Jos lapsi ei saa nähdä vanhempiaan edes pienessä hiprakassa niin pitääkö olla aina selvinpäin kun ei ole hoitajaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vaan.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23803114]Niinpä.

Minusta ei myöskään ihan täsmää, kun aloituksessa puhutan hiprakasta ja monet vastaajat puolustelee ruokaviinilasillista tai saunaolutta... Siis meneekö nää vastaajat hiprakkaan ruokaviinistä vai juoko ne ruuan kanssa pullollisen kerralla..?[/QUOTE]

Tämä keskustelu lähtee aina niin lapasesta.. :D

[QUOTE="vieras";23803093]Millä ihmeen ajattelu kaavalla alkoholista tulee elämää suurempi asia jos sitä ei perheessä käytetä!? :D[/QUOTE]

Eihän täällä sanottu, ettei sitä käytetä, vaan että sitä ei käytetä lasten nähden. Hommataan siis sukulainen tai MLL:n hoitaja hoitamaan, et voidaan lähteä muualle juomaan. Mielenkiintoista pohtia, kumpi tapa sit tekee alkoholista elämää suuremman asian, tämä vai kotona tissuttelu.

[QUOTE="eee";23803132]Eihän täällä sanottu, ettei sitä käytetä, vaan että sitä ei käytetä lasten nähden. Hommataan siis sukulainen tai MLL:n hoitaja hoitamaan, et voidaan lähteä muualle juomaan. Mielenkiintoista pohtia, kumpi tapa sit tekee alkoholista elämää suuremman asian, tämä vai kotona tissuttelu.[/QUOTE]

Olisit lukenu myös sen kohdan mistä mä lainasin.

¨Meillä on ainakin ehdoton nollatoleranssi juomisen suhteen kun lapsi on kotona. Jokainen tyylillään, mut mun mielestä on vastuutonta juoda lapsen edessä, saati sitten olla hiprakassa. meitä on moneksi...

[QUOTE="böö";23803164]¨Meillä on ainakin ehdoton nollatoleranssi juomisen suhteen kun lapsi on kotona. Jokainen tyylillään, mut mun mielestä on vastuutonta juoda lapsen edessä, saati sitten olla hiprakassa. meitä on moneksi...[/QUOTE]

Tätä on helppo peesata joka sanaa.

Eikä meillä silti alkoholista tehdä lapsille mitään mörköä. Me emme vaan ota ja sillä selvä.

[QUOTE="vieras";23803175]Tätä on helppo peesata joka sanaa.

Eikä meillä silti alkoholista tehdä lapsille mitään mörköä. Me emme vaan ota ja sillä selvä.[/QUOTE]

Juu ei meilläkään alkoholi mikään vieras sana ole, en vaan ymmärrä miksi lasten täytyis ymmärtää aikuista jonka puhe sönkkää ja kävely on hataraa... Voin vain kuvitella lasten pelon kodeissa joissa alkoholi on tuttu viikonloppuisin...
Eikä meilläkään siis uskovaisia olla mut ollaan päätetty antaa lapsille turvallinen lapsuus. Humalaisia ne kerkiää kyllä nähdä myöhemminkin...

Kännit saa vetää kun lapset vaan ei nää (kuinka taukkeina te lapsia pidätte, kyllä ne tietää missä olette) - vaan paha paha jos isä tai äiti jou lapsen nähden YHDEN lasin viiniä...

[QUOTE="joo";23803273]Kännit saa vetää kun lapset vaan ei nää (kuinka taukkeina te lapsia pidätte, kyllä ne tietää missä olette) - vaan paha paha jos isä tai äiti jou lapsen nähden YHDEN lasin viiniä...[/QUOTE]

Kuinka taukki sä olet, että kuvittelet olevan sama asia tietää että vanhempi on juonut kuin olla läsnä kun vanhempi juo?

Ja oletko sä hiprakassa viinilasillisesta?

Ha ha, uskomatonta että koitetaan syyllistää vanhempia jotka ei juo lastensa läsnäollessa :laugh: tai oikeastaan aika surullista :(

musta tosiaan ihan ok, jos ei ollenkaan oteta lapsen nähden ja sekin ok jos otetaan oikeasti vaan ne 1-2. Omassa lapsuudessa näin ekan kerran vanhemmilla viinilasin kädessä kun olin tyyliin 19 v. ja ikinä ei sillon kun olin pieni ollut edes saunaoluita jääkaapissa. Nyt oman lapsen kohdalla pystyn just ja just hyvällä omatunnolla yhden saunaoluen ottamaan ja senkin juon sillon kun muksu jo nukkuu. Jos viihteelle haluan tai ottaa muutaman enemmän niin sitten yksinkertaisesti lapsi hoitoon. En todellakaan halua että lapseni näkee minut edes siinä hiprakassa.

Tiedän kyllä näitä tapauksia, joissa vanhemmat läträä joka ikinen viikonloppu humalahakuisesti lasten ollessa kotona. Siinä ei kyllä paljoa lasta huomioida oman iloittelun lomassa. Nukkumaan ei laiteta eikä iltahommeleita hoideta. Lasten kaverit pyörii vkl:na paikalla kun toisen vanhemmat ihan päissään. Hävettäisi. En tajua miten jollai on oikeesti pokkaa. Ja sit viikolla ollaan muka niin täydellisiä ja ollaan heti muiden virheisiin puuttumassa.

[QUOTE="vieras";23803069]No ihan sun henkilökohtainen ongelma sitten se, jos tulkkaat tuon niin, ettei yhtään saa ottaa ikinä ilman alkkiksen leimaa. Tosi mielenkiintoista että kuvittelet minun kirjoittaneen niin?

Ilmeisesti SINULLE ei ole välimuotoa selvän ja hiprakan välillä.

Ja mulle henkkoht on ihan sama vaikka kännäisit itsesi hengiltä, anteeksi vaan mutta evvk. Mutta jos lapsesi joutuisi oleen sun kans kaksin kun sä vedät ittes hiprakkaan, niin se ei ole mulle ihan sama. Vähääkän välitä aikuisesta ihmisestä, oma valinta, mutta lapsi on lapsi ja tarvii aikuisen huolenpitoa.[/QUOTE]

Tutki vähän kirjoitustyyliäsi ja tulkintaasi. Kyllä se antaa uskoa, että pidät ihmistä jotenkin epätoivoisena, kun sinusta kyseessä oli perustelu juomiselle, vaikka kyseessä oli vertaus siihen, että ihmiset joka pv hoitavat lapsiaan "puolikuntoisina". Sinä itse myös päättelet, että tyyppi "kännäisi itsensä hengiltä", vaikkei ole ilmaissut sanallakaan siihen suuntaan. Mikä sussa on vikana???

[QUOTE="vieras";23803093]Millä ihmeen ajattelu kaavalla alkoholista tulee elämää suurempi asia jos sitä ei perheessä käytetä!? :D[/QUOTE]

Miten voit olla noin mieletön, että takerrut tuollaiseen asiaan? Sinulla ei siis ole parempaa sanottavaa, joten tuohon haluat takertua!

Tuntuu, että ne jotka juomista koviten vastustavat, ovat niitä, joilla homma ei pysyisi niin hyvin hanskassa. Kuvittelevat siis, että muidenkin vintti pimenee oitis, kun vähän ottaa.

Pistipähän silmään tuo että aina pitäisi olla lasten kanssa jonkun ajokuntoisen että pääsee lääkäriin jne jos tarvetta. Eihän kaikilla edes ole autoa saati ajokorttia. Mites siinä tapauksessa teidän mielestä mennään lääkäriin? Varastetaan naapurin auto? Ja tää nyt ei meinannu sitä että mun mielestä olis oikein olla kaatokännissä,mutta vaikka pari siideriä juoneena.. kun voihan sitä vaikka tilata taksin tai oikeessa hätätilanteessa sen ambulanssin

Tää keskustelu karkaa nyt kyllä ihan... Molempien "osapuolten" edustajat tahallaan käsittää toisiaan väärin... Ei oo yhtään asiallista tai rakentavaa keskustelua. Alussa sentään pysyttiin aiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vesi selvä;23804231:
Tuntuu, että ne jotka juomista koviten vastustavat, ovat niitä, joilla homma ei pysyisi niin hyvin hanskassa. Kuvittelevat siis, että muidenkin vintti pimenee oitis, kun vähän ottaa.

Itse taas ihmettelen kieroilmausten käyttöä... pikku-hiprakassa eli suom. huom. humalassa... mutta kun humala kuullostaa niin pahalta... niin sitten ollaan pikku-hiprakassa.

Itselläni ei ole tarvetta juoda pullollista viiniä ruoan kanssa tai useampaa siideriä esim. saunan jälkeen. Lasi tai tölkki riittävät mainiosti. Enkä ole pikku-hiprakassa.

Lasten läsnäollessa ei olla humalassa tai hiprakassa.

Viiniä voi juoda ruuan kanssa, saunaoluen voi ottaa, siiderin grillauksen yhteydessä tms, mutta sen verran vähän ettei niistä ala humaltumaan, ettei käytös muutu. Ajokunnosta viis, taksit kulkee, ja itse ainakaan en lähtisi 1-2 siideriä otettuani rattiin vaikka ajokunnossa promilleiden puolesta varmasti olisinkin.

Jos haluaa juoda enemmän, eli olla hiprakassa tai humalassa, niin joko käy puolisonsa kanssa vuorotellen viihteellä, tai tekee sen tukiverkoston jostain (ei, en usko että maailmassa on ihmisiä joilla ei ole yhtään sukulaista, ystävää, tuttavaa, naapuria, työtoveria, lasten kavereiden vanhempia, eikä palkattu lapsenvahtikaan heille suostu tulemaan).

Niin sen minusta tulee olla.

Meillä juodaan yleensä viikonloppuna lasi tai kaksi viiniä ruoan kanssa, kun teemme hyvää ruokaa. Tästä eivät vanhemmat tai mahdolliset ruokavieraat mene "hiprakkaan" eikä lapsille aiheudu käsittääkseni mitään traumoja. Humalassa ei kukaan ole koskaan ollut lasten läsnäollessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;23802191:
Onhan niillä välimuoto. Joka ei kuitenkaan ole sama kun "pieni hiprakka". Jos juot oluen et ole hiprakassa, oletehkä enemmäkin selvin päin.

Mä ehkä sanoisin, että kun lapset on nukkumassa vanhemmat voivat ottaa muutaman (määrä riippuen aikuisen koosta ja juomatottumuksista yms.). Ottaa sen verran, että tulee pieni hiprakka ja sitten lopettaa. Mielestäni pieni hiprakka on olotila, jossa pikkuisen alkaa päässä tuntua, mutta ei kuitenkaan vielä ihan humalatila. Jos lapsi herää juuri hiprakan aikana, niin vanhempi vielä pystyy ihan normaalisti käydä toisen peittelemässä tai jos tarvitsee sairaalaan lähteä, niin jo perillä on pieni hiprakkakin jo ohi.

No, minä en luokittele 1-2 juomaa oikeen miksikään, mutta en lähtisi auton rattiin vaan periaatteenkaan vuoksi ne juotuani. Hiprakasta puhuttaessa on ehkä kyse noin neljästä juomasta. Humalasta puhuttaessa on kyse, kun on juonut jotain 10+. Tohon välimaastoon mahtuu kaikenlaisia tiloja. Tilaan vaikuttaa myös se aika, jona annokset on otettu. Henkilön koko vaikuttaa. Henkilön toleranssi vaikuttaa. Eri ihmisten aivot käyttäytyvät myös eri tavalla kohdatessaan alkoholin. Onhan näitä ollut lehdissä, että joku on jäänyt rattijuoppoudesta kiinni ja puhaltanut 6 promillea, kun taas jotkut ei ikinä saavuta neljää prommillea, kun vintti pimenee ennen sitä. Itse en tiedä ollenkaan, että minkälaista humalatilaa noi promillet edustavat, kun en ole puhaltanut promillemittariin, kuin ratsiassa, jolloin tulos oli tottakai 0.

[QUOTE="vieras";23798232]Jos on niin kamalan vaikeeta olla selvinpäin, niin kannattaa miettiä missä vika![/QUOTE]

Voi jessus olet tyhmä! Jos ei saisi edes vähää juoda 6 vuoteen niin kyllä se jonkulle voi olla "vaikeaa". Ei ole missään vikaa jos keran nyt joku haluaisi juoda. Sinulla taitaa olla vikaa kun tulet tänne haukkumaan heti mieti missä sinulla vika! Törkeää!

[QUOTE="vieras";23802555]Jos se aika tuntuu susta niin helvetillisen pitkältä, niin miksi teit lapsia?[/QUOTE]

Pikainen laskutoimitus. Lasketaan vaikka lapsuuden olevan 20v, kun ei kait sitä heti aleta vetää kuppia malliksi kun toinen täyttää 18v. Niin yhden lapsen lapsuus on sen 20v ja kun meilläkin on esikoisen ja kuopuksen ikäeroa 13v, niin yhteensä lapsia täällä kotona meillä on 33v eli melkein yhtä paljon kuin on vuosia itseläni nyt. Mielesätni aika ei ihan lyhyt ole. Ja kyllävain ei mulla ole tarvetta kännätä lasten nähden, mutta ei myöskään tarvetta olla kokoa aikaa absolutisti (on näitäkin aikoja raskaus ja imetysaikoina ollut).

Jotkut täällä sivulla eivät tiedä että pieni hiprakka, humala ja selvinpäin ovat kaikki eri asioita. Pienessä hiprakassa ei huomaa että on kännis mutta tuntee sen. Humalasta huomaa/tuntee. Selvinpäin ei ole ottanut! Joku kirjoitta että eikö joku tunne selvän ja hiprakan välimuotoa. Mitä järkeä juoda pari? Voit juoda vaikka limsaa sen sijaan, koska pari ei tunnu missään. Ihmiset voivat joskus pitää hauskaa. Pienessä hiprakassa saa olla jos pystyy lasta tarvittaessa hoitaa. Jos lapsi on esim.4 niin tuskimpa tietää mitään alkoholista!

Mä ehkä sanoisin, että kun lapset on nukkumassa vanhemmat voivat ottaa muutaman (määrä riippuen aikuisen koosta ja juomatottumuksista yms.). Ottaa sen verran, että tulee pieni hiprakka ja sitten lopettaa. Mielestäni pieni hiprakka on olotila, jossa pikkuisen alkaa päässä tuntua, mutta ei kuitenkaan vielä ihan humalatila. Jos lapsi herää juuri hiprakan aikana, niin vanhempi vielä pystyy ihan normaalisti käydä toisen peittelemässä tai jos tarvitsee sairaalaan lähteä, niin jo perillä on pieni hiprakkakin jo ohi.

Olet ihminen joka ei ole tyhmä tän asian suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttelö:);23804604:
Olet ihminen joka ei ole tyhmä tän asian suhteen.

En ainakaan omasta mielestäni;) Mutta siis vuosien varrella olen ihan kokeilemalla itselleni rajat löytänyt. Nopeasti humaltuvana monesti mulla jää se saunakalja puoleen, kun lasten edessä sen juon, etten mene hiprakkaan, mutta kun lapset nukkuvat olen voinut ottaa vähän enemmän ja tosiaan itse osaan rajani, eikä ole koskaan tullut tarvetta juoda kännejä. Väkeviä en juo juuri koskaan muutenkaan, korkeintaan olen glögiin lorauttanut ja se on jäänyt yhteen lasiin.

Yhteistyössä