Kumpi nolompaa: ettei ole antaa mitään virpojille vai että päästetään lapset virpomaan tuntemattomien oville?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tähän on nyt kommentoitava, että minä kyllä usein lasken, kun työpäiväni ovat niin lyhyitä. Kaupassa poikkeaminen taas tekee matkaan sen verran pitkän lenkin, että siksipä en appelsiinistani luopunut.

No mitähän yhdessä appelsiinissa on energiaa, ehkä joku 40 kilokaloria... jos sillä pärjää työpäivän, niin pärjää kyllä ilmankin sitä appelsiinia.

Ja kyllä sen mun mielestä on vaan niin, että oma ovi pitää saada avata silloin kun haluaa, kuten joku totesikin. Ja joo, en vietä pääsiäistä, enkä ota virpojia huomioon, mutta juuri tämän takia pitäisi tajuta kysyä lupa, että saako virpoa. Se mua eniten ärsytti. Olisin voinut sitten nätisti sanoa ei.

outoa ja noloa on kun jotkut eivät ymmärrä että joillekkin se 50 snt per trullaava lapsi on aika paljonkin (aika epätaloudellinen ehdotus muutenkin, ehkä eurolla saa jonkun karkkipussin josta voi sitten antaa useammalle trullaajalle). ja muutenkin tuo että kyllä niille lapsille nyt jotakin täytyy olla - no ei täydy, ne lapset kyllä unohtavat heti seuraavalla ovella että äskeisestä ei tippunut mitään, eikä se yksi hemmetin karkki niitä kotona illalla itketä ison namikorin vieressä.

Ja kyllä sen mun mielestä on vaan niin, että oma ovi pitää saada avata silloin kun haluaa, kuten joku totesikin. Ja joo, en vietä pääsiäistä, enkä ota virpojia huomioon, mutta juuri tämän takia pitäisi tajuta kysyä lupa, että saako virpoa. Se mua eniten ärsytti. Olisin voinut sitten nätisti sanoa ei.

Vaikka kotona olisikin muistuteltu siitä luvan kysymisestä niinlapset eivät innoissaan aina muista. Aikuinen voi silti sanoa, että hei , en vietä Pääsiäistä, kiitos. Ihan ystävällisesti. Ehkäpä lapset sitten muistavat seuraavalla ovella luvan kysyä. Ei tämä nyt niin vakavaa ole! EI lapset mene rikki siitä, etteivät saa virpoa jollakin ovella.... tuskin edes pahoittavat ihan kamalasti mieltäänkään, kun kuitenkin saavat varmasti jollain ovella virpoa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Senkin pihistelijä;23580818:
No mitähän yhdessä appelsiinissa on energiaa, ehkä joku 40 kilokaloria... jos sillä pärjää työpäivän, niin pärjää kyllä ilmankin sitä appelsiinia.

Jos sä pärjäät, niin mistä tiedät pärjääkö ap. Eikä siinä ole kyse pelkästään niistä kaloreista, vaan myös siitä, että maistaa sen appelsiinin ja se huijaa vatsan tuntumaan täydemmältä, samaten se vatsa hetkeksi hiukan kuitenkin täyttyy siitä hedelmästä. Kyllä mulla ainakin esim. 4 tunnin työpäivän aikana appelsiini vois olla riittävä eväs, ilman mitään tulis huono olla.

Vaikka kotona olisikin muistuteltu siitä luvan kysymisestä niinlapset eivät innoissaan aina muista. Aikuinen voi silti sanoa, että hei , en vietä Pääsiäistä, kiitos. Ihan ystävällisesti. Ehkäpä lapset sitten muistavat seuraavalla ovella luvan kysyä. Ei tämä nyt niin vakavaa ole! EI lapset mene rikki siitä, etteivät saa virpoa jollakin ovella.... tuskin edes pahoittavat ihan kamalasti mieltäänkään, kun kuitenkin saavat varmasti jollain ovella virpoa. :)

Ymmärrän kyllä, että lapsi ei aina muista ja eivät ne tosiaan siitä rikki mene, jos ei mitään tipu, en sitä epäilekään. Mutta kun näillä oli äiti mukana, joka vielä sanoi, että "no, nyt virpokaa", kun avasin oven. Siinä vaiheessa olisi voinut vaikka kysyä sen luvan.

saanko kysyä sulta AP miksi sä kirjoittelet kaksplus palstalle , varsinkin kun mieleipiteesi lapseperheistä on se että heillä ei ole käytöstapoja, luulisi sulle löytyvän joku parempi keskustelupalsta????

Tässä taas huomaa että nuoret lapsettomat naiset on ehkä vähän ajattelemattomia. Tuskin ap pahalla. Nuorelta mieheltä olisin ehkä vielä sulattanut paremmin, mut naisten luulisi kyllä olevan vähän herkempiä näille asioille ja muistavan ainakin nyt seuraavalla kerralla. KÄy ap jo nyt ostamassa vähän karkkia, niin on sitten jotain eikä unohdu ja pääse tulemaan noloja tilanteita. Ei ne paljoa maksa, tilistä/tuesta pari euroa sivuun.

Ymmärrän kyllä, että lapsi ei aina muista ja eivät ne tosiaan siitä rikki mene, jos ei mitään tipu, en sitä epäilekään. Mutta kun näillä oli äiti mukana, joka vielä sanoi, että "no, nyt virpokaa", kun avasin oven. Siinä vaiheessa olisi voinut vaikka kysyä sen luvan.

No, tässä tapauksessa äiti oli se huonokäytöksinen. Tai sitten vain aivan täpinöissään siitä lasten virpomisesta ;) :D Ei voi mitään. SIlti voi vaan sanoa ystävällisesti, että ei kiitos, en vietä Pääsiäistä. Toiset vaan ovat moukkia. Ei sille voi mitään. Parempaa onnea tänä vuonna... :)

Meidän työpaikalla on paljon kolmen (ja neljän) tunnin työvuoroja. Työvuoroon kuuluu yksi pieni tauko. Kyllä silloin on ihan mukava syödä jotain pientä, vaikka appelsiini!

Mä en tajua miksi virpominen/trullittelu on joillekin niin vaikia ja kamala asia. Ei se ole mitään kerjäämistä vaan perinne ja pääsiäismielen levittämistä.

Kyllä me ainakin lapsena mentiin outoohinkin paikkoohin eikä mitään lupia kyselty vaan sanottiin loru ja annettiin oksa. Hui kun kamalaa ja stressaavaa.

Lapsen äiti ei olisi saanut kerjätä. Täytyy tyytyä siihen jos toinen sanoo ettei ole mitään antaa. Eikä kenenkään pidä ostaa vieraille lapsille yhtään mitään. Virpomiskulttuuri on muutenkin mennyt ihan poskelleen ja kun karkkikulhoa ojentaa niin virpojat ottaa koko kulhon. Pari karkkia ei riitä enää mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja voi voi ja leipä;23580913:
KÄy ap jo nyt ostamassa vähän karkkia, niin on sitten jotain eikä unohdu ja pääse tulemaan noloja tilanteita. Ei ne paljoa maksa, tilistä/tuesta pari euroa sivuun.

Ei ole mikään pakko varautua virpojia varten. Ihan hyvin voi sanoa, että ei saa virpoa, en vietä Pääsiäistä. Tai olla avaamatta ovea. Ei siinä ole mitään moukkamaista. Suomessa on itseasiassa aika paljon ihmisiä, jotka eivät syystä tai toisesta vietä Pääsiäistä lainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Senkin pihistelijä;23580818:

No jos vaikka syö kotona ennen töihin menoa ja sitten lyhyen työpäivän aikana syö välipalaksi sen appelsiinin.

[QUOTE="hinni";23580908]saanko kysyä sulta AP miksi sä kirjoittelet kaksplus palstalle , varsinkin kun mieleipiteesi lapseperheistä on se että heillä ei ole käytöstapoja, luulisi sulle löytyvän joku parempi keskustelupalsta????[/QUOTE]

Olen elänyt siinä käsityksessä, että tänne saa kirjoitella muutkin;) Ja tuo kommentti oli lähinnä samalla mitalla vastattu heitto edelliseen kommenttiin lapsettomista.

Alkuperäinen kirjoittaja ihme jengiö;23580967:
NO ei ole iso vaiva napata kauppareissulta muutaman suklaamuna tai karkkipussi mukaan! Aikuiset ihmiset, pilata nyt lasten pääsiäisilo, hävetkää.

Mikä ihmeen velvollisuus mulla on karkittaa naapuruston mukuloita?
Mä en halua niitä risuja tänne enkä halua myöskään seistä ovella selittelemässä mitään, joten en avaa ovea. Yksinkertaista.

Musta tuo on yks täysin turha "perinne".

Ja ennenku joku alkaa huutaa niin en aatellu päästää omaanikaan virpomaan jahka se aika tulee.

Kauheesti päänvaivaa nyt tuntuu tuo appelsiini aiheuttavan, hassua.
Mua jäi nyt mietityttämään oma käytös lapsena. Olin nimittäin aika ujo ja hyväkäytöksinen kersa, enkä muista, että olisin mitään virpomislupia kysynyt. Asuimme melko pienellä omakotialueella ja aikaakin on kulunut melkein 30v, eli ehkä se selittää jotain. Ei silloin kyllä kukaan suhtautunut nuivasti virpojiin.
Mutta aloittajan tapauksessa tuo äiti oli kyllä moukkamainen, siitä nyt ei pääse mihinkään.

me joskus muksuna pimpoteltiin hirrrveän pitkään ovea josta ei tultu avaamaan, ei jostain syystä oikein tajuttu että jos ne ei avaa ne ei halua avata :whistle: sieltä tuli sitten vihainen nuori mies alusvaatteisillaan ilmoittamaan että ei oo karkkia.

Virpojien olisi kohteliasta aina kysyä lupa ennen virpomista. Aikuisten taas on kohteliasta vastata kysymykseen asiallisesti vaikka "Ei kiitos, en vietä pääsiäistä.".

Itse en ole vielä antanut lasten virpoa, koska olen sattunut kaikki palmusunnuntait olemaan joko töissä tai muuten poissa kotoa. Tänä vuonna olemme kotona, joten olen ajatellut vähän namia ostaa trulleja varten. Tosin en tiedä, kuinka monet täällä kiertävät, kun on aika eristäytynyt asuinalue.

Virpomislupaa en periaatteesta anna, jos oksia ei ole kunnolla koristeltu (tarkoittaa enemmän kuin yksi sulka oksassa ym.). Itsekin olemme lapsina aina nähneet vaivaa, jotta oksamme ovat olleet hienoja.

Itse emme edes vietä pääsiäistä. :D

Onpas tiukkapipoista porukkaa. :/ Olkaa sitten avaamatta ovea, jos niin tiukille ottaa. Tai ostakaa vaikka joku euron keksipaketti, mistä riittää vaikka koko kulmakunnan lapsille keksi per naama.

no mä en miellä sitä kerjäämiseksi, ellei sitten kyse ole isommista lapsista jotka ilman mitään vatteita tulevat koristelematon koivunoksa kädessä ja haluavat rahaa palkaksi (tälläiseen olen muutaman kerran törmännyt)
se on kiva pääsiäisperinne, eikä sen palkan tarvitse olla suuri, onhan noita pusseja joissa on pääsiäis karkkeja ja niistä riittää usealle.
itse olen tänävuonna kyllä varautunut ja toivonkin että virpojia tulisi, taitaa vaan olla niin että nykyisin virpojia hillitsee ihmisten töykeys, vanhempian viitsimättömyys ja se ettei perinteitä enää jakseta ylläpitää

[QUOTE="Lissu";23581040]Onpas tiukkapipoista porukkaa. :/ Olkaa sitten avaamatta ovea, jos niin tiukille ottaa. Tai ostakaa vaikka joku euron keksipaketti, mistä riittää vaikka koko kulmakunnan lapsille keksi per naama.[/QUOTE]

Entä jos ei muista, että on palmusunnuntai ja ovessa ei ole ovisilmää?

Yhteistyössä