Sanokaas nyt että voiko olla mahdollista että mun paino ei todellakaan putoo esim näillä eväillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Julia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jätä turhien kalorien laskeminen ja ala laskea niitäå hiilihydraatteja.
Alle 50hh/päivä ja laihdut.
Esim. yksi hedelmä 10hh
maito2dl 10hh
+muut maitotuotteet paitsi juusto saman 10hh/2dl
yks viipale leipää 15hh'
1dl mitä tahansa viljaa n.20hh
1peruna 10hh
1dl riisiä n.20hh jne...

Ja Afrikassa ihmiset ovat lihavia, koska he ovat nälkäisiä, mutta säästöliekki pitää heidät silti lihavina.

Ööh? Ihan tosissaan joku vertaa nälänhädästä kärsiviä täällä laihdutteleviin ylipainoisiin?
Ymmärrätkö eron?
Afrikkalaiset on kärsineet nälästä koko ikänsä eli eivät ole voineetkaan lihoa.
Ylipainoinen täällä on lihonut (kuka mistäkin syystä, itse syömällä liikaa ja vääränlaista ravintola) ja keho pitää tiukasti kiinni siitä mitä on saanut.

Voi, plm, en jaksa alkaa väittelemään sun kanssa, mutta googlettapa "säästöliekki" ja lue keho.net-sivuston juttu säästöliekistä. Vaikka kyseinen sivusto onkin harrastelijoiden foorum, on tuohon juttuun koottu aika hyvin uskomuksia ja faktoja tuosta mystisestä kaiken pysäyttävästä ns. säästöliekistä. Tarvittaessa löydät asiasta kyllä ihan tieteellisen vertaisarvioinnin ?äpikäyneitä artikkelitakin, aikaa samaa asiaa tuossa on kuitenkin.

Monella kun tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää lukemaansa ja hahmottaa asioita oikein.

Voi, plm, en jaksa alkaa väittelemään sun kanssa, mutta googlettapa "säästöliekki" ja lue keho.net-sivuston juttu säästöliekistä. Vaikka kyseinen sivusto onkin harrastelijoiden foorum, on tuohon juttuun koottu aika hyvin uskomuksia ja faktoja tuosta mystisestä kaiken pysäyttävästä ns. säästöliekistä. Tarvittaessa löydät asiasta kyllä ihan tieteellisen vertaisarvioinnin ?äpikäyneitä artikkelitakin, aikaa samaa asiaa tuossa on kuitenkin.

Monella kun tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää lukemaansa ja hahmottaa asioita oikein.

Enpä jaksa mennä lukemaan. Usko mitä tahdot, niin teen itsekin.
Kyse ei ole pelkästään painosta, kuten jo mainitsinkin vaan yleisestä hyvinvoinnista.
Siihen liittyy myös henkinen puoli. Jos tykkää hyvästä ruuasta (kuten minä) miksi kiusaisi itseään syömällä vähän kun laihtuu syömällä vähän enemmänkin?
Kun mä aktiivisesti laihdutin, söin koko ajan ainakin 1700 kcal päivässä liikuntaa harrastaen. Ihan sama vaikka 1600 kcal syömisellä olisin laihtunut hiukan nopeammin. Mä halusin laihduttaa hitaasti ja pysyvästi koska se sopi MULLE. Yhä puhun koko ajan OMASTA kokemuksestani.

Kyse ei ole pelkästään painosta, kuten jo mainitsinkin vaan yleisestä hyvinvoinnista.
Siihen liittyy myös henkinen puoli. Jos tykkää hyvästä ruuasta (kuten minä) miksi kiusaisi itseään syömällä vähän kun laihtuu syömällä vähän enemmänkin?
Kun mä aktiivisesti laihdutin, söin koko ajan ainakin 1700 kcal päivässä liikuntaa harrastaen. Ihan sama vaikka 1600 kcal syömisellä olisin laihtunut hiukan nopeammin. Mä halusin laihduttaa hitaasti ja pysyvästi koska se sopi MULLE. Yhä puhun koko ajan OMASTA kokemuksestani.

Joopa joo, mutta miksi sitten esität tuota säästöliekkiteoriaa totuutena? Nyt puhuttiin siis tuosta säästöliekistä eikä muusta.

Se on hyvä asia että olet löytänyt itsellesi sopivan vaihtoehdon joka tehoaa. Ongelmahan tuossa ap:n tapauksessa on ettei hän laihdu. Kuitenkaan mistään aliravitsemuksesta ei tuossa ap:n kohdalla ole kyse joten jätetään ne säästöliekki-jutut ihan anorektikoiden jutuiksi. Mun ruokavalioni on semmoinen jossa ei myöskään tartte potea nälkää ja syödään terveellisesti. Myöskin joka pikkunälän kuittaaminen välipalalla on väärä ratkaisu, siksi suosin veden juontia jos aterioiden välillä iskee "kiusallinen pikkunälkä" niinkuin mainoksessa sanotaan ja kehoitetaan syömään joku kaloripommi. Kukaan ei tietääkseni ole Suomessa nälkään kuollut laihduttaessa joten nälän tunnettakin voi hallita muutenkin kuin syömällä. Ja viikossa keho tottuu pienempiin annoksiin ja mahalaukku pienenee kooltaan.

Tokihan sitä laihtuu vaikka 5kcal päivittäisellä vajeella - se vaan kestää ihan pirun kauan. Normipainoisen naisen peruskulutus ei välttis oo kuin 1700-1800kcal, eli jos meinaa laihtua niin jonkin verran sitä vajetta on jostain tultava. Ja jollain mutu-tuli-mulla-pikkusen-hiki-liikunnalla sitä vajetta nyt ei hirveästi tule, anteeksi vaan. Se että JOKU on laihtunut jollain eksoottisella tavalla, ei poista sitä tosiasiaa että KESKIMÄÄRIN ihmisen laihtuminen tapahtuu kaavalla syö vähemmän kuin kulutat :)

Mulla tippui 10 kiloa puolen vuoden aikana, kun lisäsin syömistä ja rasvan ruokavaliooni ja muutin lukuisat alle tunnin(1/2 h-45 min.) pituiset koirankusetuslenkit 2xtunnin lenkeiksi :)

[QUOTE="Jenis";23478065]Tokihan sitä laihtuu vaikka 5kcal päivittäisellä vajeella - se vaan kestää ihan pirun kauan. Normipainoisen naisen peruskulutus ei välttis oo kuin 1700-1800kcal, eli jos meinaa laihtua niin jonkin verran sitä vajetta on jostain tultava. Ja jollain mutu-tuli-mulla-pikkusen-hiki-liikunnalla sitä vajetta nyt ei hirveästi tule, anteeksi vaan. Se että JOKU on laihtunut jollain eksoottisella tavalla, ei poista sitä tosiasiaa että KESKIMÄÄRIN ihmisen laihtuminen tapahtuu kaavalla syö vähemmän kuin kulutat :)[/QUOTE]

Tuosta liikunnasta oon kyllä ihan samaa mieltä. Huvitti kun ap listasi noita harrastuksiaan ja hänen piti erikseen mainita laji joissa tulee hiki. Eikö jokaisessa harrastuksessa joka liittyy liikuntaan kuulu tulla hiki? Niinhän sitä sanotaan ettei se silloin ole oikein tehty jos ei tule hiki. Kyllä mä ainakin joudun melkein joka biisin välissä pyyhkimään hikeä pyyhkeeseen kun vedän zumbaa. Ja jos ei enää tule hiki, on se merkki siitä että on tehtävä uusi, tehokkaampi koreografia jossa tulee taas hiki. Kaikki se mitä ulos tulee, on myös painosta pois. Eli kun hikoilee paljon, kuluttaa. Kun juo paljon vettä päivän aikana, se tulee pissinä ulos...
Ja juuri tuo viimeinen lause on se tärkein; syö vähemmän kuin kulutat! Ja lisäksi liikuntaa,liikuntaa, liikuntaa ja vielä kerran liikuntaa. Ja PALJON vettä päivän aikana!

[QUOTE="Sirkkeli";23478146]Mulla tippui 10 kiloa puolen vuoden aikana, kun lisäsin syömistä ja rasvan ruokavaliooni ja muutin lukuisat alle tunnin(1/2 h-45 min.) pituiset koirankusetuslenkit 2xtunnin lenkeiksi :)[/QUOTE]

Minkäslaatuista rasvaa sä käytät? Pehmeitä vai kovia enemmän? Monet karppaajat ovat säikähtäneet pahanpäiväisesti kun ovat käyneet verikokeissa ja nähneet kolesteroliarvonsa; hyvä kolesteroli monella todella alhaalla. Eli ei se ole pääasia että laihtuu vaan pitäisi myös kiinnittää siihen yleiseen hyvinvointiin huomiota; olet sitä mitä syöt.

Käsittääkseni tässä ketjussa ei puhuta normaalipainoisen laihdutuksesta vaan ylipainoisen laihdutuksesta.
Enkä itse asiassa ole kertaakaan maininnut sanaa säästöliekki vaan puhun sen puolesta että kaloreita ei vedetä alle 1500 jo pelkästään sen takia että noinkin ylipainoinen kuin ap on varmaankin tottunut syömään ihan kunnon kalorimääriä niin laihtuu kyllä enemmilläkin kaloreilla.
Enkä missään vaiheessa ole kyseenalaistanut sitä teoriaa "syö vähemmän niin laihdut". Niinhän se juuri on!
Mutta tarkoitus ei ole kituuttaa ja mä koen kituuttamiseksi liian alhaiset kalorit. Itselleni Kiloklubi laski silloisella painolla peruskulutukseksi noin 2200 kcal sisältäen liikuntaa (Siis mun harrastama liikunta oli laskettu tähän mukaan) ja näin ollen söin noin 1700 kcal päivässä jolloin vajetta jäi suositeltu 500 kcal päivässä ja minä laihduin.

Alkuperäinen kirjoittaja Slummien miljoonitär;23478188:
Minkäslaatuista rasvaa sä käytät? Pehmeitä vai kovia enemmän? Monet karppaajat ovat säikähtäneet pahanpäiväisesti kun ovat käyneet verikokeissa ja nähneet kolesteroliarvonsa; hyvä kolesteroli monella todella alhaalla. Eli ei se ole pääasia että laihtuu vaan pitäisi myös kiinnittää siihen yleiseen hyvinvointiin huomiota; olet sitä mitä syöt.

En kylläkään ole karppaaja. Perunaa ja leipää en kyllä syö, mutta se johtuu niistä tulevista vatsakivuista(hiivasyndrooma ja peruna-allergia) Käytän kermaa, ruokakermaa 4-7%, voita, margariinia ja öljyä ihan sikinsokin ja sekasin. En paljoa kattele :) Esim. kahvi maistuu niin rasvattomalla maidolla kuin kuohukermalla. Riippuu mitä on kaapissa.
Muutos entiseen on rasvan lisääminen ylipäätään ruokavalioon, ennen en käyttänyt kuin piilorasvaa :D Ja muutos on, että syön aamusta iltaan, ennen söin yksi-kaksi kertaa päivässä tyyliin mysliä yhdellä kertaa, jogurttia toisella kertaa.

Niin - aloittajalla nyt vaan on se ongelma, että vajetta ei tule riittävästi, koska hän ei laihdu. Jos on 30kg ylipainoa ja katsoo kuukauden ajan syömisiään niin että tulee esim. tuo 500kcal/pv vajetta, niin jossain sen pitäisi näkyä, eikös vaikka. Jos KUUKAUDESSA ei tapahdu muutosta, niin todnäk silloin vajetta ei tule. Kuukaudessa, noilla kaloreilla ja tuolla ylipainolla, kukaan ei vielä säästöliekille mene.

Alkuperäinen kirjoittaja Slummien miljoonitärelle;23477573:
Polvivammaiselle en suosittelisi zumbaa, vaan spinningiä, koska zumbassa paino on polvilla, äkilliset liikkeet ym. Uiminen olisi parasta mahdollista, mutta tietenkin jokainen löytää ne omat lahjit, mitä pystyy tekemään.

-fysioterapeutti, joka erikoistunut urheiluvammiin-

No, Slummien Miljoonitär, mitäs tähän sanot? Että ei haittaa polvivammat, nehän kun ovat vain tekosyy jättää zumbaamatta, vai mitä? Että zumba on se AINOA OIKEA tapa liikkua ja pudottaa painoa, eikö niin?

Alkuperäinen kirjoittaja Slummien miljoonitär;23478159:
Tuosta liikunnasta oon kyllä ihan samaa mieltä. Huvitti kun ap listasi noita harrastuksiaan ja hänen piti erikseen mainita laji joissa tulee hiki. Eikö jokaisessa harrastuksessa joka liittyy liikuntaan kuulu tulla hiki? Niinhän sitä sanotaan ettei se silloin ole oikein tehty jos ei tule hiki. Kyllä mä ainakin joudun melkein joka biisin välissä pyyhkimään hikeä pyyhkeeseen kun vedän zumbaa. Ja jos ei enää tule hiki, on se merkki siitä että on tehtävä uusi, tehokkaampi koreografia jossa tulee taas hiki. Kaikki se mitä ulos tulee, on myös painosta pois. Eli kun hikoilee paljon, kuluttaa. Kun juo paljon vettä päivän aikana, se tulee pissinä ulos...
Ja juuri tuo viimeinen lause on se tärkein; syö vähemmän kuin kulutat! Ja lisäksi liikuntaa,liikuntaa, liikuntaa ja vielä kerran liikuntaa. Ja PALJON vettä päivän aikana!

Sä itse mainitsit tuolla että harrasta sellaista liikuntaa missä tulee hiki kun esim kuntosaliharjoittelussa mulla ei tule hiki, niin sanoimpahan että tulee. Ihan asiallisia vastauksia täällä on saanut mutta nyt tuntuu että sä jo alat vähän v.ittuileen :D Ihan rauhassa.

[QUOTE="Jenis";23478327]Niin - aloittajalla nyt vaan on se ongelma, että vajetta ei tule riittävästi, koska hän ei laihdu. Jos on 30kg ylipainoa ja katsoo kuukauden ajan syömisiään niin että tulee esim. tuo 500kcal/pv vajetta, niin jossain sen pitäisi näkyä, eikös vaikka. Jos KUUKAUDESSA ei tapahdu muutosta, niin todnäk silloin vajetta ei tule. Kuukaudessa, noilla kaloreilla ja tuolla ylipainolla, kukaan ei vielä säästöliekille mene.[/QUOTE]

Syökää te vaan 1000-1200 kcl päivä, minä en siihen lähde. Uskon kyllä että se paino lähtee putoamaan. Kiinteytystä mulla on kropassa kuukaudessa tapahtunut mutta paino ei putoa, sen haluan putoavan.

[QUOTE="vieras";23479408]Oletko ap käyttänyt mittanauhaa? Joskus se vaaka ei yksinään kerro koko totuutta. Olet varmaan kiinteytynyt ihan kivasti, kun olet alkanut liikkua paljon :)[/QUOTE]

Olen kyllä, kirjoitinkin tuossa että olen kiinteytynyt, nyt on koko 44 käytössä kun 46 oli vielä kun alotin tämän projektin, että sillain on tulosta syntynyt, mutta paino, painon haluan alas. Kaippa se näinkin menis että olisin syksyllä omassa koossani 38-40, mutta paino ois edelleen 90 kg, nej nej :D

kun kerta sykemittari on, niin sitä kuntoilun tasoa on helppo tarkkailla. jos syke on yli 120 niin kunto kasvaa ja läski palaa. Täähän on selvää pässinlihaa,miksi paino ei putoa. läskiä on lähteny ja nestettä on kertynyt. Aina kun aletaan treenaamaan lujaa. minusta 4 kertaa viikossa on luja treeni, niin elimistö kerää nestettä ja jos ajatellaan että tuollaisella tyylillä missä kummiskin syödään hyvin, niin se pudotus ei voi olla kovin rajua. Epäilisin jotain puolen kilon viikkoluokkaa. Nyt kun on vasta kulunut 4 viikkoa, niin se painonpudotus vois olla jossain 2 kilon kieppeillä. Sanot ylipainoa olevan 30kg niin 2 kilon nestekertymä tai isompikin sellainen voi piileksiä elimistössä. Paino kyllä satavarmaan tippuu tuolla tyylillä,mutta aluksi se voi tuntua että mitään ei tapahdu. Sanot että ympärysmitat on muuttuneet,niin se tarkoittaa sitä että muutosta tapahtuu ja menet oikeaan suuntaan. Muista silti pitää treenitaukoa vaikka siten että kolmas viikko on aina palautusviikko tai miten sinulle itselle luontevimmalle tuntuu,kunhan taukoa treeniin tulee. Tuon palautusviikon aikana kaikki se treeni sitten tavallaan otetaan käyttöön ja lihakset kasvaa,neste poistuu jne jne. Sillä tavalla se vaakakin lähtee syöksykierteeseen. Onnea matkaan ja pidä hauskaa :)

Minä sanon, että pidät tuon sinun nykyisen ohjelman ja ruokavalion. Sulla oli kuitenkin suht järkevä toi ruokavalio, ja tajuat, että rasvaakin pitää saada. Kannattaa ottaa jotain monivitamiini-hivenainevalmistetta jos et jo ota, koska monella kenellä ruokavalio on aiemmin ollut huono voi varmasti olla vitamiini/hivenainepuutoksia ja vitamiineja ja kivennäisaineita tarvitaan aineenvaihduntareaktioihin. Olen ihan varma, että tämä on vain alkukankeus, ja se paino alkaa vielä tippua. Ja kuten itsekin huomasit, niin todellisuudessa olet nytkin laihtunut, koska vaatekoko on pienentynyt.

[QUOTE="vieras";23479341]No, Slummien Miljoonitär, mitäs tähän sanot? Että ei haittaa polvivammat, nehän kun ovat vain tekosyy jättää zumbaamatta, vai mitä? Että zumba on se AINOA OIKEA tapa liikkua ja pudottaa painoa, eikö niin?[/QUOTE]

No en ole noin väittänyt, ehdotin vaan hyvää ja tehokasta lajia. Turha alkaa kettuilemaan, yritin vain auttaa että painon saisi varmasti laskemaan.

[QUOTE="Julia";23479457]Olen kyllä, kirjoitinkin tuossa että olen kiinteytynyt, nyt on koko 44 käytössä kun 46 oli vielä kun alotin tämän projektin, että sillain on tulosta syntynyt, mutta paino, painon haluan alas. Kaippa se näinkin menis että olisin syksyllä omassa koossani 38-40, mutta paino ois edelleen 90 kg, nej nej :D[/QUOTE]

No mutta sehän on pääasia että olet saanut kuitenkin tuloksia aikaan. Mitä sä sillä pienellä painolla teet? Ethän sä vaa'an kanssa tuolla kadulla kulje vaan sen treenatun kehosi.

Alkuperäinen kirjoittaja Slummien miljoonitär;23480028:
No mutta sehän on pääasia että olet saanut kuitenkin tuloksia aikaan. Mitä sä sillä pienellä painolla teet? Ethän sä vaa'an kanssa tuolla kadulla kulje vaan sen treenatun kehosi.

En, mutta kyllä haluan saada painoni 60-65 kg. Se ei riitä mulle että centit katoo kun painon haluan alas.

Alkuperäinen kirjoittaja Slummien miljoonitär;23477115:
Ensinnäkin mistä tuo 1000kcal tuli? Kukaan ei edes viitsinyt laskea vaan heitti päästään tuon 1000kaloria. Tuossa mun päiväannoksessa oli kylläkin 1300-1500 kaloria riippuu eri variaatioista, tuotakin pystyy soveltamaan aika hyvin. Ja se on sellainen kalorimäärä jolla ei todellakaan kidu tai mene mihinkään säästöliekille. Miettikääpä nyrkkeilijöitä joilla on todella tiukka dietti ennen kisoja, eivät hekään millekään säästöliekille mene vaikka elävät ennen kisoja vain mehukeitoilla ja treenaavat hulluna.
Toisekseen mun zumbatunneilla käy useampikin polvivaivainen ja hyvin menevät mukana. Jos pystyt harrastamaan spinningiä niin varmasti pystyt myös zumbaamaan! Otapa kaveri messiin tai yksinkin se on ihan sikahauskaa ja TEHOKASTA! Mieluummin itse vedän monipuolista zumbaa kuin tylsää yksitoikkoista spinningiä, joka on myös hauskaa mutta mielestäni zumba on paljon hauskempaa. Kokeile ihmeessä, voit vaikka saada ikuisen kivan harrastuksen!

Tässähän sinä juuri intät, että viis polvivaivasta, eikun vaan ZUMBAAN! Että spinning on suorastaan ihan perseestä, ZUMBAA sen olla pitää! Minä tykkään itse juuri spinningistä, vaikka väärässähän minä tietenkin olen ja sinä oikeassa sen ZUMBASI kanssa! Kaikki eivät halua ZUMBATA, voisitko jo vähitellen tajuta sen?

[QUOTE="vieras";23480166]Tässähän sinä juuri intät, että viis polvivaivasta, eikun vaan ZUMBAAN! Että spinning on suorastaan ihan perseestä, ZUMBAA sen olla pitää! Minä tykkään itse juuri spinningistä, vaikka väärässähän minä tietenkin olen ja sinä oikeassa sen ZUMBASI kanssa! Kaikki eivät halua ZUMBATA, voisitko jo vähitellen tajuta sen?[/QUOTE]

Kukas sun muroihis on kussut? En todellakaan haukkunut spinningiä, kirjoitinhan tuohon että onhan sekin hauskaa mutta zumba hauskempaa. Ohjaanhan itsekin myös spinningiä! Ja onko sulla jotain henk.kohtaista zumbaa vastaan? Jokainen harrastakoon mitä haluaa, mitä se mulle kuuluu, kunpahan ehdotin vaan lajia joka oikeasti toimii kuin väärä raha painon pudotuksessa.

Yhteistyössä