Järkyttävä tilanne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei oo totta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minun mielestä toi nyt on ihan itse aiheutettu soppa. Kuulostaakin jo tosi typerältä, että aikuinen ihminen ei pärjää lapselle muuten kuin antamalla luunappeja.
Ei meillä aikuisten keskenkään anneta suuttuessa luunappeja tai tukkapöllyjä, miksi lasta saisi sitten kurittaa?
Pitää olla kyllä vanhemmuus ja auktoriteetti pahasti hukassa jos joutuu lapseensa kajoamaan fyysisesti.

Pyysikö "a p" mielipiteitä hänen lapsenkasvatuksestaan? Ei. Vaan valehtelevasta naapurista. Lopettakaa jo tuollainen syyttely!

ps. Aikuinen ihminen luultavasti tietää (ainakin pitäisi) milloin on tehnyt väärin ja osaa toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Lapset taas hyvin usein eivät vielä tiedä, siksi niitä lapsia kasvatetaan, että osaavat käyttäytyä yhteiskuntakelpoisesti. Paljon on ihan aikuisten kesken käytetty avoläpsäisyä poskelle, merkkinä siitä, että on tullut loukatuksi toisen käyttäydyttyä sopimattomalla tavalla. Ei kukaan ketään huvikseen läpsi poskille, se on rangaistus huonosta käytöksestä eli täysin itse ansaittua..

[QUOTE="huhhuh";24221302]Pyysikö "a p" mielipiteitä hänen lapsenkasvatuksestaan? Ei. Vaan valehtelevasta naapurista. Lopettakaa jo tuollainen syyttely!

ps. Aikuinen ihminen luultavasti tietää (ainakin pitäisi) milloin on tehnyt väärin ja osaa toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Lapset taas hyvin usein eivät vielä tiedä, siksi niitä lapsia kasvatetaan, että osaavat käyttäytyä yhteiskuntakelpoisesti. Paljon on ihan aikuisten kesken käytetty avoläpsäisyä poskelle, merkkinä siitä, että on tullut loukatuksi toisen käyttäydyttyä sopimattomalla tavalla. Ei kukaan ketään huvikseen läpsi poskille, se on rangaistus huonosta käytöksestä eli täysin itse ansaittua..[/QUOTE]

Sä et koskaan ole kuullut keskustelusta.Jos minä tai mieheni loukkaa meillä on tapana keskustella asiat selväksi.
Töissäkin jos yleensä teet virheen saat ensin varoituksen,tätä sovellettu myös eskari ikäiseen lapseen,jos tilanne tahallisesti uusiutuu on sanktiona esim,karkkipäivän menetys tai tv:katselu kielto viikoksi.

[QUOTE="huhhuh";24221302]ps. Aikuinen ihminen luultavasti tietää (ainakin pitäisi) milloin on tehnyt väärin ja osaa toimia tilanteen vaatimalla tavalla.[/QUOTE]

ot/
Niipä. Ja jos vaikka esim oma mies ois niin tyhmä että rikkoo/tuhoaa tahallaan jonkun minulle tärkeän asian/tavaran eikä ymmärrä tehneensä väärin vaikka häntä ois kielletty, niin aivan varmasti sais vähintäänkin luunapin :D Mutta harvemmin tällaisia aikuisia varmaan vastaan tulee. Tosin tulevaisuudessa ehkä?

[QUOTE="vieras";24221143]Ymmärrän että harmittaa jos naapuri liioittelee tilannetta,mutta kuinka se sun kuusi vuotias ymmärsi siitä luunapista tehneensä väärin?
Jos sinä teet elämässä virheen,mikä on inhimmillistä,hyväksytkö että sinua tullaan näpäyttämään.
Lapsen alistamista tuo on.[/QUOTE]

Jos lapsen teko on ollut täysin vahinko, mikä olisi voinut tapahtua kenelle tahansa, myös aikuiselle ihmiselle, on tuontasoinen rangaistuskeino huono. Mutta jos tilanteessa on lasta varoitettu, kielletty tai muuta vastaavaa, on rangaistus ansaittu.

Ja lapsihan ymmärtää kun teko yhdistetään sanoihin, eli annetaan luunappi ja sanotaan että on toiminut väärin, ja on pyydettävä anteeksi. Äidin reaktiosta ja äänenkäytöstä lapsi ymmärtää myös noiden lisäksi, että on tehnyt väärin.

ot/
Niipä. Ja jos vaikka esim oma mies ois niin tyhmä että rikkoo/tuhoaa tahallaan jonkun minulle tärkeän asian/tavaran eikä ymmärrä tehneensä väärin vaikka häntä ois kielletty, niin aivan varmasti sais vähintäänkin luunapin :D Mutta harvemmin tällaisia aikuisia varmaan vastaan tulee. Tosin tulevaisuudessa ehkä?[/QUOTE

Niinpä :D Mutta ihan tosissaan, ketä mekin ollaan muka tuomitsemaan? Taitaa olla niin, että harva meistä elää sitä täydellistä saippuakuplaelämää kaikkien lakien ja hyvien tapojen mukaisesti.

[QUOTE="vieras";24221386]No, jos kysymys tosiaan on vain luunapista niin ei oo kovin vaarallista mun mielestä. Vaarallisempaa on olla kurittamatta lasta.[/QUOTE]

Vaikka kyseessä olisi "luunappi" eli tahallinen kynnellä lyönti niin se on myös pahoinpitelyä

[QUOTE="vieras";24221386]No, jos kysymys tosiaan on vain luunapista niin ei oo kovin vaarallista mun mielestä. Vaarallisempaa on olla kurittamatta lasta.[/QUOTE]

Niin totta!

[QUOTE="a p";24220675]Mutta jos lyö nyrkillä, niin eiköhän siinä pää jo lapsella heilahda kunnolla ja luulisi ison itkunkin tulevan. Mua niin rassaa tämä etten ole pariin yöhön kunnolla nukkunut. Miksi ihmiset valehtelee tällaisesta? Tämä mies joka näki oli ainoastaan kahden metrin päässä meistä, joten luulisi että olisi nähnyt oikein. Onkohan kyseessä ilkeys?[/QUOTE]

No, pahinta tässä on se ettet häpeä sitä luunapin antamista vaan sitä että häpeät kun muut kuulevat sinun ylipäänsä kurittaneen lastasi fyysisesti. Joten ei, kyseessä ei ole ilkeys vaan se ettei naapurisi hyväksy käytöstäsi, kuten ei pitäisi kenenkään muunkaan.

Valvo, pyöri häpeässäsi mutta tee se oikeista syistä.

Niin, juu. Kysynpä vaan kumpi tässä nyt ap:tä järkyttää enemmän; lapsen lievä pahoinpitely vai se, että narahti pahoinpitelystä kiinni naapurille?

[QUOTE="vieras";24221422]No, pahinta tässä on se ettet häpeä sitä luunapin antamista vaan sitä että häpeät kun muut kuulevat sinun ylipäänsä kurittaneen lastasi fyysisesti. Joten ei, kyseessä ei ole ilkeys vaan se ettei naapurisi hyväksy käytöstäsi, kuten ei pitäisi kenenkään muunkaan.

Valvo, pyöri häpeässäsi mutta tee se oikeista syistä.[/QUOTE]

Eli sinun mielestä luunapin antaminen on väärin, mutta asioiden suurentelu ja valehtelu on sallittavaa tässä tilanteessa?

[QUOTE="vieras";24221422]No, pahinta tässä on se ettet häpeä sitä luunapin antamista vaan sitä että häpeät kun muut kuulevat sinun ylipäänsä kurittaneen lastasi fyysisesti. Joten ei, kyseessä ei ole ilkeys vaan se ettei naapurisi hyväksy käytöstäsi, kuten ei pitäisi kenenkään muunkaan.

Valvo, pyöri häpeässäsi mutta tee se oikeista syistä.[/QUOTE]

Sama myös mua häiritsee tässä koko jutussa, että ap murehtii vain omalle kohdalleen sattunutta harmia.

Kummallista, että Suomessa jaksetaan meuhkata jostain kevyestä läppäisystä, tukistamiseta tai tönimisestä, vaikka samaan aikaan lapsi saattaa kokea mitä hirveintä henkistä väkivaltaa.

Sama myös mua häiritsee tässä koko jutussa, että ap murehtii vain omalle kohdalleen sattunutta harmia.

Eikö itseäsi häiritsisi, jos naapurisi todella kuvittelisi sinun lyöneen nyrkillä omaa lastasi, jos tosiasiassa olet antanut luunapin?? "Pientä" liioittelun makua. Varsinkin jos koko naapurusto kuvittelisi sinun pahoinpitelevän lastasi nyrkein, vaikka totuus on kaukana siitä!

Äiti ja isä on lyöny mua nyrkeillä naamaan monia kertoja!

Vai

Äiti ja isä on antanu mulle monesti luunappeja kun olin lapsi?

Eikö sun mielestä ole tosiaan mitään eroa? Vai suhtaudutko molempiin samalla tavalla?

Tässäkin ketjussa on taas nähtävillä, kuinka pumpulipäät sotkee asioita...

Kysehän on ihan selvästi siitä, että aloittajaa loukkaa se, että
joku sivullinen näkee oikeudekseen puuttua - ja vielä väärin perustein -
hänen ja hänen oman lapsensa tekemisiin.

Ei täällä tarvita mitään elämästä vieraantuneita "pahoinpitely" syyttelijöitä.
Sellainen on tässä yhteydessä jo loukkaavaa kaikkia niitäkin kohtaan, joita
on pahoinpidelty. Tällainen suhteellisuudentajuttomuus ja fanaattinen
kapeakatseisuus tässä asiassa ja vielä aikuisella ihmisellä on jo niin pahan
laatuista puupäisyyttä, että siihen olisi hyvä jonkun keksiä lääkitys.

Pysykäähän siis aiheessa ja käsitelkää niitä fyysisen koskemattomuutenne
angsteja ja neurooseita ihan vaikka aluksi omassa ketjussanne...

[QUOTE="huhhuh";24221529]Aika vakuuttava olisit varmaan, jos menisit poliisiasemalle tekemään sinuun kohdistunutta PAHOINPITELYSYYTETTÄ kertomalla, että sinut pahoinpideltiin... Luunapilla :DDDDD[/QUOTE]

Nythän oli kyse siitä, että ap pahpinpiteli puolustuskyvyttömän lapsensa, eli se on aivan sama että löikö kynnellä vai nyrkillä

• Tykkää
Reactions: Piparnakkeli
[QUOTE="huhhuh";24221586]Eikö itseäsi häiritsisi, jos naapurisi todella kuvittelisi sinun lyöneen nyrkillä omaa lastasi, jos tosiasiassa olet antanut luunapin?? "Pientä" liioittelun makua. Varsinkin jos koko naapurusto kuvittelisi sinun pahoinpitelevän lastasi nyrkein, vaikka totuus on kaukana siitä!

Äiti ja isä on lyöny mua nyrkeillä naamaan monia kertoja!

Vai

Äiti ja isä on antanu mulle monesti luunappeja kun olin lapsi?

Eikö sun mielestä ole tosiaan mitään eroa? Vai suhtaudutko molempiin samalla tavalla?[/QUOTE]

Kyllä häiritsisi, mutta häiritisisi sekin jos olisin antanut luunapin lapselleni. En sitä naapurinkaan käytöstä ymmärrä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";24221498]Kummallista, että Suomessa jaksetaan meuhkata jostain kevyestä läppäisystä, tukistamiseta tai tönimisestä, vaikka samaan aikaan lapsi saattaa kokea mitä hirveintä henkistä väkivaltaa.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Varmasti on monia tapoja kasvattaa, toinen pärjää puheella toinen antaa luunapin tiukan paikan tullen, minusta on ihan turha ruveta väittelemään siitä kumpi on se AINOA oikea tapa. Joikainen vanhempi varmaan yrittää parhaansa näissä lasten kasvatusasioissa ja varmasti jokaisella joskus palaa se pinna että tulee niitä nipsuja annettua vaikka yleensä toimiikin toisin. Ihme vauhkoamista yhdestä luunapista.

Jotenkin nää keskustelut tällä palstalla menee aina siihen aloittajan syyllistämiseen vaikka ap:n tapauksessakinhan oli kyse siitä että naapuri jauhoi paskaa ja minusta ap halusi keskustella siitä eikä siitä että onko luunapin antaminen lapselle hyväksi vaiko pahaksi. Siis 90% vastaajista keskusteli siis aivan asian vierestä.

Kyllä itteäkin harmittais/suututtais jos minusta levitettäis perättömiä juoruja/puheita. Sanoppa ap sille naapurille jos vielä jatkaa aiheesta että perättömistä puheista voi saada syytteen kunnianloukkauksesta.

Lapsen pahoinpitelyyn on oikeus ja velvollisuus puuttua. Seläntakana puhuminen ei ehkä ole ihanteellisin tapa hoitaa asioita, mutta sitä valitettavasti tapahtuu, eikä se ole rangaistavaa toisin kuin lapseen kohdistuva väkivalta (tai perheväkivalta). Sitäpaitsi seläntakanahan ap:kin naapuristaan puhuu, mikä tekee siitä hyväksyttävämpää jos minä teen niin kuin se että niin tekisi naapuri.

Viimeksi muokattu: