2,5v päiväkotiin, 1v:n kanssa kotona???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
Ajatus on ollut mielessä jonkin aikaa jo.
Ensi syksynä tyttö n. 2,5v ja aattelin jos laittais päiväkotiin 2pvä viikossa.

Tyttö on tosi sosiaalinen ja reipas, luulen että tosiaan viihtyisi siellä ja selkeästi alkaa kaivata enemmän aktiviteettejä kuin äidillä on tarjota. Käydään silloin tällöin avoimessa pk:ssa mut tuntuu ettei se riitä.

Poika olis silloin 1v ja hänen kanssa sitten olen kotona.
Pidättekö totaalisen huonona vai hyvänä ajatuksena???????

En veisi. Pitäisin molemmat kotona, lapset ovat pieniä vain hetken. Miksi antaa ne jonkun muun hoidettavaksi kun voi hoitaa itse??? Mutta kukin tyylillään.. Sisarkateutta voi myös lisätä tuollainen..

En kovin helpolla laittaisi alta 4-vuotiasta jos ei ole pakko. 4-6-vuotiaalle on jo ryhmässä oleminen paikallaan. Onko mitään kerhoja tai muita, joissa voisi käydä? Kavereita, joita pyytää leikkimään?

päiväkoti on mielestäni hoitopaikka niitä varten joiden vanhemmat työskentelee, aktiviteetit on sitten jokaisen vanhemman oma hoidettava. mielestäni on epäreiluakin sivuuttaa toinen viemällä pois kotoa!
Kerhoja on monille 3 vuotialle, tai muitakin paikkoja.

Kyllä veisin.
Meillä on 2v myöskin osarina pk:ssa, vauva 8kk on kotona kanssani. Aluksi haimme paikkaa pojalle sen vuoksi, kun mies lähtee syksyllä vuodeksi toiselle paikkakunnalle. Vähän helpotusta minulle. Nyt poika ollut siellä pari kuukautta ja tykkää kovasti! Pk:ssa he tekevät paljon askarteluja, maalaamisia ym. mitä kotona ei ole mahdollista niin paljoa tehdä. Muutama tunti silloin tällöin ei ole itsellenikään pahaksi olla vaan, kun vauva nukkuu aamupäivä unet. Välillä on ihan hyvä olla itsekäskin ja ottaa sitä omaa aikaa. Varsinkin kun meillä ei ole tukiverkkoakaan täällä, ja olen lasten kanssa 24/7, joten pari tuntia itselleni tekee vain hyvää.

Muut on toista mieltä asiasta, pääasia että itse ja tämän kautta koko perhe voi hyvin ja jaksaa. Jos se sitten on se muutama tunti pk:ta, niin se kannattaa valita.
Päiväkoti on myös oiva ympäristö opettaa lasta erilaisissa tilanteissa. Toimimaan ryhmässä ja sosiaalisuutta. Meillä poika on alkanut puhumaan tuolla ollessa, osaa olla kärsivällisempi ja ymmärtää sanan "odota" :D aiemmin kun näistä taidoista ei ollut tietoakaan.

Tottaki voit viedä, vie se 1-vuotias myös niin ei tarvitse suotta lapsia kotona katsella ;)

Näiden ihanien kotiäitien takia itse kuskaan kahta lastani kahteen eri hoitopaikkaan (toinen pp-hoit, toinen päiväkodissa) kun kummassakaan ei ollut kahta paikkaa vapaana.

Kotiäitinä olen ollut 11 vuotta ja kaikki lapset hoidettu kotona tähän asti.

Miksi päiväkotiin?
Kerhot on sitä varten, että lapset saa leikkiä muiden kanssa jos vanhemmat on kotona. Meillä on tosi sosiaalinen tapaus 4v tyttö, 2xviikossa on kerhossa käyty, siihen sitten on kavereitaan nähnyt kerta viikossa suunnilleen kun on kylästelty, ja hyvin riittää :)

Voisin viedä, jos tilanne olisi vastaava kuin MarieHosilla. Nämä on niin tapauskohtaisia, kukin tekee kuten perheen tilanne tai oma jaksaminen vaatii.
Itsellä kohta vauva ja 2,5-vuotias. Toivon, että avoin päiväkoti ja ehkä syksyllä kerho riittäisivät isommalle. Meillä tosin isä hoitaa illalla, jotta saan itsekin joskus vapaa-aikaa.

päiväkoti on mielestäni hoitopaikka niitä varten joiden vanhemmat työskentelee, aktiviteetit on sitten jokaisen vanhemman oma hoidettava. mielestäni on epäreiluakin sivuuttaa toinen viemällä pois kotoa!
Kerhoja on monille 3 vuotialle, tai muitakin paikkoja.

Näinhän sen pitäisi mennä. Mutta suuntaus näyttää olevan toistaiseksi se, että vanhemmat eivät enää uskalla eivätkä osaa kasvattaa itse lapsiaan. Paras tulos saataisiin siitä, että lasten oma vanhempi keskittyy omiensa hoitamiseen ja kasvattamiseen lapsen ensimmäisinä elinvuosina.

Päiväkodit perustettiin kaduilla kuljeskelevien lapsiraukkojen auttamiseksi ja nykyisin idean kuuluisi olla se, että vain työssä käyvät tai sairaat vanhemmat veisivät lapsensa vieraiden hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllästynyt työläinen;23792358:
Tottaki voit viedä, vie se 1-vuotias myös niin ei tarvitse suotta lapsia kotona katsella ;)

Näiden ihanien kotiäitien takia itse kuskaan kahta lastani kahteen eri hoitopaikkaan (toinen pp-hoit, toinen päiväkodissa) kun kummassakaan ei ollut kahta paikkaa vapaana.

Kotiäitinä olen ollut 11 vuotta ja kaikki lapset hoidettu kotona tähän asti.

ennen suhtauduin myötämielisemmin, nyt täytyy komppailla. Ei saa hoitopaikkaa läheltä kun 2veet kiikutetaan päiväkotiin virikkeiden pariin. Ryhmiin otetaan ylimääräisiä lapsia jne. Missä se lasten paras olikaan...

Kyllä tähän pitäisi saada lailla joku tolkku, ettei alle 3v saisi hoidattaa kunnalla kun nostaa samaan aikaan kotihoidontukea jostain muusta lapsesta.

Näinhän sen pitäisi mennä. Mutta suuntaus näyttää olevan toistaiseksi se, että vanhemmat eivät enää uskalla eivätkä osaa kasvattaa itse lapsiaan. Paras tulos saataisiin siitä, että lasten oma vanhempi keskittyy omiensa hoitamiseen ja kasvattamiseen lapsen ensimmäisinä elinvuosina.

Päiväkodit perustettiin kaduilla kuljeskelevien lapsiraukkojen auttamiseksi ja nykyisin idean kuuluisi olla se, että vain työssä käyvät tai sairaat vanhemmat veisivät lapsensa vieraiden hoitoon.

entä jos jossain perheessä viedään lapset päivähoitoon parina tai kolmena päivänä viikossa, jotta voitaisiin ennaltaehkäistä äidin/vanhempien uupuminen?

Päiväkoti on myös oiva ympäristö opettaa lasta erilaisissa tilanteissa. Toimimaan ryhmässä ja sosiaalisuutta. Meillä poika on alkanut puhumaan tuolla ollessa, osaa olla kärsivällisempi ja ymmärtää sanan "odota" :D aiemmin kun näistä taidoista ei ollut tietoakaan.

Olen niin surullinen, että tuollaisten taitojen opettaminen on utopiaa nykyäideille ja isille. Nuo taidot ovat muutaman vuoden ikäiselle lapselle opetettavissa kotona. Eikä tarvittaisi isoa yhteiskunnan koneistoa ihan perusasioihin.

Missä se vanhemmuus nykyisin oikein on?????????????

että tää on joku muoti juttu että lapset päiväkotiin vaikka oltais kotona... Sitten ollaan ihan outoja mikkos hörhöjä jos ollaan onnellisesti kotona lasten kanssa! :D

Päivääkään en vaihtais pois!

2x viikossa puolipäivää olisi ihan ok ajatus. Itse olen miettinyt mahdollisesti jotain samanlaista sitten kun pienempi on 6kk. Pääsisin sitten hänen kanssaan hoitamaan vähän helpommin kauppa-asioita ja kotihommia ja välillä jopa hänen päikkäreiden aikaan vähän rentoutumaan. Mies on kotoa pois min. 10h päivässä ja mitään turvaverkostoja meillä ei täällä ole. Sitäpaitsi isompi on ollut päiväkodissa jo ennen pikkukakkosen syntymää.

Mun mielestä turha huudella sellaisten, joilla on isovanhemmat ja muut turvaverkostot apuna hoitamassa edes silloin tällöin, niin että vanhemmatkin saa joskus levätä. Meillä sitä luksusta ei ole. Alle 3v ei ole täällä paikkakunnalla ainakaan mitään kerhoja, joihin voisi viedä. Ainoastaan perhekerho.

Ajatuksena minulla se, että isompi olisi siinä päiväkodissa, johon menee sitten vähän vajaa 3v iässä kokopäiväiseen hoitoon kera pikkusiskonsa kun palaan töihin.

[QUOTE="jjj";23792404]entä jos jossain perheessä viedään lapset päivähoitoon parina tai kolmena päivänä viikossa, jotta voitaisiin ennaltaehkäistä äidin/vanhempien uupuminen?[/QUOTE]

Ennaltaehkäistä uupuminen. Kaikkea sitä kuulee, tarvisko sitten työssä käyvätkin vaikka jokatoinen kk lomaa, niin ennaltaehkäistään heidän uupumisensa. Kotona oleminenhan on niin hemmetin raskasta :D
t:kotiäiti& pph, (eli laskeppa mun "työaikani, mites se ennaltaehkäistään)

Kyllä veisin.
Meillä on 2v myöskin osarina pk:ssa, vauva 8kk on kotona kanssani. Aluksi haimme paikkaa pojalle sen vuoksi, kun mies lähtee syksyllä vuodeksi toiselle paikkakunnalle. Vähän helpotusta minulle. Nyt poika ollut siellä pari kuukautta ja tykkää kovasti! Pk:ssa he tekevät paljon askarteluja, maalaamisia ym. mitä kotona ei ole mahdollista niin paljoa tehdä. Muutama tunti silloin tällöin ei ole itsellenikään pahaksi olla vaan, kun vauva nukkuu aamupäivä unet. Välillä on ihan hyvä olla itsekäskin ja ottaa sitä omaa aikaa. Varsinkin kun meillä ei ole tukiverkkoakaan täällä, ja olen lasten kanssa 24/7, joten pari tuntia itselleni tekee vain hyvää.

Muut on toista mieltä asiasta, pääasia että itse ja tämän kautta koko perhe voi hyvin ja jaksaa. Jos se sitten on se muutama tunti pk:ta, niin se kannattaa valita.

Tähän peesi. Kaksivuotiaani viihtyi niin hyvin päikyssä, etten halua kokonaan sitä häneltä riistää sitten kun vauva syntyy. Hänkin oppi puhumaan sujuvasti, kärsivällisyys ja sosiaaliset taidot kehittyivät huikeasti talven aikana, ja lisäksi päiväkodissa tehdään paljon sellaista mitä kotona ei, kuten retkeillään ja jumpataan temppuradalla ja kaikki tämä RYHMÄSSÄ. Sen kaltainen yhteistoiminta ei suju lapselta luonnostaan, vaan se on opittua. Meilläkään ei ole lähinaapureita eikä edes omia tuttavia, joilla olisi samanikäisiä lapsia, eikä pari tuntia viikossa harrastamista voi mitenkään korvata puuttumaan jäävää lapsiseuraa.

En allekirjoita tuotakaan, että pari päivää viikossa hoitoon tulevat "virikelapset" veisivät paikkoja muilta. Yhteiskunnan velvollisuus on lain mukaan järjestää päivähoitopaikat, ja ainahan kunnat kiristävät sieltä mistä vain voivat: jos siis paikkoja jää käyttämättä, niiden määrä todennäköisesti samantien vähenee. Kun meidänkään asuinkunnassa ei ole mitään päiväkerhojen tapaistakaan tarjolla, en oikein näe mitään vaihtoehtoa päiväkodille tässä tapauksessa.

Lisäksi ovat sitten vielä sosiaalisesti syrjäytyneet ja kenties masennuksen tms. kanssa kamppailevat (työttömät) äidit. Heille ja heidän lapsilleen kunnallinen päivähoito on todella tärkeää, etteivät jaksaminen ongelmat pääsisi kasaantumaan lasten niskaan.