Nykyajan vanhukset ovat itsekkäitä ja inhottavia ihmisiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja otan otan vaan anna en
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="nii";24084045]ANTEEKS NYT VAAN: Jos sun vanhemmat on tollaisia, tekeekö se kaikista samanlaisia? KOKO IKÄPOLVIHAN on yhtäkuin SUN VANHEMMAT. Kysyn vaan tyhmä kun olen... Mikään ei ole idiootimpaa kuin yleistää oman kokemuksen perusteella asiat.[/QUOTE]

noo, itse sivusta kommentoin, että tiedän todellakin useatkin tällaiset isovanhemmat, äkkiseltään laskettuna ainakin neljä tuttavaperhettä jossa meno on melko lailla samaa, eli ei kiinnosta lapsenlapset, eikä lasten synttärit, ristiäiset ja hoitoapua ei anneta koskaan.

Kyllä on kyse laajemmasta ilmiöstä kuin yhdestä esimerkistä ja sitä tässä ajettiinkin takaa, eli yksi esimerkki kuvastaa sinänsä laajempaa muutosta, koska todella MONELLA on näitä samoja kokemuksia.

Ja tosiaan omatkaan vanhempani eivätkä appivanhemmatkaan ole kiinnostuneita lapsenlapsistaan paljoa, ristiäisissä sentään kävivät ja pari kertaa vuodessa kylässä, mutta hoidettu ei ole kyllä täälläkään KOSKAAN.

Meidän pullamössö isovanhemmat ovat kummatkin heti sodan jälkeen syntynyttä ikäpolvea. Nollista ovat lähteneet, isäni ei ole koulujakaan koskaan käynnyt kun joutui rengiksi - hankkimaan rahaa yliuurelle perheelleen, olihan hän vanhin lapsista. Appiukko on lähtenyt liki yhtä nollista, peruskoulun sai käydä mutta siitä eteenpäin omillaan.

Pikkuhiljaa ovat omaisuuttaan kartuttaneet. Töitä on tekevälle aina ollut,se on ollut plussaa. Mutta mitään tukijaisia ei kyllä ole ollut olemassakaan - veroja kyllä maksaneet viimeisiin työvuosiin saakka ja toki edelleen.

Nyt heillä on lapsenlapsia. Appivanhuksilla 11, minun vanhemmilla 2. Auttavt sen minkä voivat lasten kansa, toki heilläkin on omia menoja joten lastenhoitoautomaatteja ei todellakaan ole. Toisaalta me tehdään keittiöremppa appivanhuksille kesälomalla - olemme sen heille mitä suurimmassa määrin velkaa. Ovat lasten hoidon lisäks näet ahertaneet meidän raksalla.

Ikinä en ole tavannut niin ahkeria ihmisiä kuin appivanhukseni. Aamulla aloitetaan ja iltamyöhällä lopetellaan - Ja juu molemmat isovanhemmat tekee omiaankin. Appivanhukset matkustvat, minun vanhemmat ovat "aktiivieläkeläisiä".

Ja tietääkseni, meidän isovanhuket ei ole poikkeavia missään muotoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24084082:
Lista olisi varsin pitkä, mutta tänä päivänä elämää helpottaa ihan jo kodinkoneet, joita löytyy jo lähes jokaisesta huushollista. Kaupat pursuavat erilaisia valmisruokia ja puolivalmisteita ihan toisella tapaa kuin vielä silloin, kun musta 80-luvulla tuli äiti. On subjektiivinen päivähoito-oikeus, lapsiaan ei tarvitse enää "kaupata" lyhtypylväissä ja kauppojen ilmoitustauluilla. On huomattavasti laadukkaampi sikiöntutkimus, synnytysten hoito kivunlievityksineen (kai tiesit, että 80-luvulla sai epiduraalin vain, jos satuit synnyttämään virka-aikaan?) , vanhemman lapsesi voit pitää päivähoidossa kun olet itse vauvan kanssa kotona...

Ehkä puhut vanhemmista henkilöistä kuin mitä tämä muu ketjulaiset puhuu? Itse puhun siinä nyt eläkeiässä olevista eli 60-70v ihmisistä, jotka ovat saaneet lapset siinä 70-80 luvulla. Näiden vanhemmat olivat niitä, joiden nuoruudessa ei ollut noita kotikoneita, mutta he itse ovat omaan elämäänsä saaneet jo kotikoneet ja heidän nuoruudessaan tuli myös jo kotikoneet heidän vanhemmillekin.

Siis minkä ikäisistä "nykyajan vanhuksista" tässä on kyse? Ja minkä ikäinen on ap? Pikkuisen pistää miettimään tuo kirjoitus.... Millaisia isovanhempia lienee sitten tämä kirjoittajan sukupolvi on käytökseltään sitten aikanaan?

noo, itse sivusta kommentoin, että tiedän todellakin useatkin tällaiset isovanhemmat, äkkiseltään laskettuna ainakin neljä tuttavaperhettä jossa meno on melko lailla samaa, eli ei kiinnosta lapsenlapset, eikä lasten synttärit, ristiäiset ja hoitoapua ei anneta koskaan.

Kyllä on kyse laajemmasta ilmiöstä kuin yhdestä esimerkistä ja sitä tässä ajettiinkin takaa, eli yksi esimerkki kuvastaa sinänsä laajempaa muutosta, koska todella MONELLA on näitä samoja kokemuksia.

Ja tosiaan omatkaan vanhempani eivätkä appivanhemmatkaan ole kiinnostuneita lapsenlapsistaan paljoa, ristiäisissä sentään kävivät ja pari kertaa vuodessa kylässä, mutta hoidettu ei ole kyllä täälläkään KOSKAAN.

Missäspäin suomea asutte?

ennen sai kodinhoitaja kotiin jos oli pieniä lapsia, kunta maksoi: ei saa enää vaikka äidillä olisi pää kainalossa tai valtimosta roiskuaa veri.

ennen oli varaa palkata kotiapulainen (oli enemmän sääntö kuin poikkeus) koska ei ollut kalliita työnantajamaksuja

ennen oli puoli-ilmaiset perhepäivähoitajat kun ei työn sivukulut olleet juuri mitään

nyt ei ole mitään tukiverkkoja, ei saa kunnalta apua, ei mistään, eikä omat vanhemmat eli ne lasten isovanhemmat auta pyynnöistä huolimatta vaikka olisi mikä hätä ja kriisi perheessä.

Ehkä puhut vanhemmista henkilöistä kuin mitä tämä muu ketjulaiset puhuu? Itse puhun siinä nyt eläkeiässä olevista eli 60-70v ihmisistä, jotka ovat saaneet lapset siinä 70-80 luvulla. Näiden vanhemmat olivat niitä, joiden nuoruudessa ei ollut noita kotikoneita, mutta he itse ovat omaan elämäänsä saaneet jo kotikoneet ja heidän nuoruudessaan tuli myös jo kotikoneet heidän vanhemmillekin.
Minä puhun suurista ikäluokista eli 1944-1946 syntyneistä eli aivan samoista ihmisistä kuin sinäkin.

- syöneet ravitsemuksellisesti niukempaa ruokaa kuin tämän päivän lapset

V: tai sitten sitä aidompaa ja terveellisempää ruokaa kuin tämänpäivän lisä- ja säilöntäaineilla kyllästetyt ruuat

- kulkeneet paikatuissa, muiden vanhoissa vaatteissa

V: Meillä kuljetaan toisten vanhoissa edelleen

- kulkeneet kävellen pitkiäkin matkoja kouluun
Nykyään peräänkuulutetaan arkiliikuntaa. Koulukyydit on, mutta jatkuvasti saa lukea juttuja kun kuski on ollut kännissä tai pedofiili tms.

- päässeet oppikouluun - ja siten saaneet mahdollisuuden yliopisto-opintoihin - vain, jos vanhemmillaan on ollut varaa/halua oppikoulu kustantaa

V:Edelleenkään jatko-opinnot eivät ole kaikille mahdollisia varsinkaan jos vanhemmat ovat vähänkään varakkaampia, mutta haluttomia auttamaan lapsiaan. Tukia ei tipu, koska vanhemmilla on rahaa ja lain mukaan velvollisuus huolehtia lapsistaan 20-vuotiaiksi asti opintoasioissa. Jos näin ei käy, se on sitten voi voi.

- olleet tuplaten suuremmissa luokissa koulussa kuin tämän päivän lapset

V:Luokkakoot kasvavat kaikenaikaa. Lisäksi luokissa saattaa olla useita suomenkieltä huonosti tai ei ollenkaan puhuvia lapsia.

- jääneet ilman tukiopetusta ja muuta oppimisvaikeuksista johtuvaa erityistuen tarvetta

V:Nykyinen opetustyyli soveltuu lähinnä helposti asiat omaksuville hikuille. Oppimisvaikeuksista kärsiviä jää paljon huomaamatta ja jäävät helposti väliinputoajiksi.

- jääneet ilman puheterapiaa

V:Sentakia eivät varmaan osaa ottaa puheeksi, että joskus voisivat tarjota apuaan takaisin :D

- jääneet ilman hampaiden oikomishoitoa

V:Se ei kunnallisella puolella ollut mikään oikotie onneen. Valvonta oli huonoa ja monilla edelleen purentavikaa, vaikka hampaat suht suorassa olisikin.

- hoitaneet jo alakouluikäisinä pienempiä sisaruksiaan vanhempien ollessa töissä

V:Nyt ne lapsukaiset ovatkin sitten koulujen iltapäiväkerhoissa nauttimassa samasta hulinasta kuin koko koulupäivän ajan. Jos laitat sisaruksen hoitamaan, olet vastuuton heitteillejättäjä.

- eläneet omien lastensa päivähoidon suhteen jatkuvassa epävarmuudessa toivoen, että hoitopaikka on vielä huomennakin ja lapsen perhepäivähoitaja ei tänään ainakaan kovin juovuksissa ole

V:Nyt saa pelätä oman työpaikkansa puolesta. Päivähoito kyllä järjestyy, mutta ei suinkaan välttämättä mistään niistä viidestä lähellä olevasta. Eli voit lisätä tunnin mennen tullen työmatkaan.

- ovat eläneet ilman omien vanhempiensa tarjoamaa tukiverkostoa, sillä työn vuoksi on ollut pakko muuttaa kauas kotiseudulta ankeisiin kerrostalolähiöihin

V:Elämme ilman tukiverkostoa nyt, koska eiväthän hekään ole mitään saaneet.

Vieläkö pitää kertoa lisää?

V: kerro ihmeessä!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24084142:
Minä puhun suurista ikäluokista eli 1944-1946 syntyneistä eli aivan samoista ihmisistä kuin sinäkin.

Eli kuitenkin sodan jälkeen syntyneet ja nuoruutensa itse ovat viettäneet siinä 60-70luvulla ja saaneet lapset siinä 70-80 luvulla?

Eli eivät ole enää pesseet nyrkkypyykkiä. On ollut Pesukoneet, jääkaapit yms. On ollut yhteiskunnan tuki myös lapsienhoitoon, on ollut työttömyysavustuksia yms. Kun he olivat vielä vanhempien hoivissa oli vaikeampaa, kun HEIDÄN vanhemmillaan ei ollut paljon herkkuja. Kaikki tuonikäpolven ihmiset ovat saaneet työnsä ihan vain kävelemällä tehtaaseen ja moni jäi samasta tehtaasta eläkkeelle.

ennen sai kodinhoitaja kotiin jos oli pieniä lapsia, kunta maksoi: ei saa enää vaikka äidillä olisi pää kainalossa tai valtimosta roiskuaa veri.

ennen oli varaa palkata kotiapulainen (oli enemmän sääntö kuin poikkeus) koska ei ollut kalliita työnantajamaksuja

ennen oli puoli-ilmaiset perhepäivähoitajat kun ei työn sivukulut olleet juuri mitään

nyt ei ole mitään tukiverkkoja, ei saa kunnalta apua, ei mistään, eikä omat vanhemmat eli ne lasten isovanhemmat auta pyynnöistä huolimatta vaikka olisi mikä hätä ja kriisi perheessä.
TÄH? Missäs näin on elelty? Ranta-Ruattalaisten parissako? Käyppä vaikka savon perukoilla kyelemässä josko hekin saivat ilmaista apua...Ja että oli oiken varaa maksaa.

Eli kuitenkin sodan jälkeen syntyneet ja nuoruutensa itse ovat viettäneet siinä 60-70luvulla ja saaneet lapset siinä 70-80 luvulla?

Eli eivät ole enää pesseet nyrkkypyykkiä. On ollut Pesukoneet, jääkaapit yms. On ollut yhteiskunnan tuki myös lapsienhoitoon, on ollut työttömyysavustuksia yms. Kun he olivat vielä vanhempien hoivissa oli vaikeampaa, kun HEIDÄN vanhemmillaan ei ollut paljon herkkuja. Kaikki tuonikäpolven ihmiset ovat saaneet työnsä ihan vain kävelemällä tehtaaseen ja moni jäi samasta tehtaasta eläkkeelle.

Minkäs ikäisiä sinun vanhemmat on, kannattaisiko hieman jutella heidän kanssaan - mitä on tullut ja milloin. Pyykkikoneet on tullut ekoihin testeihin suomessa 50-luvulla, ja ne ei todellakaan olleet mitää automaativehkeitä, puhumattakaan että kaikilla olisi niihin ollut varaa,

Tuon ajan lapset ja nuoret ovat pesseet nyrkkipyykkiä, silloin lapset tavatiin pakottamaan myös kotihommiin. Nykyään pelataan vaan Pleikkaa ja pyydetään rahaa energiajuomaan....

Alkuperäinen kirjoittaja äskeinen;24084136:
ilmiö esiintyy erityisen voimakkaasti pk-seudulla.

Tää ei liene ihme, kaikkien parissahan siellä tuo itsekeskeisyys tuppaa olemaan ilmiö. Ja sinne meidän kaikkien vaan tulis muuttaa jotta säästettäs verovarjoa ja ties mitä.

V:Luokkakoot kasvavat kaikenaikaa. Lisäksi luokissa saattaa olla useita suomenkieltä huonosti tai ei ollenkaan puhuvia lapsia.

Tähän lisäisin vielä myös sen, että ennen oli opettajalla oikeus antaa karttakepistä jos ei toteltu. Nykyään ei saa nicopetterille edes rumasti sanoa, ettei tule paha mieli ja traumoja. Eli opettajilta on viety kaikki keinot puuttua huonoon käytökseen ja se ei olekkaan poikinut paljon hyvin käyttäytyviä kultanuppuja.

[QUOTE="vieras";24083505]Ja kuinka paljon se mummo on sua passannut kun on sut kasvattanu. Voi herranjestas. Nykyihmiset näköjään tarvii huolenpitoa 50-vuotiaaks saakka.[/QUOTE]

Ihan varmasti paljon, mutta nyt tais olla kysymys siitä että mummo voisi hoitaa lapsenlasta/lapsia joskus, eikä minua enää :) Mutta tarkoitin että oli kyseessä sitten mummo tai joku muu henkilö, niin auttaminen on mukavampaa kun tietää saavansa apua takaisin sitten kun itse apua tarvitsee.

Vaikka eihän mummoilla ja papoilla mitään velvollisuutta tai pakkoa lastenlasten hoitoon ole, mutta kai siitä tulee lapsille ja lapsenlapsille hyvä mieli, ainakin uskoisin. Ja sitten voisi olla ns. enemmän mielenkiintoa sen mummelin auttamiseen sitten :)

Omassa lähipiirissäni on myös isovanhempia ja "isovanhempia", joten ymmärrän täysin sekä ap:n näkökannan että sitä vastustaneiden näkökannan. Äärimmäisen kiitollinen olen myös siitä, että luojan kiitos meidän lapsilla on pari aitoa isovanhempaa, jotka haluavat olla läsnä lapsenlapsiensa elämässä. Kuitenkin ymärrän myös niitä isovanhempiamme jotka elävät puhtaasti omaa elämäänsä. Mutta minun on tietysti helppo sanoa, kun niitä lapsista aidosti kiinnostuneitakin elämässämme on...

Työelämän kohdalla tilanne on tosiaan muuttunut, mutta muutoin lapsiperheiden ja erityisesti naisten asema yhteiskunnassa on merkittävästi parantunut. Enää ei tarvitse elää paskassa parisuhteessa sen vuoksi, että ei ole taloudellisesti mahdollista erotakaan tai että yksinhuoltajuus olisi häpeä. Enää ei tarvitse kiikuttaa 3 kk ikäistä lastaan vieraalle hoitoon, jotta saa leivän pöytään. Enää ei akkaa saa läimästä takaisin hellan ääreen eikä seksiäkään ottaa vaimoltaan väkisin. Elaritkin maksaa yhteiskunta, jos hunsvottia elatusvelvollista ei huvita maksaa. 70-luvun nuoret aikuiset naiset ovat ajaneet meille nuoremmille siskoilleen monia sellaisia asioita - kuten vaikkapa oikeuden saada e-pillerit alle 18-vuotiaana ja olematta avioliitossa - joita pidämme itsestäänselvinä, mutta jotka eivät todellakaan olleet itsestäänselviä vielä heille.

On totta, että moni heistä nyt ajattelee, että ovat osansa tehneet. Ja että tehkää te nyt vuorostanne lapsillenne ja lapsenlapsillenne parempi elämä kuin mitä teillä on ollut.

[QUOTE="tttt";24084231]Minkäs ikäisiä sinun vanhemmat on, kannattaisiko hieman jutella heidän kanssaan - mitä on tullut ja milloin. Pyykkikoneet on tullut ekoihin testeihin suomessa 50-luvulla, ja ne ei todellakaan olleet mitää automaativehkeitä, puhumattakaan että kaikilla olisi niihin ollut varaa,

Tuon ajan lapset ja nuoret ovat pesseet nyrkkipyykkiä, silloin lapset tavatiin pakottamaan myös kotihommiin. Nykyään pelataan vaan Pleikkaa ja pyydetään rahaa energiajuomaan....[/QUOTE]

Mutta nämä nyt 60-70v ovat asuneet omillaan siinä 70luvulla ja tuolloin oli peruskodinkoneet melkeimpä jokahuushollissa. On totta, että heidän lapsuudessaan ei noita koneita ollut, mutta kotihoidon vastuun otti heidän vanhempansa, ei he lapsena kuitenkaan, vaikka lapsia laitettiinkin kotitöihin runsaasti (ja pitäisi laittaa vieläkin -minusta). Sisaruksia oli myös yleisesti enemmän (mun vanhemmilla molemmilla yli 5 sisarusta), joten työt myös jakautuivat isommalle porukalle.

Keittos, mun mielestä sinä olet hieman jäävi arvostelemaan apn mielipidettä, sillä kirjoittamasi perusteella teillä on juuri toteutunut se mistä ap vain voi haaveilla. Eli vastavuoroinen ja aito välittäminen eri sukupolvien välillä. Silloin kun se toimii, sitä ei edes huomaa. Mutta yksipuolisen hyväksikäytön kyllä sitten huomaa.

[QUOTE="tttt";24084231]Minkäs ikäisiä sinun vanhemmat on, kannattaisiko hieman jutella heidän kanssaan - mitä on tullut ja milloin. Pyykkikoneet on tullut ekoihin testeihin suomessa 50-luvulla, ja ne ei todellakaan olleet mitää automaativehkeitä, puhumattakaan että kaikilla olisi niihin ollut varaa,

Tuon ajan lapset ja nuoret ovat pesseet nyrkkipyykkiä, silloin lapset tavatiin pakottamaan myös kotihommiin. Nykyään pelataan vaan Pleikkaa ja pyydetään rahaa energiajuomaan....[/QUOTE]

mun äitini on saanut esikoisena 70- luvulla ja nyrkkipyykkiä pessyt vielä silloinkin. Ei pesukoneet tosiaan silloin olleet mikään normaali juttu.

Ei sillä, itse olen onneksi senverran nuori, että vanhempanikin oli "isovanhemmista" niitä sisarusparvista nuorimpia ja vielä vetelee vikoja vuosia työelämässä. Eikä tuollaista ongelmaa itsellä ole. Mutta olen monia vierestä katsellut ja moni kuvittelee, että HE ovat nyt tehneet jotain tosi paljon tai "kärsineet" aikoinaan hirveästi ja itsekkyys olisi "sallittua" siksi. Totuus on, että heillä oli toki jotain vaikeuksia, mutta monet asiat menivät helpommin. Harva myöskään siihen aikaan joutui tekemään uhrauksia työnsä eteen senkummemmin ellei halunnut. Ei tarvinnut käydä monia vuosia koulua, ei tarvitse odottaa sitä perheen perustamista sinne 30v tietämille, sillä pystyi luottamaan, että töitä sai kyllä kun haki ja perheen pystyi elättämään. Nyt on niin kovat paineet jo pelkästä työelämästä, yhdeltä ihmiseltä vaaditaan niin paljon, että hyvin moni on masennuksen partaalla ja loppuunpalanut, vaikka on useita kymmeniä vuosia työtä edessä..

Mutta nämä nyt 60-70v ovat asuneet omillaan siinä 70luvulla ja tuolloin oli peruskodinkoneet melkeimpä jokahuushollissa. On totta, että heidän lapsuudessaan ei noita koneita ollut, mutta kotihoidon vastuun otti heidän vanhempansa, ei he lapsena kuitenkaan, vaikka lapsia laitettiinkin kotitöihin runsaasti (ja pitäisi laittaa vieläkin -minusta). Sisaruksia oli myös yleisesti enemmän (mun vanhemmilla molemmilla yli 5 sisarusta), joten työt myös jakautuivat isommalle porukalle.
Omillaan joo, mutta myös huomattavasti ahtaammin kuin tämän päivän nuoret perheet. Kerrostaloissa, joissa ei välttämättä ollut edes hissiä. Nykyisin pitää ensimmäisen lapsen syntyessäkin olla vähintään kolmio ja missään tapauksessa ei voi asua hissittömän kerrostalon neljännessä kerroksessa. Busseihin ei juurikaan edes mahtunut lastenvaunujen kanssa, joten käveltävä oli tai kannettava lasta kainalossa.

Kuinka paljon itse muistat 70-luvusta, varsinkaan sen alusta? Melkein veikkaan, että et kovinkaan paljoa ja siksi ymmärränkin ihan hyvin näkökantasi. Mä tulin täysi-ikäiseksikin 70-luvulla, joten muistan hyvin. Ja erityisen hyvin muistan sen, miten poliittisesti valveutunutta ja aktiivista suurten ikäluokkien edustajat tuolloin olivat. Aivan toista maata kuin heidän lapsensa, jotka olettavat parannusten tulevan ilman, että tarvitsee omaa pehvaa television äärestä nostaa mihinkään...edes kerran neljässä vuodessa vaaliuurnille.

mun äitini on saanut esikoisena 70- luvulla ja nyrkkipyykkiä pessyt vielä silloinkin. Ei pesukoneet tosiaan silloin olleet mikään normaali juttu.

Peseehän moni vielä käsin tiskitkin. Valintakysymyksiä noi. Mutta kyllä jääkaappi, pesukoneet, imurit oli yleisiä jo tuolloin. Vai kuinka moni itse lapsuudestan muistaa, että pestiin vielä käsin pyykit ja lakaistiin harjalla lattiat? Eipä taida enää muistaa, koska kyllä noi vehkeet melkein joka kotiin tuolloin tuli ellei sitten erikseen jättänyt ostamatta..

Yhteistyössä