Oliko tää nyt ihan väärin tehty? Lapsen yökyläkaverin ruokailuista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hansu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olisin varmaan antanut jotain pientä syötävää. Syön itsekin jos en saa nälän takia unta.
Ja kuten jotkut ovat sanoneetkin jo, se nälän jatkuminen saattaa aiheuttaa sen, että nälän tunne ja ruokahalu katoaa joksikin aikaa.

Ja vieraassa paikassa ei ehkä niin saakaan unta, aika pieni vielä kuitenkin. Itse myös käyn aamuyöstä palasen ottamassa, ellen vielä ole unta saanut.

Oiskohan tuossa käynyt niin että jos olisit antanut syötävää niin seuraavaksi olisi pyytänyt jotain mutta ja hän olisi jatkanut sängystä hyppimistä jos jonkin laisella tekosyyllä. Mielestäni teit oikein.

Ihan oikein teit. Tosin en tiedä, olisiko vierasta lasta jotenkin voinut patistaa syömään enemmän ruualla. Meillä on vasta pari kertaa yökyläilty, mutta oon tavannut varata jotain hyvää jälkkäriä tai iltapalaa kuten jätskiä tai pop cornia. Ja oon sanonut, että niitä saa, kun on syöty se annos ruokaa, mitä lautaselle on laitettu. Pienestä annoksesta aloitetaan ja lapselta kysytään minkä verran ottaa ja etukäteen saa kieltätyä, jos jotain ruokalajia ei ollenkaan syö.

Eli ei kannata tuntea huonoa omaatuntoa millään tavalla. Vai onko lapsen äiti jotain valittanut?

[QUOTE="vieras";24068337]No kyllä mä oisin antanu vaikka banaanin tai jotain helppoa ja nopeeta. Mä olenkin hirveen lepsu ja helläsydäminen[/QUOTE]
Sama juttu. Eikä ole omien lastenikaan tarvinnut mennä nälkäisenä nukkumaan. En mene itsekään vaan matka peiton alle käy jääkaapin kautta, vaikka kello olisi 3 aamuyöllä, jos mulla on silloin nälkä.

[QUOTE="Äiti";24068462]Etenen joustavasti kaikkien vieraiden kanssa, olivatpa aikuisia tai lapsia. Jos aikuisvieras haluaa syödä yöpalaa, hän saa sitä ottaa kaapista. Jos yökyläilevä lapsi haluaa syödä yöllä, annan hänelle esim. palan banaania ja lasin maitoa.

Jos lapsi on kovin pieni, pitää häntä mielellään kohdella pehmeästi. Ja jos yökyläily on hankalaa, ei lasta kannata kovin usein yökylään kutsuakaan.[/QUOTE]

AAMEN!

Olisi varmaan ihan aiheellista keskustella lapsen vanhempien kanssa siitä miten yökyläily teillä sujui ja miten lapsen syömiset ja iltatoimet ym. kotona yleensä tapahtuvat.

[QUOTE="jou";24068856]kyllä meilläkin on aina jotain herkkuja jos lasten kavereita tulee yökylään, ja toki on tiettyjä sääntöjä mutta kavereiden ollessa meillä yötä niin niistä nyt vähän luistetaan kuten syömällä jotain herkkuja ja ei olla tiukkana hitlerinä että et syönyt näkkäriäsi et saa muutakaan.
Apeen viestit muuttuu kivasti matkanvarrella ;)[/QUOTE]

Niin miten ne muuttui? Kerro esimerkki? Heti ensimmäiseen viestiinkö olis pitänyt kaikki ladata? :D

[QUOTE="vieras";24069029]Ihan oikein teit. Tosin en tiedä, olisiko vierasta lasta jotenkin voinut patistaa syömään enemmän ruualla. Meillä on vasta pari kertaa yökyläilty, mutta oon tavannut varata jotain hyvää jälkkäriä tai iltapalaa kuten jätskiä tai pop cornia. Ja oon sanonut, että niitä saa, kun on syöty se annos ruokaa, mitä lautaselle on laitettu. Pienestä annoksesta aloitetaan ja lapselta kysytään minkä verran ottaa ja etukäteen saa kieltätyä, jos jotain ruokalajia ei ollenkaan syö.

Eli ei kannata tuntea huonoa omaatuntoa millään tavalla. Vai onko lapsen äiti jotain valittanut?[/QUOTE]

Herkkuja oli tarjolla ennen iltapalaa, ei syönyt niitäkään koska eivät olleet oikeanlaisia. Eli oli muuta herkkua, mutta ei sitä popparia juuri, mikä olisi hänen sanojensa mukaan kelvannut.

Ei ole lapsen äiti valittanut, tuskin tulee edes valittamaan. Itsekseni mä tätä vaan mietin. Toisaalta tuntuu siltä, että tein oikein, toisaalta siltä että ei.

[QUOTE="vieras";24069149]Olisi varmaan ihan aiheellista keskustella lapsen vanhempien kanssa siitä miten yökyläily teillä sujui ja miten lapsen syömiset ja iltatoimet ym. kotona yleensä tapahtuvat.[/QUOTE]

No ei ne peseytymisen varmaankaan kovin säännöllisiä ole, kyllähän sen on jo aiemmin huomannut ettei hampaita taideta kovin usein pestä ainakaan hammastahnalla jos lainkaan. Ja äkkiähän pesemättön lapsikin alkaa sellaiselle likaiselle haista varsinkin kesäisin.

Lapsi on usein syönyt meillä, ja eilen se tuntui olevan aika pitkälle kyse siitä, ettei ollut niitä poppareita, mitä meillä on joskus ollut tarjolla (niitä söisi vaikka kuinka paljon, eipä nyt vaan sattunut olemaan niitä kun oli muita herkkuja).

Ihan oikein teit. Olisin toiminut samoin.

Täällä pyörii näköjään liuta mammoja, joilla häntä heiluttaa koiraa. 'Kasvattavat' tulevaa narsisti-terroristi sukupolvea.

[QUOTE="hansu";24069478]No ei ne peseytymisen varmaankaan kovin säännöllisiä ole, kyllähän sen on jo aiemmin huomannut ettei hampaita taideta kovin usein pestä ainakaan hammastahnalla jos lainkaan. Ja äkkiähän pesemättön lapsikin alkaa sellaiselle likaiselle haista varsinkin kesäisin.

Lapsi on usein syönyt meillä, ja eilen se tuntui olevan aika pitkälle kyse siitä, ettei ollut niitä poppareita, mitä meillä on joskus ollut tarjolla (niitä söisi vaikka kuinka paljon, eipä nyt vaan sattunut olemaan niitä kun oli muita herkkuja).[/QUOTE]

Oletko keskustellut lapsen vanhempien kanssa vai et, aiotko keskustella? Tiedoista ja havainnoista olisi varmasti hyötyä puolin ja toisin.

Ihan oikein teit. Olisin toiminut samoin.

Täällä pyörii näköjään liuta mammoja, joilla häntä heiluttaa koiraa. 'Kasvattavat' tulevaa narsisti-terroristi sukupolvea.

No en kyllä toisaalta usko, että jos lapsi saa yökyläilyllä tahtonsa läpi, siitä tulee narsisti.

Mutta kyllä mä omienkin lapsieni vuoksi pidin sen saman linjan kuin heidän kanssaan. Ehkä se on laiskuutta tai jotain, mutta mä kuitenkin olen omassa perheessä todennut että selvät säännöt ja sopimukset helpottaa kaikkien elämää (esim se, että kukin syö sen mitä jaksaa ja mitä haluaa, mutta ruoka-ajat on säännölliset ja pöydässä istutaan ruokailun ajan, jos lähtee pois niin se tarkoittaa sitä että on syöty), sekä lasten että minun. Enkä lähde pitämään vierailla eri sääntöjä kuin omilla lapsilla. Kyläpaikassa on kyläpaikan säännöt, meillä meidän ja lasten kavereilla niiden omat (joita meidän lasten pitää siellä noudattaa)

Samoin meillä on esimerkiksi sellainen sääntö (koska lapset on aika pieniä), että ruokapöydästä lähdetään käsipesun kautta. Tämä on sellainen, mihin olen kaikki kyläilijätkin käskenyt vaikka moni on protestoinut kun ei ole kotona tapana (mutta meillä on, varsinkin jos syö leipää tms). En jousta siitä vieraidenkaan kanssa, vaikka heillä olisi kotona millainen käytäntö tahansa. Tästäkin tuli nyt tällä vierailulla kiljumista (lapsi kiljui, en minä) mutta kyllä minä silti ohjasin sinne käsipesulle, kun kerran näin että toisella on rasvaa sormissa.

[QUOTE="vieras";24069503]Oletko keskustellut lapsen vanhempien kanssa vai et, aiotko keskustella? Tiedoista ja havainnoista olisi varmasti hyötyä puolin ja toisin.[/QUOTE]

Siis tästä kyläilystä? En ole vielä, koska kotona oli vain vaari. Mainitsin, että lapsi on syönyt tosi huonosti, ja että yöpuku on alla (kun siis vein lapsen kotiinsa).

En minä äidille aio kesken työpäivän soitella, juttelen sitten myöhemmin kun nähdään (varmaankin jo tänään tai huomenna). Äidin tuntien tästä ei tule häneltä mitään sanomista, tai ihmettelisin jos tulisi. Lapsi on usien isovanhempien hoidettavana (asuvat siis samassa taloudessa) ja päivien rytmi tulee heiltä lähinnä käsittääkseni.

no ei taida poika haluta teille enää yökylään, ja sekös harmittaa??? jotenkin tuntuu siltä et sun pitää päteä teidän säännöillä...et meillä tehdään näin ja piste ja vaikka olis lasten kavereita niin säännöt on ja pysyy ja kenelläkään ei saa olla meillä kivaa!! Hyvä hyvä.

[QUOTE="hansu";24068719]Edelleen, en repinyt pelihousuja hampaiden pesusta, enkä pakottanut lasta mihinkään. Mutta liian nuori on yökylään, ehdottomasti.[/QUOTE]

Miksi hän sitten oli teillä yökylässä, kun kerran on liian nuori? Tuollainen käytös on aika tavallista pienille lapsille. Taisin vielä edellä mainita, että kyseessä on erityislapsi. Kun ikä ja erityisyys ovat etukäteen tiedossa, pitäisi kyläpaikan aikuisten myös ymmärtää, että kyseessä ei ole tavallinen kyläily, vaan lapsenhoitokeikka.

no ei taida poika haluta teille enää yökylään, ja sekös harmittaa??? jotenkin tuntuu siltä et sun pitää päteä teidän säännöillä...et meillä tehdään näin ja piste ja vaikka olis lasten kavereita niin säännöt on ja pysyy ja kenelläkään ei saa olla meillä kivaa!! Hyvä hyvä.

1. Ei ole poika vaan tyttö 2. Olisi halunnut jäädä myös seuraavaksi yöksi 3. Lapsilla, omilla ja muiden, oli meillä kivaa. Tämäkin lapsi on meillä vähintään viitenä päivänä viikossa kylässä, ja olisi nyt tullut toiseksi yöksi tai halunnut tulla illaksi kylään jos ei muuta Samoin muiden lasten kaverit ovat meillä kylässä usein. Käsittääkseni elämässä on aika paljon muutakin, kuin ruokailu, ainakin meillä on. Se, että on ruokailuun ja peseytymiseen liittyviä sääntöjä, ei tarkoita sitä että niiden parissa puljattaisiin koko hemmetin vuorokausi :D

[QUOTE="hansu";24068522]Siis mitä? Se tuli illalla sanomaan, että oli nälkä. Sitä ennen se oli mm tullut sanomaan, että on kuuma, on jano, on pissahätä, ja olin käynyt viisi kertaa rauhoittamassa lapsia makuuhuoneessa, ja puoliso käynyt myös useamman kerran. Viimeinen kerta oli se, kun tuli sanomaan, että tahtoo vielä ruokaa. (Miten nämä sulkevat toisensa pois?) Sanoin, että nyt ei syödä vaan nukutaan, ja sen jälkeen menivät nukkumaan.

Lasta en huudattanut vessassa, vaan lapsi huusi vessassa. Minä sanoin iltapalan jälkeen, että nyt menemme pesulle. Käsipesu + kasvopesu ruoan jälkeen, ja sanoin että nyt pestään myös hampaat. Alkoi huuto, joka jatkui koko sen ajan kun omat lapseni pesivät hampaita. Ei mennyt/suostunut menemään sieltä myöskään pois, sain taluttaa ulos vessasta siinä vaiheessa kun omat lapset menivät suihkuun. Aamulla kun sanoin aamupalan jälkeen omille lapsille, että nyt hammaspesulle, niin alkoi huutaa että hän ei ainakaan mene. Sanoin, että sitten et mene mutta meidän lapset menevät. Pyöri koko hampaiden pesun aikana lasten ympärillä ja kiljui, että hän ei ainakaan pese hampaita.

Kun alkoi pukeutua, sanoin että otapa ensin yöpuku pois ja laita se kassiin. Alkoi kiljua, että hänen ei koskaan tarvi ottaa yöpukua pois vaan pukee aina päivävaatteet yöpuvun päälle. Kun sanoin, että selvä sitten niin, toisteli ja kiljui vielä sitä että hän saa jättää yöpuvun vaatteiden alle.

Joo, on kyseessä erkkalapsi, mutta varsinkin siksi MINÄ pidin tärkeänä että on säännöt ja selkeät ohjeet, jotka ei selvästikään sitten toimineet tän lapsen kanssa ollenkaan.[/QUOTE]

No onhan se nyt eri asia jos lapsi nousee kerran ylös yöllä, sanoo että mulla on nälkä saisinko ruokaa. Tod.näk. silloin on nälkä.

Ihan eri asia on se että lapsi ilmeisesti 15 kertaa oli jo noussut ylös ja pyytänyt sitä ja tätä, se on nukkumaanmenon välttelyä.

[QUOTE="Äiti";24069636]Miksi hän sitten oli teillä yökylässä, kun kerran on liian nuori? Tuollainen käytös on aika tavallista pienille lapsille. Taisin vielä edellä mainita, että kyseessä on erityislapsi. Kun ikä ja erityisyys ovat etukäteen tiedossa, pitäisi kyläpaikan aikuisten myös ymmärtää, että kyseessä ei ole tavallinen kyläily, vaan lapsenhoitokeikka.[/QUOTE]

Lapsi ei ole ollut meillä aikaisemmin yökylässä. Äidin ja isovanhempien mukaan on ollut ennen yökylässä kavereilla ja on siihen valmis. Meillä on ollut muita samanikäisiä yökylässä, ja on sujunut hyvin. Kun sanon, että liian nuori, en tarkoita automaattisesti iän mukaan liian nuori, vaan sitä että juuri tämä lapsi ei selvästikään ollut vielä riittävän kypsä (lapset ovat tässä erilaisia). Se tuli nyt tämän lapsen kohdalla kantapään kautta opittua.

Kun minulla on lapsia hoidossa, minä hoidan heidät kyllä ihan samalla tavalla ja samalla rutiinilla kuin omanikin (vauvaikäisellä toki oma päiväuni- ja ruokarytminsä), joten en tiedä miten lastenhoitokeikka olisi tästä eronnut. Tuskin mitenkään, oli se sitten muiden mielestä kamalaa tai ei.

[QUOTE="Ninni";24069682]No onhan se nyt eri asia jos lapsi nousee kerran ylös yöllä, sanoo että mulla on nälkä saisinko ruokaa. Tod.näk. silloin on nälkä.

Ihan eri asia on se että lapsi ilmeisesti 15 kertaa oli jo noussut ylös ja pyytänyt sitä ja tätä, se on nukkumaanmenon välttelyä.[/QUOTE]

No okei, on sitten eri asia. Oletin (väärin) että jos kerron nukkumaanmenon olleen suuri show, että tietäisitte automaattisesti mitä tarkoitin sillä. Pahoittelen. Iltasadun jälkeen siis oli noin kahden tunnin show, jonka aikana pyysi juotavaa/oli liian kuuma/jne, riehuivat ja metelöivät. Viimeinen oli se, kun tuli ilmoittamaan että nyt on nälkä, johon vastasin että nyt ei ole ruokailuaika vaan nukkuma-aika. Sen jälkeen hiljenivät nukkumaan (varmaankin sitten siksi, että oli liian nälkäinen..)

Siirtäminen aikuistenhuoneeseen ei olisi onnistunut, siellä oli jo nukkumassa toinen lapsi.

Kun lapsi siis 2 tuntia nukkumaanmenon jälkeen huuteli, että tahtoo ruokaa, tuo 2 tuntia oli kulunut iltasadun lukemisesta eivätkä lapset olleet sen jälkeen rauhoittuneet nukkumaan. Hän ei siis herännyt nälkäänsä. Pahoittelen, että kirjoitin liian epäselvästi.

[QUOTE="hansu";24069773]No okei, on sitten eri asia. Oletin (väärin) että jos kerron nukkumaanmenon olleen suuri show, että tietäisitte automaattisesti mitä tarkoitin sillä. Pahoittelen. Iltasadun jälkeen siis oli noin kahden tunnin show, jonka aikana pyysi juotavaa/oli liian kuuma/jne, riehuivat ja metelöivät. Viimeinen oli se, kun tuli ilmoittamaan että nyt on nälkä, johon vastasin että nyt ei ole ruokailuaika vaan nukkuma-aika. Sen jälkeen hiljenivät nukkumaan (varmaankin sitten siksi, että oli liian nälkäinen..)

Siirtäminen aikuistenhuoneeseen ei olisi onnistunut, siellä oli jo nukkumassa toinen lapsi.

Kun lapsi siis 2 tuntia nukkumaanmenon jälkeen huuteli, että tahtoo ruokaa, tuo 2 tuntia oli kulunut iltasadun lukemisesta eivätkä lapset olleet sen jälkeen rauhoittuneet nukkumaan. Hän ei siis herännyt nälkäänsä. Pahoittelen, että kirjoitin liian epäselvästi.[/QUOTE]

Joo kyllä mä käsitin että oli show iltapesujen ja pukemisen kanssa, mutta en tosiaan tajunnut että se show jatkui kaksi tuntia putkeen ja sun lapset oli siinä mukana. Mutta tuollaistahan se usein on kun lapsia on yökylässä, että supistaan vielä sängyssä ja muuta. Nälkäkin siinä saattaa jo tulla..... Enkä välttämättä syyttäisi pelkästään tätä vierailijaa... Olisin saattanut jotain huikopalaa sitten vielä antaa, koska viimeiseksi mä kumminkaan haluan olla vastuussa siitä että vierailija menee meillä nälkäisenä nukkumaan.

Mutta tehty mikä tehty, jokaisella on omat visiot ja kuviot ja sit vaan tekee minkä parhaaksi näkee sillä hetkellä.

[QUOTE="Ninni";24069893]Joo kyllä mä käsitin että oli show iltapesujen ja pukemisen kanssa, mutta en tosiaan tajunnut että se show jatkui kaksi tuntia putkeen ja sun lapset oli siinä mukana. Mutta tuollaistahan se usein on kun lapsia on yökylässä, että supistaan vielä sängyssä ja muuta. Nälkäkin siinä saattaa jo tulla..... Enkä välttämättä syyttäisi pelkästään tätä vierailijaa... Olisin saattanut jotain huikopalaa sitten vielä antaa, koska viimeiseksi mä kumminkaan haluan olla vastuussa siitä että vierailija menee meillä nälkäisenä nukkumaan.

Mutta tehty mikä tehty, jokaisella on omat visiot ja kuviot ja sit vaan tekee minkä parhaaksi näkee sillä hetkellä.[/QUOTE]

Joo, ei ollut supinaa vaan huutamista, seinän potkimista, tavaroiden heittelyä vieraan osalta ja oman lapsen osalta kovaäänistä puhetta ja huutamista. Ja myös mun oma lapsi (jolla kaveri oli siis yökylässä) oli tässä mukana, ja kun vieras huuteli että on nälkä, niin tarkoitti heitä molempia (siis huuteli, että meillä on nälkä). Enkä siis ole tätä vierasta syyttämässä kaikesta, hänen käytöksensä oli kyllä todella huonoa mutta hänellä ei siihen kovin hyvään käytökseen niitä valmiuksia edes ole, se ei ole oikeastaan se pointtikaan. Jos mun omat lapset ilman vieraita käyttäytyisi noin, niin ei todellakaan olisi heilläkään ollut asiaa ruokapöytään iltasadun jälkeen.

Mutta siis se, että lapsi söi huonosti jokaisella aterialla ja olisi halunnut lisää ruokaa, en minä edes tiedä, oliko se nälkä oikeasti. Siis jos kyse olis ollut siitä, että omat muksut olis jo nukkunut, ja nää olisi oikeasti rauhoittuneet nukkumaan ja sieltä olisi vieras sitten tullut pyytämään evästä, niin olisin sitä siinä antanut koska silloin olisi varmasti ollut kyse nälästä. Nyt se touhu oli riehumista ja kyllä se oli yksi iso syy sille, miksi en antanut nousta syömään. (On meillä omatkin lapset joskus saattaneet nousta syömään myöhään, mutta silloin sitä ei ole edeltänyt riehuminen)

Ja syy sille että edes mietin oliko ratkaisu oikea vai ei, on tuossa lapsen huonoruokaisuudessa. Jos olis yhtään enempää syönyt, niin en olisi yhtään aprikoinut teinkö oikein vai en. Omatkin lapset syö välillä todella huonosti, mutta kyllä ne sitten kirii jollain toisella aterialla. Tämä ei tehnyt niin, siksikin mietin että oliko tämä väärä ratkaisu vai ei.

[QUOTE="hansu";24069703]Kun minulla on lapsia hoidossa, minä hoidan heidät kyllä ihan samalla tavalla ja samalla rutiinilla kuin omanikin (vauvaikäisellä toki oma päiväuni- ja ruokarytminsä), joten en tiedä miten lastenhoitokeikka olisi tästä eronnut. Tuskin mitenkään, oli se sitten muiden mielestä kamalaa tai ei.[/QUOTE]

Minun kokemukseni erityislapsista rajoittuu vain tuohon omaani, joten voin vain sen perusteella sanoa, että ainakaan hänen hoitamisensa ei mene ihan samalla tavalla ja samoilla rutiineilla kuin terveillä lapsilla.

Mutta tässä tapauksessahan lapsi oli teille jo ennestään tuttu ja näin ollen rutiinit ja tavat pitäisi olla suht tuttuja. Ei minusta ollut näin ollen mitenkään väärin toimittu.