Mä vaan oon niin kyllästynyt tähän... iso avautuminen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kerpele

Aktiivinen jäsen
07.09.2010
11 640
3
36
Taustaksi voisin kertoa että lapsuus oli suhteellisen kökköä aikaa. Äiti hallitsi, alensi, kävi käsiksi.. Hakkasi milloin seiniä, kalusteita ym.

Todella epätasapainoista elämää. Koskaan ei tiennyt mistä se seuraavaksi hermostuu...

No tuohon sisältyy paljon kaikenlaista. Lähtöajatuksena oli kuitenkin se, että hän omistaa meidät, joten hänellä oli oikeus mihin vaan, lyödä ärsyttävää lasta, tutkia kaikki tavarat, kylpiessä ei saanut olla kylppärin ovi lukossa jos niin käskettiin, oman huoneen ovi piti olla auki jos niin määrättiin. Piti kysyä saako syödä jos halusi jotain syötävää. Ym. ym. ym.
Tätä jatkui siis koko sen ajan kunnes siitä vallasta pääsi irti.

Kun olin oman aikani ollut irti, niin aloin miettimään miten kamala lapsi varmasti olin (muut lähisukulaiset olivat säestäneet siis tätä sen lapsuuden ajan, olin mm. ällöttävä kakara, tyhmä, vajaa jne.) ja pidin taas yhteyttä.

Sain lapsen. Erään kerran jälkeen muistan kuinka lapsi huusi hysteerisesti kun oli peppupesun aika (oli alle 1-vuotias). Kysyin mitä oli tapahtunut (muistan kyllä kun lapsena äiti pesi liian kuumalla tai kylmällä vedellä, kommentti oli aina "sä vaan kuvittelet". Lopultahan sitten aloin huutamaan kuin hyeena ja taas oli hyvä syy riepottaa mua jotenkin). Sain sen silmilleni että miten mä kehtaan epäillä, ja aaaina häntä epäillään, hän ei koskaan ole tehnyt mitään väärin. Kysyin uudestaan monta kertaa että miksihän lapsi sitten huutaa hysteerisenä..? "No en todellakaan ole tehnyt sille mitään". Tämän jälkeen en antanut hoitaa tätä lapsenhoitohommaa kuitenkaan..

Oli myös kaikenlaista muuta, oli mm. tosi hauskaa kun kaivoi rintansa esille että voi imettää mun vauvaa kun mä en osaa. Otti lapsen tutin suuhunsa, kiipesi pinnasänkyyn (en muista vetikö vielä vaippaa päällensä) ja ääntelehti siellä kuin vauva...

Kerran hoidosta tullessa lapselle oli leikattu otsatukka kun ensin olivat pitkään valittaneet miten lapselle pitäisi leikata otsatukka ja miten kamala minä olen kun lapselle ei leikata otsatukkaa, ilman että mulle sanottiin mitään.. En maininnut tästä, koska olisivat kieltäneet tehneensä niin.. Enkä jaksanut alkaa tappelemaan tai inttämään.

Koko tuon ajan olin siis raskaana, odotin toista lasta. Oli rankkaa, niin lapsen kuin parisuhteen kanssa (tässäkin kuiskuttelivat koko ajan korvaan miten saamaton, ajattelematon ym. mies on).. Mutta kaikista rankinta, kun tämä lähisuku soitteli viidestä kymmeneen kertaan päivässä ja halusi tietää kaiken mitä päivässä tapahtui. Kävivät myös kylässä ja mut saatiin uskomaan että tarvitsen apua todella paljon enkä pärjää yksin ym. (kuten lapsena, mulle toitotettiin miten muu maailma on inhottava vihollinen ja vaikka mä olen laiska, saamaton ja tyhmä niin onneksi he ovat olemassa ja rakastavat mua).

Kun toinen lapsi syntyi, jo ennen syntymää itseasiassa, mulle tuotiin esiin kuinka syntyvä lapsi "ei ole mitään". Mutta esikoista nostettiin jalustalle, kehuttiin ja palvottiin. Käytös jatkui tyttären syntymän jälkeen niin että "no, onhan se ihan söpö... Mut ainahan noi vauvat on.. mutta tuo poika, se on ihan ykkönen!". Tyttöä siis alennettiin ja kohdeltiin vähän kuin "ihan söpöä" tavaraa.

Lopulta mulle riitti. Sanoin että hankkikaa elämä (ja siis tämä oli ainoa mitä sanoin). Minuun ei tämän jälkeen otettu yhteyttä ja kun minäkään en ottanut, alkoi tulla vuorotellen syyttely-, käsky- ja uhkailuviestejä. Minun pitäisi pyytää anteeksi ym. Päätin etten enää anna kenenkään hallita minun ja perheeni elämää.. Mutta meinasin että annan tietysti mahdollisuuden tavata lapsia. Yksi tapaaminen tuli (jossa ei siis ollut äitini), jossa lapsiin ei kiinnitetty mitään huomiota vaan minun perässäni käveltiin, udeltiin asioitamme, nostettiin itseään korokkeelle ja syyteltiin minua. Pitkän hetken yritin sanoa että lapset ovat siinä vieressä, minua ei tässä tultu tapaamaan. Lopulta homma johti keiken jälkeen siihen että kuinka minä en ole enkä tule hyväksi äidiksi. Toivotin tämän ihmisen helvettiin ja talutin ulko-ovelle.

Tämän jälkeen en ole halunnut, tai, me emme ole.. Meitä on tässä kuitenkin kaksi vanhempaa perheessä jotka asioista päättää... että perhe on tekemisissä tuon porukan kanssa.

Siitä alkoi viesteillä pommittaminen, ympäriinsä valehtelu meidän asioistamme, hyvänä esimerkkinä se kuinka eräs ihminen kertoi että oli kuullut miten meillä ei siivota koskaan, lapset joutuvat konttaamaan kaikennäköisessä ryönässä (tässä kohtaa hauskaa on se, että haukkuivat ylihygieeniseksi vielä kun välit olivat olemassa) ja lapset eivät pääse ulos leikkimään koska minä olen niin syvästi masentunut (tässä kohtaa on taidokkaasti käytetty hyväksi sitä että olen tosiaan ollut menneisyydessä kertaalleen pahasti masentunut.) ja makaan vain.. Onneksi, myös tämä ihminen joka asian kertoi, on nähnyt millaista meillä oli lapsena kotona. En mene sitten takuuseen siitä kuinka moni ottaa tällaiset asiat tosissaan :(

Tätä samaa sontaa on jatkunut jo varmaan 1,5 vuotta, mukaan lukien kaikkea sellaista kuinka meidät tullaan ampumaan tai muuten tappamaan. Ja kuinka lapsia tullaan tapaamaan, meidän halustamme viis. Lastensuojelullakin uhkaillaan.. Mikä nyt lähinnä naurattaisi jos kyse ei olisi ihan oikeasti jotenkin tosi kieroutuneesta ihmisestä..

Ja tässä ei tosiaan ole kaikki.. Mä en vaan jaksa. En jaksa tällaista. Meillä on niin tavallinen elämä kuin olla ja voi. Miksi meitä ei vaan voi jättää rauhaan?

Mä jäin ihan sanattomaksi. En voi kun toivottaa sulle ja perheellesi voimia kestää :/ Tuli tosi surullinen olo sun puolesta vaikken sua tunnekaan. En voi kuvitella miltä tuollainen tuntuu. Enkä edes osaa auttaa sua millään lailla, ei löydy sanoja :(

Tiedät kyllä mitä vastaavassa tilanteessa neuvoisit jonkun muun tekemään. Pitää vaihtaa numero ja tehdä rikosilmoitus ja missään tapauksessa ei saa olla misään tekemisissä kyseisten ihmisten kanssa. Mitään juttuja et jää hetkeksikään kuuntelemaan. Koko kirjoituksesta paistaa se, että et ole asettanut rajoja. Näihin ihmisiin täytyy suhtautua kuin joihinkin roskiin, jotka lentelevät kadulla vastaan. Väistetään ja ei anneta vaikutta mitenkään.

Todella rankkaa ja surullista! Pidä pintasi ja puolesi, parempi että ette ole missään tekemisissä. Älä päästä äitiäsi enää vaikuttamaan sinuun negatiivisesti. :hug:

Toivottavasti sulla on hyvä mies joka auttaa ja puolustaa tarvittaessa.

minullakin on hyyyvin dominoiva äiti, mutta ei aivan noin avoimesti vaan enemmän salakavalalla tavalla. Paljon lapsuudenkuvauksestasi kuulosti silti tutulta- meillä äiti myös piti meitä-ja pitänee edelleen- omaisuutenaan, jota hänellä on oikeus kohdella niin kuin parhaaksi katsoo. Esikoisen ja poikien jalustalle nostaminen myös tuttua, meillä 2. myös poika, joten ei aivan noin vahvasti ole vielä ilmennyt. Meillä välit vaihtelevat, mutta lastenlasten vuoksi vielä toistaiseksi kohtuulliset...sinun tapauksessasi olisin kyllä minäkin jo viheltänyt pelin poikki...jaksamista!!Sinä määräät omasta elämästäsi :-)

Miten muuten sinulla, tarkkailetko omaa käyttäytymistäsi äitinä? Minä ajoittain havaitsen äiditäni tuttuja vivahteita itsessäni äitinä- lähinnä tarvetta kontrolloida muiden käyttäytymistä- joista en pidä ollenkaan...yritän niitä pitää kurissa parhaani mukaan...en missään tapauksessa tahdo olla äitinä niin kuin äitini!

Menee taas huomiselle ennen kuin saan kaikki ahdistavat ajatukset pois päästäni... Siksi teki vaan niin kovasti mieli avautua.. Onneksi tämän puolentoista vuoden jälkeen osaan jo paljon nopeammin "palautua" noista viesteistä ym. mitä tulee, ja huomenna on jo varmasti parempi olla.

Mutta jotenkin vaan turhauttaa.. Mä en voisi kuvitella jääväni roikkumaan, vainoamaan, uhkailemaan ihmistä joka sanoo ettei halua olla mun kanssani tekemisissä, oli se kuka tahansa. Ja nämä jatkavat ja jatkavat ja jatkavat ja jatkavat. Enkä siis reagoi mitenkään koskaan viesteihin tai mihinkään, en ole kirjoittanut tai sanonut sanaakaan näille ihmisille mikä provosoisi heitä jatkamaan..

Ihme että vaikutat itse kuitenkin täyspäiseltä. Mahtanut olla aika stressaavaa kasvaa tuollaisessa perheessä.
Rikosilmoitusta kehiin oikeasti, jos kerran tappamisella uhataan, vaikka tietäisitkin ettei uhkaus toteudu. Lähestymiskiellon voit ainakin hankkia ja siitä kannattaa pitää kiinni. Vihaksi pistää tuollaset ihmiset, vaikka sääliä kai pitäis. Sairashan tuo äitisi on.

minullakin on hyyyvin dominoiva äiti, mutta ei aivan noin avoimesti vaan enemmän salakavalalla tavalla. Paljon lapsuudenkuvauksestasi kuulosti silti tutulta- meillä äiti myös piti meitä-ja pitänee edelleen- omaisuutenaan, jota hänellä on oikeus kohdella niin kuin parhaaksi katsoo. Esikoisen ja poikien jalustalle nostaminen myös tuttua, meillä 2. myös poika, joten ei aivan noin vahvasti ole vielä ilmennyt. Meillä välit vaihtelevat, mutta lastenlasten vuoksi vielä toistaiseksi kohtuulliset...sinun tapauksessasi olisin kyllä minäkin jo viheltänyt pelin poikki...jaksamista!!Sinä määräät omasta elämästäsi :-)

Miten muuten sinulla, tarkkailetko omaa käyttäytymistäsi äitinä? Minä ajoittain havaitsen äiditäni tuttuja vivahteita itsessäni äitinä- lähinnä tarvetta kontrolloida muiden käyttäytymistä- joista en pidä ollenkaan...yritän niitä pitää kurissa parhaani mukaan...en missään tapauksessa tahdo olla äitinä niin kuin äitini!

Joo, kyllä.. Ja se on myös raskasta. Joskus pelkästään joku normaali lausahdus jonka muotoilen kuin äitini, tai sama sana mitä muistan hänen käyttäneen saa ahdistumaan. Yritän tehdä kaiken melkeinpä päinvastoin kuin äitini.. No ajan kanssa tämäkin on helpottanut jonkun verran onneksi, ei ahdista enää niin paljon juuri noi tietyt sanavalinnat ym. vaan pikkuhiljaa sitä oppii ajattelemaan että ei jonkun sanan tai lausahduksen käyttö musta samanlaista tee. Vaan nimenomaan se miten kohtelen lapsia. Esikoinen on suhteellisen haastava, ja joskus kun ärähdän hänelle niin meinaa itku tulla että mitä mä tein.. Tosin siinäkin olen huojentunut kun järki kuitenkin sanoo että ärähtäminenkin on ihan inhimillistä, se ei ole niinkuin vain mun geeneissä :D

Ihan ekana tulee mieleen puhelinnumeron vaihto suojattuun. Ja ettei kommentoi mitään mihinkään. Te itse tiedätte miehesi kanssa elämänne, teidän kuuluu saada olla rauhassa. Muitten touhu vaikuttaa narsistiselta. Heihin ei siis tulisi olla enää missään yhteydessä. Onko mahdollista vaihtaa paikkakuntaa ja samalla suojata osoitekin. Kenenkään sairaan ihmisen ei kuulu pilata elämäänne. Tsemppiä ja halauksia!

Luulen, että jos käskisin isäni kadota elämästäni, hän tekisi tuon saman minulle. Vainoaa jo äitiäni. (ex-vaimoaan siis). Siksi pidän niin etäiset välit kuin pystyn ja olen kuin hän olisi normaali, vaikka onkin narsisti. Vastaan kun soittaa ja esitän kuin kaikki ok, vaikka inhoan häntä.

Joillakin ihmisillä on niin suuri tarve olla hyväksyttyjä, että eivät kestä sitä että heistä ei pidetä tai heitä ei suvaita, ja alkavat häiriköidä, jos uskallat osoittaa avoimesti että et halua olla tekemisissä.

Mies on sitä mieltä ettei pidä antaa heille sitä valtaa vaikuttaa meidän elämäämme että vaihdettaisiin puhelinnumeroita... Jonka toisaalta ymmärrän.

Muuttamassa ollaan. Ja meinaan kyllä haluta osoitteen ainakin salaiseksi. Enpä sitten tiedä, voisi se uusi ja salainen numerokin olla ihan kiva..

Itse olen kokenut samantapaista, mutta isän puolelta. Neuvoisin kuitenkin että älä pyri tekemään kaikkea päinvastoin kun äitisi, vaan muista että pahoissa ihmisissä on myös niitä hyviä puolia (ja hirveässä lapsuudessa myös niitä onnellisia muistoja) ja näin sun ei tartte stressata jos teetkin jotain samanlailla. Poimit vaan ne hyvät puolet ja niissä huonoissa sitten teet erilailla :) Varmasti tarjoat lapsellesi paremman lapsuuden kun mitä itse sait. Tsemppiä, varmaan rankkaa kun sukulaiset jatkavat kiusaamista! Sinuna kyllä muuttaisin toiselle paikkakunnalle ja laittaisin salaisen numeron ja osoitteen.

Kamalaa!:hug:

Mulla on myös dominoiva äiti, mutta kyllä ap:n kertomus oli ihan toista maata.

Tosiaan mullakin on tuo ongelma, että herään välillä itse siihen "kyttäämiseen" omien lapsien, varsinkin esikoisen suhteen.
Tämänkin luettuani täytyy tosiaan koittaa tarkkailla itseään ettei tuu ylilyöntejä itsellä.

[QUOTE="lellu";23790066]Ja vielä, jonkun edellisen kirjoittajan mukaan, säästä tämä kirjoituksesi tänne. On hyvä hakea apua![/QUOTE]

Juu, mulla on paljonkin kaikkea tekstiä tallessa tuohon menneisyyteen liittyen.
Plus kaikki viestit.

Ja sitten on vielä se, että onneksi en ollut ainoa lapsi.. En ollut ainoa joka näki ja koki tota paskaa.

Yhteistyössä