mitä tekisit jos tietäisit että kaverisi on lähdössä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23861562:
Onks tämä 15 v lapsenvahdiksi kelpaamaton? Mulla on tuttuja, jotka ovat tulleet 15-vuotiaina äideiksikin ja ihan hyvin ovat lastensa kanssa pärjänneet.

Voihan se olla, että tuo 15-vuotias pärjääkin ihan loistavasti pienempien sisarustensa kanssa, koska on joutunut varmasti ottamaan jo vastuuta paljon, jos kerran äiti on tuollainen huithapeli. Mielestäni tässä on kuitenkin se pointti, ettei kenekään 15-vuotiaan PITÄISI joutua kantamaan tuollaista vastuuta. Ei noin pienistä.
 
[QUOTE="vieras";23862505]kyllä mä sanon että jokatapuksessa tämä 15v. osaa varmasti katsoa perään.
kyllä ihmettelen,että tulet tänne edes kyseleen että pitäskö pitäskö....jos sitten kuitenkin olet ihan varma että pitää. ihan selkeesti tämä on sulta tällästä herkuttelua aiheella!!!! jos mä olisin sä niin en todellakaan tekisi ilmotusta sen vuoksi ainakaan,että isosisko hoitaa noin isoja lapsia,nauraavat sulle harakatkin!!!!!!!!!!!![/QUOTE]

Se' että sä jätät lapses alaikäsen hoiviin että pääset baariin ei tarkota sitä että se olis oikein
 
[QUOTE="krista";23862585]Oletko jo soittanut lsuojeluun ja poliisille!? Vai odotatko että tapahtuu jotain pahaa lapsille!?[/QUOTE]

äiti ei ole tätä viikonloppua poissa. vaan tiedän että tulee olemaan erään viikonlopun ensi kuussa. kirjotinko väärin alotukseen.. iteki niin sekasi tässä. tänään tuo äiti mulle tästä kertoi, ei siis tänään ole lähtenyt. en tiedä onko nyt kotona vai jossain muualla
 
taas tätä nykyäitien hyysäämistä ja hössöttämistä...kun ei edes 15v. voi vaatia mitään...eihän sitä tiedä katos tahtooko se kahtoo pienien perää,voi helvetti ootte pimeitä!!! just tuota en tajua ettei lapsille opeteta jo pienenä että pitää kantaa vastuuta ja auttaa äitiä sillontällön! sit ihmetellään ku lapset on nykyään niin veteliä eikä haluu tehä mitään. no ei varmaan halua ku aina kysellään ett haluuks ta pystysitkö maija vähän auttamaan hoitamisessa,ai et halua no ei sitten mitään....saakeli typeriä äitejä täälä kyllä käy.ja ap jos se oikeesti on sun kamu ni mitä hittoo sä täälä sen asioilla herkuttelet,mene puhumaan sille itelle ja sovitte yhdessä mitä teette...
 
Ette te voi olla tosissanne! :O :( EI todellakaan ole oikein että 15-vuotias katsoo pienempien perään kun äiti on ryyppäämässä. Kuinka monella teistä on omakohtaista kokemusta? Minulla on ja voi luoja kuinka monesti olen toivonut että joku olisi puuttunut, tehnyt lastensuojeluilmoituksen mutta ei. Eivät uskaltaneet, kehdanneet tai välittäneet...Joo, kyllähän minä pärjäsin kun oli PAKKO mutta se ei tarkoita että se oli oikein. Lapsella on oikeus lapsuuteen, myös sillä 15-vuotiaalla.
 
[QUOTE="vieras";23862649]taas tätä nykyäitien hyysäämistä ja hössöttämistä...kun ei edes 15v. voi vaatia mitään...eihän sitä tiedä katos tahtooko se kahtoo pienien perää,voi helvetti ootte pimeitä!!! just tuota en tajua ettei lapsille opeteta jo pienenä että pitää kantaa vastuuta ja auttaa äitiä sillontällön! sit ihmetellään ku lapset on nykyään niin veteliä eikä haluu tehä mitään. no ei varmaan halua ku aina kysellään ett haluuks ta pystysitkö maija vähän auttamaan hoitamisessa,ai et halua no ei sitten mitään....saakeli typeriä äitejä täälä kyllä käy.ja ap jos se oikeesti on sun kamu ni mitä hittoo sä täälä sen asioilla herkuttelet,mene puhumaan sille itelle ja sovitte yhdessä mitä teette...[/QUOTE]

15-vuotiaan tehtävä ei todellakaan ole kantaa vastuuta ja leikkiä äitiä jatkuvasti! Ei tuollainen elämä kuule minuakaan paremmaksi tai aikuisemmaksi jalostanut kun pakon edessä oli huolehdittava kun äiti kulki ryyppäämässä ja isä ei vaan välittänyt!
 
[QUOTE="vieras";23862649]taas tätä nykyäitien hyysäämistä ja hössöttämistä...kun ei edes 15v. voi vaatia mitään...eihän sitä tiedä katos tahtooko se kahtoo pienien perää,voi helvetti ootte pimeitä!!! just tuota en tajua ettei lapsille opeteta jo pienenä että pitää kantaa vastuuta ja auttaa äitiä sillontällön! sit ihmetellään ku lapset on nykyään niin veteliä eikä haluu tehä mitään. no ei varmaan halua ku aina kysellään ett haluuks ta pystysitkö maija vähän auttamaan hoitamisessa,ai et halua no ei sitten mitään....saakeli typeriä äitejä täälä kyllä käy.ja ap jos se oikeesti on sun kamu ni mitä hittoo sä täälä sen asioilla herkuttelet,mene puhumaan sille itelle ja sovitte yhdessä mitä teette...[/QUOTE]

Ei kyllä ole sama asia se, että joutuu auttelemaan kotitöissä ja katsomaan jonkun verran sisartensa perään verrattuna siihen, että joutuu ottamaan epäkelvon äitinsä roolin!
 
[QUOTE="vieras";23862674]Ette te voi olla tosissanne! :O :( EI todellakaan ole oikein että 15-vuotias katsoo pienempien perään kun äiti on ryyppäämässä. Kuinka monella teistä on omakohtaista kokemusta? [/QUOTE]

Mulla on :saint:, kaverin poika oli 13 v kun katsoi mun lasten (tuolloin 4 v ja 6 v) sekä omien sisarustensa (7 v, 6 v ja noin 1 v) perään kun minä ja äitinsä oltiin baarissa :cool:

Mutta joo, kun kyse on toistuvasta, yön yli kestävästä vahtimisesta niin se on liikaa.

Yleisesti ottaen 15-vuotiaalle voi ja minusta ehkä jopa kuuluukin antaa hieman vastuuta pikkusisaruksistaan. Normiperheissä siis, ei lastensuojelutapauksissa.
 
mä taidan jättää tän aiheen, kun oikeasti pahoitan mieleni näistä kommenteista että mä teen väärin kun levittelen kaverin asioita ja herkuttelen tilanteella. mä kysyin täälä neuvoa, koska en halua vielä keskutella täälä kenenkään kanssa joka äidin tuntee. en vielä halunnut kertoa tuosta kenellekään vaan ensi vähän setviä tätä juttua omassa päässä.. tuntuu että menee juoruiluks jos täälä asian otan jonku kanssa puheeksi ja jos päädyn ilmotuksen tekemään, en ehkä halua että tääl muut siitä tietää..
 
Mulla on :saint:, kaverin poika oli 13 v kun katsoi mun lasten (tuolloin 4 v ja 6 v) sekä omien sisarustensa (7 v, 6 v ja noin 1 v) perään kun minä ja äitinsä oltiin baarissa :cool:

Mutta joo, kun kyse on toistuvasta, yön yli kestävästä vahtimisesta niin se on liikaa.

Yleisesti ottaen 15-vuotiaalle voi ja minusta ehkä jopa kuuluukin antaa hieman vastuuta pikkusisaruksistaan. Normiperheissä siis, ei lastensuojelutapauksissa.

Niin sinulla on kokemusta siitä kun teini-ikäisenä olet varaäiti kun oikea äiti ryyppää missä milloinkin? Ja se on sinusta ihan ok ja näin kuuluu jopa ollakin. Ookke, soitappa sossuun, voivat olla eri mieltä ;) Koska tästä oli minun esimerkissäni kyse, ei mistään silloin tällöin vahdinnasta.
 
[QUOTE="vieras";23862782]Niin sinulla on kokemusta siitä kun teini-ikäisenä olet varaäiti kun oikea äiti ryyppää missä milloinkin? Ja se on sinusta ihan ok ja näin kuuluu jopa ollakin. Ookke, soitappa sossuun, voivat olla eri mieltä ;) Koska tästä oli minun esimerkissäni kyse, ei mistään silloin tällöin vahdinnasta.[/QUOTE]

Ei ole, onnekseni olen aivan toisenlaisesta perheestä lähtöisin.

Ja ymmärsin kyllä mistä sinun viestissäsi oli kyse, anteeksi että aloin vääntämään vitsiä asiasta :ashamed:
 
[QUOTE="vieras";23862817]Tiesitkö että nykypäivänä tämä on lastensuojeluasia? Aijai, meidän oma täydellinen pikkumamma on sortunut aikamoiseen hutilyöntiin..[/QUOTE]

Tiedän, ettei tuohon olisi yksikään lastensuojeluviranomainen kyllä puuttunut.

Asiat kun voi esittää monella tavalla. Jos olisin kertonut asian toisella lailla, ei siinä olisi ollut mitään kauhistelun arvoista.
 
Mä olen hoitanut lapsia työkseni 14-15 vuotiaasta asti. Jos on yhtään järkevä ja ikätasonsa mukaan kehittynyt 15-vuotias niin kyllä voi hoitaa sisaruksiaan viikonlopun yli. Ei ole huostaanoton paikka. Ja aika hemmetin idiootti 15v saa olla jos ei osaa toimia tilanteessa, jossa lapsella menee ruokaa väärään kurkkuun tms.

Perheneuvolapalveluista perhe voisi hyötyä, jos siis 15-vuotias kokee, että hänelle jätetään liikaa vastuuta pienemmistä sisaruksista. Huostaanotto taas todennäköisesti aiheuttaisi enemmän ongelmia kuin mitä korjaisi. Vaikka heillä ei kaikki asiat nyt ole hyvin, niin tuskin lapset haluavat äitiään menettää, joutua ventovieraiden ihmisten keskelle, sisarukset eri laitoksiin... Huostaanotto ei ole mikään Suuri ja Auvoinen Taivas vaan aivan vihoviimeinen pakkokeino jos vanhempi ei pysty pysymään selvin päin tai jos esimerkiksi teini on muulle perheelleen vaaraksi.
 
[QUOTE="vieras";23862860]Luulen kyllä että meistä minulla on aika paljon enemmän tietoa ja kokemusta ;) Ellet sitten olet itse siellä asiakaspuolella kokemusta saavana.[/QUOTE]

Ei olla sossuperhe, kuule.

Mitäs sanot siitä, että jätän pian nukkuvat 7 v ja 5 v lapset yksin kotiin?
 
[QUOTE="malla";23861619]no halooo taas !!!! Minä olin 14v. ja hoidin viikon pientä vauvaa 8kk kun hänen vanhemmat olivat etelässä. kyllä on kumma jos ei 15v. osaa noin isoja sisaruksia hoitaa?? ja jos jotakin sattuu niin tuon ikänen osaa apua soittaa....kaikkea voi sattua ihan vanhempien läsnäkin =)[/QUOTE]

Ja kuinka moni vanhempikaan toisaalta osaa antaa oikeaoppista ensiapua.
 
Lisäys: Itse olen 11-vuotiaana hoitanut naapurin 9kk vauvaa ja tämän 7v siskoa monena iltana. Omat vanhempani olivat naapurissa kotona, niin olisin voinut juosta sinne jonkun hädän tullessa. Mutta ei tullut, pärjättiin tosi hyvin :)
 

Yhteistyössä