mitä tekisit näissä tilanteissa, menisikö sinun vai lapsesi etu edelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "heippa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"heippa"

Vieras
Esimerkkitilanteita:

Lapsesi tarvitsisi uusia vaatteita, vanhat jo reikäisiä, vanhahtavia ja liian suuria/pieniä. Et osta uusia kuin ehkä yhden kaksi ja loput rahasi käytätä siihen ,että käyt ravintolassa parina viikonloppuna kuussa, ostelet uusia vaatteita ja meikkejä sekä käyt kuntosalilla.

esimerkkitilanne 2.
kaupunkiin tulee sirkus ja seuraavaksi se tulee vasta vuoden päästä. lapsesi haluaa sirkukseen, mutta sinulla ei ole varaa koska menet itse juhlimaan kavereidesi kanssa, tietäen että lapsi ei pääse sirkukseen jos menet baariin.

mitä tekisit toisin edellämainituissa tilanteissa vai tekisitkö mitään??

Kyseiset esimerkit tosielämään perustuvia, hieman muunneltuja tosin.

No ei sirkus tai mikään muukaan huvitus ole mielestäni lapselle sellainen, että sinne on pakko päästä. Jos nyt ei ole aikuiselle baareilukaan. Mutta jos lapsi on muutenkin vähäosainen ja hirveästi viihdepuolta ei ole elämässä tarjolla, niin kyllä baareilun jättäisin ja menisin vaikka sinne sirkukseen.

tarkennan vielä, että kyse parista nuoresta yh tutustani, joilla tällainen jatkunut jo vuosia, erilaisia tapauksia joissa asettavat itsensä lapsen edelle. Toisen lapsi ei esimerkiksi haluaisi olla joka toinen viikonloppu jossain hoidossa, menee itkien hoitoon että äiti pääsee miesten perään. Tämä äiti laitata kaiket vähät rahansa itseensä, lapsi kulkee huonoissa vaatteissa, ei saa leluja lähes koskaan tai pääse mihinkään. Surullista.

No on kyllä niin kaukana minun elämästäni että parempi esimerkki olisi vaikka reissu joka menee sirkuksen edelle. Minä en käy baareissa, mutta viimevuonna meillä oli laivamatka samaan aikaan sirkuksen kanssa. Oli vähän huono fiilis sitten jälkeenpäin, että olis sen reissun voimut tehdä myöhemminkin. Kun lapset sitten kuulivat mitä siellä oli ollut kavereilta. Ja minä olen sellainen vaatefriikki, että meillä ei ehditä kaikkia kunnolla edes pitää.

Mä en varmaan ostais itelle mitään vaan käyttäisin lapsen sirkuksessa ja ostaisin vaatteita. Mutta mä en muutenkaan osta itelleni koskaan mitään, vaatteita max. kerran vuodessa ja samat meikit on ollu jo ikuisuuden ku meikkaan vain juhliin ja silloinkin vähän. Ripsarin olen joutunut uusimaan mutta en osta mitään kallista ripsaria. Baarissa en käy. Jumpassa käyn 2xviikko mutta se on maksettu jo kauden alussa.

No eiköhän nää molemmat ollu aika kärjistettyjä. Eiköhän jokaisella tähän vastaavalla mene niin että lapsen tarpeet ekana..

Joo, tällaista jollakin on. ja tosiaan se lapsen etu unohtuu jatkuvasti, tilanne jatkunut jo vuosia. lapsi on tottunut vähään eikä vaadi mitään itselleen kun ei kuitenkaan saa. Äidit kyllä laittavat itseensä rahaa. Mun mielestä meikit, baareilu ja vaatteet ei ole välttämättömyys.Elarit menee suoraan omaan napaan, lapsi ei niitä näekään. Mitä nyt kotona syö ja asuu mutta muuta niillä ei ostella.

Mutta reikäiset vaatteet voi paikata, vanhahtava malli ei ole vaatteenkäytön este. Ilman sirkusta ihan oikeasti pärjää.

Ostaisitko itsellesi housut tässä tilanteessa, jos sinulla ei olisi korrekteja vaatteita työpaikalle vai uudet vaatteet muksulle, jos ne ovat vain vanhahtavat ja paikattavissa?

vaatteitä hankitaan lapselle jos niitä tarvitaan,osa edullisemmin kirppikseltä,jos löytyy siistejä & kivoja.Jos jää rahaa ja on ollut ravintolaan meno suunniteilla,voin mennä...eipähän kyllä oo muutamaan vuoteen käytyä.
Sirkukseen mennään jos rahat riittää,äitin ravintolassa käynti ei aiakaan sitä estä.

Mutta reikäiset vaatteet voi paikata, vanhahtava malli ei ole vaatteenkäytön este. Ilman sirkusta ihan oikeasti pärjää.

Ostaisitko itsellesi housut tässä tilanteessa, jos sinulla ei olisi korrekteja vaatteita työpaikalle vai uudet vaatteet muksulle, jos ne ovat vain vanhahtavat ja paikattavissa?

Kyse ei ole nyt tarpeellisesta asiasta vaan baarissa käymisestä ja bilevaatteiden ostamisesta.Näillä äideillä kyllä kaapit täynä vaatteita, mutta uutta pitää saada vaikka lapsi kulkisi ryysyissä.esimerkiksi ulkohousut nnin isot toisella lapsella että kaatuu niihin, ovat jonkun vanhat ja äiti ei viitsi ostaa uusia kun ei mukamas varaa. varaa on kyllä omiin juttuihin satasia kuussa.

[QUOTE="äiti";23785786]Tietenkin lapsen etu on tärkein. Olenko mä jotenkin eristäytynyt elämästä kun en tunne yhtään lapsiperhettä jossa lapsen etu ei olisi tärkein?[/QUOTE]

onneksi et tunne, minä ikävä kyllä tunnen..esim. perheen jossa lapset evät saa maitoa, leivistä ei saa muuta kuin näkkäriä, koska ne on niin kalliita, vaikka perheen vanhemmat syövät sämpylää ja juovat maitoa.. Törkeimpänä jättivät kampurajalkaisen lapsen jalat jumppaamatta, kun se oli niin raskasta..

muoks. ja ap:n kysymykseen, tietysti tarpeelliset ensin ja sitten turhat oli kyse sitten aikuisen tai lapsen tarpeista (bilevaatteet ja baarit kuuluu näihin turhiin...)

Viimeksi muokattu:
Näissä tapauksissa varmasti lasten ehdoilla mentäisiin. Jos tilanne nyt on tosiaan tollainen kuin ap kuvaa, tarkalleen, että ihan kuukausittain näin jne.

Mutta kyllä joskus voidaan äidin tai isän edun mukaan mennä; loppu viimein uskon sen olevan paremmaksi lapselle kuin martyyrimaisen kaikesta luopumisen. Vanhemmillakin on oikeus tehdä/ostaa joskus asioita jotka tuottavat hänelle hyvää mieltä. EI lapsi ole maailaman kaikkeuden napa, eikä kärsi jos hänen "etunsa" ei aina mene ykköseksi.

No mun ei kyllä tarvis ees miettiä. En käy baareissa tai viihteellä muutenkaan kun ehkä kerran vuodessa, joten ihan ehdottomasti toi lapsi menee kaiken edelle, oli se sitten asia mikä vaan. Jos tuo tarvii jotain, mihin ei oo rahaa, oon kyllä valmis tekemään mitä tahansa, että tuolla on kaikki tarvittava...
Mies samoilla linjoilla mun kanssa, joten meille ei tuu tästä kyllä ongelmaa...

No, itse ajattelen niin, että lapseni onni on minun onneni. Asianhan pitäisi olla niin, että äiti voi olla vain niin onnellinen, kuin onnettomin lapsensakin. Jos lapsi voi huonosti, niin silloin voi äitikin. Täytyy kuitenkin osata soveltaa, sillä jos äiti on onneton, niin se heijastuu usein lapseenkin, ja taas takaisin äitiin. Tasapainoinen ihminen osaa kyllä laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin, sillä kyllä minusta voi oikeuttaa äidille jotain huveja, kunhan ne ei verota lapselta liikaa. Jos on kuitenkin vain 2 vaihtoehtoa, noista kaikki tai ei mitään vaihtoehdoista, niin tottakai sen lapsen tarpeet menee edelle.

En käy baareissa joten valinta on helppo, kuten joku jo vastasisikin tässä. Mutta en mä kyllä sirkukseenkaan automaattisesti menisi, lapsi haluaa miloin mihinkin ja sitten päätetään yhdessä tai me vanhemmat pääosin ohjelmasta paremmin.

Meillä lapse eivät ole käyneet sirkuksessa ja harvoin ostan heille uusia vaatteita. Itse en usein juhli enkä osta uusia vaatteitakaan juuri koskaan. Mutta jos mut on kutsuttu pirkeisiin tai jos näen jonkun aivan ihan vaatteen, niin kyllävain julin tai ostan. Ja tosiaan lapse saavat kyllä vaatteita sekä saavat harrastaa (halpoja harrastuksia). Meillä elämä ei ole noin mustavalkoista.

[QUOTE="Maija";23785990]En käy baareissa joten valinta on helppo, kuten joku jo vastasisikin tässä. Mutta en mä kyllä sirkukseenkaan automaattisesti menisi, lapsi haluaa miloin mihinkin ja sitten päätetään yhdessä tai me vanhemmat pääosin ohjelmasta paremmin.[/QUOTE]

Vaatteet lapselle ekassa kohdassa pohtimatta asiaa sen tarkemmin. Toista kohtaa miettisin tilanteen mukaan. Jos mulla olisi joku superkiva ilta baarissa tiedossa niin valitsisin sen ja jos taas lapsen kanssa ei oltaisi pitkään aikaan käyty missään tms. valitsisin sirkuksen. Ei mekään sirkukseen mennä automaattisesti muutenkaan ja baarissa olen käynyt viimeksi melkein 2v sitten kesällä. :)

Uusimmat

Yhteistyössä