Jos lapsi ei saa nähdä vanhempiaan edes pienessä hiprakassa niin pitääkö olla aina selvinpäin kun ei ole hoitajaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vaan.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä pidän tärkeimpänä asiana alkoholikasvatuksessa omaa mallia. Eli en aio juoda enempää, kuin voisin sallia lapsenikaan juoda (sitten tulevaisuudessa)

Ajattelisin, että pienen lapsen hoitajien tulee olla ajokunnossa ollessaan vastuussa lapsesta ja kenties leikki-ikäistä vanhemman hoitaja voisi juoda "pienen hiprakan" kuitenkin tulee voida toimia järkevästi, eikä näyttää humaltuneelta. Itse en arvosta pientä hiprakkaa suurempaa humalatilaa.

En nyt lukenut ketjua enkä tajua mistä on taas jauhettu 9 sivua.

Otsikkoon: kyllä, tämähän on ihan looginen johtopäätös.

Oma linjaus: En ole koskaan nähnyt vanhempiani kännissä tai edes hiprakassa, arvostan sitä ja pidän itse samaa linjaa lasten kanssa. Yhden oluen voin lasten seurassa ottaa, siitä en vielä tule hiprakkaan, yhtään enempää en.

Pistipähän silmään tuo että aina pitäisi olla lasten kanssa jonkun ajokuntoisen että pääsee lääkäriin jne jos tarvetta. Eihän kaikilla edes ole autoa saati ajokorttia. Mites siinä tapauksessa teidän mielestä mennään lääkäriin? Varastetaan naapurin auto? Ja tää nyt ei meinannu sitä että mun mielestä olis oikein olla kaatokännissä,mutta vaikka pari siideriä juoneena.. kun voihan sitä vaikka tilata taksin tai oikeessa hätätilanteessa sen ambulanssin

Ajokuntoisuus on verrannollinen huomio- ja reaktiokykyyn. En itsekään omista ajokorttia, mutta käytän kyseistä termiä ilmaistakseni alkoholin käytön rajaa.

Lasten läsnäollessa ei olla humalassa tai hiprakassa.

Viiniä voi juoda ruuan kanssa, saunaoluen voi ottaa, siiderin grillauksen yhteydessä tms, mutta sen verran vähän ettei niistä ala humaltumaan, ettei käytös muutu. Ajokunnosta viis, taksit kulkee, ja itse ainakaan en lähtisi 1-2 siideriä otettuani rattiin vaikka ajokunnossa promilleiden puolesta varmasti olisinkin.

Jos haluaa juoda enemmän, eli olla hiprakassa tai humalassa, niin joko käy puolisonsa kanssa vuorotellen viihteellä, tai tekee sen tukiverkoston jostain (ei, en usko että maailmassa on ihmisiä joilla ei ole yhtään sukulaista, ystävää, tuttavaa, naapuria, työtoveria, lasten kavereiden vanhempia, eikä palkattu lapsenvahtikaan heille suostu tulemaan).

Niin sen minusta tulee olla.

Samaa mieltä tämän mielipiteen kanssa!

Sitä en ymmärrä, että jotkut sanovat, jotta puolison kanssa pitäisi aina ottaa alkoholia eriaikaan. Kyllä se vaan meillä ainakin on sitä laatuaikaa yhdessä, että otetaan lasillinen tai kaksi viiniä hyvän ruoan kanssa tahi elokuvaa katsellessa ja juustoja syödessä. Sitä kun illan aikana pari lasia lipittää, niin ei pitäisi kovin hiprakassa olla! Mukava yhdessä vertailla viinin makua. Toinen, mitä joskus tehdään on, että kumpikin ostaa pari erikoista siideriä (minä) tai olutta (mieheni). Mun mielestä olisi jotenkin karumpaa se, että määritellään "tänään on sun vuorosi, huomenna mun". Yksin alkoholin juominen on mielestäni jotenkin, noh, outoa.

[QUOTE="zenn";23804659]
Ajattelisin, että pienen lapsen hoitajien tulee olla ajokunnossa ollessaan vastuussa lapsesta ja kenties leikki-ikäistä vanhemman hoitaja voisi juoda "pienen hiprakan" kuitenkin tulee voida toimia järkevästi, eikä näyttää humaltuneelta. Itse en arvosta pientä hiprakkaa suurempaa humalatilaa.[/QUOTE]

Lapsi saisi kyllä itseasiassa olla ehkäpä kouluikäinen tms. En ole asiaa vielä ehtinyt kunnolla ajatella :D

Mä en halua tässäkään asiassa arvostella muiden valintoja, tai mielipiteitä. Kukin taplaa tavallaan.

Mutta oma henkilökohtainen näkemykseni on se, etten halua lapseni näkevän aikuista humalassa, tai edes hiprakassa. Meillä oli alkuun lapsen synnyttyä appivanhempien kanssa suuri ongelma asian kanssa, tein kantani jo raskausaikana hyvin selväksi. Appivanhempani hyvin usein ottavat viikonloppuisin, lomalla, käymme heidän kanssaan paljon mökillä ym reissuissa ja heillä on tapana aina ottaa. Eivät mitään perskännejä juo, mutta hiprakassa ovat ja tissuttelevat jo aamupäivästä asti yleensä. Heillä on aina ollut lapset mukana menossa, kun lapsensa olivat pieniä, mies on kokenut tämän ahdistavaksi. Minä taas en vielä 28 vuotiaana ole nähnyt äitiäni edes hiprakassa, enkä edes maistavan alkoa vaikka joskus ottaakin toki, isäni pari kertaa. Appivanhemmat eivät asiassa nähneet mitään pahaa- enkä tiedä onkokaan koska minä nyt ainakin olin aina selvinpäin joukossa, mutta mun mielestä lapsen - ei pienen ei ison- tarvitse nähdä humalaisia ihmisiä. Meidän lapsi ainakin vaistoaa, vaistosi jo hyvin pienenä jos ihminen ei ole selvinpäin ja vaikka ukki oli vain pikkuhiprakassa- ei mennyt syliin eikä lähellekään. Kerran juhannuksena, lapsi oli reilun vuoden vanha oltiin mökillä ja vaikka meille luvattiin ettei lapsen nähden oteta tuli sinne koko suku kännäämään- lapsi oli itkuinen ja levoton ja peloissaan,vaikkei kukaan vielä selvästi kaatokännissä ollutkaan ja minä vietin juhannuksen lapsen kanssa mökissä sisällä kahdestaan. Muutaman kerran ärähdettiin miehen kanssa, kun oli luvattu ettei juoda ja silti juotiin, ja sanottiin että jos se lapsenlapsen näkeminen on niin tärkeää, luulisi että yhden illan voi olla juomattakin. Onneksi ongelmasta päästiin yli,vaikka appivanhemmat eri mieltä ovatkin.

Vaikka mä en lapsena nähnyt kännääviä aikuisia olen silti ollut aina fiksu alkonkäyttäjä. Mies taas näki ja hän kyllä teini-iässä ryyppäsi ja paljon, onneksi sittemmin päässyt ongelmasta yli. Että ei se aina niinkään mene, että jos lapsena näkee että aikuiset ottaa, niin oppii lapsikin sitten isompana ottamaan. Näin kun mulle appivanhemmat aina asiaa perusteleevat..

Mä en siis halua että minun lapseni nähden juodaan- yksi saunakalja vielä menee muttei sen enempää. en halua että yksikään aikuinen juo vaikka joku olisi selvinpäinkin. Lapset vaistoavat sen aikuisesta ja minä koen että se luo turvattomuuden tunteen. En kuitenkaan arvostele niitä jotka haluavat toisin tehdä (kunhan eivät tee sitä minun lapseni nähden=D), mutta sellaisia tapauksia saatan mielessäni vähän manailla jos molemmat vanhemmat humalassa ja lapset kotona, ketään aikuista ei siis selvinpäin tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttelö:);23804508:
Voi jessus olet tyhmä! Jos ei saisi edes vähää juoda 6 vuoteen niin kyllä se jonkulle voi olla "vaikeaa". Ei ole missään vikaa jos keran nyt joku haluaisi juoda. Sinulla taitaa olla vikaa kun tulet tänne haukkumaan heti mieti missä sinulla vika! Törkeää!

Miksi se juomattomuus on jollekin vaikeaa? Miksi täytyy juoda? Mä haluaisin oikeasti kuulla vastaukset näihin kysymyksiin. Mä myönnän etten ymmärrä tätä pakkoa juoda itsenä hiprakkaan tai humalaan. Musta se on verrattavissa siihen että sekoittaa päänsä huumeilla tai lääkkeillä. Lopputuloshan on sama, epätodellinen olo. Joten MIKSI ihmisen on pakko sada itsensä siihen tilaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;23806092:
Miksi se juomattomuus on jollekin vaikeaa? Miksi täytyy juoda? Mä haluaisin oikeasti kuulla vastaukset näihin kysymyksiin. Mä myönnän etten ymmärrä tätä pakkoa juoda itsenä hiprakkaan tai humalaan. Musta se on verrattavissa siihen että sekoittaa päänsä huumeilla tai lääkkeillä. Lopputuloshan on sama, epätodellinen olo. Joten MIKSI ihmisen on pakko sada itsensä siihen tilaan?

En tiedä. Se on vaan jotenkin kivaa. Kotona otan vain saunaoluen silloin tällöin, mutta joskus vien lapset hoitoon ja vedän kunnon läsärit. En tiedä miksi ja seuraavana päivänä onkin sit karsea olo. Lisäksi tulee aina törttöiltyä ihan kympillä ja riekuttua kuin apina. En tiedä miksi, en tosiaankaan tiedä. Alkoholi saa rennoksi ja hitaaksi, se on siinä sitä kivaa. Sitten kuitenkin lähtee lapasesta ja menee vähän yli ja hypervaihde silmään. Ehkä olen vähän pimeä, mut tässä vähän selitystä että miksi minä juon, kun kerran joku halusi sen tietää.

Siis mikä "pakko" termi on olevinaan? Aika harvan on "pakko" juoda. Kyse on pikemminkin valinnasta. Minä haluan välillä juoda, koska siitä tulee kiva ja hyvä olo. Miten jollain ei voi oikeasti olla vielä aikuisenakaan mitään hajua, että miksi jotkut juo? Minä pidän myös liikkunnasta, koska siitäkin tulee hyvä olo. Jotkut tietenkin kärsivät sen vaan ulkomuodon takia, mutta jotkut (kuten minä) nauttivat siitä.

Siis mikä "pakko" termi on olevinaan? Aika harvan on "pakko" juoda. Kyse on pikemminkin valinnasta. Minä haluan välillä juoda, koska siitä tulee kiva ja hyvä olo. Miten jollain ei voi oikeasti olla vielä aikuisenakaan mitään hajua, että miksi jotkut juo? Minä pidän myös liikkunnasta, koska siitäkin tulee hyvä olo. Jotkut tietenkin kärsivät sen vaan ulkomuodon takia, mutta jotkut (kuten minä) nauttivat siitä.

No silloinhan juominen on pakko jos juomattomuus alkaa olla vaikeaa.
Liikunnasta ja juomisesta verrattavaa hyvänolontunnetta on aika naurettavaa sekottaa keskenään. Yhtä hyvin vois alkaa vedota että kokaiinin nuuskiminen silloin tällöin on yhtä ok kun juoksulenkki, koska molemmista saa hyvänolontunteen.
Ihminen saa hyvänolontunteen muustakin kun päihteistä.

Näin alkoholistin lapsena voin sanoa että lapsen ei todellakaan tarvi koskaan nähdä vanhempiaan hiprakassa. Ainakaan minun lapseni ei koskaan ole nähneet eivätkä koskaan tule näkemään, myöskään meille ei koskaan oteta vastaan ketään joka on vähänkään maistissa eikä kukaan saa tuoda yhtäkään alkoholijuomaa sisältävää pulloa meidän kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;23806260:
No silloinhan juominen on pakko jos juomattomuus alkaa olla vaikeaa.
Liikunnasta ja juomisesta verrattavaa hyvänolontunnetta on aika naurettavaa sekottaa keskenään. Yhtä hyvin vois alkaa vedota että kokaiinin nuuskiminen silloin tällöin on yhtä ok kun juoksulenkki, koska molemmista saa hyvänolontunteen.
Ihminen saa hyvänolontunteen muustakin kun päihteistä.

Kyllä niitä voi aivan hyvin verrata toisiinsa. Jos joku asia ei ole jollekin nautinto, niin se ei tarkoita sitä, etteikö joku toinen voisi siitä nauttia. Onko joku täällä sanonut, että juomattomuus on vaikeaa? Kyllä saa olla aika alkoholisti, että olisi pakko juoda, ja vähemmistö nyt kuitenkin on alkoholisteja. Vai oletko kenties sitä mieltä, että silloin tällöin alkoholia nauttivat, ovat kaikki alkoholisteja? Minusta alkoholismin raja menee kyllä siinä, kun se alkaa hallitsemaan elämää. Kokaiini on nyt ihan huono vertaus. Sen käyttö on ihan syystäkin laissa kielletty. Se on niin suuri riippuvuutta aiheuttava aine, että siihen ei kannata kenenkään koskea. Suurin osa alkoholin käyttäjistä pysyy kuitenkin kohtuudessa. Itse en ainakaan usko tietäväni kuin yhden ihmisen, jolla olisi jonkinlainen riippuvuus alkoholista, ja tunnen kuitenkin aika monta ihmistä.

En tiedä. Se on vaan jotenkin kivaa. Kotona otan vain saunaoluen silloin tällöin, mutta joskus vien lapset hoitoon ja vedän kunnon läsärit. En tiedä miksi ja seuraavana päivänä onkin sit karsea olo. Lisäksi tulee aina törttöiltyä ihan kympillä ja riekuttua kuin apina. En tiedä miksi, en tosiaankaan tiedä. Alkoholi saa rennoksi ja hitaaksi, se on siinä sitä kivaa. Sitten kuitenkin lähtee lapasesta ja menee vähän yli ja hypervaihde silmään. Ehkä olen vähän pimeä, mut tässä vähän selitystä että miksi minä juon, kun kerran joku halusi sen tietää.

Pakko juoda koska se on kivaa? Eli on pakko olla aina kivaa ja pitää juoda että olis kivaa? Kuulostaa päihderiippuvuudelta.

[QUOTE="Vieras";23806357]Kyllä niitä voi aivan hyvin verrata toisiinsa. Jos joku asia ei ole jollekin nautinto, niin se ei tarkoita sitä, etteikö joku toinen voisi siitä nauttia. Onko joku täällä sanonut, että juomattomuus on vaikeaa? Kyllä saa olla aika alkoholisti, että olisi pakko juoda, ja vähemmistö nyt kuitenkin on alkoholisteja. Vai oletko kenties sitä mieltä, että silloin tällöin alkoholia nauttivat, ovat kaikki alkoholisteja? Minusta alkoholismin raja menee kyllä siinä, kun se alkaa hallitsemaan elämää. Kokaiini on nyt ihan huono vertaus. Sen käyttö on ihan syystäkin laissa kielletty. Se on niin suuri riippuvuutta aiheuttava aine, että siihen ei kannata kenenkään koskea. Suurin osa alkoholin käyttäjistä pysyy kuitenkin kohtuudessa. Itse en ainakaan usko tietäväni kuin yhden ihmisen, jolla olisi jonkinlainen riippuvuus alkoholista, ja tunnen kuitenkin aika monta ihmistä.[/QUOTE]
Mä taas kyllä väitän, että suuri osa alkoholin käyttäjistä ei pysy kohtuudessa. Se on just tää suomalaisten nollausmeininki eli vedetään kunnon lärvit. Ei tartte ku mennä pe-la iltana kaupungille, niin näkee kyllä, ettei kohtuudesta ole tietoakaan.

Jos ihan rehellisesti tekee sen alkoholinkäyttötestin, niin mä luulen, että aikasen monelle tulee hälyyttäviä tuloksia. Mutta sitähän sitten puolustellaan, että testi on typerä tai siitä ei voi saada alhaisia pisteitä jne. jne.

Mä en muuten asu Suomessa ja mulle on aina melkoinen järkytys tulla takaisin ja nähdä se meno siellä. Suomalaisilla on alkoholin kanssa ongelmia ja sen näkee ja kuulee. Ei Suomessa juoda sivistyneesti. Suomalaiset vetää lärvit ja se ei ole kaunista katseltavaa :(

Joo noihin kysymyksiin olis kiva saada vastaus...
Ja kyl se jo pakolta vaikuttaa jos ei vaan yksinkertaisesti pysty olee tiettyä aikaa esim 6 v juomatta.
Ilman viinaakin voi olla kivaa,kun niin asennoituu.
( ja en todellakaan ole mikään raivoraitis edelleenkään)
Mun mielestä jokaisen ihmisen tulisi vain tiedostaa lapsien hankintaa miettiessä jo,että se juomaan lähteminen ei ehkä onnistu enää ( varsinkin jos ei ole tukiverkkoa ) ja asennoitua siihen tai sitten miettiä haluaako lasta..
Enkä edelleenkään tarkoita,että se on joko juominen tai lapset,mutta joillain tuntuu olevan niin hankalaa ja kuulostaa siltä,kuin ne lapset olisivat kaiken "tärkeä" kuten juomisen esteenä....

[QUOTE="vieras";23806369]Pakko juoda koska se on kivaa? Eli on pakko olla aina kivaa ja pitää juoda että olis kivaa? Kuulostaa päihderiippuvuudelta.[/QUOTE]

Sun logiikalla ei voi tehdä mitään kivaa, kun silloin se on riippuvuus. Ok...

[QUOTE="vieras";23806447]Sun logiikalla ei voi tehdä mitään kivaa, kun silloin se on riippuvuus. Ok...[/QUOTE]

Kivaa voi olla ilman viinaakin. Ja useimmiten on paljon kivempaa ilman sitä ainetta. En ymmärrä miksi sitä pitäis juoda kun juhlitaan. Ilmankin voi juhlia ja on paljon kivempaa.

[QUOTE="katmat";23806458]Kivaa voi olla ilman viinaakin. Ja useimmiten on paljon kivempaa ilman sitä ainetta. En ymmärrä miksi sitä pitäis juoda kun juhlitaan. Ilmankin voi juhlia ja on paljon kivempaa.[/QUOTE]

Ton yhden mukaan sulla on sen tietyn asian riippuvuus, jos pidät sitä kivana. Kivaa ei siis saa pitää.
Mitä se on sulta pois, jos joku nauttii joskus vähän alkoholia, eikä kukaan siitä kärsi?

[QUOTE="vieras";23806493]Ton yhden mukaan sulla on sen tietyn asian riippuvuus, jos pidät sitä kivana. Kivaa ei siis saa pitää.
Mitä se on sulta pois, jos joku nauttii joskus vähän alkoholia, eikä kukaan siitä kärsi?[/QUOTE]

oletko ihan varma ettei kukaan siitä kärsi? kannattaa miettiä tarkkaan.

[QUOTE="katmat";23806521]oletko ihan varma ettei kukaan siitä kärsi? kannattaa miettiä tarkkaan.[/QUOTE]

Olen aivan varma, että niin vähäisestä alkoholinkäytöstä ei kukaan kärsi. Minun ystänikin koostuvat onneksi normaaleista ihmisistä, joiden ihan jokaisen mielestä on ok välillä maistella alkoholia. Tällä hetkellä minä vielä olen luultavasti se, joka juo kaikista vähiten.

Kuka sinä olet päättämään, että mikä on jonkun toisen mielestä kivaa?

Mä en vaan voi käsittää tota että "on pakko juoda, koska se on kivaa". Ei elämä aina ole kivaa! Ja ilman juomistakin voi olla kivaa. Ihan oikeesti toi kuulostaa alkavalta päihdeongelmalta.

Kohtuullisesti voi ottaa lasten ollessa talossa. Miksi ei voisi? Viiniä ruoan kanssa tai vappuna kuoharia jne. Lapsi ei mene tuosta rikki vaan näkee että alkoholia voidaan käyttää sivistyneesti vanhempien toimesta. Tiukkapipoinen suhtautuminen asiaan kuin asiaan on pahasta.

"Lapsilla on oikeus alkoholittomaan lapsuuteen". Minusta lause on väärin. Lapsilla on oikeus turvalliseen lapsuuteen. Alkoholi ei automaattisesti tuo turvattomuutta perheeseen jos sitä käytetään oikein ja hallitusti.

Ihmetyttää aina tämän palstan niuho asenne alkoholia kohtaan. Se on ilmeisesti joko tai - olet ympäripäissäsi tai täysin raivoraitis. Mitään keskitietä ei ole eikä aikuisiin ihmisiin luoteta alkoholin kanssa.

Ap:lle sanoisin että järjestäkää miehenne kanssa illanistujaisia ja ottakaa hallitusti alkoholia hyvän ruoan kanssa. Meillä ei myöskään ole turvaverkkoa mutta juomme viiniä viikonloppuisin kotona. Iltaisin lasten mentyä nukkumaan saadaan aikaiseksi ihan kivojakin kynttiläillallisia.

Puhutsä nyt känniin juomisesta heti kun kyse on juomisesta yleensä?

Mä juon viiniä ruoan kanssa. Se liitto on taivaassa solmittu ja kulinaristinen nautinto. Luulisi että tässä maailman ajassa ja Euroopan yhdentyessä myös Suomessa tajuttaisiin että viini ja ruoka nyt vaan sopivat hyvin yhteen. Voit toki juoda maitoa tai vettä jos haluat mutta me jotka halutaan juoda viiniä niin sallitaanko se meille ilman suuren suurta ihmettelyä ja alkoholistiksi haukkumista.

vähä tuli kyllä outo olo kun luin facebookkia eilen, ja siellä yksi äiti kertoi että sen lapsi oli sitten päässyt ylioppilaaksi ja että pääsee järjestämään juhlia. niin tää ylioppilaan kummi sitten vastasi, ei edes onnitellut tuumas vaan, että sitä sitten pääsee taas juomaan ja on krapula seuraavana aamuna. luulis , että se olis ollut se onnittelu tossa vaiheessa paikallaan, eikä se että taas löyty syy ryyppyjuhliin. ei nyt suoranaisesti liity tähän alkuperäiseen otskikkoon, mutta kirjoitan tämän nyt tähän kuitenkin.

Yhteistyössä