Paljonko rahaa häälahjaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häät jussina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Perhetutuista kyse ja meidän perheestä osallistuu 6.
Raha ei puussa kasva ja itsekin mietin kun oma äiti sanoi että sen mitä ruokailukin tulee maksamaan mutta enhän minä ruokalistaa kehtaa pyytää :D

Alkuperäinen kirjoittaja eikä!!;24038558:
eihän juhlien tarjoilu vaikuta mitenkään lahjan suuruuteen. Perisivät pääsymaksun tai myisivät illalliskortteja, jos vieraiden pitää osallistua kustannuksiin!

Kyllä se kuulemma vaikuttaa.. :D Näin palstalla ainakin on kerrottu.

[QUOTE="aloittaja";24038562]Perhetutuista kyse ja meidän perheestä osallistuu 6.
Raha ei puussa kasva ja itsekin mietin kun oma äiti sanoi että sen mitä ruokailukin tulee maksamaan mutta enhän minä ruokalistaa kehtaa pyytää :D[/QUOTE]

No jos siellä on pitopalvelu niin jta 20-40 e tulee maksamaan per henkilö ruoka.

Ihan oikeastiko mietitte, että raha on verrannollinen siihen paljonko ruoka maksaa? Olen kyllä kuullut, että jotku järkkäävät häät laskeskellen mahdollisia lahjarahoja, mutta enpä tiedä montaa mauttomampaa asiaa.

Jos tekee rahasta tiukkaa niin vie vaikka vain kauniin kortin. Minä ja mies toivoimme rahaa, koska halusimme häämatkalle, mutta mieleen jäivät kuitenkin ne persoonalliset lahjat. Ei ole mitään hajua, että kuka antoi minkäkin verran rahaa. Eniten ihmetytti se, että ei niin läheinen kaveri antoi 100,-.

[QUOTE="siiri";24038579]No jos siellä on pitopalvelu niin jta 20-40 e tulee maksamaan per henkilö ruoka.[/QUOTE]

Keitto ei maksa noin paljon pitopalvelussakaan :) Suosittelen ottamaan käteistä ja maksamaan sitten sen verran jonka arvoista ruokakin oli.

Paras tapa minusta ottaa rahalahat vastaan, on joku sellainen reiluhko laatikko tms, jossa kolo, josta voi tiputtaa kolehtinsa sisään muiden joukkoon ja jättää sitten vain kortin pöydälle. Kukaan ei tiedä, miten paljon kukin antoi eikä kenenkään tarvitse tuntea alemmuutta siitä, ettei ollut varaa antaa paljoa.

Mä olen laittanut monesti 40 euroa. Jos on ollut tiukempaa, niin sitten olen ostanut pienemmällä rahasummalla jotakin kivaa ja kaunista hääparille, kun joku 30 euroa tuntuu jo niiiiin pieneltä..

Ei ole millään varaa isompiin rahasummiin ja välillä tosiaan täytyy tinkiä siitäkin.

[QUOTE="jjj";24038650]Paras tapa minusta ottaa rahalahat vastaan, on joku sellainen reiluhko laatikko tms, jossa kolo, josta voi tiputtaa kolehtinsa sisään muiden joukkoon ja jättää sitten vain kortin pöydälle. Kukaan ei tiedä, miten paljon kukin antoi eikä kenenkään tarvitse tuntea alemmuutta siitä, ettei ollut varaa antaa paljoa.[/QUOTE]

Näin toimittiin muuten eräillä syntymäpäivillä. Kutsussa oli mainittu, että jos jotain haluaa lahjaksi antaa niin "possu" on eteisellä =) Ei tullut paineita lahjasta.

Yhdeltä ihmiseltä en kehtaisi alle 50€ antaa ja teiltä osallistuu 6 henkilöä. Kuinka moni seurueestanne on aikuisia? Reippaasti yli 100€ nyt vähintäänkin tuolla porukalla kuuluu antaa.

Meidän perheen häälahjabudjetti on yleensä ~100e ja läheisimmille ihmisille ~200e kun perheessä on 2 palkansaajaa. Ja sama summa riippumatta siitä onko lapset mukana vai mennäänkö kahdestaan. Opiskelijaparina pistettiin lahjaan muistaakseni 50e.

100 euroa

mahdolliset vähennykset

-50 euroa pääruokana keitto
-20 euroa mekkosi haukkuva kaaso
-40 euroa ei mahdollisuutta syöttää pitsaa omille lapsille
-90 euroa ei alkoholitarjoilua
-15 euroa hääleikit
-25 euroa juhannushäät
-20 euroa vain kalaruokia
-15 euroa kutsussa pyydetään lahjat rahana
-10 euroa kutsu tulee vain toisen nimellä
-40 euroa white thrash tunnelma

Näistä laskemalla saat sopivan häälahjan summan. Jos menee pakkaselle, kannattaa parille ilmoittaa selväsanaisesti, ettei perheenne nico-pettereineen ja jeccica-jannicoineen todellakaan ole tulossa.

[QUOTE="vieras";24038691]Yhdeltä ihmiseltä en kehtaisi alle 50€ antaa ja teiltä osallistuu 6 henkilöä. Kuinka moni seurueestanne on aikuisia? Reippaasti yli 100€ nyt vähintäänkin tuolla porukalla kuuluu antaa.[/QUOTE]

Tulee kyllä kallista keitonlitkua

[QUOTE="heh";24038696]Meidän perheen häälahjabudjetti on yleensä ~100e ja läheisimmille ihmisille ~200e kun perheessä on 2 palkansaajaa. Ja sama summa riippumatta siitä onko lapset mukana vai mennäänkö kahdestaan. Opiskelijaparina pistettiin lahjaan muistaakseni 50e.[/QUOTE]

Mun mielestä kans jos menee 4 henkinen tai isompi perhe niin 100e olisi ihan sopiva summa häälahjaksi. Pariskunnalta 50e. Ihan siksi että tosiaan se pitopalvelukin maksaa, eli hääparin maksaa enemmän ruokkia ja kutsua isompi perhe kuin pariskunta.

On tietysti tuloistakin kiinni eli jos olette vain opiskelijoita tms niin 50e ymmärrän. Sitä pienempää summaa en veisi vaan sitten veisin (yleisestä vastustuksesta huolimatta) jonkin tavaralahjan, mielellään kekseliään sellaisen.

[QUOTE="vieras";24038818]Painuhan sinä muualle itkemään tai muuten tulee meidän keitosta liian suolaista ja kyynelten vetistämää litkua.[/QUOTE]

Älä valita, muutenkin niin maustamatonta keittoa jossa ei edes nimeksikään lientä :(