5 v joutui olemaan 4 h 'yksin' kotona tänään - työlainsäädäntö on viturallaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ketuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24414475]Silloin on turha kitistä systeemin epäreiluutta. Teillä oli vaihtoehtoja, mutta ette niitä käyttäneet. Raha menee lapsen edelle ja se on ollut teidän henkilökohtainen valintanne.[/QUOTE]

Siis kerropa yksikin realistinen vaihtoehto.

[QUOTE="aapee";24414434]Totta ihmeessa voin huutaa yhteiskuntaa apuun ja vaatia tasa-arvoa työssäkäyville vanhemmille ja lapsille. Nyt päivätyöläiset ja vuorotyöläiset ovat eriarvoisessa asemassa.

Yhteiskunta avustaa paljon typerämpiäkin asioita. Esimerkkinä vaikka erään ihmisryhmän vaatettaminen tai toisen ihmisryhmän verovapaus. Tällaisia turhia etuja voi mielestäni karsia surutta. Kun kyseessä on alle kouluikäinen lapsi, niin silloin yhteiskunnan pitäisi tulla vastaan.[/QUOTE]

No yhteiskunta on tullut vastaan kyllä monessakin asiassa, jopa sairaan lapsen hoidossa. Niinkuin sanottu me vanhemmat joudumme valvomaan monista eri syistä, milloin lapsen sairauden, milloin hampaiden, milloin muuten vaan levottoman lapsen vuoksi. Uskallanpa väittäää että paljon yleisempi ongelma on juuri joutua menemään töihin valvotun yön jälkeen, kun ei ole sairaanlomaan oikeuttavasta valvomisesta johtuvaa. Kyllä nämä vuorotyölaisten porsaanreiät on hyvin pieni osuus. Jokainen perhe hakee omat selvitymiskeinonsa näissä tilanteissa. Valitettavaa taitaa olla vieläkin se, että se on äiti joka venyy ja paukkuu joka tilanteessa, isät ei kykene, toki on näisiäkin jotka ei kykene valvomaan, jolloin se aina isä joka valvoo. Jos isä kerran ei kykene valvomaan yhtään, niin jompi kumpi hakee palkatonta virkavapaata ja ongelma on poissa. Jos teillä ei ole ketään tuttua joka voi tulla lasta hoitamaan. ja palkatontahan sitä joutuu kuitenkin ottamaan jos sairaus kestää yli 4 päivää...

Vaikka minä en kyllä näe mitään ongelmaa siinäkään, että isä nukkuu makkarissa ja lapsi katsoo sitten vaikka niitä filmejä. äitihän voi välipalaa laittaa lautaselle, josta lapsi saa otettua.

Jos isä kerran tekee joka kolmannen viikon yötyötä, niin miksei isä ollut viime viikolla sairaanlapsen kanssa kotona ja sinä töissä? Ja meillä ei kyllä ole ongelmaa olla saikulla lapsen kanssa silloinkaan, kun yötyöläinen nukkuu kotona. Väkisinkin tahtoo työajat mennä vähän ristiinkin... Ei edes pysty lennossa vaihtamaan.

[QUOTE="aapee";24414448]Kuten joku tuolla jo mainitsikin eli persaus ei kestä. Samasta syystä emme käytä maksullisia lastenhoitopalveluja.[/QUOTE]

No entäs jos lapsi sairastaa yli 4 päivää? hoitoon vaan vaikka pääkainalossa?

Joo ja jos ei persaus kestä, niin sehän on teidän valinta, raha ratkaisee!

[QUOTE="aapee";24414512]Siis kerropa yksikin realistinen vaihtoehto.[/QUOTE]

Kannattaa miettiä sitä työnteon mielekkyyttä ylipäätään, puhumattakaan muista elämäntavoista jos koko talous kaatuu siihen, että ottaa pari päivää palkatonta oman lapsen sairauden takia. Kun ei sitä palkallista saa muutenkaan kuin pari päivää ja lapset sairastaa joka tapauksessa.

Tämä ketju on taas osoittanut palstam tason hyvin selvästi.

Ensin peräänkuulutetaan suu vaahdossa suvaitsevaisuutta. Sitten kun joku, huolehtii 'yksin' jääneen lapsensa puolesta, niin johan hyökätään harmaat irvessä kimppuun. Yhteiskuntaa ei missään nimessä voi vaatia tilille, vaikka itse elellään tuilla ja kieroillaan vielä ylimääräisiäkin päälle. Vaikuttaa siltä, että suurin osa tämän ketjun vastaajista on joko hyvin nuoria tai äo on reippaasti alle sadan. Onneksi muutama fiksu tyyppi on eksynyt joukkoon mukaan.

[QUOTE="vieras";24414572]Kannattaa miettiä sitä työnteon mielekkyyttä ylipäätään, puhumattakaan muista elämäntavoista jos koko talous kaatuu siihen, että ottaa pari päivää palkatonta oman lapsen sairauden takia. Kun ei sitä palkallista saa muutenkaan kuin pari päivää ja lapset sairastaa joka tapauksessa.[/QUOTE]

Jopas vitsin murjaisit. Jepjep eli kannattaa heittäytyä mielummin työttömäksi ja yhteiskunnan elätiksi. Elämä jossakin kaupungin mamukerrostalossa vasta laadukasta olisikin lasten tulevaisuuden kannalta.

Et ole koskaan sattunut kuulemaan, että pääkaupunkiseudulla eläminen on varsin kallista. Tänne on päädytty juuri työn perässä. Kaikki eivät saa isoa palkkaa. Sekin taitaa olla jollekin käsittämätön asia. Ainakin sinulle ja isotuloisille kansanedustajillemme.

[QUOTE="aapee";24413092]Ovea ei voi pitää sen takia auki, kun muuten kissat herättäisivät isän. Samasta syystä isä ei voi nukkua sohvalla tai patjalla muissa huoneissa. Lisäksi lapsi touhuaa sen verran, ettei samassa huoneessa nukkumisesta tulisi välttämättä mitään.[/QUOTE]

Tämä kertoo kyllä siitä, että teille ei mikään muu vaihtoehto käy kuin, että myötäillään just sitä mitä sinä haluat. Kissat herättää, voi voi. Pistää ne kissat sitten sinne makuuhuoneeseen. Ja sairas lapsi tuskin touhuaa niin paljon että häiritsee. Miehesi ei vaan voi joustaa lainkaan ja sinä syytät työaikalakia.

Tämä kertoo kyllä siitä, että teille ei mikään muu vaihtoehto käy kuin, että myötäillään just sitä mitä sinä haluat. Kissat herättää, voi voi. Pistää ne kissat sitten sinne makuuhuoneeseen. Ja sairas lapsi tuskin touhuaa niin paljon että häiritsee. Miehesi ei vaan voi joustaa lainkaan ja sinä syytät työaikalakia.

Ei käy muut vaihtoehdot. Tämä oli meille paras. Ja onko ymmärryksessäsi jotain vikaa? Kerroinhan jo, että lapsen touhut häiritsevät.

[QUOTE="vieras";24414475]Silloin on turha kitistä systeemin epäreiluutta. Teillä oli vaihtoehtoja, mutta ette niitä käyttäneet. Raha menee lapsen edelle ja se on ollut teidän henkilökohtainen valintanne.[/QUOTE]

Näin ollen joskus työnteko on perheelle liian kallista ja on parempi jäädä tukien varaan kotiin. Mielestäni on hyvä kun yhteiskunta tukee lasten vanhempienkin työntekoa ja toivoisin, että antaisi kaikille samat mahdollisuudet.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="huokaus";24414672]uusavuttomat vanhemmat..
*syvä huokaus*[/QUOTE]

Suurin osa näyttäisi olevan tosiaan tällä palstalla, kun syyllistävät töistä väsynyttä isää.

Entisaikoina vauvat jätettiin kehtoon tuttipullon kanssa pitkän työpäivän ajaksi ja toivottiin, että osaavat itse pitää pulloa. Istumaan kykenevät otettiin mukaan navettaan soikkoon istumaan. Isommat juoksentelivat kuka missäkin, kun vanhemmat ahersivat töidensä parissa.

Siinä suhteessa mekin olemme uusavuttomia, ettei ihan noin raakaan systeemiin sentään lapsia suostuta laittamaan.

[QUOTE="aapee";24414626]Tämä ketju on taas osoittanut palstam tason hyvin selvästi.

Ensin peräänkuulutetaan suu vaahdossa suvaitsevaisuutta. Sitten kun joku, huolehtii 'yksin' jääneen lapsensa puolesta, niin johan hyökätään harmaat irvessä kimppuun. Yhteiskuntaa ei missään nimessä voi vaatia tilille, vaikka itse elellään tuilla ja kieroillaan vielä ylimääräisiäkin päälle. Vaikuttaa siltä, että suurin osa tämän ketjun vastaajista on joko hyvin nuoria tai äo on reippaasti alle sadan. Onneksi muutama fiksu tyyppi on eksynyt joukkoon mukaan.[/QUOTE]

Ongelma on siinä, ettei nähdä kauaskantoisemmin. Minäkin olen sitä mieltä, että miehesi olisi voinut torkkua sohvalla sen 4 tuntia, siihen täytyy kaikkien vanhempien kyetä. Mutta monissa perheissä on sama ongelma, kun toinen tekee vuorotyötä tai pelkkää yötyötä. Öitä saattaa olla useita ja pieniä lapsia, jotka todellakin tarvitsevat läsnä olevaa vanhempaa. Harvalla on tässä yhteiskunnassa varaa moniin palkattomiinkaan vapaisiin (ainakaan uran alussa) tai maksullisiin lapsenvahteihin.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";24414724]Siis teillä on ollut koko viikonloppu aikaa etsiä joku sijaishoitaja (mummo, naapurin teini) kipeälle lapsellenne?!

Onneksi mulla on mies, eikä hiiri. Valvoo yövuoron jälkeen kipeän lapsen kanssa, jos tarvitsee. Eikä valita.[/QUOTE]

Kummallakaan lapsella ei ollut kuumetta enää sunnuntaina, joten oletimme taudin jo hellittäneen molemmilta. Yllättäen esikoisen kuume nousi illalla uudelleen.

Haluaisin niin sanoa et eihän se laps yksin ollut.
Vaan kylläpä oli..ihan niinkuin minunkin lapseni silloin kun minä olen nukkunut hänen katsellessa televisiosta ohjelmia.Se on väärin.piste.

Ongelma on siinä, ettei nähdä kauaskantoisemmin. Minäkin olen sitä mieltä, että miehesi olisi voinut torkkua sohvalla sen 4 tuntia, siihen täytyy kaikkien vanhempien kyetä. Mutta monissa perheissä on sama ongelma, kun toinen tekee vuorotyötä tai pelkkää yötyötä. Öitä saattaa olla useita ja pieniä lapsia, jotka todellakin tarvitsevat läsnä olevaa vanhempaa. Harvalla on tässä yhteiskunnassa varaa moniin palkattomiinkaan vapaisiin (ainakaan uran alussa) tai maksullisiin lapsenvahteihin.

Olen myös sitä mieltä, että miehen olisi pitänyt sinnitellä se 4 h, mutta fakta on se, ettei hän siihen kyennyt. En voi sitä tosiasiaa muuttaa miksikään.

[QUOTE="aapee";24414626]Tämä ketju on taas osoittanut palstam tason hyvin selvästi.

Ensin peräänkuulutetaan suu vaahdossa suvaitsevaisuutta. Sitten kun joku, huolehtii 'yksin' jääneen lapsensa puolesta, niin johan hyökätään harmaat irvessä kimppuun. Yhteiskuntaa ei missään nimessä voi vaatia tilille, vaikka itse elellään tuilla ja kieroillaan vielä ylimääräisiäkin päälle. Vaikuttaa siltä, että suurin osa tämän ketjun vastaajista on joko hyvin nuoria tai äo on reippaasti alle sadan. Onneksi muutama fiksu tyyppi on eksynyt joukkoon mukaan.[/QUOTE]

Tuskin ikää ja äo:takakaan mitataan sillä onko sinun kanssa samaa mieltä vai ei!?!? Meistä vaan osa on oppinut tulemaan omillaan toimeen, eikä kilju yhteiskuntaa apuun joka käänteessä. Sinä voin sanoa sitä suvaitsemattomuudeksi, jos tadot :D.

Ja joo, kyllä yhteiskunta palkkasi minulle hoitajan kotiin, kun jäin kolmen alle kouluikäisen yh:ksi mieheni kuoltua. Mutta otti kans pois kun nykyinen mies muutti taloon. Niin vaan piti eka ja tokaluokkalaisten tulla yksin kotiin, keskelle ei mitään. Ei ollut iltapäivähoidoista tietoakaan... Ja 4 lapsen perheessä, jossa toinen aikuinen tekee päivätyötä, joka voi alkaa aamulla kolmen jälkeen ja venyä illastakin yli puolen yön ja toinen tekee vuorotyötä ollaan jouduttu lasten sairaustilanteissa luovimaan ja tekemään vaikka minkälaisia ratkaisua. Molempien suvut satojen kilometrien päästä, joten se siitä verkostosta. Saati et olis edes mitään mahdollisuutta palkata mitään hoitajia. Kyllä minä olen yövuorojen välissä monesti torkkunut alle kouluikäisen ollessa sairas, ollaan käyty vuoronperään tekemässä töissä tärkeät jutut, oltu vuoropäivinä poissa ja vaikka mitä kehitelty.

Mutta ei ole kertaakaan tullut pieneen mieleenkään syyttää yhteiskuntaa kun näitä asioita on pähkäilty. Kyllä meille aikuisille on ollut selvää kokoajan kenen vastuulla nuo lapset on. Miehellekin, joka on bio isä vain nuorimmalle.

Olisin minä saanut yhteiskunnan maksamaan koulunikin, mutta kun en ruvennu makamaan vuotta saikulla kotona sen vuoksi. Maksoin ite :D.

No ois nyt nukkunu sohvalla sen lapsen kaa. On sitä muutkin valvoneet esim. koko yön sairaan lapsen kanssa ja sen jälkeen koko seuraavan päivän. Valitettavasti en nyt tätä valitusta ymmärtänyt. Eihän se lapsi tosiaan yksin ollut, enkä mä ois töistä lähtenyt ruokaa tekemään, jos mies on kotona, vaikkakin ois ollut yövuorossa, tosiaan poikkeustapaus ja täytyy jaksaa. Ja kyllä, olen tehnyt vuorotyötä myös yövuoroa!

[QUOTE="aapee";24414751]Kummallakaan lapsella ei ollut kuumetta enää sunnuntaina, joten oletimme taudin jo hellittäneen molemmilta. Yllättäen esikoisen kuume nousi illalla uudelleen.[/QUOTE]

Ai jaa, vai on hän hetken ollut kuumeetta... kas kun et aloituksessasi sitä maininnut? Lauantai-iltanako oli kuitenkin vielä? Ja kun sunnuntaiaamuna ei ollut, niin ajattelit taudin olevan ohi - vaikka sisarus on juuri hetkeä aiemmin sairastanut samaa (?) tautia 4 päivää?

Uskoo kuka haluaa. Tosiasiassa et vaan viitsinyt järjestää hoitajaa lapselle.

[QUOTE="abc";24414784]No ois nyt nukkunu sohvalla sen lapsen kaa. On sitä muutkin valvoneet esim. koko yön sairaan lapsen kanssa ja sen jälkeen koko seuraavan päivän. Valitettavasti en nyt tätä valitusta ymmärtänyt. Eihän se lapsi tosiaan yksin ollut, enkä mä ois töistä lähtenyt ruokaa tekemään, jos mies on kotona, vaikkakin ois ollut yövuorossa, tosiaan poikkeustapaus ja täytyy jaksaa. Ja kyllä, olen tehnyt vuorotyötä myös yövuoroa![/QUOTE]

Eli mikä on ratkaisuehdotuksesi? Jättää lapsi ilman ruokaa? Ottaa ero miehestä, joka ei kykene valvomaan yövuoron jälkeen?

Eipä auttanut taas yhtään.

Tuskin ikää ja äo:takakaan mitataan sillä onko sinun kanssa samaa mieltä vai ei!?!? Meistä vaan osa on oppinut tulemaan omillaan toimeen, eikä kilju yhteiskuntaa apuun joka käänteessä. Sinä voin sanoa sitä suvaitsemattomuudeksi, jos tadot :D.

Ja joo, kyllä yhteiskunta palkkasi minulle hoitajan kotiin, kun jäin kolmen alle kouluikäisen yh:ksi mieheni kuoltua. Mutta otti kans pois kun nykyinen mies muutti taloon. Niin vaan piti eka ja tokaluokkalaisten tulla yksin kotiin, keskelle ei mitään. Ei ollut iltapäivähoidoista tietoakaan... Ja 4 lapsen perheessä, jossa toinen aikuinen tekee päivätyötä, joka voi alkaa aamulla kolmen jälkeen ja venyä illastakin yli puolen yön ja toinen tekee vuorotyötä ollaan jouduttu lasten sairaustilanteissa luovimaan ja tekemään vaikka minkälaisia ratkaisua. Molempien suvut satojen kilometrien päästä, joten se siitä verkostosta. Saati et olis edes mitään mahdollisuutta palkata mitään hoitajia. Kyllä minä olen yövuorojen välissä monesti torkkunut alle kouluikäisen ollessa sairas, ollaan käyty vuoronperään tekemässä töissä tärkeät jutut, oltu vuoropäivinä poissa ja vaikka mitä kehitelty.

Mutta ei ole kertaakaan tullut pieneen mieleenkään syyttää yhteiskuntaa kun näitä asioita on pähkäilty. Kyllä meille aikuisille on ollut selvää kokoajan kenen vastuulla nuo lapset on. Miehellekin, joka on bio isä vain nuorimmalle.

Olisin minä saanut yhteiskunnan maksamaan koulunikin, mutta kun en ruvennu makamaan vuotta saikulla kotona sen vuoksi. Maksoin ite :D.

Helppohan sinun on sanoa, kun olet saanut mukavasti yhteiskunnan apua. Minun äidilleni kukaan ei palkannut hoitajaa lapsille kotiin, vaan hänen piti kiikuttaa itse lapsensa tarhaan. Eikä siihen aikaan vielä ollut mitään iltapäiväkerhoja. Ihan itse suoriuduimme aamuisin kouluun ja iltapäivisin taas kotiin pieninä eka- ja tokaluokkalaisina. Ei näissä asioissa ole mitään ihmeellistä.

Eri asia on, kun alle kouluikäinen joutuu olemaan pitkät ajat 'yksin'. Voi olla, että olisi vain ihan hyvä, että joku tekisi lastensuojeluilmoituksen, niin saataisiin silloin ehkäpä hoitaja lapsille, jos vastaava tilanne vielä joskus tulee eteen. Mutta mitäs mammat siihen sanoo? Kun kerran sitä yhteiskunnan apua ei saa peräänkuuluttaa.

[QUOTE="aapee";24412664]Suurin osa kyllä tuntuu olevan sitä mieltä, että isän pitäisi valvoa. Et näköjään ymmärrä myöskään sitä, että kaikki eivät pärjää vähillä yöunilla. Kiva niille, jotka pärjäävät.[/QUOTE]

eipähän ole paljon ollut vaihtoehtoja..pakko jaksaa vaikka väsyttäs miten paljon...on näitä tilanteita ollut vuosien varrella aika paljon. siis mä teen yövuoroja ja valvon seuraavan päivän lapsen kanssa joss tilanne sen vaatii

Yhteistyössä