Nykyajan vanhukset ovat itsekkäitä ja inhottavia ihmisiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja otan otan vaan anna en
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

otan otan vaan anna en

Vieras
Mihin onkaan kadonneet entisaikojen herttaiset mummelit, jotka ihastelivat pieniä lapsukaisia kaupoissa? Missä on ne avuliaat isovanhemmat, jotka auttavat lastenhoidossa silloin kun eniten tarvitaan?

Tilalle on tullut kiukkuisia, jopa agressiivisia mummoja, jotka eivät voi sietää lasten ääniä ja kiilaavaat sumeilematta kassajonoissa. Samaan aikaan nämä aikamme mummot loukkaantuvat verisesti jos erehdyt tarjoamaan istumapaikkaasi julkisissa kulkuvälineissä. Reaktio on tosin sama, vaikket paikkaasi tarjoaisikaan.

Nykyajan isovanhemmat kuluttavat omaisuutensa matkustellen ympäri maailmaa, koska heillä on varaa tehdä niin. Suurten ikäluokkien eläköitymisen maksavat jälkipolvet sensijaan saavat jäädä nuolemaan näppejään sitten joskus kun eläkkeelle pitäisi pystyä jäämään. Eli käymme töissä vielä rollattoreihin nojaten.

Nämä nykyajan isovanhemmat katsovat, että ovat lapsensa jo hoitaneet eikä heillä ole minkäänlaista velvoitetta olla tukena omille aikuisille lapsilleen. Sensijaan sitten, kun oma kunto alkaa huonontua, oletetaan että omat lapset hoitavat ja huolehtivat heidän asioiden hoitamisesta vaikkeivat itse tikkua ristiin olisi laittaneetkaan silloin kun avun tarvetta lapsilla olisi ollut.

Ja auta armias jos joku lapsista on kätevä käsistään. Hän kyllä joutaa käyttämään lomansa "pikkuremontin" merkeissä vanhempiensa luona. Onhan hänellä aikaa ja oikeastaan ihan velvolisuuskin auttaa! Muu perhe voi sitten nauttia omasta ajasta samassa pihapiirissä ja autella mummoa ruuan laitossa. Mikäs sen kätevämpi tapa viettää lomaa.

Ja jos joku lapsista tai miniöistä tai vävyistä sattuu olemaan hoitoalalla, niin mikäs sen parempi. Aina on apu saatavilla puhelimitse, vaikka keskellä yötä. Hätänumeroonhan ei soitella, koska kerran suvustakin löytyy alan ihmisiä.

Puhumattakaan tietokoneongelmista. Jos alan ihmisiä löytyy lähipiiristä, niin mikäs sen kätevämpää kun pirrauttaa että nyt tää härveli ei taas toimi - tuuppas kattomaan niin saataan kahvit keittää (jos saat kuntoon).

Mutta pyydäppäs sitten vaikka kuinka kauniisti, että voisittekohan te mitenkään olla viikon verran kotona kun esikoinen lähtee koulutielle? Ihan vaan varmistamassa aamuja ja turvaamassa iltapäiviä tarpeen tullen. Noooh, ei sitä tiiä jos vaikka ollaan reissussa justiinsa sillo kun on nuo matkat paljon halvempia silloin kun koulut alkaapi...Mutta tuuttehan te heti kun teijän lomat alkaa tekemään sen terassin?

HetiKaikkiMulle -ilmiö on siis myös vanhustemme keskuudessa.

• Tykkää
Reactions: emppu75
Jos omaa anoppia kuuntelisinin, niin eihän meillä ole mitään varaa valittaa! Meillä on ollut niiiiiiiiiiiiiin helppo lapsuus ja kaikkea on saatu. Toista se on meidän vanhemmilla ja isovanhemmilla ollut. Nyt on oikeus nauttia. Ja vaan ja ainoastaan nauttia.

Ja jos anoppi vielä kerrankin sanoo ettei ollu paljon lastenhoitajia meilläkään, niin kysyn kyllä että tuntuko se niin hyvältä että oot päättänyt tehdä samoin omille lapsillesi??

Vähän ristiriitaista. mummon pitäisi auttaa lastenhoidossa, mutta mummo vastavuoroisesti ei saa pyytää apua esim. pihatöissä tai kysyä neuvoa jos sukulainen sattuu olemaan lääkäri? huoh

Minusta on pääosin hyvä että suuret ikäluokat osaavat kaikkien uhraustensa jälkeen vihdoin elää vähän itselleenkin. Ei sen toki pidä tarkoittaa muun maailman täydellistä unohtamista. Auttaa voi lapsia jos aikaa ja voimia on, muttei lasten pidä automaattisena sitä ottaa, että aina saa vaikka lapset hoitoon ms. Mua kyllä hämää sun tapa puhua vanhuksista, jotkut 60-70v eivät ole vanhuksia! Jos taas tarkoitat minun vanhempieni ikäisiäe li kahdeksankymppisiä niin monella on kunto jo niin huono ja pärjäämistä omien sairauksiensa kanssa ettei heiltä voi vaatia esim. hoitoapua... Mielestäni vanhus on vasta joku yli 80-v.

Ihan hyvä teksti - omaa aikaa saa ottaa, mutta apu on vastavuoroista, ei niin, että aikuiset lapset antaa kaiken ja vanhukset eivät mitään takaisin.

Minusta 60-70-vuotias on vanhus. Vaikka pärjäisi vielä hyvin omillaan, alkaa fysiikka jo rapistua kovaa vauhtia.

[QUOTE="vieras";24083283]Vähän ristiriitaista. mummon pitäisi auttaa lastenhoidossa, mutta mummo vastavuoroisesti ei saa pyytää apua esim. pihatöissä tai kysyä neuvoa jos sukulainen sattuu olemaan lääkäri? huoh[/QUOTE]

Tjaa, mä ymmärsin kyllä niin ettei mummo kerkiä reissailuiltaan lapsia hoitamaan, mutta silti saa remonttireiskan, lääkärin ja tietokonekorjaajan palvelut ilmaiseksi.

Meillä sama ilmiö muiden sukulaisten suhteen. Eikä yleensä edes kiittää muisteta, saatika että joskus oltais yhteydessä ilma että on jotakin kysyttävää töihin liittyen. Tylsää.

[QUOTE="Vieras";24083317]Tosiaan huomasin saman, miksi heidän pitäisi auttaa muttei meidän heitä? Taitaa olla juuri meidän sukupolvi se "mulle kaikki heti" sukupolvi...[/QUOTE]

Ei tuossa tekstissä noin sanottu, luitteko te sitä edes?
Siinä ihmteltiin, että miksi lasten pitäisi antaa kaikkensa, mutta vanhus ei mitään takaisin? Se pihatöissä auttelu olis ihan ok, jos vanhukset sitten joskus katsoisivat lastenlasten perään tai vastaavaa. Ei niin, että vanhuuden varjolla teetetään muilla kaikki ja sitten onkin energiaa olla reissussa ja vaikka missä, kun vasta-apua tarvittaisiin!

Alkuperäinen kirjoittaja ei mun mielestä;24083322:
Tjaa, mä ymmärsin kyllä niin ettei mummo kerkiä reissailuiltaan lapsia hoitamaan, mutta silti saa remonttireiskan, lääkärin ja tietokonekorjaajan palvelut ilmaiseksi.

Meillä sama ilmiö muiden sukulaisten suhteen. Eikä yleensä edes kiittää muisteta, saatika että joskus oltais yhteydessä ilma että on jotakin kysyttävää töihin liittyen. Tylsää.

Aijjaa. En vaan tiedä koska mulla ei ole kokemusta tuollaisesta. Mä meen auttamaan mummoani aina kun pyytää, onhan hän jo vanha eikä kuntokaan enään huippu, ikinä en silti ole hältä mitään lastenhoitoapua pyytänyt, neuvoja korkeintaan. Toki mummo aina koittaa tarjoutua siihen ja tähän, mutta ei tarttis. Kyllä me nuoremmat voidaan vuorostamme hoitaa.

Lisäksi voisi tosiaan vähän tarkentaa mitä tarkoittaa vanhuksella. On vähän eri puhutaanko minun 80 vuotiaista isovanhemmista vai 50 vuotiaista vanhemmistani.

[QUOTE="Vieras";24083317]Tosiaan huomasin saman, miksi heidän pitäisi auttaa muttei meidän heitä? Taitaa olla juuri meidän sukupolvi se "mulle kaikki heti" sukupolvi...[/QUOTE]

Niin, tosiaan tilanne on se, että me ja muut sisarukset autetaan kyllä parhaamme mukaan. Mitään vastavuoroisuutta ei kuitenkaan ole. Ei olla lapsia oltu sinne hoitoon monasti työntämässä, viimeksi sillon kun lähdettiin kuopusta synnyttämään (joka sekin meinasi olla liikaa pyydetty kun ei pystytty tarkkaa päivämäärää sanomaan) ja nyt tosiaan kysyttiin kun esikoinen on lähdössä kouluun. Ikää 65 ja 67 ja eläkkeellä olleet nyt yhdessä 2v (toinen siis 5v.). Hyvässä kunnossa vielä, mutta ymmärtäähän sen että nyt pitää matkustella minkä kerkiää kun ei voi kunnostaan tietää tulevaisuudessa.

Ei tuossa tekstissä noin sanottu, luitteko te sitä edes?
Siinä ihmteltiin, että miksi lasten pitäisi antaa kaikkensa, mutta vanhus ei mitään takaisin? Se pihatöissä auttelu olis ihan ok, jos vanhukset sitten joskus katsoisivat lastenlasten perään tai vastaavaa. Ei niin, että vanhuuden varjolla teetetään muilla kaikki ja sitten onkin energiaa olla reissussa ja vaikka missä, kun vasta-apua tarvittaisiin!

Samaa mieltä! Jos on vielä työssäkäyvä perheellinen, niin onko oikein että omat (tai appi-)vanhemmat juoksuttaa asioillaan sillä vähällä vapaa-ajalla mitä töissäkäyvillä vanhemmilla jää ilman minkäänlaista vastavuoroisuutta?

Koululaisen tukeminen alkutaipaleelle ei luulis olevan iso vaiva, mutta varmasti olisi iso tuki perheelle. En kyllä mokomia jaksaisi palvella.

Eivät ole kaikki inhottavia ja ilkeitä!

Tosin tässä taannoin pyöräilin ulkosalla aurinkoisella säällä ja kappas... Kuljin ihan ohjeiden mukaan pyörällä ja ei kun joku vanhempi rouva viipottaa myös pyörällänsä ja sanoo vähän kärttyisästi ja itsekkäästi jotakin, että pois tieltä/ varokaa tmv. En edes ollut hänen tiellään.

" Sensijaan sitten, kun oma kunto alkaa huonontua, oletetaan että omat lapset hoitavat ja huolehtivat heidän asioiden hoitamisesta vaikkeivat itse tikkua ristiin olisi laittaneetkaan silloin kun avun tarvetta lapsilla olisi ollut. "

Mun mielestä ei siis ole kyse että terveet ja elinvoimaiset pyytäisi sitä ja tätä eivätkä itse tekisi mitään. Vaan avun pyyntö alkaa vasta kun itse ei pysty tekemään.

Ja ottakaa nyt huomioon että ne vanhukset on sentään kasvattaneet ja hoitaneet teitä 18 vuotta. Että eiköhän se ole TEIDÄN vuoro käydä auttamassa sen pihan kuntoon laitossa tai muussa pienessä sitten kun eläkeläinen ei itse kykene.

[QUOTE="vieras";24083283]Vähän ristiriitaista. mummon pitäisi auttaa lastenhoidossa, mutta mummo vastavuoroisesti ei saa pyytää apua esim. pihatöissä tai kysyä neuvoa jos sukulainen sattuu olemaan lääkäri? huoh[/QUOTE]

Oliskohan pointti ollut se että on mukavampi auttaa mummoa kun saa vasta-apua? :) Ma luulen.

Muistakaan kuitenkin se, kun tuosta matkustamisesta urputellaan - että meillä nuorilla on siihen mahdollisuus, nykymaailmassa hinnatkaan ei ole este. Noilla vanhuksilla ei ollut nuoruudessa moista mahdollisuutta. Eli ymmärrän kyllä että haluavat kiertää - yhtälainen oikeus heillä siihen mitä lapsillakin on.

Vastasuoroisuutta kannatan minäkin. Ja sitä että pitää mennä toistemme aikataulujen ehdolla. Ei mumman ja vaarin tartte lastenlasten teia menojaan siirellä - mutta ei myöskää lapsien tartte lomiaan tuhota pelkään auttamiseen. Toisten elämää kunnioittaen pitää mennä.

[QUOTE="vieras";24083478]" Sensijaan sitten, kun oma kunto alkaa huonontua, oletetaan että omat lapset hoitavat ja huolehtivat heidän asioiden hoitamisesta vaikkeivat itse tikkua ristiin olisi laittaneetkaan silloin kun avun tarvetta lapsilla olisi ollut. "

Mun mielestä ei siis ole kyse että terveet ja elinvoimaiset pyytäisi sitä ja tätä eivätkä itse tekisi mitään. Vaan avun pyyntö alkaa vasta kun itse ei pysty tekemään.

Ja ottakaa nyt huomioon että ne vanhukset on sentään kasvattaneet ja hoitaneet teitä 18 vuotta. Että eiköhän se ole TEIDÄN vuoro käydä auttamassa sen pihan kuntoon laitossa tai muussa pienessä sitten kun eläkeläinen ei itse kykene.[/QUOTE]

Nimenomaan sitten kun eivät itse enään jaksa. Ehkä jos jaksaa reissata yms. pitäisi jaksaa muutakin tai sitten olisi kai syytä vähentää ensin sitä reissailuakin.

Enkä mää ymmärrä tota että olis velvollisuus hoitaa vanhempiaan kun ne on hoitaneet mua 18 vuotta, mutta niillä ei olis velvollisuutta auttaa mua jos apua tarvitsisin ja voisivat auttaa.

Mä mietin asiaa niin että millainen mummo itse olisin. Toki lapsieni lapsi voin toisinaan hoitaa - mutta kohtuus siinäkin. Asia karkaa äkkiä käsistä ja mukulat on vähän väliä hoidossa - näitä tapauksia olen lähellä nähnyt joissa äiti ei edes siivousta voi hoitaa lasten kotona ollessa vaan lapset pitää kiikuttaa läheiseen mummolaan. Sitten nöksähdetään jos mummo ei otakaan siivoustuokion ajaksi lapsia.

JA tääkin tapaus on sellainen jossa mukuloita on ollut vauvakuumehoureissa pakko tehdä se 5 kipaletta - ja hoito perustuu siihen että isovanhemmat on auttamassa. Onko se sitten oikein?

[QUOTE="vieras";24083505]Ja kuinka paljon se mummo on sua passannut kun on sut kasvattanu. Voi herranjestas. Nykyihmiset näköjään tarvii huolenpitoa 50-vuotiaaks saakka.[/QUOTE]

no johan ovatkin törkeesti ylimäärästä huolenpitoa vaatineet jos synnyttämään mennessä lapsille hoitajaa ja sitten koulunsa alottavalle alkuun pääsemiseksi. Hyi teitä mitä eläkeläisten hyväksikäyttöä! :D

Osittain tuo johtuu siitä, että aiemmin niillä herttaisilla mummoilla ei ollut yksinkertaisesti varaa matkustella. Huippuhienoa oli, jos kerran vuodessa kävi Helsingissä. Vielä 80-luvulla esim lennot USA:n ja takaisin olisivat maksaneet sairaanhoitajan monen kuukauden bruttopalkan, nyt pääsee viikon tai kahden bruttopalkalla. Eipä siis kauheasti matkustelleet suuret ikäluokatkaan lapsuudessaan eivätkä edes omien lastensa kanssa....varsinkaan Euroopan turistirysiä kauemmas. Nyt on sitten mahdollisuus reissata ja mummelithan reissaavat.

Omaisuus? Miksi ihmeessä niiden, jotka ovat kulkeneet paikatuissa vaatteissa, jonottaneet vanhempineen kortin kanssa oikeuttaan ruoka-annoksiin, istuneet yli nelikymmenpäisissä luokissa kouluissa, syöneet joka päivä puuroa tai laihaa keiton litkua rustoisine lihapaloineen koulussa ruuaksi, jääneet ilman tukiopetusta, puheterapiaa, hampaiden oikomishoitoa, oikeutta kunnalliseen päivähoitoon ja monia muita asioita pitäisi säästää omaisuutensa aikuisille lapsilleen tai lapsenlapsilleen?

Sitten voidaan myös kysyä, missä on ne ihastelun arvoiset lapsukaiset kaupoissa? Tilalle on ilmestynyt tottelemattomia kaiken periksi saavia teletappeja, jotka käyttäytyvät kaupassa miten huvittaa. Miksi heitä pitäisi ihastella? Ja entä ne äidit, jotka kännykkäänsä lörpötellen runnovat julmetun leveiden lastenvaunujensa kanssa eteenpäin välittämättä lainkaan siitä, että liikkeellä on muitakin ihmisiä kuin he?

Mä en onnekseni ole koskaan joutunut vanhempieni kohdalla rajoittamaan apuni tarjoamista vaan vastavuoroisuus on toiminut aina ihan hyvin. Sen sijaan joillekin ystävilleni on ollut pakko laittaa stoppi, koska en todellakaan käy katsomassa heidän tenaviensa haavoja, ontelosyyliä ja milloin mitäkin ja samalla korjaa vielä heidän tietokoneongelmiaankin.

[QUOTE="niinpä";24083260]Jos omaa anoppia kuuntelisinin, niin eihän meillä ole mitään varaa valittaa! Meillä on ollut niiiiiiiiiiiiiin helppo lapsuus ja kaikkea on saatu. Toista se on meidän vanhemmilla ja isovanhemmilla ollut. Nyt on oikeus nauttia. Ja vaan ja ainoastaan nauttia.

Ja jos anoppi vielä kerrankin sanoo ettei ollu paljon lastenhoitajia meilläkään, niin kysyn kyllä että tuntuko se niin hyvältä että oot päättänyt tehdä samoin omille lapsillesi??[/QUOTE]

Loistavasti sanottu! Taidan lainata samaa :D

Mä en hoida ketään, jonka perhe menee synnyttämään. Se ei kuulu minulle. Mä en jaksa eikä mun mieskään jaksa. Me ei jakseta! Me olemme raataneet jälkikasvun eteen monta kymmentä vuotta, onko se unohtunut?

[QUOTE="emppupemppu";24083518]Nimenomaan sitten kun eivät itse enään jaksa. Ehkä jos jaksaa reissata yms. pitäisi jaksaa muutakin tai sitten olisi kai syytä vähentää ensin sitä reissailuakin.

Enkä mää ymmärrä tota että olis velvollisuus hoitaa vanhempiaan kun ne on hoitaneet mua 18 vuotta, mutta niillä ei olis velvollisuutta auttaa mua jos apua tarvitsisin ja voisivat auttaa.[/QUOTE]

Reissaaminen ja vaikkapa aidan leikkaus on aika pirun eri asia. Aidan leikkaus voi vaatia sitä että noudet korkealle, voi olla fyysisesti kovinkin raskasta ja vanhan kroppa ei kestä. Kerroppa mulle vaatiiko matkustaminen samanlaista fyysistä suoritusta? Taksilla tai muulla kyydillä vaikkapa kentälle, siellä ei tartte mitään kantaa, sen enempää kuin määrän päässäkään. Käveleminen useimmiten onnistuu ja taukoja pidetään aina kuin mahdollista.

Opetelkaa katsomaan asiaa vanhusten silmin, eikä sen nuoren ja terveen kropan pohjalta.

Yhteistyössä