mikään ei ole niin ärsyttävää, turhauttavaa ja törkeetä kun ihmisten jatkuva myöhästely!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyrsii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä joskus mietin, et kuinka noilta myöhästelijöiltä onnistuu työnteko, siellä työpaikalla kun useimmiten pitäis olla ajoissa? Vai onks niillä kaikilla liukuva työaika? Ja jos töihinmeno ajoissa onnistuu, niin sit mun mielestä varsinkin on epäkunnioittavaa tuo myöhästely. Ymmärtäisin vielä jonku 5-10 minuuttia, mut noi tunnin-kahden myöhästelyt on uskomattomia.

Tulin kerran töihin 15 min. ennen työaikani alkamista ja en päässyt sisälle työpaikalleni ja odotin melkein 10 min. Siitä lähtien en ole turhia hoppuillut.

Tulin kerran töihin 15 min. ennen työaikani alkamista ja en päässyt sisälle työpaikalleni ja odotin melkein 10 min. Siitä lähtien en ole turhia hoppuillut.

Tämä on myös jännä ajatustapa. Itselle on mahdotonta odottaa sitä kymmentä minuuttia, niin mieluummin antaa kaverin odottaa joka ikinen kerta puoli tuntia. Joku muukin joskus selitti tätä asiaa näin.

Mä oon myöhästelijä. Se on lapsesta asti ollut riesana, ärsyttää ja hävettää välillä itseäkin, mutta frendit jo laittaa mun myöhästymislisän aikatauluihin. :) Tänään tuli kyllä hyvä mieli kun ei myöhästytty vauvan neuvolasta vaan oltiin siellä reippaasti ajoissa, jokaisella aiemmalla kerralla kun ollaan aina oltu myöhässä.

En sille mitään voi. Olen hössöttäjä, häseltäjä ja haaveilija. Tulee aina sellanen olo että kyllä mä kerkeen vielä syödä, käydä netissä, vaihtaa toiset vaatteet, katsella ikkunasta ja haaveilla. Unohtelen asioita ja kotoa lähtiessäkin pitää tarkistaa sata kertaa onko avaimet mukana, hella pois päältä, valot sammuteltu ja hississä huomaan että joku tärkeä unohtui kotia ja sen etsimiseen menee hirmusti aikaa kun se tärkeä on jossain hukassakin.

Kännykän kellokin on muutaman minuutin etuajassa etten myöhästyisi bussista vaikka usein kyllä myöhästyn siitä huolimatta.

Aika sanasta sanaan. Onneks mun työnantajat ovat ymmärtäneet antaa aikaa, kun mulla menee muutama kuukausi siihen, että saan homman toimii :ashamed: Ei auta vaikka kuinka pidettäis puhutteluita tms, mä vaan itkisin ja ahdistuisin sellaisista. Kun en mä todellakaan tahallaan sitä tee. Mä vaan en osaa.

Mulla itelläni on todella vaikeaa arvioida aikoja. Kun sovitaan jotain, mietin että mun pitää ensin tehdä se, se ja se asia. Noo, enköhän selviä niistä siinä ja siinä ajassa. Monesti huomaan, että hups, enpäs selvinnytkään! Sitten joudun olla se kusipää-ääliö, joka soittaa kamulle, et hei, mulla kestää vielä vähän..

mull aon yks kaveri, jolla ei ole kans tässä maailmassa kiire minnekään, varsinkaan sovittuihin tapaamisiin. Sitten tapasin hänen äitinsä, jos mahdollista vielä hitaampi! Ja loppusuvun näin kotimyyntikutsuilla. Kutsut alkoi klo 18, esittelijä aloitti 20 min myöhässä, kertoi historian aatamista asti... klo 20 mennessä ei oltu päästy kahviin, mun oli pakko lähteä. Kellään muulla ei ollut kiire!

Eli väitän, että se on kotoa opittu tapa. Kyllä' minäkin myöhästelen, mutta en paljoa, ja minusta se on todella noloa.

Mä joskus mietin, et kuinka noilta myöhästelijöiltä onnistuu työnteko, siellä työpaikalla kun useimmiten pitäis olla ajoissa? Vai onks niillä kaikilla liukuva työaika? Ja jos töihinmeno ajoissa onnistuu, niin sit mun mielestä varsinkin on epäkunnioittavaa tuo myöhästely. Ymmärtäisin vielä jonku 5-10 minuuttia, mut noi tunnin-kahden myöhästelyt on uskomattomia.

Mulla menee uudessa paikassa 3-4 kk siihen, että opin sellaiset rutiinit etten kauheasti myöhästele. Työnantajat ovat olleet ymmärtäväisiä. Matalapalkka-aloilla tuntuu olevan pk-seudulla krooninen työvoimapula, mut vakinaistettiin jopa aiottua aiemmin vaikka myöhästelin, jätin tulematta töihin pariksi päivää yms :whistle: No enää en jättäisi ilmoittamatta saikkua tms, tuosta on jo neljä vuotta, mutta tässä nykyisessäkin duunissa tulee kokoajan myöhästymisiä ja mua hävettää ja sapettaa niin s*tanasti. Onneksi on sattunut kohdalle taas ihana pomo joka ei asiasta motkota. Ehkä aavistaa, ettei se auttaisi.

Töistä mä en ole ikinä myöhästynyt. Jostain kumman syystä, en tiedä miksi. Mutta kaikesta mahdollisesta muusta myöhästyn usein. Eikä se sitä ole ettenkö mä kunnioittaisi muita ihmisiä.

Mulla ihan sama :ashamed: Painajaisia oon monesti nähnyt juuri töistä myöhästymisestä, kun sitä stressaa niin paljon että onko varmasti ajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23589792:
Tämä on myös jännä ajatustapa. Itselle on mahdotonta odottaa sitä kymmentä minuuttia, niin mieluummin antaa kaverin odottaa joka ikinen kerta puoli tuntia. Joku muukin joskus selitti tätä asiaa näin.

Kuka väitti, että annan jonkun odottaa puolta tuntia? Olen sellainen myöhästelijä, joka on yleensä paikalla viimetipassa tai 5-10 minuuttia myöhässä.

Mulla menee uudessa paikassa 3-4 kk siihen, että opin sellaiset rutiinit etten kauheasti myöhästele. Työnantajat ovat olleet ymmärtäväisiä. Matalapalkka-aloilla tuntuu olevan pk-seudulla krooninen työvoimapula, mut vakinaistettiin jopa aiottua aiemmin vaikka myöhästelin, jätin tulematta töihin pariksi päivää yms :whistle: No enää en jättäisi ilmoittamatta saikkua tms, tuosta on jo neljä vuotta, mutta tässä nykyisessäkin duunissa tulee kokoajan myöhästymisiä ja mua hävettää ja sapettaa niin s*tanasti. Onneksi on sattunut kohdalle taas ihana pomo joka ei asiasta motkota. Ehkä aavistaa, ettei se auttaisi.

Pystytkö sinä menemään esimerkiksi elokuviin tai konsertteihinkaan ajoissa? Tai linja-autoon, laivaan tai lentokoneeseen? Eikö tuollainen rajoita ja hankaloita elämää valtavasti?

Kuka väitti, että annan jonkun odottaa puolta tuntia? Olen sellainen myöhästelijä, joka on yleensä paikalla viimetipassa tai 5-10 minuuttia myöhässä.

Niin siis eräässä toisessa keskustelussa joku selitti asiaa näin, että menee mieluummin sellaisella bussilla, joka on myöhässä, kuin odottaa itse kaveria.

Ja jos olet itsekin kerran ollut ihan hermona sen 10 minuutin takia, niin miten voit itse antaa toisen odottaa niinkin pitkän aikaa?

mä olen ajatellut, että myöhästelijät myöhästelee koska niille annetaan siihen mahdollisuus. Itse en enää tosiaankaan odottele pahasti myöhässä olevia vaan jatkan omia juttuja aikataulun mukasesti.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23589859:
Pystytkö sinä menemään esimerkiksi elokuviin tai konsertteihinkaan ajoissa? Tai linja-autoon, laivaan tai lentokoneeseen? Eikö tuollainen rajoita ja hankaloita elämää valtavasti?

Rajoittaa ja hankaloittaa. Tähän mennessä en ole lentokoneesta myöhästynyt, enkä laivasta, mutta toisaalta niitä on niin harvoin, että niihin pystyy oikeasti varaamaan sen koko päivän. Viimeksi kun lensin niin oli myöhästyminen jo lähellä kun en ollut tajunnut varata käteistä bussimatkaan kentälle kun luulin meneväni ihan tavallisella seutubussilla johon pääsee rattailla. No se olikin joku hemmetin U-linja eikä mulla ollut rahaa. Joku aivan ihananihana nainen vippas mulle sen 5€ mitä kyyti maksoi :heart: Mulla ei ollut tavaroita matkalaukussa vaan isossa ikean kassissa ja pikkuveli toi matkalaukun kentälle jossa sitten tungin ne nopsaa sinne :laugh: :ashamed:

Elokuvissa en ole käynyt käytännössä neljään vuoteen. Yleensä olen kait ostanut liput vasta paikan päällä juuri ennen näytöstä niin ei ole ollut mahista myöhästyä. Konserteissakaan en juurikaan käy. Noin yleisesti ottaen en tykkää sellaisista menoista joissa on tiukka aikataulu, välttelen niitä. Lopetin terapian kesken koska niin harvoin pääsin paikalle, ainakaan ajoissa. Myöhästelen koulussa kokeista yms. Ylppäreistä en sentään myöhästellyt, olin itsekin yllättynyt kuinka hyvin aikataulut niissä pitivät. Toisaalta niihin meni älytön valmistelu, en jaksaisi sellaista päivittäin.

En ole itse valinnut tätä ominaisuuttani ja antaisin kernaasti pois sen jos se olis mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23589621:
No eikö tuo juuri todista, että jos vain haluaa ja viitsii, niin on ihan mahdollista ja jopa helppoa mennä ajoissa?

Aloin ajatella niin ehkä se helppous siinä ettei töistä ole myöhästynyt on siinä että sinne pitää lähteä aina tiettynä aikana, se on sellainen rutiini mihin on tottunut. Kun taas sitten muut menot ovat milloin sattuu ja missä sattuu eli niissä ei ole mitään säännöllisyyttä jolloin on helppo myöhästyä kun ei osaa arvioida aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23589872:
Niin siis eräässä toisessa keskustelussa joku selitti asiaa näin, että menee mieluummin sellaisella bussilla, joka on myöhässä, kuin odottaa itse kaveria.

Ja jos olet itsekin kerran ollut ihan hermona sen 10 minuutin takia, niin miten voit itse antaa toisen odottaa niinkin pitkän aikaa?

Mä en muuten koskaan hermostu siitä, että joku muu on myöhässä. Yleensä kiittelen jumalaa johon en usko jos joku kaveri ilmoittaa olevansa myöhässä, koska se tarkoittaa, että saan lisäaikaa :ashamed: Jos mä jossakin ajoissa olen niin oon usein hengästynyt ja just ja just ajoissa. En kehtaisi ikinä valittaa siitä, että joku muu myöhästyy.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23589872:

No mua siellä ei kukaan niin vimmatusti odottele, että tuskin haittaa, jos olen vähän myöhässä. Mulle oli vähän kurjempi juttu odottaa ulkona 10 minuuttia.

Aloin ajatella niin ehkä se helppous siinä ettei töistä ole myöhästynyt on siinä että sinne pitää lähteä aina tiettynä aikana, se on sellainen rutiini mihin on tottunut. Kun taas sitten muut menot ovat milloin sattuu ja missä sattuu eli niissä ei ole mitään säännöllisyyttä jolloin on helppo myöhästyä kun ei osaa arvioida aikaa.

Siis miten ei osaa arvioida aikaa? Onhan puoli tuntia ihan saman pituinen klo 8 aamulla kuin klo 18 illallakin ja yhtä paljon asioita ehtii tehdä siinä samassa ajassa. Vai tarkoitatko matkoihin ja siirtymisiin menevää aikaa?

No mua siellä ei kukaan niin vimmatusti odottele, että tuskin haittaa, jos olen vähän myöhässä. Mulle oli vähän kurjempi juttu odottaa ulkona 10 minuuttia.

En siis tarkoittanut että töissä sinua odotettaisiin, vaan jos vaikka sovit kaverisi kanssa tapaamisesta. Voihan hänkin odottaa sinua pihalla joskus. Vai onko kaverisi aina jossain mukavassa paikassa sinua odottamassa? :D

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23589943:
Siis miten ei osaa arvioida aikaa? Onhan puoli tuntia ihan saman pituinen klo 8 aamulla kuin klo 18 illallakin ja yhtä paljon asioita ehtii tehdä siinä samassa ajassa. Vai tarkoitatko matkoihin ja siirtymisiin menevää aikaa?

Anteeksi kun hyppään tähän väliin mut ei oo :laugh: :ashamed: Siis aamuisin puoli tuntia hujahtaa siihen, että mä haukottelen, klo 18 illalla sentään ehtii jotain puolessa tunnissa tehdäkin.

Mut juu, kyse on siitä, että me myöhästelijät ei osata arvioida kuinka paljon aikaa menee pukemiseen, syömiseen, matkoihin tms.

Itse myöhästelen todella harvoin ja siksi varmaan toisten toistuvat myöhästymiset ärsyttävät. Ei ole kiva joutua jäämään yövuoron jälkeen töihin ylimääräistä vain odottelemaan jotain jonka on vaikea pitää kiinni aikatauluistaan. Siinä samalla voi oman perheen aikataulut heittää häränpyllyä.

Kevyempiä versioita on nuo sovitut tapaamiset. Yritän kovasti ymmärtää ystävääni joka vaan jää aina johonkin suustaan kiinni ja tulee sitten sen puolisen tuntia myöhässä, usein enemmänkin. Meillä on ollut tapana tehdä reipas kävelylenkki iltaisin ennen miehen töihinlähtöä, ongelma vaan on että aikataulu menee helposti tiukaksi. Jos kaveri tulee sen puoli tuntia myöhässä niin ei enää keretä tehdä sitä suunniteltua lenkkiä ja siksi sitten olen sopinut ajan sen 30-45min aikaisemmaksi mitä pitäisi jota hän tulisi suurinpiirtein niihin aikoihin kun olisi hyvä lähteä.

:) ihana! no myöhästelijän perspektiivistä voin kertoa, että en itsekään tiedä miten aikataulussa pysyminen onnistuu. mieluiten eläisin varmaan sellaisen 15-30minuutin joustolla aina, mutta mutta, kun ei se yhteiskunta pyöri niin.

töihin pääsen lähes aina ajoissa, kavereiden ja perheen kanssa tapaamisiin noin 5 minuutista puoleen tuntiin myöhässä, iltamenoissa tai juhliin saapumisissa saattaa heittää kepeästi tunti parikin. leffoissahan on se ensimmäiset 15 minuuttia mainoksia, joten tämä takaa sen, että ehdin ajoissa itse leffaan :D

kaipa me myöhästelijätkin osaamme priorisoida silloin kun vain on pakko. en myöhästele kunnioituksen puutteesta, olen siis aina myöhästellyt, ja joskus yritin kovastikin kitkeä tätä tapaa. nykyisin en enää oikein jaksa ja kaikki jo tietävät tapani.

Anteeksi kun hyppään tähän väliin mut ei oo :laugh: :ashamed: Siis aamuisin puoli tuntia hujahtaa siihen, että mä haukottelen, klo 18 illalla sentään ehtii jotain puolessa tunnissa tehdäkin.

Mut juu, kyse on siitä, että me myöhästelijät ei osata arvioida kuinka paljon aikaa menee pukemiseen, syömiseen, matkoihin tms.

No jonkinlaisessa aikavääristymävyöhykkeessä sitten elät :D

Itse myöhästelen todella harvoin ja siksi varmaan toisten toistuvat myöhästymiset ärsyttävät. Ei ole kiva joutua jäämään yövuoron jälkeen töihin ylimääräistä vain odottelemaan jotain jonka on vaikea pitää kiinni aikatauluistaan. Siinä samalla voi oman perheen aikataulut heittää häränpyllyä.

Kevyempiä versioita on nuo sovitut tapaamiset. Yritän kovasti ymmärtää ystävääni joka vaan jää aina johonkin suustaan kiinni ja tulee sitten sen puolisen tuntia myöhässä, usein enemmänkin. Meillä on ollut tapana tehdä reipas kävelylenkki iltaisin ennen miehen töihinlähtöä, ongelma vaan on että aikataulu menee helposti tiukaksi. Jos kaveri tulee sen puoli tuntia myöhässä niin ei enää keretä tehdä sitä suunniteltua lenkkiä ja siksi sitten olen sopinut ajan sen 30-45min aikaisemmaksi mitä pitäisi jota hän tulisi suurinpiirtein niihin aikoihin kun olisi hyvä lähteä.

juu, näin on hyvä tehdä tapaamisia ikuisten myöhästelijöiden kanssa, niin ei itse menetä hermojaan. me myöhästelijät harvemmin aikataulutamme päiväämme niin tiukkaan, ettei ne puolen tunnin heitot sinne hyvin sopisi :)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23589959:
En siis tarkoittanut että töissä sinua odotettaisiin, vaan jos vaikka sovit kaverisi kanssa tapaamisesta. Voihan hänkin odottaa sinua pihalla joskus. Vai onko kaverisi aina jossain mukavassa paikassa sinua odottamassa? :D

Ei tuota mitään ongelmia lähteä aikaisemmin, jos minun ei tarvitse olla liikenteessä n. tunnin päästä heräämisestäni, kuten työaamuina. Lähden hitaasti käyntiin ja jään aamuisin haaveilemaan vähän liian pitkäksi aikaa, kun pitäisi lähteä. Ja turha muuten ehdottaa aikaisemmin heräämistä: ei onnistu näin aamu-uniselta.
Olen töissäkin paremmin ajoissa silloin, kun on iltavuoro, olen ollut ylhäällä jo monta tuntia ja voinut pikkuhiljaa valmistautua lähtöön.

Alkuperäinen kirjoittaja ikuinen myöhästelijä;23589971:
kaipa me myöhästelijätkin osaamme priorisoida silloin kun vain on pakko.

No tuohan on juuri sitä kunnioituksen puutetta! Kavereiden kanssa myöhästellään, kun ajatellaan, että kyllä se kaveri nyt siellä kiltisti minua odottaa, ei minun ole mikään PAKKO mennä ajoissa.

Tuo piirre minua ärsyttää ja loukkaa omassa miehessänikin. Esimerkiksi aamulla, jos pitäisi lähteä johonkin, hän ei herää millään ja selittää, että on niin sikeäuninen, ettei pysty heräämään heti. Kuitenkin työaamuina pääsee kuitenkin ihan helposti ylös mihin kellonaikaan tahansa. Eli kyse on tasan tarkkaan siitä, että hän ei kunnioita minun pyyntöäni nousta ylös, mutta töihin pääsee helposti, kun sinne on pakko mennä. Tästä onkin käyty lukuisia "keskusteluja". :headwall:

Yhteistyössä