Miten jotain voi risoa niin paljon se, että yh-äidillä onkin rahaa enemmän kuin työssäkäyvällä lapsiperheellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyllästyminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyllästyminen

Vieras
Jäin yksinhuoltajaksi noin vuosi sitten ja asun nyt siis kahdestaan 6-vuotiaan tyttäreni kanssa mukavassa rivitalon pätkässä. Olen korkeasti koulutettu, teen hyvinpalkattua työtä talouden ja tietojärjestelmien parissa, alalla on kovat palkat.

Meiltä ei puutu mitään ja rahaa riittää välttämättömyyksien lisäksi kivaan autoon, matkusteluun tytön kanssa ja kaikkeen muuhun mukavaan. MIstä johtuu, että monet ihmiset elävät siinä käsityksessä, että yh:t (varsinkin äidit) ovat automaattisesti köyhyysrajalla eläviä ja syrjäytyneitä?

Kun muutimme uuteen asuntoon, meidät otettiin lämpimästi vastaan (taloyhtiössä lähinnä lapsiperheitä ja pariskuntia), tarjottiin hoitoapua ja että lapsi saa tulla koulun jälkeen leikkimään muiden mukaan, kun muutamilla äideillä on hoitorinkisysteemi eli vuorotellen vahtivat esim. pihalla toistenkin lapsia. Tuotiin lasten vanjoha vaatteita ja minäkin tarjosin vaihdossa tytön vanhoja ja olin aina ystävällinen ja tarjosin aina jotain vastapalvelusta. Huomasi selvästi sen, että pitivät mua vähävaraisena, mutta mitäpä siitä.

Mutta kun muille taloyhtiön jäsenille selvisi, että olenkin oikeasti koulutettu, käyn töissä ja rahat riittävät, kaikki loppui joidenkin asukkaiden osalta. Jopa tervehtiminen on todella vaikeaa joillekin. Pyörävarastossa satuin kuulemaan vahingossa itseeni kohdistuvaa kyräilyä ja juoruamista siitä, kun ostin asuntomme itselleni ja uuden auton. Olimme siis aluksi vuokralla.

Eräänä päivänä tulimme tytön kanssa kaupungilta ostoskassien kanssa ja vähän tämän jälkeen sain kuulla, että elän yli varojeni ja että mulla täytyy olla joku mies, joka rahoittaa meitä. Ja että en varmasti ole oikeasti edes yh, pelleilen vaan jotain kummallista, kun rahaa riittää asuntoihin ja autoihin. Alkaa pikkuhiljaa harmittaa koko asunnon osto.

Mä olen koko ajan ollut mukava muille, käyttäytynyt ystävällisesti ja asiallisesti, lapsenikin osaa käyttäytyä. Elämme vain elämäämme.

No jo on kusipäisiä naapureita sulla. Osa ihmisistä on vaan niin käsittämättömän kateellisia ja katkeria että pää räjähtäis jos enemmän joutuis oleen tekemisissä.

:laugh: Sori. Otan osaa.

Vaikka periaatteessa minua hieman risoo se mitä otsikossa sanot. Ymmärrän, että pientuloiset yh:t tarvitsevat yh-korotuksen jne. Mutta miten voi olla mahdollista, että lapsiperheelle, jossa toinen on syyttään työtön ja toinen saa samansuuruista palkkaa kuin sinä, jää kuitenkin vähemmän käteen kuin sinulle? Tarkoitan nyt, että yhden työssäkäyvän avo- tai avioliitossa olevan katsotaan elättävän koko perhe, myös puoliso. Puolisolla ei ole oikeutta omaan työttömyyskorvaukseen. Samaan aikaan samansuuruista palkkaa nauttiva, vain itsensä ja lapsen elättävä yh saa päälle korotetut tuet! Miksi?
Äläkä nyt hermostu, ei ole sinun vikasi, että näin on. Kysynkin vain, eikö se kuulosta väärältä?

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästyminen;24515407:
Mitä ihmeen paremmuutta? Kun kyse on juuri siitä, että mä en ajattele noin ja viimeisenä lähden oma-aloitteisesti kertomaan liikoja henkilökohtaisista asioistani (kuten raha-asiat, työ, palkkaus, hankinnat jne.) muille, varsinkaan naapureille.

No niin. He olettivat, että sinulla raukalla täytyy olla vähän rahaa, koska olet juuri joutunut yksinhuoltajaksi. Etkä korjannut väärinkäsitystä. Ovat antaneet omastaan, koska ovat kokeneet sinun tarvitsevan tukea. Nyt jotkut uskovat, että tahallaan olet salaillut varakkuuttasi.

[QUOTE="vieras";24515400]:laugh: Sori. Otan osaa.

Vaikka periaatteessa minua hieman risoo se mitä otsikossa sanot. Ymmärrän, että pientuloiset yh:t tarvitsevat yh-korotuksen jne. Mutta miten voi olla mahdollista, että lapsiperheelle, jossa toinen on syyttään työtön ja toinen saa samansuuruista palkkaa kuin sinä, jää kuitenkin vähemmän käteen kuin sinulle? Tarkoitan nyt, että yhden työssäkäyvän avo- tai avioliitossa olevan katsotaan elättävän koko perhe, myös puoliso. Puolisolla ei ole oikeutta omaan työttömyyskorvaukseen. Samaan aikaan samansuuruista palkkaa nauttiva, vain itsensä ja lapsen elättävä yh saa päälle korotetut tuet! Miksi?
Äläkä nyt hermostu, ei ole sinun vikasi, että näin on. Kysynkin vain, eikö se kuulosta väärältä?[/QUOTE]

ja jos niitä lapsia on useampi, niin se yksi henkilö elättää ne kaikki (työttömän ja ne lapset ja itsensä) ja maksaa kaikesta korkeinta maksua jos saa edes kohtuullista keskipalkkaa.

Luulisi kenen vaan ymmärtävän että yksi lapsi ja yksi työssäkäyvä aikuinen pärjäävät tosi hyvin.

[QUOTE="vieras";24515450]No niin. He olettivat, että sinulla raukalla täytyy olla vähän rahaa, koska olet juuri joutunut yksinhuoltajaksi.
i.[/QUOTE]

Tämä onkin jännä olettamus, ottaen huomioon, että naiset korkeakouluttautuvat ja käyvät nykyään hyvin palkatuissa töissä, kuten miehetkin. Toisaalta taas miespuolisita yksinhuoltajista harvemmin tulee tuollaisia olettamuksia mieleen.

[QUOTE="näinpä";24515483]Tämä onkin jännä olettamus, ottaen huomioon, että naiset korkeakouluttautuvat ja käyvät nykyään hyvin palkatuissa töissä, kuten miehetkin. Toisaalta taas miespuolisita yksinhuoltajista harvemmin tulee tuollaisia olettamuksia mieleen.[/QUOTE]

Noo... vanhoja peruja nämä uskomukset ja kun vielä usein on näin, ainakin tällä palstalla ;) Ap:n tapauksessa tuohon suuntaan ehkä vihjasi vielä vuokralla asuminen.

[QUOTE="vieras";24515450]No niin. He olettivat, että sinulla raukalla täytyy olla vähän rahaa, koska olet juuri joutunut yksinhuoltajaksi. Etkä korjannut väärinkäsitystä. Ovat antaneet omastaan, koska ovat kokeneet sinun tarvitsevan tukea. Nyt jotkut uskovat, että tahallaan olet salaillut varakkuuttasi.[/QUOTE]

Eli teet niin tai teet näin, aina teet väärinpäin. :D

Jos kerrot työstäsi ja taloudellisesta tilanteestasi olet rahoillasi leuhkiva materialisti.

Jos taas et puhu noista niin salailet rahojasi ja yrität vielä parhaassa tapauksessa hyötyä toisten auttamishalusta.

Ylipäätään naisen varallisuus on aikasmoinen tabu. Jos vielä satut olemaan varkas yh niin siinäpä onkin naapurustolla on ongelmia, kun pitäisi olla köyhä kun kirkonrotta ja varsinkin nöyrä. Jos nainen tuo omaa varallisuuttaa esille on hän ylpeä letukka, kun taas mies on hyvinmenestynyt ja hyvä saalis. Varsinkin, jos olet varakkaampi kuin oma miehesi, parempi palkka tms. niin sitä ei missään nimessä voi tuoda mitenkään julki, vaan kaikkien on saatava pitää piintynyt käsitys siitä, että mies on aina parisuhteen paremmin toimeentuleva ja rahoittaa vaimon elämää. Että se siitä tasa-arvosta. Mutta ylipäätään rahasta ei kannata puhua yhtään mitään kenenkään kanssa ellei tasan tarkkaan tiedä, että pankkitileillä on saman verran rahaa, koska seuraukset on aina juuri tuollaiset.

Samoin olen kohtalaisesti toimeen tuleva YH.
Asunto on 75% oma, auto on vuoden vanha , hieman matkustellaankin.
Ehkä en osaa aina olla hiljaa kaikista hyvinkään menevistä asioista,
mutta sama tässä pätee kuin muuallakin - sopivasti pitää valitella surkeuttaan niin menee paremmin kaikkien kanssa.
Jos jotain hommailee niin seuraavaan hengenvetoon kannattaa valitella suurta pankkilainaa tai loppukuun tiukkaa budjettia...
Ja vaikkapa tuota 'tarvitaan kylä kasvattamaan lapsi' asennetta tarvitaan , olipa rahaa tai ei. Jos ei nääs ole sitä rahaakin tärkeämpää mummojen, ukkien , tätien ja setien turvaverkkoa

En voi kuin ihmetellä millaisia naapureita täällä joillakin on. Tai jopa tuttavia ja ystäviä. Mäkin pidän itseäni en nyt varakkaana, mutta hyvin toimeentulevana yksinhuoltajana, enkä huomaa mitään epänormaalia kenenkään käytöksessä. Saan olla juuri sitä mitä olen, ei kyräilyä tai nuivaa suhtautumista miltään suunnalta.

En voi kuin ihmetellä millaisia naapureita täällä joillakin on. Tai jopa tuttavia ja ystäviä. Mäkin pidän itseäni en nyt varakkaana, mutta hyvin toimeentulevana yksinhuoltajana, enkä huomaa mitään epänormaalia kenenkään käytöksessä. Saan olla juuri sitä mitä olen, ei kyräilyä tai nuivaa suhtautumista miltään suunnalta.

Millainen asuinalue? Kt? okt? rivari? millainen tausta naapureilla? asun samankaltaisessa helvetin esikartanossa kuin ap.

[QUOTE="carrie";24515960]Millainen asuinalue? Kt? okt? rivari? millainen tausta naapureilla? asun samankaltaisessa helvetin esikartanossa kuin ap.[/QUOTE]

Omakotitaloalue "hyvällä" alueella ja itse asun paritalossa. Naapurit ok toimeentulevia normaaleja lapsiperheitä.

Yhteistyössä