Kuuluuko kotiäidille kesälomaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vaimo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vaimo"

Vieras
Miehellä alkaa ensviikolla kesäloma. Mä oon kotiäiti ja oon oottanut miehen lomaa innolla, että päästäis jonnekin reissuun. Mies sitten tänään totesi, että ekalla viikolla ei ainakaan tehdä yhtään mitään, tokalla viikolla ennen koulujen alkua voidaan käydä huvipuistossa. Mä koitin selittää, että mä oisin kaivannut myös lomaa ja reissua miehen kanssa jonnekin, vähän pois kotoa välillä. Mies taas haluaa lomallaan olla vaan kotona ja levätä. Onks tää reilua? Mulle ei kuulemma kuulu määrätä miehen lomasuunnitelmia, jos mies haluaa levätä, niin hänen on saatava levätä, ja se tarkoittaa sitä, että en voi myöskään lähteä yksin reissuun, koska mies ei voi levätä jos joutuu vahtimaan lapsia.

[QUOTE="Vaimo";24277078]Miehellä alkaa ensviikolla kesäloma. Mä oon kotiäiti ja oon oottanut miehen lomaa innolla, että päästäis jonnekin reissuun. Mies sitten tänään totesi, että ekalla viikolla ei ainakaan tehdä yhtään mitään, tokalla viikolla ennen koulujen alkua voidaan käydä huvipuistossa. Mä koitin selittää, että mä oisin kaivannut myös lomaa ja reissua miehen kanssa jonnekin, vähän pois kotoa välillä. Mies taas haluaa lomallaan olla vaan kotona ja levätä. Onks tää reilua? Mulle ei kuulemma kuulu määrätä miehen lomasuunnitelmia, jos mies haluaa levätä, niin hänen on saatava levätä, ja se tarkoittaa sitä, että en voi myöskään lähteä yksin reissuun, koska mies ei voi levätä jos joutuu vahtimaan lapsia.[/QUOTE]

Ei, ei noin!!!

Minä kotiäitinä järjestän lomani ihan ilman miehen apuja, esim. äitilapsileirit ovat erittäin kivoja, ruoka tulee pöytään ja lapset hoidetaan, seurakunnan kautta voipi päästä osallistumaan.

Tottakai sulle kuuluu myös lomaa. Mun miehellä on neljän viikon kesäloma, minä olen kotiäiti. Sovittiin että mies pitää yhden viikon omaa lomaa ilman vastuuta lapsista, minä myös yhden viikon ja 2 viikkoa ollaan kaikki yhdessä.

Juntti mikä juntti. Veikkaan, että suurimmalla osalla se loma tarkoittaa nimenomaan aikaa yhdessä perheen kanssa tehden kaikkea kivaa. Ja jos olisi oikein fiksu mies, niin ehdottaisi vaimolle, että "nyt kun mäkin olen kotona, niin voisit vaikka lähteä jonkun kaverin kanssa pariksi päiväksi jonnekin rentoutumaan". Yleensä ne miehet ei vaan tiedä, millaista on olla kotona 24/7 ilman niitä lakisääteisiä taukoja ja hetken rauhaa.

No. Kotiäidin loma alkaa kun lomalaiset palaavat töihin ja kouluun. Kesä on ihan pahin aika kun pitää ruokkia koko sakki ja koti sotkeentuu tavallista nopeammin ja arvon lomalaiset ovat haluttomia osallistumaan töihin (me ollaan nyt LOMALLA). 5 lasta ja mies.

Ap:n kannattaa kyllä kuunnella miehenkin tarpeita. Yritä neuvotella ensi viikolla uudestaan. Ja vetoa laatuaikaan kahdestaan tai perheen yhteiseen kivaan, ei sinun lomaoikeuteesi.

Ei kuulu kotiäidille kesälomaa. Miehes on tehny koko vuoden töitä. Eikö hän ansaitse lomaa ja aikaa olla vaan rauhassa kotona? On reilua. Sallittakoon hänelle lepo. Voit lähteä lasten kanssa jonnekin reissuun jos haluat. Lasten kanssa ei oleminen ei ole työtä. Se on elämää jonka on itse valinnut avaamalla haaransa.

No meillä miehellä on pitkä kesäloma kun on opiskelija mutta opiskeluaikana tekee pidempää päivää usein kuin jos olisi töissä.Ja nyt kun ollaan molemmat kotona niin toimitaan niin kuin oltais molemmat kotiäitejä; kumpikin osallistuu kodinhoitoon ja kumpikin saa omaa aikaa.Uskon että näin olis myös jos miehellä olis kuukauden loma..silloin olis varmaan pari ekaa päiväärennosti mutta sen jälkeen kotiäitimeininki.:D

Niin siis miehesihän on lomalla TÖISTÄ, ei kotoa.
Vitut sitä oo vastuusta hoitaa lapsiaan lomautettu.

Tuntuu olevan melko monella tuollainen harhaluulo, et lomalla pitäis saada vaan olla.
Äideillähän sitä lomaa ei tietänkään oel, ei edes silloin vaik kävis töissä..vastuu lapsista jää.

Eiköhän nuo lomanvietot ole aina jonkinlaisia kompromisseja. Lomaahan sekin on kun kukaan ei ole töissä ja saadaan olla vaan ihan vapaasti vaikka kotonakin. Sitten voi keskenään sopia miten toimitaan jos toinen haluaa reissata ja toinen olla vaan kotona. Ehkä kotiäiti voi sitten tehdä lomareissuja lasten kanssa jos mies halua avain levätä kotona? Tai jos lapsia on useampi niin jakaa näitä niin että kummallekin on helpompaa ja lapsetkin saa paremmin sitä omaa aikaa vanhemmilta.

Itselle "sain" viikon loman kun olin kuopuksen kanssa siskoni perheen luona kyläilemässä, mies oli sen aikaa isompien lasten kanssa kotona. Miehellä oli suunnitteilla oma pikku loma keskimmäisen lapsen kanssa, mutta voi olla että se siirtyykin vähän myöhemmäksi.

Miehellä on loma töistä ei kotitöistä.
Jos on perheellisen elämän valinnut niin siitä perheestä ei kyllä lomaa kauhean helposti saa.

Jospa sopisitte, etä kumpikin siais vaikka viikonlopun verran "omaa lomaa".

Mä lähdin lasten kanss vrk:si pois kotoa, olisin ollut pidempäänkin jos rahavarat olisivat sallineet. Isännän mielestä lomailuksi riittää kotona olo, mutta mä en halua, mä olen ollut vuodesta 2005 enemmän kuin tarpeeksi kotona. Jo riittää.

Nyt alkaa säästäminen ens kesää varten, jotta päästään pidemmäksi aikaa pois kotoa, nököttäköön mies kotona jos haluaa. Mä en ;)

Vai lomaa vielä? :headwall:

Tehän lomailette jatkuvasti makoilemalla kotisohvalla vuosi tolkulla, räkien kattoonne ja elelette yhteiskunnan tukien ja miehen elättinä.

toki sullekin loma kuuluu, mutta niin kuuluu myös miehesi saada levätä. sitä vartenhan loma on. eli ettekö vois tehdä niin, että mies lepäilee rauhassa ensimmäisen loma viikkonsa ja sitten lähdette perheenä jollekin reissulle että lapsetkin pääsee. ja sitten miehes voi vahtia lapsia, että sä pääset henkäisemään.

Ymmärrän kyllä sun miestä. Jotkut tykkää rentoutua ja olla vaan kotona lomalla, toiset tykkää reissata. Vaikuttais siltä että sun mies haluaa rentoutua. Onko mahdollista laittaa lapset hoitoon? Saisitte kahden keskistä aikaa. Toisaalta, se lastenhoito tuo vaihtelua siihen työarkeen, mutta ymmärrän kyllä että myös sä olet loman tarpeessa. Teidän pitää vaan tehdä kompromissi, missään nimessä kumpikaan ei saa olla ehdoton!

Tarviiko niitä lapsia vääntää torttu punaisena? Kotona vietät päiväsi suklaan ja foorumien avulla. Ukkos raataa sen eteen. Hänellä täysi oikeus levätä lomallaan.

Koko kesä on ollut lomaa ku isommat lapset on ollu lomalla ( olen siis kotona vauvan kanssa) ja mies töissä. Huh, ensi viikolla miehellä alkaa lomaja kauhullasitä odotan.Minulta loppuu loma siihen siksi aikaa ku ukko lomailee.Loma tietty loppuu siihenkin kun toiset lapset lähtee kouluun ja alkaa aamuherätykset ja patistukset heräämään.
Kaikista pahin on ukon loma.

[QUOTE="man";24277611]Tarviiko niitä lapsia vääntää torttu punaisena? Kotona vietät päiväsi suklaan ja foorumien avulla. Ukkos raataa sen eteen. Hänellä täysi oikeus levätä lomallaan.[/QUOTE]

Vakoiletko sä ap:ta vai mistä tiedät? :O

Mä en vieläkään tajua. Mun mielestä äitiyslomalla ja kotihoidontuella kotona oleminen oli niin letkeää :) aamulla rauhassa kahvia, sit ulos hengailemaan, parin tunnin päikkärit ja ulos aurinkoa ottamaan. Talvella pulkkamäkeen tms.. Mun työmoraalilla se on kokoaikaista lomailua. Pyykit, tiskit, safkat ja siivous meni siinä sivussa.

Mutta siis kyllä miehenkin pitää lapsia välillä hoitaa, sitä en vastusta.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24277226]Kotiäidillä "lomaa" ympäri vuoden, anna miehesi nyt edes hetki levätä.[/QUOTE]

Paskat. Töitä vuorotta.

Ja palkatta :D

Ymmärrän että miehes haluaa levätä, mutta sitä en, ettet sinä saisi minnekään lähteä.
Jonkinlaiseen kompromissiin tulisi siis pyrkiä.
Anna sen loikoilla pari päivää ja ehdota sitten uusiksi?

Turha tähän on sanoa että meillä mies viettää mielellään aikaa lastensa kanssa kun lomailee (sen pari päivää kerrallaan epäsäännöllisesti pitkin vuotta) eikä vaadi että myös minä nökötän kotona ellen sitä halua.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Mä en vieläkään tajua. Mun mielestä äitiyslomalla ja kotihoidontuella kotona oleminen oli niin letkeää :) aamulla rauhassa kahvia, sit ulos hengailemaan, parin tunnin päikkärit ja ulos aurinkoa ottamaan. Talvella pulkkamäkeen tms.. Mun työmoraalilla se on kokoaikaista lomailua. Pyykit, tiskit, safkat ja siivous meni siinä sivussa.

Mutta siis kyllä miehenkin pitää lapsia välillä hoitaa, sitä en vastusta.

Ihmiset on erilaisia. Mä tiedän monia äitejä joille työhönpaluu on lomaa. :D

Miten meinaatte nämä samat oikeudet taata yyhoille?

Totaali yh on tietty eri juttu, mä en tunne yhtään.
Mun tuntemilla YH:lla on joka toinen viikonloppu lomaa lapsista ja nytkin kesällä sen lisäksi vähintään kaksi viikkoa lapsetonta. Kaksi tutuista oli tuetulla lomalla lasten kanssa siellä oli täyshoito ja lastenhoitopalvelut lisäksi.

Mulle toi oli ihan luksusta, vaikka mies kotihommat ja lapset hoitaakin niin se että olisin vaikka viikonlopun tai yhden päivän YKSIN kotona on aika ihana ajatus

Meillä lapset ja koti on yhteisiä. Yhteinen päätös on se, että minä olen ollut kotona lasten kanssa, mies töissä. Miehellä on kesäloma töistä, ei lapsista voi ottaa kesälomaa. Jos on yhdessä lapset hommattu, yhdessä ne myös hoidetaan.Kyllä meillä ainakin mies vastuunsa kantaa ja haluaakin olla lasten kanssa. Me tehtiin niin, että molemmat sai parin päivän loman ja muuten oltiin ja tehtiin yhdessä. Enkä mä ole tavannut sellaista perhettä, jossa mies kuvittelee saavansa olla yksin rauhassa neljä viikkoa eikä edes halua olla lasten ja vaimonsa kanssa?

Yhteistyössä