissa plus syön kallista kipulääkettä säännöllisesti. Joten tässä nyt uteliaille sitten tämäkin täysin epäolennainen asia...

Just :D hah - minä sain kerran synttärilahjaksi hopeisen rannekorun josta muistutetaan usein.. Viimeksi sain mp3 soittimen (80€:n luokkaa). MEKSIKON MATKA!!?? Ei ikinä...

Vittu mulla on käynyt tuuri isossa jaossa...

Mies halusi mennä siskoaan tapaamaan New Yorkiin. Mulla ei ois ollut varaa lähteä, joten mies kustansi matkan mulle yllätykseksi (ei mikään synttärilahja tai mitään). Miehellä hiukan isommat tulot kuin mulla (noin 800e/kk). Meillä ei tuolloin ollut vielä edes yhteistalous, yhdessä oltiin oltu noin vuosi.

Nyt yhdessä asuessamme on päivänselvää molemmille, että menot maksetaan yhdessä ja loput rahat säästetään tai hummaillaan yhdessä.

Mulla on tainnut käydä tuuri mieheni kanssa :)

kuulostaa siltä, että mies ei halua sinua mukaansa. eikä muutenkaan välitä sinusta tarpeeksi. muutenhan hän tietenkin maksais sun matkan. ehkäpä sillä on joku tummasilmäinen espanjatar nyt kiikarissa..

Hyi mikä ukko! En kelpuuttais tuollaista, kuulostaa todella kylmältä ja etäiseltä suhteelta jos pitää erikseen ruinata rahaa reissuun, kyse on vielä miehesi parhaasta kaverista. Olen todella surullinen puolestasi, taitaa olla parempi että annat miehen lähteä yksin, ja ennenkuin tulee takaisin niin merkkaat jääkaappiin omat hyllyt kummallekin ja laitat omat pyykkikorit jne. Kun kotiutuu niin teet ruokaa vain itsellesi. Tuo ei ole tervettä.

Älä nyt vaan tuon kanssa muksuja alkaa vääntämään, Haluaa varmaan että lastenkin kulut laitetaan puoliksi, vaikka olisit äitiyslomalla tai hoitovapaalla. Kerropa, oletko oikeasti onnellinen hänen kanssaan?

Meillä tämä tilanne ratkaistaisiin niin että laina 2000 + muut kulut esim 1500 eur = 3500 eur kuluja
Essin palkka nettona vaikka 1500 eur = 27% tuloista => taloustilille 27% kuluista eli 945 eur
Esan palkka nettona 4000 eur = 73% tuloista => taloustilille 73% kuluista eli 2555 eur

Essille jää omaa rahaa 555 eur ja Esalle 1445 eur.

Vaikka kyse onkin vain esimerkistä , niin pakko todeta, että esimerkin laatija ei ole tainnut progressiivisesta verotukseta kuullakaan :)

[QUOTE="minä";23425256]Vaikka kyse onkin vain esimerkistä , niin pakko todeta, että esimerkin laatija ei ole tainnut progressiivisesta verotukseta kuullakaan :)[/QUOTE]

Kaipa siitä idea kuitenkin selvisi ;)

On teillä reilu meininki :D

Yksi vaihtoehto on se että ottaa lennot Matkapörssistä ja maksaa ne kahdessa erässä. Hotelli joustoehdoilla booking.comista niin jää aikaa säästää pari kuukautta hotelliin.

No sinänsähän tuo nimen omaan on reilu meininki, toisin kuin se, että toinen tienaa ja toinen tuhlaa.
Tämän palstan mammoilla on kyllä jotenkin vääristynyt kuva siitä, mitä parisuhde oikeasti on ja mikä on reilua. Teille parisuhteen ainoa tarkoitus näyttää olevan se, että mies tuo rahaa taloon (=teille).
Kauhistuneena pähkäillään, kun joku ei maksele etelänmatkoja noin vain toiselle.

Olisi hauska tietää, kuinka moni tässä ketjussa touhottaneista naisista on maksanut miehelleen etelänmatkan.

Me oltiin oltu yhdessa n 6kk kun mies maksoi lontooseen matkan ( oltiin juuri oltu yhteisella etelan matkalla jonka kulut oli tasattu ), mulla oli pieni palkka joten ei todellakaan ollut varaa lahtea uudelleen ja mies halusi minut mukaan. Yhdessa kun ollaan on rahat yhteisia.
Kurjalta tuntuu jos toinen joutuu laittamaan rahat terveydenhoitoon, etta sitten ei olisi toisella halua auttaa. Eri asia jos toinen kayttaa rahat uusiin laukkuihin ja kenkiin...
Ja muutenkin, meilla on samalaiset tulot, velkainen kolmio pk seudulla, auto ja 1 paivakoti ikainen lapsi, matkustetaan n 3 tai 4 viikkoa vuodessa ja saastoon jaa useampia tuhansia euroja silti vuodessa ( lainaa lyhennetaan valilla isommalla kontalla) , etta mihin ne teidan rahat menee?

[QUOTE="hmmm";23426074]
Olisi hauska tietää, kuinka moni tässä ketjussa touhottaneista naisista on maksanut miehelleen etelänmatkan.[/QUOTE]

No mä maksaisin kyllä, jos mun tuloni olisivat sellaiset että niistä voisi kustantaa sellaisen.

[QUOTE="hmmm";23426074]No sinänsähän tuo nimen omaan on reilu meininki, toisin kuin se, että toinen tienaa ja toinen tuhlaa.
Tämän palstan mammoilla on kyllä jotenkin vääristynyt kuva siitä, mitä parisuhde oikeasti on ja mikä on reilua. Teille parisuhteen ainoa tarkoitus näyttää olevan se, että mies tuo rahaa taloon (=teille).
Kauhistuneena pähkäillään, kun joku ei maksele etelänmatkoja noin vain toiselle.

Olisi hauska tietää, kuinka moni tässä ketjussa touhottaneista naisista on maksanut miehelleen etelänmatkan.[/QUOTE]

Mä maksoin meidän talvilomareissun Italiaan. Tosin mies sitten puolestaan maksoi melkein kaiken paikan päällä, lukuunottamatta mun omia tuomisia sieltä kotiin.

Just :D hah - minä sain kerran synttärilahjaksi hopeisen rannekorun josta muistutetaan usein.. Viimeksi sain mp3 soittimen (80€:n luokkaa). MEKSIKON MATKA!!?? Ei ikinä...

Vittu mulla on käynyt tuuri isossa jaossa...

Siis sulla on mies, joka maksaa itse omat menonsa eikä elä sun siivellä ja ostaa sulle vielä syntymäpäivälahjojakin. Mitäs annoit itse miehelle viimeksi lahjaksi, kun täällä valitat?

Joko jäät kotiin tai miehesi alentaa majoitusstandardejaan niin, että sulla on varaa. Sinuna myös parantaisin taloudenhallintaa. Kai normaalilla aikuisella pitäisi olla ainakin se 5000 € jemmassa yllättäviin menoihin, jos palkkataso ei ole ihan kädestä suuhun.

Mä sanoisin suoraan, että tuohon ajankohtaan mulla ei ole mahdollisuutta investoida matkan edellyttämää summaa ja jäisin kotiin, mikäli mies ei tarjoutuisi matkaani edes osittain maksamaan.

Noin muutoin tuohon omat-yhteiset rahat asiaan...mä olen aina halunnut pitää omat rahani. Parisuhteissa eläessäni olen yleensä - oma moka toki - valinnut sellaisia miehiä, joille auto on pyhä lehmä ja autoissa mikään ei ole liikaa tai liian kallista. Vähän sama juttu on ollut viihde-elektroniikan suhteen. En todellakaan halua, että mä koitan säästää esim hankkimalla halvan peruskännykän ja toinen sitten säästyneillä rahoilla katsoo voivansa hankkia itselleen kännykän kaikilla herkuilla. Tai ostaa uuden isomman telkkarin, vaikka meillä olisi ihan toimiva telkkari. Ostakoon omillaan, jos haluaa, mutta ei mun säästöilläni :D

Alkuperäinen kirjoittaja kuka maksaa mitä;23426311:
Kai normaalilla aikuisella pitäisi olla ainakin se 5000 € jemmassa yllättäviin menoihin, jos palkkataso ei ole ihan kädestä suuhun.

Tee kongreettinen esimerkki siitä kuinka saada 5000 tonnia jemmaan jä millä tuloilla että normimenoilla.

Sanot miehelle, että sulla ei oo rahaa. Elätte ilmeisesti myös miehen tulojen mukaan, jos kummallakin on visusti omat rahat ja menot ja mies on iloinen kun rahaa jää, sinulle ei ilmeisesti jää mitään? Otapa puheeksi, että jos ei ole yhteistä taloutta, teidän täytyy alentaa asumiskustannuksia sun tasolle ja matka myös. Jos ei passaa miehelle, saapi keksiä miten kummassa se vois asiaan vaikuttaa..

En vaan voi käsittää tollasia parisuhteita. Meillä on kaikki yhteistä, kaikki laskut ja matkat ja hankinnat maksetaan millon mitenkin, kumpikaan ei "kustanna toista lomalle" tms karmeeta.

[QUOTE="hmmm";23426074]

Sitten kun mies jää kotiin kht:lle hoitaan lapsia ja tekeen kotihommat, ja mä tienaan sen lähes 5000€ kuussa niin aivan varmasti maksan. Ei kahta kysymystäkään.

Ap: älä missään olosuhteissa tee lapsia ennenkuin nuo raha-asiat on selvät. Ilman lapsia tuo vielä toimii jotenkuten, mutta silloin standardien pitää olla vähävaraisemman tulotasoon mukautetut. Ei niin että mennään 5 tähden hotelliin ja lennetään business-luokassa vaikka vain toisella on siihen varaa. Lasten kanssa tuo malli ei enää toimi kun juoksevia kuluja on paljon, tulot kotiinjäävällä puolisolla romahtavat jne.

Uusimmat

Yhteistyössä