Maksetaanko teillä kaikki puoliksi,tuloista riippumatta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta miehetön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onkohan miehesi ihan tietoinen siitä mitä eläminen oikeasti maksaa? Minkäikäisiä olette? Muutin eksäni kanssa yhteen suoraan lapsuudenkodista niinkuin eksänikin ja ei siinä oikeasti käsittänyt sitä kuinka paljon kaikki maksaa ja ettei viidelläkympillä pitkälle pötkitä. Kannattaa yhdessälaatia budjetti ja katsoa kumpi maksaa mitäkin

Meillä maksetaan sen mukaan mitä on sovittu. Raha-asioista kannattaa puhua. Olemme sopineet että meillä rahat ovat erilliset, mutta se ei toki tarkoita sitä että kun toinen oli kotona lasta hoitamassa, niin täysin tilanne olisi ollut sama. Nimittäin meidän logiikan mukaan toinen saa siitä luonnollisesti etua että toinen hoitaa lasta ja päätös oli yhteinen. Jos toinen olisi kotona vain omasta halustaan, niin sitten saa myös huolehtia että pystyy itsenäisesti velvoitteensa huolehtimaan.

Meillä on omat rahat ja se että toinen toteaa että rahaa ei ole peruselämiseen, ei ole hyväksyttävää. Kun on pelisäännöt selvillä, erilliset rahat ovat yksinkertaisempi tapa elää kuin yhteiset :)

Viimeksi muokattu:
Mies ei suostu siihen että rahat olisivat yhteisiä. Saa käteen noin 2300e/kk, mä saan kotihoidontuen ja lapsilisän. Se takia mua ottaakin päähän että tienaa lähes 2000e enemmän kuin minä ja silti olettaa että kaikki puoliksi! Onneks kämpässä on halpa vuokra niin saan puolet siitä maksettua tuolla kotihoidontuella ja sitten kituutankin muuten kun pitää lapselle ostaa kesäkengät yms. (onneks kirpparilta löytyy edullisesti vaatteita!). En käsitä että miten saan ton tajuamaan! On sitä mieltä että saa käyttää palkkansa miten lystää kun on niin paljon omia menoja,joo mullakin olis varmaan omia menoja jos ois yhtään ylimäärästä rahaa. Tuntuu pahalta elää parisuhteessa missä mä elän lapsen kanssa köyhyydessä ja mies voi ostella uusia vaatteita jne. :( Ja tuo kaupassa käynti nyt eniten ottaa päähän. Varsinkin kun minä elätin meidän perheen kun mies oli työttömänä ja mä sain käteen 2200e/kk! Maksoin usein jopa miehen laskuja että sille jäisi vähän rahaa käyttää johonkin kivaan. Ostelin sille vaatteita ja kaikkea ylimääräistä kun tiesin että on kurjaa kun on vähän rahaa..

Silloin vois maksaa, kun kummallakin on suht normaalit tulot. Jos toinen ei esim saa moniin kuukausiin mistään senttiäkään, niin sitten maksumiehenä on tienaava puoliso, luonnollisesti.

Ei. Se maksaa enemmän kellä on isommat tulot.

Silloin muinoin ennen lapsia kun molemmat oli vielä töissä maksettiin yhteiset menot suurinpiirtein puoliksi ja molemmilla jäi sitten omat rahat omiin menoihin.

Minä olen 25v ja mieheni 29v,eli ei ihan teinejä enää. On asunut kyllä ennen minua itsestään ja myös parisuhteessa,samoin minä. Päätös mun kotona olemisesta on yhteinen,siksikin mua suututtaa,koska voisin menä töihin ja tienata sitten ja maksaa puoliksi. Mies varmaan siinä vaiheessa valittaisi kun en ole lapsen kanssa kotona kun piti päästä töihin.

meillä erilliset rahat,mun mielestä niin on helpompi.molemmat maksaa omat laskunsa,vuokra ja sähkö ym puoliksi.ruokaa ostaa se kumpi muistaa/ehtii käydä kaupassa,ei lasketa kumpi ostaa ja mitä.

Rahat on käytännössä yhteisiä vaikka eri tileille tuleekin. Mies tiesi kyllä mitä mun tulot tulee olemaan äitiys- ja hoitovapaalla ja halusi silti että hankitaan lapsi, ja haluaa että olen kotona, joten olisi kummallista jos hän ei haluaisi osallistua mun ja varsinkaan lapsensa kuluihin.

[QUOTE="Aloittaja";23857447] En käsitä että miten saan ton tajuamaan! ..[/QUOTE]

Mies käsittää sen silloin kun hän jää kotiin ja saa vain osa-aikatyöstä palkan. Annat vaihtoehdoiksi joko rahojen tai lapsen hoidon osittamisen.

Kaikenkaikkiaan kuulostaa tosi vastenmieliseltä tilanteelta, olisi henk.koht ihan mahdotonta elää parisuhteessa noin ahneen miehen kanssa.

Meillä maksetaan sen mukaan mitä on sovittu. Raha-asioista kannattaa puhua. Olemme sopineet että meillä rahat ovat erilliset, mutta se ei toki tarkoita sitä että kun toinen oli kotona lasta hoitamassa, niin täysin tilanne olisi ollut sama. Nimittäin meidän logiikan mukaan toinen saa siitä luonnollisesti etua että toinen hoitaa lasta ja päätös oli yhteinen. Jos toinen olisi kotona vain omasta halustaan, niin sitten saa myös huolehtia että pystyy itsenäisesti velvoitteensa huolehtimaan.

Meillä on omat rahat ja se että toinen toteaa että rahaa ei ole peruselämiseen, ei ole hyväksyttävää. Kun on pelisäännöt selvillä, erilliset rahat ovat yksinkertaisempi tapa elää kuin yhteiset :)

No en kyllä peesaa tuota että erilliset rahat olis yksinkertaisempi tapa elää. Mitä monimutkaista yhteisissä rahoissa on? Jos asenne on kohdillaan ja parisuhteen ja perhe-elämän idean on ymmärtäny oikealla tavalla niin yhteiset rahat on maailman yksinkertaisin tapa elää. se on tietysti eri jos on sovittu että ollaan vain kämppäkavereita eikä perhe. Mä lasken kämppäkavereiksi kaikki ne pariskunnat jotka pitää rahat ominaan.

Yhteiset menot maksetaan puoliksi. Eipä mulla mitään jää vuokran puolikkaan ja laskujen jälkeen. Mies maksoi kaiken joskus kun mulla ei ollut mitään tuloja, mutta maksoin sitten hänelle takaisin kun sain töitä. Nyt oon äitiyslomalla.

Musta kans alkaa tuntua että me elellään tässä kämpääkavereina. Mä oon yh-äiti ja toi mies on joku tyyppi joka vaan asuu täällä ja näyttää nyrpeetä naamaa kun "lainaan" siltä rahaa ruokaan. Arrrgghh! Tuntuu tällä hetkellä että mies on maailman itsekeskeisin ääliö kun ei voi edes oman lapsensa ruokiin ja vaatteisiin mielellään osallistua :/

No en kyllä peesaa tuota että erilliset rahat olis yksinkertaisempi tapa elää. Mitä monimutkaista yhteisissä rahoissa on? Jos asenne on kohdillaan ja parisuhteen ja perhe-elämän idean on ymmärtäny oikealla tavalla niin yhteiset rahat on maailman yksinkertaisin tapa elää. se on tietysti eri jos on sovittu että ollaan vain kämppäkavereita eikä perhe. Mä lasken kämppäkavereiksi kaikki ne pariskunnat jotka pitää rahat ominaan.

No vaikka teidän pitää enemmän käytännössä keskustella siitä mihin rahoja on tarkoitus käyttää kuun aikana tai pidemmällä aikavälillä. Teidän pitää yhdessä päättää paljonko säästetään, mihin kohteeseen ne sijoitetaan jne. Meidän ei tarvitse käydä tätä dialogia läpi, koska kumpikin voi tehdä rahoillaan mitä tahansa, ainoa oletus on että yhteisesti sovitut velvoitteet pitää hoitaa. Eli jos tilillä on X euroa rahaa, se on minun täysin käytettävissä eikä minun täydy selvittää mitä mies on se varalle suunnitellut. Meillä asia hoituu yksinkertaisella kysymyksellä: onko sulla varaa? :)

Viimeksi muokattu:

jaa, ehkä kyse on siitä että ei tarvitse miettiä omien juttujen/hömpötysten olevan pois perheen yhteisista asioista/menoista
mä pidän jotenkin itsestään selvänä että esim asuntolainaa maksaa molemmat koska se on puoliksi molempien. jos vain toinen maksaa niin silloinhan sen pitäisi saada isompi omistus asunnosta tai jopa kokonaan.
tosin mun ajatusmalli onkin että mua ei tarvitse elättää, enkä mä elätä puolisoani.. lapset on asia erikseen

[QUOTE="vieras";23857498]Yhteiset menot maksetaan puoliksi. Eipä mulla mitään jää vuokran puolikkaan ja laskujen jälkeen. Mies maksoi kaiken joskus kun mulla ei ollut mitään tuloja, mutta maksoin sitten hänelle takaisin kun sain töitä. Nyt oon äitiyslomalla.[/QUOTE]

tätä en oo ikinä ymmärtäny et pitää lainata omalta puolisoltaan ja maksaa takas. iha käsittämätöntä!

[QUOTE="Neith";23857535]
mä pidän jotenkin itsestään selvänä että esim asuntolainaa maksaa molemmat koska se on puoliksi molempien. jos vain toinen maksaa niin silloinhan sen pitäisi saada isompi omistus asunnosta tai jopa kokonaan.
[/QUOTE]

Meillä on omat asuntolainat :whistle: Saa itse päättää ehdot ja maksuaikataulun :D Saa päättää pistääkö rahat mielummin lainanlyhennykseen vai elintasoon ja kituuttaa sitten kauemmin.

No ei makseta, perhe on yhteinen "projekti" jota kummatkin ylläpidetään minkä paljoiltamme pystytään. Yhteiset rahat, en jaksa olla itsekäs ja vetää "omia" rahoja syrjään.
Tienaan siis enemmän kuin mieheni, mutta ei tulisi mieleenkään muut ratkasut kun meidän.

Meillä on omat asuntolainat :whistle: Saa itse päättää ehdot ja maksuaikataulun :D Saa päättää pistääkö rahat mielummin lainanlyhennykseen vai elintasoon ja kituuttaa sitten kauemmin.

meillä yhteinen mutta molemmille on merkitty se oma osuus, ja lisäksi asunnon osakkeet on myöskin merkitty 50-50. jos joskus tulisi tilannne missä vain toinen maksaa asuntoa niin sitä omistus suhdetta pitäisi muuttaa sen mukaisesti :D
meillä on itseasiassa ihan positiivista että on omat rahat, mies päätti ostaa auton johon mun mielestä ei ole varaa.. joten nyt sitten kärsii nahoissaan kun joutuu maksamaan sen yksin..

Ei makseta. Ihan yhteisesti maksetaan kaikki. Meillä on molemmilla omat tilit, mutta siirretään eestaas meidän tileiltä toisille jos tarve vaatii (tiedetään siis toistemme pankkitunnukset). Ei katsota että kumpi sitä rahaa tienaa, itse opiskelen tällä hetkellä ja mies on töissä.

[QUOTE="Aloittaja";23857562]Aloittaja lainailee omalta puolisoltaan ja puoliso on erittäin tarkka milloin tulee kotihoidontuki että maksan takaisin![/QUOTE]

Mitä helvettiä? Onko miehesi tyhmä vai itsekeskeinen paska? Sori vaan..

[QUOTE="vieras";23857498]Yhteiset menot maksetaan puoliksi. Eipä mulla mitään jää vuokran puolikkaan ja laskujen jälkeen. Mies maksoi kaiken joskus kun mulla ei ollut mitään tuloja, mutta maksoin sitten hänelle takaisin kun sain töitä. Nyt oon äitiyslomalla.[/QUOTE]

Kuulostaa järkyttävältä, että pitää maksaa takaisin omalle miehelle. Ymmärrän, jos ollaan vasta seurustelutasolla mutta sen jälkeen en...Toivottavasti et äitiyslomasi jälkeen ole taas miehellesi velkaa :/.

[QUOTE="Aloittaja";23857562]Aloittaja lainailee omalta puolisoltaan ja puoliso on erittäin tarkka milloin tulee kotihoidontuki että maksan takaisin![/QUOTE]

tuli vain mieleen, oliko miehesi samaa mieltä kanssasi hoitovapaalle jäämisestä?

Yhteistyössä