Te jotka haukutte somaleita...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24304710:
Missä ihmeessä voisin tutustua työttömiin somalipummeihin, kun olen itse päivisin töissä enkä kauppakeskuksissa ja kirjastoissa hengaamassa?!

eiköhän niihin työttömiin sossupummeihin, niin somalihin kuin suomalaisiin tutustu siellä kauppakeskuksissa myös illalla. miksi luulet, että sossupummit hengaa asuntojensa ulkopuolella väin päivisin???

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24304393:
Niinpä niin, etkä edes tiedä onko näillä naisilla miehiä ja vaikka olisikin niin ne eivät käy töissä. Juuri tätä tarkoitin.

Sinähän olit vasta vähän aikaa sitten "avoautoajelulla" täällä Itä-Helsingissä, etkö huomannut, että melkein joka toinen bussikuski on somalimies? Ja siellä Itiksessäkin on somalialaisia töissä, siellähän sinä myös hengailit kauhistelemassa musliminaisia. :D

Kävitkö jo lastenpuistoissa katselemassa tavallista elämää? :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24304578:
Mikäpä niitä sossun maksamia sipuleita ja hunajapurnukoita on muille jakaessa.

Olivat ne kuitenkin ystävällisiä ja kiittivät saamastaan avusta. Kaikki eivät sitä tee.
En väitä että kaikki somalitkaan olisivat kivoja ja ystävällisiä. Tuskinpa, kun aika harva ihmisistä yleensäkään on. Nämä naiset ovat vaan jääneet mieleen siksi, kun sattuivat olemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24304538:
Minun puolestani maailman miehet saavat olla vätyksiä, mutta niitä ei pidä tuoda Suomeen vätystelemään sillä kuten sanoit, meillä on vätyksiä omasta takaa. Vätystelkööt kaikki omien isiensä mailla.

Siinä mielessä oon samaa mieltä sun kanssa että jos ei sopeudu maan tavoille niin antaisin yhden mahdollisuuden ja jos ei kiinnosta sopeutua niin sitten saa lähteä. Mutta ennakkoluuloisesti ei pidä kuitenkaan tuomita koko porukkaa.

Siinä mielessä oon samaa mieltä sun kanssa että jos ei sopeudu maan tavoille niin antaisin yhden mahdollisuuden ja jos ei kiinnosta sopeutua niin sitten saa lähteä. Mutta ennakkoluuloisesti ei pidä kuitenkaan tuomita koko porukkaa.

Aamen! Tämän allekirjoitan, ongelma on vain että miten saamme sinut asiasta vastaavan ministerin pallille!?! Harvinaista järkitekstiä ja vielä NIMIMERKILLÄ NETISSÄ!

Sitä vastausta ei vaan siihen mun kysymykseen kuulu edelleenkään :D

Mihin?

Tunnen hyvin yhden bangladeshilaisen musliminaisen. Erittäin työteliäs, oma yritys jota pyörittää. Kasvanut länsimaassa koko ikänsä, vain varjaislapsuuden viettänyt Bangladeshissa. On maallistunut.

Yhtään somalia en tunne mutta näen niitä päivittäin ja kyllä seinät pysyvät hyvin heidän tukeminaan pystyssä. Suomen oloissa tosin pysyisivät muutenkin pystyssä.

Sinähän olit vasta vähän aikaa sitten "avoautoajelulla" täällä Itä-Helsingissä, etkö huomannut, että melkein joka toinen bussikuski on somalimies? Ja siellä Itiksessäkin on somalialaisia töissä, siellähän sinä myös hengailit kauhistelemassa musliminaisia. :D

Kävitkö jo lastenpuistoissa katselemassa tavallista elämää? :D :D

niinpä. nämä paasaajat kyllä muistaat, että idässä asuu mamuja yms ostoksille ei voi mennä kun niin hengaavaa mamuja sossupummeina. ei ole heille tullut mieleen, että myös siellä on eniten mamuja töissä. suomalainen kuski alkaa olemaan idän bussiliikenteessä harvinainen näky. myös kaupoissa voitte käydä ihmettelemässä niitä hunnutettuja tyttöjä kuin muita mamutaustaisia töissä. ja kyllä sujuvalla suomella palvelevat (voi kauhistus).

ja sitten on vielä nämä etniset kaupat ja call centerit erikseen idässä ja hakiksessa. eli siellä missä mamut hengaavat,tekevät myös mamut töitä ja heille suunnattuja palveluja löytyy. tää jälkimmäinen jää vain aina huomioimatta näiltä meuhkaajilta. en kyllä ymmärrä miksi, koska sama ilmiö on ollut nähtävissä vaikka kuinka monessa euroopan maassa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24304975:
Mihin?

Tunnen hyvin yhden bangladeshilaisen musliminaisen. Erittäin työteliäs, oma yritys jota pyörittää. Kasvanut länsimaassa koko ikänsä, vain varjaislapsuuden viettänyt Bangladeshissa. On maallistunut.

Yhtään somalia en tunne mutta näen niitä päivittäin ja kyllä seinät pysyvät hyvin heidän tukeminaan pystyssä. Suomen oloissa tosin pysyisivät muutenkin pystyssä.

Harmi ettet tunne somaleita, he nimittäin tekevät taivaallisen hyvää ruokaa! Lapsenikin pyytävät joskus sitä somalialaista liharuokaa. On hassua että ajatellaan että kaikki jotka "hengaavat" ostoskeskuksissa ovat jotain sossupummeja. Entäpä vuorotyöläiset, esim minä jos menen iltaan ja menenkin jo aamupäivällä asioille ja kahville kahvilaan, luuleeko joku muakin sossupummiksi?
Ja tuosta minun ministerin pestistä täytyy tehdä joku suunnitelma kuinka mut sinne saataisiin, ei löytynyt MOLin sivulta auki olevaa paikkaa siihen virkaan :D

[QUOTE="vieras";24304992]niinpä. nämä paasaajat kyllä muistaat, että idässä asuu mamuja yms ostoksille ei voi mennä kun niin hengaavaa mamuja sossupummeina. [/QUOTE]

selvennystä, näppiksessä jotain häikkää:

eli paasaajat kyllä muistavat, että idässä asuu mamuja yms ja ostoksille ei voi mennä kun idässä hengaa vaan sossupummimamuja.

En jaksa nyt kelata tolle ekalle sivulle että kuinkas monta somalia sinä tunsitkaan? Tästä taisin kysellä sulta viimekin keskustelussa jossa haukuit mua apinaksi ja muuta mukavaa ja sivistynyttä. Katso kun mä en harrasta yleistämistä; mä katsos tiedän ettei jokainen suomalainen mies ole mikään juoppo kuten myös tiedän ettei jokainen somalimies ole vätys, huumeidenkäyttäjä tai raiskaaja. Jos unohtaisit edes päiväksi tuon ennakkoluulosi niin voisit yllättyä!!!

Mä tunsin joskus 16-20-vuotiaana pari sataa somalipoikia/miehiä, sekä muutamankymmentä somalityttöä pääkaupunkiseudulta.

Noista about 85% oli suomessa väärillä passeilla, ja meillä olikin tapana kysyä iän lisäksi minkä ikäisiä oikeasti olivat, ja suurin osa kertoikin (melko rehvakkaaseen sävyyn) sekä passin iän, että oikean ikänsä. Voit arvata että yleensä ikää oli vähän laskettu passia varten. Hauskaa oli myös se, että varmaan puolet heistä oli passin mukaan syntyneet 1.1. 19?? ja me usein naureskeltiin sitä että aina uudenvuodenpäivänä Somaliassa on synnytyssairaalat ääriään myöten täynnä. Nyt aikuisena olen usein miettinyt kuinka tyhmiä viranomaisia meillä Suomessa on kun eivät ole tuollaista pikku faktaa tajunneet...

Varmaan puolet myös pureskeli tuota khatia, eivätkä he yhtään oikeastaan edes mieltäneet käyttävänsä huumetta. Olen itsekin muutaman kerran kokeillut ks. oksia, ja kyllä niistä sekaisin meni. Huomattava osa myös ryösteli ihmisiä mm. steissillä, huijasi baarista poistuvia vanhempia miehiä "ostamaan seuraa" jostain tytöstä jota vain osoittivat kadulla, eivätkä olleet välttämättä edes puhuneet ko. "myytävän" tytön kanssa, ja/tai myivät huumeita. Osa miespuolisista tyypeistä ei ymmärtänyt ollenkaan ettei ole sopivaa esim. kymmenen jätkän puristella ja ahdistella surueessa olevia tyttöjä, ei vaikka sitä kuinka koitti tolkuttaa. Tytöistä varmaan 75% näpisteli kaupoista meikkejä ja vaatteita, ja saattoi ihan yllättäen muuttua aggressiivisiksi omia kavereitaan kohtaan. Ei ollut mitenkään tavatonta, että sompputyttöporukan kanssa oltiin sovittu seuraavan illan bileissä näkemistä ihan sovussa, ja kun menit bileisiin jouduit kaverisi kanssa 10 vs. 2 tappeluihin koska joku heidän porukastaan oli ilman pääsylippua tms.

Moni varmaan muistaa tuon 2000-luvun vaihteen kun mediassa oli paljon juttua mm. Hakunilan somput vs. skinit tappeluista, Rautatientorin ryöstelyaallosta jne. Mä pyörin tuolloin noissa porukoissa veljeni kanssa, ja häntä oonkin saanut usein kiittää siitä ettei mulle käynyt tosi huonosti välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-tyhmä;24305015:
Mä tunsin joskus 16-20-vuotiaana pari sataa somalipoikia/miehiä, sekä muutamankymmentä somalityttöä pääkaupunkiseudulta.

Noista about 85% oli suomessa väärillä passeilla, ja meillä olikin tapana kysyä iän lisäksi minkä ikäisiä oikeasti olivat, ja suurin osa kertoikin (melko rehvakkaaseen sävyyn) sekä passin iän, että oikean ikänsä. Voit arvata että yleensä ikää oli vähän laskettu passia varten. Hauskaa oli myös se, että varmaan puolet heistä oli passin mukaan syntyneet 1.1. 19?? ja me usein naureskeltiin sitä että aina uudenvuodenpäivänä Somaliassa on synnytyssairaalat ääriään myöten täynnä. Nyt aikuisena olen usein miettinyt kuinka tyhmiä viranomaisia meillä Suomessa on kun eivät ole tuollaista pikku faktaa tajunneet...

Varmaan puolet myös pureskeli tuota khatia, eivätkä he yhtään oikeastaan edes mieltäneet käyttävänsä huumetta. Olen itsekin muutaman kerran kokeillut ks. oksia, ja kyllä niistä sekaisin meni. Huomattava osa myös ryösteli ihmisiä mm. steissillä, huijasi baarista poistuvia vanhempia miehiä "ostamaan seuraa" jostain tytöstä jota vain osoittivat kadulla, eivätkä olleet välttämättä edes puhuneet ko. "myytävän" tytön kanssa, ja/tai myivät huumeita. Osa miespuolisista tyypeistä ei ymmärtänyt ollenkaan ettei ole sopivaa esim. kymmenen jätkän puristella ja ahdistella surueessa olevia tyttöjä, ei vaikka sitä kuinka koitti tolkuttaa. Tytöistä varmaan 75% näpisteli kaupoista meikkejä ja vaatteita, ja saattoi ihan yllättäen muuttua aggressiivisiksi omia kavereitaan kohtaan. Ei ollut mitenkään tavatonta, että sompputyttöporukan kanssa oltiin sovittu seuraavan illan bileissä näkemistä ihan sovussa, ja kun menit bileisiin jouduit kaverisi kanssa 10 vs. 2 tappeluihin koska joku heidän porukastaan oli ilman pääsylippua tms.

Moni varmaan muistaa tuon 2000-luvun vaihteen kun mediassa oli paljon juttua mm. Hakunilan somput vs. skinit tappeluista, Rautatientorin ryöstelyaallosta jne. Mä pyörin tuolloin noissa porukoissa veljeni kanssa, ja häntä oonkin saanut usein kiittää siitä ettei mulle käynyt tosi huonosti välillä.

No hyvä ettei sulle käynyt huonosti. Sitä vain ihmettelen että kuinka suomalainen nuori saa oirehtia ja käyttäytyä huonosti mutta somalinuori ei saa? Kumpikohan kuitenkin on varmasti pahempaa kokenut lapsuudessaan? Ja mikä tekee siitä somalialaisen hädästä vähempiarvoisen kun meidän suomalaisen hädästä kun lähtökohtaisesti meillä täällä Suomessa on kuitenkin aika helkkarin hyvin asiat. Vrt esim nyt Somalian kuivuuteen joka tekee tuhojaan maassa. Ihmisiä tässä kaikki ollaan ja minusta on kumma ajattelutapa "Hoidetaan omat ensin" kun kuitenkin suurimmalla osalla suomalaisista on esim koti, meillä on ilmainen koulu ja hyvät sosiaaliavustukset.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24304899:
Vai kelan kanssa sinä olitkin tapellut etkä kalan, kuten ensin väitit... minä ihmettelinkin että miten kukaan voi kalan kanssa tapella. Pitää olla iso hauki jos sen kanssa painii!

Huomaa ettet halua ymmärtää, kuule suomessa on paljon laittomasti tulleita somaleita mutta sinähän et nähtävästi tätä usko.
Valitan että lukihäiriöni saa sinut nauramaan :(
mutta yllättäen hyysäätkin laittomia maahantulijoita joille sinäkin veromarkkasi annat.

Huomaa ettet halua ymmärtää, kuule suomessa on paljon laittomasti tulleita somaleita mutta sinähän et nähtävästi tätä usko.
Valitan että lukihäiriöni saa sinut nauramaan :(
mutta yllättäen hyysäätkin laittomia maahantulijoita joille sinäkin veromarkkasi annat.

Älähän höpötä, kyllä minä tiedän että täällä on paljon laittomia siirtolaisia ja varmasti myös laittomasti tulleita somaleja.

Ja turhaan valitat, luulin kirjoitusvirheeksi enkä miksikään "häiriöksi".

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24304931:
Et ehkä käsitä mutta kerron että se auto jolla Itiksessä ajelin, ei ollut bussi. Joten bussikuskeja en pahemmin nähnyt.

Eikä Itiksessä ajeltu myöskään avoautolla, se avoautoepisodi oli ENNEN kuin ihan omalla normiautollamme ( iso komea katumaasturi kyllä sekin :) ) kävimme Itiksessä.

Ja minkä minä sille voin, ettei Itäkeskuksessa ollut ketään somalia TÖISSÄ, vain kaavuissa vanumassa pitkin käytäviä. Ja näin siellä noin 7v ikäisen mustiin täyskaavutetun pikkutytömkin, somalin, jolla oli takuulla hauskaa liki 30 asteen hautovassa helteessä siinä vaatetuksessa! Siinä olisi ollut lastensuojelulla toiminnan paikka vaan luuletteko että toimisivat? Kun eivät reagoi sukuelinten silpomisiinkaan koska RASISMI!

Äiti 45 v oli ajelulla Itä-Keskuksessa isolla komealla katumaasturilla, ei siis Itäkeskuksessa. :laugh:
Näin tämä mummeli kirjoiteli muutama päivä sitten yhdessä toisessa ketjussa.

Harmi ettet tunne somaleita, he nimittäin tekevät taivaallisen hyvää ruokaa! Lapsenikin pyytävät joskus sitä somalialaista liharuokaa. On hassua että ajatellaan että kaikki jotka "hengaavat" ostoskeskuksissa ovat jotain sossupummeja. Entäpä vuorotyöläiset, esim minä jos menen iltaan ja menenkin jo aamupäivällä asioille ja kahville kahvilaan, luuleeko joku muakin sossupummiksi?
Ja tuosta minun ministerin pestistä täytyy tehdä joku suunnitelma kuinka mut sinne saataisiin, ei löytynyt MOLin sivulta auki olevaa paikkaa siihen virkaan :D

Sut pitää saada seuraavissa ek-vaaleissa ehdokkaaksi. Liityt johonkin puolueeseen (vaikka ruotsalaisiin, ne on aina hallituksessa) ja siitä se sitten vaan ura urkenee!

Tilastojen mukaan somalit työllistyvät erittäin huonosti kaikkialla maailmassa, ei vain Suomessa. Lintsillä näin somalitytön töissä. Harvoin niitä missään töissä näkyy, ilmeisesti ovat sitten aina iltavuorossa niinä päivinä kun minä niitä aamulla näen ja päinvastoin :D Aamuvuorossa olleet kun illalla näen.

Niin totta kai, bussit ovat niin ala-arvoisia ja pummien käyttöön tarkoitettuja, ettet sinä sellaisiin kiinnitä huomiota! :) Somalialaisia on Itiksessä useitakin töissä, ehkä he olivatkin iltavuorossa silloin ja viettämässä vapaata päivää eli lusmuilemassa sinun mielestäsi. ;)

Kaavut ovat muuten yllättävän vilpoisia näillä ilmoilla, itsekin yllätyin. En minäkään ymmärrä, miten moni suomalainen voi kulkea takissa ja farkuissa näin kuumina päivinä?! Ei ihmekään kun hiki haisee!

Harvemmin ilmeisesti kukaan auton omistava ajaa bussilla? Vai sinullako auto seisoo tallissa ja ostat joka kuukausi uuden bussilipun?

Niinhän minä tuolla jo totesinkin että hyvin onnistuvat somalit olemaan aina aamuvuorossa niinä päivinä kun minä heitä iltaisin näen ja iltavuoroon just menossa silloin kun minä heitä aamuisin näen :D
Mutta moniosaajiksihan heitä tituleerataankin, miksei siis tuo onnistuisi?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24305083:
Harvoin niitä missään töissä näkyy, ilmeisesti ovat sitten aina iltavuorossa niinä päivinä kun minä niitä aamulla näen ja päinvastoin :D Aamuvuorossa olleet kun illalla näen.

Se nyt tuli jo selväksi, että et käytä busseja, joten et ole nähnyt, että somalialaisia miehiä on paljon kuskeina. Et myöskään käy afrikkalaisissa kaupoissa, joten et voi tietää, että somalialaisillakin niitä on. Et varmasti käytä kunnallisia terveyspalveluita kun olet niin paljon parempi kuin tavikset, joten et näe, että somalialaisia on töissä terveyskeskuksissa ja sairaaloissa. Siivoojatkin ovat niin ala-arvoisia sinuun verrattuna, että et näe somalialaisia siivoamassa. Tuskinpa olet koskaan erehtynyt somalialaiselle kampaajalle? Et käy kahviloissa, joissa on somalialaisia työntekijöitä? Tai Alepoissa? Tai S-marketeissa? Sinua tuskin myös kiinnostaa, kuka postisi lajittelee. Tätä voisi jatkaa pidemmällekin, mutta tuskin se mitään hyödyttää.. :D

No hyvä ettei sulle käynyt huonosti. Sitä vain ihmettelen että kuinka suomalainen nuori saa oirehtia ja käyttäytyä huonosti mutta somalinuori ei saa? Kumpikohan kuitenkin on varmasti pahempaa kokenut lapsuudessaan? Ja mikä tekee siitä somalialaisen hädästä vähempiarvoisen kun meidän suomalaisen hädästä kun lähtökohtaisesti meillä täällä Suomessa on kuitenkin aika helkkarin hyvin asiat. Vrt esim nyt Somalian kuivuuteen joka tekee tuhojaan maassa. Ihmisiä tässä kaikki ollaan ja minusta on kumma ajattelutapa "Hoidetaan omat ensin" kun kuitenkin suurimmalla osalla suomalaisista on esim koti, meillä on ilmainen koulu ja hyvät sosiaaliavustukset.

Et kai sinä tosissasi usko, että ne joilla on varaa maksaa matkansa Suomeen, ovat mistään köyhistä ja kurjista oloista tänne lähteneet?

Ja ihan päin helvettiä menee asiat myös toisen polven muslimimamuilla ympäri Eurooppaa, eikä nämä voi vedota siihen että kokivat Somaliassa kauheita kun ovat Euroopassa syntyneitä.

Nyt vähän asioiden tarkistamista, ei ministeriksi pyrkivä saa olla noin sinisilmäinen!! Ei me uutta Astrid-tätiä haluta!!

Samaa mieltä muuten, periaatteessa
mutta ne somalinuoret ja -lapset mitkä Suomessa nykyään asuvat, eivät ole joutuneet edes näkemään kotimaansa sotia. Ne ovat Suomessa syntyneitä.
Somaliassa on sisällissotia ja nälänhätää koko ajan, mutta ei sellaista tilannetta kuin v. 91, kun Siad Barre syöstiin vallasta.

Se nyt tuli jo selväksi, että et käytä busseja, joten et ole nähnyt, että somalialaisia miehiä on paljon kuskeina. Et myöskään käy afrikkalaisissa kaupoissa, joten et voi tietää, että somalialaisillakin niitä on. Et varmasti käytä kunnallisia terveyspalveluita kun olet niin paljon parempi kuin tavikset, joten et näe, että somalialaisia on töissä terveyskeskuksissa ja sairaaloissa. Siivoojatkin ovat niin ala-arvoisia sinuun verrattuna, että et näe somalialaisia siivoamassa. Tuskinpa olet koskaan erehtynyt somalialaiselle kampaajalle? Et käy kahviloissa, joissa on somalialaisia työntekijöitä? Tai Alepoissa? Tai S-marketeissa? Sinua tuskin myös kiinnostaa, kuka postisi lajittelee. Tätä voisi jatkaa pidemmällekin, mutta tuskin se mitään hyödyttää.. :D

ei. ei äitiä kiinnosta. siltä jäis varmaan mieluummin postit saamatta, jos olis sen päätettävissä karkotettaisko mamut vai jäiskö postit saamatta ja kaupunki siivoamatta.

[QUOTE="vieras";24305124]ai että kun et osaa ottaa kritiikkiä vaikka sitä kyllä muille annat :D

et taida olla kovin ympäristöystävällinen henkilö muutenkaan jos helsingissä autolla suhailet? erinomaisesti toimii julkiset ja keskusta on ruuhkautunut kaltaistesi takia. ehkä ruuhkamaksut joskus tulevat karsimaan sinunlaisia hieman.[/QUOTE]

Ja vielä HUOM citymaasturi (maailman turhin keksintö). Asiasta kukkaruukkuun voisiko joku kertoa tyhmälle mihin tarkoitukseen citymaasturi on tehty?

[QUOTE="vieras";24305124]ai että kun et osaa ottaa kritiikkiä vaikka sitä kyllä muille annat :D

et taida olla kovin ympäristöystävällinen henkilö muutenkaan jos helsingissä autolla suhailet? erinomaisesti toimii julkiset ja keskusta on ruuhkautunut kaltaistesi takia. ehkä ruuhkamaksut joskus tulevat karsimaan sinunlaisia hieman.[/QUOTE]

Mistä sinä päättelit etten osaa vastaanottaa kritiikkiä? Minähän iloisesti liityin hohotuskuoroosi :laugh:

Ja en tosiaan ole julkisten käyttäjä, opiskeluaikana tuli tarpeeksi sitä puolta!

Olisikohan jo aika rauhoittua sinne nukkumaan
4526%5B1%5D.gif

Yhteistyössä