Sanokaas nyt että voiko olla mahdollista että mun paino ei todellakaan putoo esim näillä eväillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Julia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23476413]Minä taas en ymmärrä miksi vähän syövää kehotetaan entisestään vähentämään syömistänsä? Luuletteko että kroppa toimii kunnolla muutamalla salaatinlehdellä ja rasvattomilla tuotteilla? Ja jos paino vähän putoaakin vähentämisen seurauksena niin se kyllä pysähtyy kun kroppa tottuu vähempään kalorimäärään. Ja mitä sitten tehdään? Vähennetään lisää? Miten sitä jaksaa liikkuakaan, jos ei syö kunnolla. Kyllä se säästöliekki on aivan totta. Se on kehon tapa selvitä _tilapäisestä_ nälänhädästä. Kroppa pitää kiinni vararasvoista, koska se ei tiedä milloin saa lisää ruokaa. Ja kun sitä tulee, kaikki ylimääräinen varastoidaan taas pahan päivän varalle. Tottakai laihtuu, jos on pidempään hyvin pienillä kaloreilla, mutta se menee jo nääntymisen puolelle. Ja näin sitten niitä repsahduksia tulee, koska kukaan ei voi elää tuollaisella kituuttamisella pitkään.

Älä ap missään nimessä vähennä syömisiäsi entisestään. Näethän jo ettei kituuttaminen ole tuonut tuloksia, vaikka "kaiken järjen" mukaan olisi pitänyt. Vaihda edes kevyttuotteet normaaleihin. Ja usko vaan sitä kiloklubia. Voimia ja tsemppiä sinulle urakkaasi![/QUOTE]

Anteeksi nyt mutta puhut kituuttamisesta ja nääntymisestä vaikka ap kyllä syö ihan hyvin. Ja hänellä on 30kg ylipaino joten nääntymisestä tuskin on pelkoa. Jotainhan tuossa ruokailussa on liikaa, moni mitta oli tommoisia "musta tuntuu"-mittoja joten voi olla etteivät nuo annoskoot pidä paikkaansa. Ja se jäi vielä ap:n kirjoituksessa vaivaamaan onko treeneissä hänellä sykemittari josta näkee todellisen kulutuksen vai ovatko nuo kalorinkulutusmäärät vain arvioita? Jos tekee täysillä, silloin aerobisellakin tunnilla saa sen 1000kcal kulumaan. Jos taas pelkää hikoavansa ja tekee vähän siinä sivussa, ei varmasti kovin montaa sataa saa kulumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Slummien miljoonitär;23476651:
Anteeksi nyt mutta puhut kituuttamisesta ja nääntymisestä vaikka ap kyllä syö ihan hyvin. Ja hänellä on 30kg ylipaino joten nääntymisestä tuskin on pelkoa. Jotainhan tuossa ruokailussa on liikaa, moni mitta oli tommoisia "musta tuntuu"-mittoja joten voi olla etteivät nuo annoskoot pidä paikkaansa. Ja se jäi vielä ap:n kirjoituksessa vaivaamaan onko treeneissä hänellä sykemittari josta näkee todellisen kulutuksen vai ovatko nuo kalorinkulutusmäärät vain arvioita? Jos tekee täysillä, silloin aerobisellakin tunnilla saa sen 1000kcal kulumaan. Jos taas pelkää hikoavansa ja tekee vähän siinä sivussa, ei varmasti kovin montaa sataa saa kulumaan.

Jos lukisit tuon ihan ensimmäisen kertomukseni ni saisit tietää onko mulla sykemittari, juonko vettä paljonko :D Mä en oikein ymmärrä että jos mulla on jo puolet kasviksia, salaattia sekasin lautasella ni ei siihen enään kauheita määriä ruokia mahdu, sitten nuo aamupalat, iltapalat ei mitään järin jättiläisen isoja ole. 45 min spinning tunnilta 600 kcliakin liian vähän, pitäskö ainakin 1000 kcl, aamen.

Joo mun mielestä tuo yllämainittu päivän menu oli juuri sellainen kitukuuri.
Ei esim leipää lainkaan. Mun mielestä leipä kohtuullisessa määrin ei ole pahasta ja jos on tottunut sitä syömään, vaikea jättää heti kokonaan pois.
Mulle elämäntapamuutos ei tarkoittanut sitä että kaikki rysäytetään kerralla vaan pikkuhiljaa.
Entisen 8 leipäpalan sijasta syön nykyään useimmiten 2-4 palaa.

Mä en leivästä sillai välitä että sitä ei tuu syötyä joka päivä. Peruna on enemmän sellanen mikä on ns pahe mutta 1-2 perunaan päivässä ei tää kaadu :D

[QUOTE="Julia";23476582]Kyllä on munkin mielestä ja tuossa ois just sellaset 1000 kcl, voin sanoo että mulla ois todellakin nälkä noilla eväillä jos vielä liikunkin. Helppo se on sellanen 50 kg huudella joka elää pelkällä porkkanalla, joka ei oo koskaan lihonut ni ei voi tietää että että sen nälkä on ihan erinlainen kun 90 kg.[/QUOTE]

Mä painoin itsekin jossain välissä aika paljon enemmän kuin nyt. Olin nimittäin selkäleikkauksessa enkä päässyt vuoteen tekemään juuri mitään. Joten tiedän kyllä painonpudotuksesta ihan omalla kokemuksellanikin. Ennen selkävaivoja ja leikkauksen jälkeen olen kyllä taas sen oman painoni 58kg joka on pysynyt samana teini-iästä eikä siitä mihinkään tipu eikä muutu enää miksikään. Siinä on todellakin vähän syötävää mutta jos haluat laihtua niin kokeile! Se että mahalaukkusi pienenee nopeasti, estää sitä ettei sulle tule hetken päästä enää niin helpolla nälkä kuin ennen. Ja kuka on sanonut että laihtuminen olisi helppoa? Karppaus on ihan jees, suosittelen sitä monesti mutta koskaan en suosittele syömään kuin porsas, niinkuin tämä yks kirjoittaja kuvailee. Oletko karppaaja muuten mittauttanut kolesteroliasi ja verenpainetta milloin?

[QUOTE="Julia";23476690]Jos lukisit tuon ihan ensimmäisen kertomukseni ni saisit tietää onko mulla sykemittari, juonko vettä paljonko :D Mä en oikein ymmärrä että jos mulla on jo puolet kasviksia, salaattia sekasin lautasella ni ei siihen enään kauheita määriä ruokia mahdu, sitten nuo aamupalat, iltapalat ei mitään järin jättiläisen isoja ole. 45 min spinning tunnilta 600 kcliakin liian vähän, pitäskö ainakin 1000 kcl, aamen.[/QUOTE]

Pyysit neuvoja ja sit intät vastaan ja suutut. Tyypillistä. Et vastannut oletko kokeillut zumbaa?

Mä saatan toistaa itseäni mutta.... Syömisten vähentäminen ei välttämättä ole se juttu.
Mä väitän että nykyään syön enemmän kuin ylipainoisena mutta oikeanlaista ravintoa.
Esim. ennen lounaana annos valkoista pastaa ja jauhelihakastiketta.
Nykyään sama annos täysjyväpastaa, soijarouhekastiketta ja reilusti salaattia. Määrällisesti enemmän ruokaa mutta paaaaljon laadukkaampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Slummien miljoonitär;23476794:
Pyysit neuvoja ja sit intät vastaan ja suutut. Tyypillistä. Et vastannut oletko kokeillut zumbaa?

En ole missään kohtaan suuttunut. Huvitti vaan tuo 1000 kcl päivä :D En ole kokeillut zumbaa, polven takia en voi sitä tehdä.

[QUOTE="Julia";23476904]En ole missään kohtaan suuttunut. Huvitti vaan tuo 1000 kcl päivä :D En ole kokeillut zumbaa, polven takia en voi sitä tehdä.[/QUOTE]

Ensinnäkin mistä tuo 1000kcal tuli? Kukaan ei edes viitsinyt laskea vaan heitti päästään tuon 1000kaloria. Tuossa mun päiväannoksessa oli kylläkin 1300-1500 kaloria riippuu eri variaatioista, tuotakin pystyy soveltamaan aika hyvin. Ja se on sellainen kalorimäärä jolla ei todellakaan kidu tai mene mihinkään säästöliekille. Miettikääpä nyrkkeilijöitä joilla on todella tiukka dietti ennen kisoja, eivät hekään millekään säästöliekille mene vaikka elävät ennen kisoja vain mehukeitoilla ja treenaavat hulluna.
Toisekseen mun zumbatunneilla käy useampikin polvivaivainen ja hyvin menevät mukana. Jos pystyt harrastamaan spinningiä niin varmasti pystyt myös zumbaamaan! Otapa kaveri messiin tai yksinkin se on ihan sikahauskaa ja TEHOKASTA! Mieluummin itse vedän monipuolista zumbaa kuin tylsää yksitoikkoista spinningiä, joka on myös hauskaa mutta mielestäni zumba on paljon hauskempaa. Kokeile ihmeessä, voit vaikka saada ikuisen kivan harrastuksen!

Alkuperäinen kirjoittaja Slummien miljoonitär;23477115:
Ensinnäkin mistä tuo 1000kcal tuli? Kukaan ei edes viitsinyt laskea vaan heitti päästään tuon 1000kaloria. Tuossa mun päiväannoksessa oli kylläkin 1300-1500 kaloria riippuu eri variaatioista, tuotakin pystyy soveltamaan aika hyvin. Ja se on sellainen kalorimäärä jolla ei todellakaan kidu tai mene mihinkään säästöliekille. Miettikääpä nyrkkeilijöitä joilla on todella tiukka dietti ennen kisoja, eivät hekään millekään säästöliekille mene vaikka elävät ennen kisoja vain mehukeitoilla ja treenaavat hulluna.
Toisekseen mun zumbatunneilla käy useampikin polvivaivainen ja hyvin menevät mukana. Jos pystyt harrastamaan spinningiä niin varmasti pystyt myös zumbaamaan! Otapa kaveri messiin tai yksinkin se on ihan sikahauskaa ja TEHOKASTA! Mieluummin itse vedän monipuolista zumbaa kuin tylsää yksitoikkoista spinningiä, joka on myös hauskaa mutta mielestäni zumba on paljon hauskempaa. Kokeile ihmeessä, voit vaikka saada ikuisen kivan harrastuksen!

En voi zumbaa harrastaa kun siinä tehdään äkkinäisiä liikkeitä ja polvi voi mennä sijoiltaan. Spinningissä sitä ei tehdä. Tuolla salilla missä käyn ni ne zumba tunnit on niin täynnä että en menis edes sinne sekaan missä ollaan kylki kyljessä melkein kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Slummien miljoonitär;23477115:

No mä en olisi mitenkään pärjännyt 1300-1500 kilokalorilla ja esim Kiloklubissakin sanotaan että jo pelkät ihmisen peruselintoiminnot vaatii 1500 kcal kaikesta muuta liikkumisesta puhumattakaan.
Enkä mä lähtisi vertaamaan tavallista tallaajaa mihinkään ammattiurheilijaan.

[QUOTE="Julia";23477146]En voi zumbaa harrastaa kun siinä tehdään äkkinäisiä liikkeitä ja polvi voi mennä sijoiltaan. Spinningissä sitä ei tehdä. Tuolla salilla missä käyn ni ne zumba tunnit on niin täynnä että en menis edes sinne sekaan missä ollaan kylki kyljessä melkein kiinni.[/QUOTE]

Eikä tehdä äkkinäisiä liikkeitä, ja jos tehdäänkin niin sitten sovellat liikkeen semmoiseksi joita pystyt tekemään. Zumbassa saa niin paljon ensinnäkin aerobista harjoittelua ja sitten vielä koko kehon kattavaa lihaskuntoharjoittelua. Ja kai nyt on muitakin paikkoja kuin yksi kuntosali missä paikkakunnallasi harrastetaan zumbaa? Juttele tunnin alussa zumbaopen kanssa ja kerro polvivaivastasi, ja osaat itsekin jarrutella hypyissä yms. Mutta sinun kannattaisi kokeilla ilman muuta. Mun tunneilla käy eräskin nainen joka pelkällä zumballa laihduttanut puolessa vuodessa 20kg, ja siinä on se hyöty että samalla myös kiinteytyy todella hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Slummien miljoonitär;23477243:
Eikä tehdä äkkinäisiä liikkeitä, ja jos tehdäänkin niin sitten sovellat liikkeen semmoiseksi joita pystyt tekemään. Zumbassa saa niin paljon ensinnäkin aerobista harjoittelua ja sitten vielä koko kehon kattavaa lihaskuntoharjoittelua. Ja kai nyt on muitakin paikkoja kuin yksi kuntosali missä paikkakunnallasi harrastetaan zumbaa? Juttele tunnin alussa zumbaopen kanssa ja kerro polvivaivastasi, ja osaat itsekin jarrutella hypyissä yms. Mutta sinun kannattaisi kokeilla ilman muuta. Mun tunneilla käy eräskin nainen joka pelkällä zumballa laihduttanut puolessa vuodessa 20kg, ja siinä on se hyöty että samalla myös kiinteytyy todella hyvin.

Äh, ei mut toi zumba kiinnosta :D En harrasta sellasta mikä on pakkopullaa

Ihminen voi laihtua ilman liikuntaa ja ilman kitukuureja helposti.
Itse syön nykyään enemmän kuin ennen. Ihan syystä.
En napsi kaapista enää vähän väliä jotain helppoa ja nopeaa enkä vedä joka välissä leipää.
Ruualla syön paljon kasviksia ja salaattia ja sopivasti lihaa/kastiketta/tms.
Syön nyt 4x päivässä mutta kun laihdutin söin 3x päivässä ja 16h tauko ilta- ja aamupalassa, 1200kcal/vrk. Tosin kulutukseni on pieni joten 1200kcal:ssa/vrk:n aikana on vain pieni vaje, 300kcal.
Söin vähemmän hiilihydraatteja mutta en karpannut, söin päivässä myös sen 500g kasviksia toisin kuin ennen. Eli söin enemmän kuin ennen mutta terveellisemmin.
Suosittelen lämpimästi kalorilaskuria, se tukee ja kannustaa, siellä on reseptejä, voi kysyä neuvoa jne.

Kyllä mä edelleen väitän että liian vähällä syömisellä ei välttämättä laihdu koska elimistö tarvitsee tiettyjä ravintoaineita toimiakseen ja laihtuminen ei vaan onnistu jos elimistö ei toimi kunnolla.
Siksi mä puhun sen puolesta että pitää syödä reilusti ja kunnolla, mutta oikeanlaista terveellistä ravintoa.
Yhä suosittelen Kiloklubia. Sen avulla olen itse laihduttanut 19 kg ja olen koko ajan syönyt todella hyvin.

Elimistö myös ottaa tarvitsemansa ravintoaineet sitten muualta kuin ravinnosta, jos ravinnosta ei tule tarpeeksi, ja tässä tapauksessa niitä ravintoaineita pitää tulla ravinnosta tosi vähän. Että ei ainakaan ap:n ruokavaliolla huolta.

Mä en todellakaan myöskään usko tuohon säästöliekkiin. Totta on se, että aina kun mennään miinuskaloreilla, aineenvaihdunta hidastuu hieman. Mutta jos syö vähän, niin laihtuu, jos syö paljon, ei laihdu/lihoo. Riittävän syömisen idea laihduttajalle on lähinnä se, että ei pääse tulemaan kamala nälkä, joka altistaa mässäilylle, jos sellaiseen on taipumusta. Itselläni ei ole, joten mä en näe mitenkään tarpeeellisena olla koko ajan syömässä ja voin siis laihduttaa vain syömällä vähän ja harvoin. Silti laihdun, vaikka en syökään joka välissä.

Mut fakta on, että terve ihiminen laihtuu aivan satavarmasti, jos syö tarpeeksi vähän eli alle kulutuksen. MIten ihmeessä elimistö voisi estää laihtumisen, vaikka jotain ravintoainetta ei tulisikaan tarpeeksi? Ei sellaista tapahtu, fysiologinen totuus vain. Laihtuminen onnistuu ihan varmasti vaikka "elimistö ei toimisikaan" kunnolla. Kerro toki tarkemmin tuosta teoriastasi.

Mäkin nyt tungen tänne kommentoimaan :D

Mä söin pitkän aikaan 1000-1600 kaloria päivässä, liikuin 0-700 kalorin edestä päivässä. Eli painon olisi pitänyt kyllä tippua, mutta eipä tippunut. Kaikkien "ohjeiden" mukaan söin, kasviksia/hedelmiä meni yli kilo päivässä, proteiinia 1g per ihannepainokilo, kuituja sen vähintään 25g päivässä, liikunta oli monipuolista ja pidin välipäiviä jne. Tätä siis 2,5 VUODEN ajan.

Ja ei se paino vaan tippunut. Mun VITUTTAA ihmiset, jotka sit sönkkää, että miten helppoa se on, että syöt vaan vähemmän kuin kulutat. Niinpä niin. En tiedä sitten mikä lien viallinen maanantaiversio, mutta eipä toiminut tuo ohje minulla.

Minä olen sitä mieltä, että me ihmiset ollaan yksilöitä. Miksi ihmeessä kaikessa muussa me voidaan olla yksilöitä ja erilaisia, mutta ei laihtumisessa?

Mä sitten lopetin tän "virallisterveellisen" ja "ainoan oikean" laihdutustavan, vaihdoin karppaukseen (jota pidin huuhaana, kun läskienhän pitäisi lähteä vaan sillä, että syö vähemmän kuin kuluttaa). Syön kuin porsas, rasvaa oikeen kunnolla ja mun paino vihdoin ja viimein on tippunut! Entisenä vatsaoireilijana olen myös päässyt näistä vaivoista.

En siis yritä tällä olla mikään karppauksen puolustaja. Mä vaan olen sitä mieltä, että se, mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle. Ja ei ole helppoa olla se "luonnonoikku" joka tosta vaan ei laihdu "syömällä vähemmän kuin kuluttaa".

Sama kokemus täällä. Kauan kokeilin vähäkalorista ja rasvatonta (ja liikuin paljon) mutta en laihtunut yhtään! Karppauksella sain 20 kg pois 4kk ja ei ole tullut takaisin (nyt 2v oon pysyny mitoissa). En edes hirveesti liikkunu karppauksen alussa, vaan lisäsin liikuntaa asteittain.

Polvivammaiselle en suosittelisi zumbaa, vaan spinningiä, koska zumbassa paino on polvilla, äkilliset liikkeet ym. Uiminen olisi parasta mahdollista, mutta tietenkin jokainen löytää ne omat lahjit, mitä pystyy tekemään.

-fysioterapeutti, joka erikoistunut urheiluvammiin-

Elimistö myös ottaa tarvitsemansa ravintoaineet sitten muualta kuin ravinnosta, jos ravinnosta ei tule tarpeeksi, ja tässä tapauksessa niitä ravintoaineita pitää tulla ravinnosta tosi vähän. Että ei ainakaan ap:n ruokavaliolla huolta.

Mä en todellakaan myöskään usko tuohon säästöliekkiin. Totta on se, että aina kun mennään miinuskaloreilla, aineenvaihdunta hidastuu hieman. Mutta jos syö vähän, niin laihtuu, jos syö paljon, ei laihdu/lihoo. Riittävän syömisen idea laihduttajalle on lähinnä se, että ei pääse tulemaan kamala nälkä, joka altistaa mässäilylle, jos sellaiseen on taipumusta. Itselläni ei ole, joten mä en näe mitenkään tarpeeellisena olla koko ajan syömässä ja voin siis laihduttaa vain syömällä vähän ja harvoin. Silti laihdun, vaikka en syökään joka välissä.

Mut fakta on, että terve ihiminen laihtuu aivan satavarmasti, jos syö tarpeeksi vähän eli alle kulutuksen. MIten ihmeessä elimistö voisi estää laihtumisen, vaikka jotain ravintoainetta ei tulisikaan tarpeeksi? Ei sellaista tapahtu, fysiologinen totuus vain. Laihtuminen onnistuu ihan varmasti vaikka "elimistö ei toimisikaan" kunnolla. Kerro toki tarkemmin tuosta teoriastasi.

No voi huoh vaan sullekin!
Ei ole todellakaan mitään "mun teoriaa". Ihmisen elimistö tarvitsee ravintoaineita tarpeeksi toimiakseen. Eiköhän sen ymmärrä jokainen.
Ja mitä luulet, jos syö vaikka vain porkkanaa 1000 kcal päivässä, toimiiko ruuansulatus tosi hyvin? Luuletko että elimistö voi hyvin? Varmaan laihtuu mutta voiko noin elää esim loppuikänsä?
Mun maailmassa on olemassa laihtumista ja laihtumista.
Toki voi kuihduttaa itsensä ja lihaksensa mutta miksi tehdä niin kun voi pudottaa painoaan syömällä hyvin ja pitämällä huolta elimistöstään?
Mä perustan tämän kaiken OMAAN kokemukseeni. Syön hyvin ja kunnolla, olen laihtunut ja voin hyvin. Se ei liene huono asia.

Säästöliekki on ollut biologinen välttämättömyys. Kun ravintoa on niukasti saatavilla kehon täytyy säästä rasvavarastoja, mm. alentamalla ruumiinlämpöä (siksi monilla laihduttajilla on usein kylmä) tai hidastamalla aineenvaihduntaa. Se on stressitila elimistölle, joten keho yrittää kynsin hampain pitää kiinni läskeistä.

Mitä pienempi kalorivaje laihduttaessa on sitä enemmän poltat rasvaa. Isolla kalorvajeella poltat taas lihasta.

Yhteistyössä