Avaudun, anteeksi (miehen alkoholinkäytöstä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistunut äiti/avovaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistunut äiti/avovaimo

Vieras
Mua ärsyttää ihan suunnattomasti, siis mun mieheni. Osaa se olla ihanakin, mutta asiaan...

Nyt se on taas juonut joka viikonloppu, ja monta päivää putkeen, saattaa jatkua viikollekin ma-ti asti. Esikoisen syntymää ennen ja sen jälkeen oli pitkä "hyvä kausi", että mies joi vaan n. kerran kuussa ja ei juuri ikinä mennyt montaa päivää, vain yksi. No, nyt sitten se on taas lisääntynyt älyttömiin mittakaavoihin, tai minun mielestäni perheellisen miehen kohdalla älyttömiin. Odotan toista lasta neljännellä kuulla. Olen todella väsynyt tähän elämään. Meillä on muutto vieraalle paikkakunnalle tulossa, ja se vielä enemmän stressaa. Tavallaan pelkäsin muuttoa jo ennenkuin mies lisäsi juomistaan. Ja muutto oli jo lyöty lukkoon ennenkun tiesimme, että olen raskaana.

Olen sanonut miehelle, että me emme esikoisen kanssa muuta, koska minua pelottaa se, jos juominen jatkuu noin isossa määrin, mutta sillä ei ole tehoa. Onneksi sieltä pääsee pois sitten jos alkaa ahdistamaan. Mutta toisaalta, siellä vieraalla paikkakunnalla ei ole niitä jotka houkuttelisivat juomaan. Ainakaan aluksi.

Mies lupaa ja lupaa vähentää juomistaan, mutta tällä kerralla mitään ei tapahdu. Olen myös sanonut ihan asiallisesti, että ketuttaa jo sellainen "tissuttelu", ja nyt meillä on aina ollut kaapissa kaljaa tätä varten. Siis tissuttelua on vielä niiden muutaman päivän putkien lisäksi.
Sit kun mies lähtee juomaan, niin lisäks vielä se ei ees ilmoita mihin menee, ihmettelen vaan yöllä kun ei näy kotiin. Sit kuulen jostain et se on taas kännissä. Sit se ei ilmoita itsestään juoma-aikana ollenkaan, paitsi sit kun kotiin pitäis hakea tai lainata rahaa, mitä en todellakaan enää tee. Myös "pahimpina" aikoina mies tulee umpikännissä keskellä yötä hakkaamaan ovia ja ikkunoita päästäkseen sisään kun on hukannut avaimensa, ja esikoinen herää ja sitä ei saa nukkumaan enää kunnolla. Mies ei usko kun sanon ettei tarvii tulla hakkaamaan ovia juuri lapsen heräämisen takia. Lisäksi joka juomareissulta kotiuduttuaan, minä saan kuulla haukkuja, huoritteluja ja vit***lua. Usein kuulemani huuto on "mene hoitoon". Suosittelisin kyllä miehelleni sitä lämpimämmin, mutta hänessähän ei ole mitään vikaa, omasta mielestään siis.

Mietin joitain viikkoja sit jopa aborttia, kun tuntuu etten jaksa yksin aina edes esikoisen kanssa, saati kun siinä olisi sitten pieni, avuton vauva lisänä. Ja miehestä tuskin mitään tukea tulee olemaankaan. Yleisesti ottaen olen vastaan aborttia.

Onko vinkkejä tilanteeseeni, miten tästä pääsee pois? Erota en haluaisi (?), meillä on hyvätkin hetket, niitä vaan tuntuu olevan tosi vähän nykyään tuon juomisen takia. :( Lapsemmekin on kiukkuinen ja ahdistunut kun se vaistoaa että minulla ei ole hyvä olla. Saati tämä raskaus sitten, jatkuvasti on outoja vatsakipuja tms.
Ja miehen kanssa on näköjään turha puhua asiasta, sitä olen yrittänyt normaalisti ja asiallisesti puhuen, "valittaen", "uhkaillen" ettei muuteta... Ei apua mistään.

ahdistaa. :'(

Mielestäni on vain yksi ratkaisu, ero.
Ellei mies sitten tahdo lopettaa juomistaan. Sitten voisi meinnä jonnekin A-klinikalle vaimikäsenytolikaan...

Täälläkin mies juo joka pe ja la ilta olutta, ehkä 10 ottaa. Viikolla ottaa pari kolme olutta ehkä kahtena, kolmena iltana.
Enkä aio enää kauaa katsella.
Muutan 3 lapsen kanssa pois.

Tässäkin pätee se, että vain itseään voi muuttaa, ei toista. Kannattaa miettiä asiaa siltä kannalta, että mitä itse oikeasti voi tässä tilanteessa tehdä. Voit tietysti muuttaa pois, toinen vaihtoehto on, että jatkat elämääsi miehen kanssa ja annat hänen juoda - elät vain omaa elämääsi.

Se on aika rankka vaihtoehto, mutta väsytät itsesi lopullisesti, jos yrität ottaa vastuun miehen juomisesta esim. nalkuttamalla, huutamalla tms. Hänen itsensä on tehtävä lopettamispäätös. Suosittelen kyllä jotakin vertaisryhmää aluksi.

miten sinä tuollaisen kanssa olet!? ja muutat vielä toiselle paikkakunnalle? ja teet tommoiselle toisen lapsen?? jestas nainen, nyt ero! mies hoitoon ja sitten ehkä takaisin.

Minä pakkaisin lapsen ja tavarat ja lähtisin. Ehtona takaisin yhteen paluusta olisi miehen raitistuminen. Miehesi on alkoholisti ja tuntuu, ettet itsekään välttämättä (?) ole vielä valmis hyväksymään asiaa täysin, saati sitten miehesi. Voimia ja jaksamista, puhu asiasta neuvolassa, osaavat siellä tarjota vertaistukea ja muita apuja ihan arkeesi pienen ja raskauden kanssa.

miten sinä tuollaisen kanssa olet!? ja muutat vielä toiselle paikkakunnalle? ja teet tommoiselle toisen lapsen?? jestas nainen, nyt ero! mies hoitoon ja sitten ehkä takaisin.

Niin, ehkä en tarpeeksi selvästi ilmaissut, mutta olin jo raskaana, kun mies alkoi lisätä juomistaan, saimme tietää raskaudesta vasta rv 9. Että se siitä lasten tekemisestä.

Täytyy käydä tutustumassa tonne päihdelinkin sivuille, jos sieltä irtois jotain.

Lähde vielä lapsinesi kun voit. Pidemmän päälle kaikkeen tottuu ja mukautuu, jopa siihen juopottelevaan mieheen. Sinä et voi miehesi juomista pysäyttää, sen voi tehdä vain miehesi itse. Sinun tehtäväsi on suojella lapsiasi ja itseäsi. On liian paljon tositarinoita alkoholin varjossa kasvaneista lapsista.

Todella ahdistava tilanne sinulla/teillä! Toivon ensinnäkin voimia. Toisekseen, uskoisin, että olette siinä tilanteessa, että ulkopuolinen apu olisi tarpeen. Jos keskustelu miehesi kanssa ei auta, kannattaa hakea apua muualta.

kiitos asiallisista vastauksista ja vinkeistä. :)

Seuraava siirtoni taitaa kuitenkin olla puhumisen yrittäminen, ihan asiallisen keskustelun siis. Ja jos tällä ei toivottua tulosta, niin sit kamat kasaan ja menoks, ja takas sit kun mies raitis. Jos sitä päivää koittaa.. Mutta luulisin, että siinä olisi "motivaattori" raitistua, jos tosissaan haluaa meidät takaisin.

• Tykkää
Reactions: emppu75
Alkuperäinen kirjoittaja ahdistunut äiti/avovaimo;24461673:

Seuraava siirtoni taitaa kuitenkin olla puhumisen yrittäminen, ihan asiallisen keskustelun siis. Ja jos tällä ei toivottua tulosta, niin sit kamat kasaan ja menoks, ja takas sit kun mies raitis. Jos sitä päivää koittaa.. Mutta luulisin, että siinä olisi "motivaattori" raitistua, jos tosissaan haluaa meidät takaisin.

Hyvä hyvä! Pysy päätöksessäsi vaikka se tuleekin luultavasti koettelemaan.

mikä nyt siinä on se pahin ongelma..?
jos hoitaa oman osuutensa, ja rahat riittää muuhunkin, niin mikä on ongelma?
saattaahan se terveyteen vaikuttaa, mutta niin myös tupakointi ja lihavuus.
oletko yhtään miettinyt, mikä on juomisen takana???
jokaisella syynä on jonkinlainen paha olo, jostain mitä on aiemmin ollut/tapahtunut...
eikä sitä osaa käsitellä....

Hei tupakoiva mies tai lihava mies on hieman eri asia kuin koko ajan kännissä oleva mies. Se muuttaa ihmistä, alkoholi. EN puhu nyt terveys aspekteista, siitä voi kiistellä mikä noista terveydelle pahin, mikään ei ole hyvä, mutta kenenkään ei tarvitse jaksaa kännisen sönkötyksiä, valehteluita, unohtamisia, vastuusta pakenemisia, pettämisiä, jne jne jos ei halua. Varsinkin kun pitäisi lapsia kasvattaa. Selkeästi miehellä on ongelmia, joihin olisi hienoa jos hän apua hakisi mutta aloittaja ei ole miehen"äiti", hänellä ei ole mikään pakollinen "risti kannettavana". Tuhlata oma elämänsä ja hyvinvointinsa aikuisen miehen vuoksi. Toivon toki että mies avautuisi miksi paha olla ja miksi juo ja hakisi apua, mutta ei kuulosta että tulee ihan heti sitä tekemään.

Hei tupakoiva mies tai lihava mies on hieman eri asia kuin koko ajan kännissä oleva mies. Se muuttaa ihmistä, alkoholi. EN puhu nyt terveys aspekteista, siitä voi kiistellä mikä noista terveydelle pahin, mikään ei ole hyvä, mutta kenenkään ei tarvitse jaksaa kännisen sönkötyksiä, valehteluita, unohtamisia, vastuusta pakenemisia, pettämisiä, jne jne jos ei halua. Varsinkin kun pitäisi lapsia kasvattaa. Selkeästi miehellä on ongelmia, joihin olisi hienoa jos hän apua hakisi mutta aloittaja ei ole miehen"äiti", hänellä ei ole mikään pakollinen "risti kannettavana". Tuhlata oma elämänsä ja hyvinvointinsa aikuisen miehen vuoksi. Toivon toki että mies avautuisi miksi paha olla ja miksi juo ja hakisi apua, mutta ei kuulosta että tulee ihan heti sitä tekemään.

muutaman juonut ei sönkötä. valehtelut, unohtamiset, pettämiset jne. onnistuu erittäin hyvin myös siltä joka on selvinpäin.
onhan juominen jonkunlainen ongelma, riippuu paljon tietty siitä, paljonko juo ja kuinka sekaisin sitten on.
mun mielestä silti vähän liian herkästi aina jäkätetään toisten tavoista: se jäkättäjä itse ei välttämättä ollenkaan näe, että itsekin saattaa olla riippuvainen jostain, tai tekee jotain mikä stressaa sitä toista puoliskoa.

muutaman juonut ei sönkötä. valehtelut, unohtamiset, pettämiset jne. onnistuu erittäin hyvin myös siltä joka on selvinpäin.
onhan juominen jonkunlainen ongelma, riippuu paljon tietty siitä, paljonko juo ja kuinka sekaisin sitten on.
mun mielestä silti vähän liian herkästi aina jäkätetään toisten tavoista: se jäkättäjä itse ei välttämättä ollenkaan näe, että itsekin saattaa olla riippuvainen jostain, tai tekee jotain mikä stressaa sitä toista puoliskoa.

No, ehkä sinä pystyisit elämään ap:n miehen kaltaisen kanssa. Mä en, eikä mun mielestä kenenkään pitäisi pystyäkään.

mikä nyt siinä on se pahin ongelma..?
jos hoitaa oman osuutensa, ja rahat riittää muuhunkin, niin mikä on ongelma?
saattaahan se terveyteen vaikuttaa, mutta niin myös tupakointi ja lihavuus.
oletko yhtään miettinyt, mikä on juomisen takana???
jokaisella syynä on jonkinlainen paha olo, jostain mitä on aiemmin ollut/tapahtunut...
eikä sitä osaa käsitellä....

No ongelmiahan löytyy, aloitetaan vaikka siitä rahasta sitten. Olemme eläneet minun tuloillani, jotka eivät kuitenkaan ole huimat, koska miehen lähes koko tulot menevät juomiseen. Eivät ainna, mutta usein. Hän myös lainaa rahaa juomiseen, eli tavallaan juo seuraavat tulonsa jo etukäteen.
Toiseksi, olen todella väsynyt, eikö äidillä ole lupa esim. nukkua pitkään lauantai- tai sunnuntaiaamuna? Ei ilmeisesti. En tarvitsisi kuin kerran viikossa pitkät yöunet, niin seuraavan viikon taas jaksaa. Mutta tämä ei onnistu kun ei ole ketään lapsen kanssa sitten.
Kolmas asia: huoli miehestä, kun hän ei ilmoita missä menee, kenen kanssa ja ei myöskään vastaa puhelimeen ollessaan juomassa. Yleensä kuulen jostain vahingossa että hän on humalassa.
Neljäs: yleinen stressi, minulla siis, joka heijastuu lapseemme. Aina joko pelkään, että mies lähtee juomaan, mietin missä hän on kun on juomassa tai kun hän on krapulassa, saan kuulla vi**uilua asioista joita en ole tehnyt.

Juomisen syytä on paha mennä arvailemaan, kun mies ei kerro. Hän on alkoholistiperheestä, ehkä asia juontaa juurensa sieltä? Itse olen yrittänut muuttua paremmaksi avovaimoksi, mutta tuntuu että se on turhaa. Meillä on koko ajan kireä ilmapiiri, minun osaltani se johtuu miehen juomisesta, miehen osalta taas ehkä minun kireydestäni, ja oravanpyörä on valmis pyörimään.

Alkuperäinen kirjoittaja ahdistunut äiti/avovaimo;24461673:

Hyvä,tsemppiä sinulle/teille. Toivottavasti löydätte oikean ratkaisun yhdessä. Jos se ei yhdessä onnistu niin sinä osaat sen varmasti tehdä itsekin perheesi hyväksi

Yhteistyössä