Jos lapsi ei saa nähdä vanhempiaan edes pienessä hiprakassa niin pitääkö olla aina selvinpäin kun ei ole hoitajaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vaan.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä isä ei kovin usein selvää päivää nähnyt (äiti taas ei koskaan ottanut) ja voin suoraan sanoa että kyllä se isän juominen pilas mun lapsuuden. Kyllä alle 5-vuotiaskin huomasi ettei isä ollut oikeasti aidosti läsnä. Mä en halua pilata oman lapseni lapsuutta! Meillä ei alkoholia käytetä, eikä tupakkaa polteta, lasten nähden! Onneksi mulle ei ole mikään ongelma olla ilman alkoholia.

Mulla ei ole tarvetta kotona RYYPÄTÄ!
Jos en saa hoitajaa lapsille,en juo kuin sen yhden sauna siiderin,lasin viiniä tai joskus yhden grillaillessa...
Siinä en näe mitään pahaa,mutta se että vanhemmat olisivat yli promillen humalassa ei ole minun mielestäni hyväksyttävää,mutta ikävä kyllä sitäkin tapahtuu.

Omasta lapsuudesta muistan,että jos äitini lähti baariin,tms oli hauskaa kun äiti soitti lapsenvahtidelle ja joskus pelattiin yhdessä aliasta tms ja äiti joi kotona yhden tai kaksi...
Seuraavana aamuna kioski rahat sai helposti kinuttua,kun äidillä oli pää kipeä :)
Meillä ei ole alkoholista tehty ongelmaa,liekö siitä johtuu etten siitä ongelmaa halua itsekkään tehdä.

[QUOTE="hmm";23798199]Miunki mielestä pitää olla selvinpäin, jos esim tapahtuu jotain että pitäis päivystykeen lähtee niin tyäytyy sillon olla ajokunnossa.[/QUOTE]

Eli ennen lasten hankintaa pitää hankkia ajokortti??? :D Haloo!!!

Ehkä kannattaisi miettiä tätä siltä kannalta että mitä jos lapselle tapahtuukin jotain silloin kun ei ole selvää aikuista läsnä? Itse en ainakaan voisi olla syyttelemättä itseäni siitä vaikkei tilanne mahdollisesti johtuisi juomisestani ja saisin tilattua apua paikalle. Mutta aina varmaan miettisi "mitä jos olisin ollut juomatta".
Itse en juo lapsen seurassa(en juo pahemmin kyllä muutenkaan)sillä alkoholisti vanhempien kasvattamana muistan varsin hyvin miltä tuntui katsoa örveltäviä vanhempia tai muita aikuisia ja kuinka turvattomaksi pieni lapsi olonsa tuntee kun vanhemmat ovat juoneet. Ja siihen riittää myös pieni hiprakka.
Mutta kukin tekee miten näkee itselleen parhaaksi, toivottavasti jotkut ajattelevat myös sitä lapsen parasta.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23798298:
eikö se ole tässä muutaman viimepäivän aikana tullut todistettua, että lasten nähden saa nauttia alkoholia ja esiintyä humalaisena

Heidän omia lapsia ei kai ollut heidän mukana?
Ja kotona oli ehkä toinen vanhemmista selvinpäin. Tai sitten ei.

Ja onhan tuo tullut todistettua viime vuosien/vuosikymmentenkin aikana. Joka vappuna, vuodenvaihteessa,juhannuksena yms lapset näkevät pullojen kanssa ihmisiä liikenteessä.
Ja kaikki nuo juopot jotka vetävät viinaa keskellä kirkasta päivää puistoissa ja penkeillä.

Täällä on nyt selkeä kahtia jako. Ne vanhemmat joiden lapsuudessa vanhemmat käyttänyt liikaa alkoholia - eivät itse käytä lapsen nähden ollenkaan.
Ne vanhemmat joiden lapsuudessa käytetty kohtuudella ja aikuinen ei ole käyttäytynyt ns. normaalista poiketen - käyttää itsekin lapsen nähden - KOHTUUDELLA.
Ei ole vain kahta ääripäätä, jotkut osaa kulkea sitä keskitietäkin.

Ja joku sanoi tuosta että vaput, juhannukset selvin päin koska perhejuhlia. Niin ovat perhejuhlia meilläkin ja mennään lasten ehdoilla. Ei se lapsi siitä hajoa jos toinen vanhemmista juo muutaman oluen. Ei kaikki käyttäydy oudosti humalassa.

Ja vicy ymmärsi oikein tuon "ajokunto" merkityksen. ;) Varsinkin jos seurassa pienempi lapsi.

[QUOTE="vieras";23798340]Niin.
Jos ne vaikka juon 6-7 tunnin aikana, en todellakaan ole kännissä.[/QUOTE]

NIin ja jos kotonasi sattuisi jotain,poliisit joutuisivat tulemaan ja puhalluttaisivat sinut..he eivät ehkä olisi samaa mieltä.
Ja jos asunnossasi ei olisi ainuttakaan selvää ihmistä lasten kanssa...niin no loput voi itse päätellä.

[QUOTE="vieras";23798336]Onko se sulle ongelma?[/QUOTE]

No ei kyllä ole kivaa olla siihen asti kokonaan mitään ottamatta kun lapsi on iso. En voi sille mitään että turvaverkkoja ei enää ole ollut sairastumisia yms ja hoitajaa ei ole. Ollaan aina perheen kesken, miehenkään kanssa ei ole kaksin oltu missään enää muutamaan vuoteen.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;23798351:
NIin ja jos kotonasi sattuisi jotain,poliisit joutuisivat tulemaan ja puhalluttaisivat sinut..he eivät ehkä olisi samaa mieltä.
Ja jos asunnossasi ei olisi ainuttakaan selvää ihmistä lasten kanssa...niin no loput voi itse päätellä.

Se olisi sitten paskaa säkää koska harvemmin kuitenkin otan.

Enpä usko että kaikki poliisitkaan kotona selvinpäin on. Ja heidän vaimonsa.

[QUOTE="vieras";23798361]En mäkään tajua, eikä tunnu toi ap ottavan mitään kantaa kun tätä ihmettelen.[/QUOTE]

Joistakin ihmisistä on kiva juoda muutaman kerran vuodessa. Aika monistakin ihmisistä, itse asiassa.

täällä on joskus joku kertonut miten he miehen kanssa ottavat sitten muutamat kun lapset on nukkumassa. ja joku on sitten kyselly, että entä, jos lapselle sattuis jotain ja pitäisi lähteä lääkäriin ja talossa ei olis ainuttakaan ajokuntoista. joku on perustellut, että onhan taksi. mutta eiköhän lopputulos olis se, että lääkäri ilmoittais sossuun tällaisesta asiasta. ei siinä taitaisi mitkään selitykset auttaa.

[QUOTE="vieras";23798372]Kannattaa oikeasti miettiä kumpi on tärkeempää, se että voi juoda, vai se että lapsilla on turvallinen ympäristö.[/QUOTE]

Sitäkin kannattaa miettiä, luoko muutama lasi viiniä tai muutama siideri lapsille turvattoman ympäristön.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;23798341:
Mä en tajua mikä onelma on olla selvinpäin lasten kanssa!?
Onko se juominen niin tärkeää?

Näköjään on.
Ehkä olen tiukkapipo kun en halua lapsen näkevän vanhempiaan pienessä sievässä tai humalassa. Ei aikuisen mielestä siinä varmasti mitään pahaa ole mutta tuskin lapsesta on mukavaa jos joku alkoholista haiseva tulee vähän halailemaan ja suukottelemaan, sönköttää, ihan joidenkin tapa puhua vähän kovemmin hiprakassa saattaa helposti säikyttää lapsen.
Pakostihan kaikilla on mahdollisuus juoda ilman että lapset ovat läsnä, vetää ne päiväkännit vaikka sitten kun lapsi on päiväkodissa tai koulussa.
Kaikki ei ole lapsuudessa kokenut onneksi tilannetta missä vanhemmat ovat humalassa mutta sitä suuremmalla syyllä olisi miettiä miltä se mahtaa siitä omasta lapsesta tuntua.

[QUOTE="vieras";23798372]Kannattaa oikeasti miettiä kumpi on tärkeempää, se että voi juoda, vai se että lapsilla on turvallinen ympäristö.[/QUOTE]

Ei se tarkoita jos tässä ketjussa lasten aikana ottaa että sitä joka päivä/ joka viikonloppu tapahtuisi. Toki niitäkin löytyy.
Toiset saattavat tehdä sen kerran,toiset 4 kertaa vuodessa.
Kamala juttu.

Yhteistyössä