N
"Noo"
Vieras
Imetys on ihan sinun oma ratkaisusi, uskoisin, että koko perhe nauttii enemmän tressaamattomasta äidistä ja näin kaikilla pn parempi olla.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;23974011:Mut ootkos sä tullu lainkaan ajatelleeks et sen masennuksen saattaa voida välttää ku annetaan äidin ihan ite tehdä päätös miten lapsensa ruokkii ja ne ulkopuoliset pitäis sen nokkansa ummessa ja keskittyis ihan sihen omaan elämäänsä.
Ei en kokenu minkäänlaista synnytyksen jälkeistä masennusta ite, vaikka en ole imettänyt yhtään ainoata kertaa tytärtäni
Olet tuon kasvatusjutun ymmärtänyt senkin väärinMutta yllätyskö tuo nyt on. Miksi ihmeessä minä sanoisin Hei kulta et menisi auton alle? Miksen mieluummin sanoisi, että auto on vaarallinen?
Mitä hyötyä lapsella on minun mielipiteestäni hänen käytöksestään tai minun toiveistani kun voin antaa hänelle todellista tietoa tästä maailmasta ja auttaa häntä oppimaan ympäristöstänsä?
Hörhö ainakin olenEnkä mä tässä nyt todellakaan yrittänyt olla empaattinen, ilmaisin turhautumistani siihen, että lapsia kohdellaan miten sattuu ja sitten kaikki kehutaan toisiamme ringissä kun osataan tehdä omia päätöksiä ihan itte :heart:
Kyllä musta tuntuu, että useampi kuin se surkeat pari prosenttia jotka sen tätä nykyä tekevät ovat ihan kykeneväisiä imettämään normaalistiEi kuolleisuusluvut ole koskaan kuitenkaan missään 98%:ssa huidelleet
Ihmiset yleensäkin tarvitsevat hieman ravistelua asian suhteen, ei liity pelkästään äiteihin. Hankala äidin on imettää jos hänellä on kymmenen läheistä vieressä joista kukaan ei tiedä mitään imetyksestä ja kuvittelet korvikkeen olevan avain taivaaseen.
Tiesitkö senkin, että imetyksen puute on suurin riskitekijä synnytyksen jälkeiselle masennukselle? Imetyksen tuomat hormonit herkistävät äitiä ja antavat voimia, edesauttavat kiintymystä ja kaikenlaista muuta.
Ja tiedän, että pitäisi olla diplomaattisempi, mutta noin häikäilemättömien ihmisten kanssa ei aina oikein jaksa. Että joku voi noin kylmästi suunnitella vievänsä lapselta jotakin niinkin merkittävää.
Minun korviini tuo ravistelu ei kuulosta yhtään siltä että se helpottaisi ensimmäisestä imetyskokemuksesta ahdistunutta äitiä seuraavan vauvan suhteen, päinvastoin. Se syyllistäminen, itsekkääksi ja milloin miksikin haukkuminen luo vaan enemmän paineita.
Itse aikanani tykkäsin äitiysneuvolasta joka vain piti imetystä luonnollisena asiana, kertoi jo etukäteen mahdollisista alun hankaluuksista ja siitä että ne helpottavat kyllä. Ilman mitään syyllistämisiä ja paineita hän vain kasvatti sitä uskoa mitä myöhemmin tarvittiinkin.
Juu, on ihmisiä jotka ovat tyrkyttämässä korvikketta jokaiselle vauvalle, olen itsekin siihen törmännyt kaikkien kolmen kohdalla. He voivat olla imetykselle ihan yhtä pahasta kuin hekin ketkä ahdistavat äitiä "ravistelullaan".
Imetys on olennainen osa lapsen kehitystä. Vaikka pienistä keskosistakin moni toipuu ja kasvaa täysin normaaliksi aikuiseksi niin tuskin kauhean moni ajattelee, että on ihan ok käynnistää synnytys tai tilata sektio kauas ennen laskettua aikaa. Vaikka lapsi siitä selviäisi todella hyvin, niin silti ajatellaan, että totta kai lapsi kannetaan loppuun asti jos suinkin mahdollista, ja harva toivoo ennenaikaista synnytystä kenellekään. Imetystä taas kohdellaan täysin yhdentekevänä, se tuntuu olevan monen mielessä joku lifestyle-päätös, eikä vaakakupissa paina lainkaan lapsen tunteet tai tarpeet. Totta kai moni lapsi kasvaa vallan hyvin korvikkeella, mutta ei se mikään tavoite ole. Jotkut epäonnekkaat lapset kuolevat imetyksen puutteen takia, toiset sairastuvat diabetekseen ja kolmannet kärsivät kuukausikaupalla vakavista vatsaoireista. Jos omistaa rinnat jotka tuottavat kelvollista maitoa niin miksi ihmeessä katkaista imetys ennen aikojaan? Onko stressi myös hyvä syy käynnistää synnytys/sektioida ennen aikojaan?
Sä et pidä siitä että mä kärjistän, mä en pidä siitä, että vauvoja kohdellaan siten kun sattuu sopimaan. Mikä sinä olet minua tuomitsemaan tavoistani? Ap sentään on aikuinen ihminen joka kykenee puolustamaan itseään. Kuka puolustaisi pieniä lapsia vanhemmiltaan?![]()
Päteekö tuo muka kaikkiin tapauksiin että imetys suojaa synnytyksen jälkeiseltä masennukselta? Älä naurata. Ja jos joku täällä häikäilemätön on niin sinä. Paskin olo sun teksteistä tulee ja täällä vasta haaveillaan siitä vauvasta!
Ja kiitän, vahvistat ihan itse kantaani että en todellakaan ala edes yrittämään imetystä. Tähän on toki kymmeniä syitä miksi en, oma ja vauvan terveys on ensisijalla. Se kun ei mene niin että ensin vauvalle äidinmaitoa ja sitten mietitään miten se äiti pidetään kasassa. Eiköhän siihen turvalliseen pikkulapsiaikaan vaikuta hieman muut asiat enemmän kuin se, mistä sitä ruokaa saa, kun vain ruokaa on!![]()
No kuten jo sanoin, (ja pyysin ekasivulla jopa anteeksi) tällä kertaa taisin onnistua vain purkamaan omaa turhautumistani suomalaiseen imetys/vauvanhoitokulttuuriinEn osaa olla kauhean diplomaattinen ja joskus omat tunteet vievät mukanaan. Onneks on olemassa rauhallisempia ihmisiä kuten sinä ja muutama muukin plussalainen, jotka osaatte paremmin tukea ja neuvoa. Itselläni jaksaminen tuntuu loppuvan, kun tuntuu ettei sillä pääse mihinkään :/
Kuuulehan, kun kaikkea ei tarvitsekaan ymmärtää. Jokainen tekee tavallaan, hyväksykäämme se.
No kuten jo sanoin, (ja pyysin ekasivulla jopa anteeksi) tällä kertaa taisin onnistua vain purkamaan omaa turhautumistani suomalaiseen imetys/vauvanhoitokulttuuriinEn osaa olla kauhean diplomaattinen ja joskus omat tunteet vievät mukanaan. Onneks on olemassa rauhallisempia ihmisiä kuten sinä ja muutama muukin plussalainen, jotka osaatte paremmin tukea ja neuvoa. Itselläni jaksaminen tuntuu loppuvan, kun tuntuu ettei sillä pääse mihinkään :/