Tiedättekö, mä olen oikeesti aivan rikki.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Mä olen koittanut selittää itselleni miten pienestä asiasta on kuitenkin kyse, mutta ei auta. Vaikka kuinka koitan tsempata ja olla purkamatta pahaa mieltäni muille, niin todellisuudessa mä olen aivan vereslihalla. Ja siis siitä, että työni loppuu.

Mä olen 15-vuotiaasta asti tehnyt töitä ja aina kaikissa töissä on ollut joku vika. Yleensä huono palkka, liikaa töitä, perheellemme ei-niin-sopivat työajat tms. Mukisematta olen työni kuitenkin tehnyt ja kuvitellut ettei multa koskaan lopu työt.

Sitten löysin tämän nykyisen työni, noin vuosi sitten. Jo työkuvausta lukiessani sydän alkoi pamppailemaan. Se sopi mulle NIIIN hyvin. Hain ja sain paikan, aloitin viime vuoden marraskuussa. Kaikki oli täydellistä, työ ihanaa, työkaverit mahtavia, palkka hyvä, työedut loistavia. Oli ilo tulla töihin ja oikeastaan ainut ongelma oli se, että töitä tuli vapaasta tahdosta tehtyä liikaa. Työ meinasi imaista kokonaan, mutta toisaalta nautin tosi paljon. Ensimmäistä kertaa kaikki oli just eikä melkein kohdillaan.

Heinäkuussa, kesken kesälomani, tuli sitten pommi. Työsuhteeni joudutaan lopettamaan ja työnantajani ei pysty tarjoamaan mulle muita töitä. Siitä se sitten alkoi. Loma oli pilalla, itketti koko ajan. Samaan aikaan elättelin toiveita että josko sittenkin jatkettais. Sitten tuli lopullinen niitti, ei jatketa. Taas itkin ja murehdin.

Tsemppasin taas ja ajattelin että löydän kyllä jotain muita, yhtä mukavia töitä. Vaan ei, ei sellaisia ole tarjolla. Heinäkuusta asti olen etsinyt töitä ja ainoastaan yhteen paikkaan hakenut. Se olisi ollut mielekästä työtä, mutta siinäkin oli (iso) "mutta": matkustamista ja perheessä erossa olemista paljon. Hakijoita oli 140 ja mä tulin tokaksi. Ihan hyvä saavutus, enkä ole edes pahoillani etten tullut valituksi.

Nyt on löytynyt toinen työpaikkailmoitus jonne voin hakea. Sekään ei saa samalla tavalla sydäntä läpättämään, mutta haen silti. Vaikuttaa tosi mukavalta. Mutta mitäpä jos en saa sitäkään? 3 kuukautta etsinyt töitä, kahteen paikkaan on voinut hakea. Siinä kaikki.

Olen aina jeesustellut muille miten töitä löytää kuka tahansa. Löytäähän niitä, minäkin. Mutta kun kerran on päässyt todella mielekkäisiin hommiin, ei kauheasti houkuttele hakea vähemmän mielekästä, josta maksetaan vähemmän kuin mitä saisin ansiosidonnaista työttömyyskorvausta.

Kaiken lisäksi mies on ihan rikki omassa työssään. Ei pääse työhön sisälle ja jokainen päivä on tuskaa. Hän purkaa tietysti pahan olonsa muhun ja mun tekis mieli karjua että hänellä sentään on työpaikka!! Koitan tukea ja kannustaa häntä ja samalla piilottelen omaa pahaa oloani.

Helvetti! Turpaan tuli oikein urakalla ja kävi tässä sitten miten tahansa, niin nenilleni sain ja kunnolla. Jo siinäkin, että ihan oikeasti kaikkivoipaisuudessani luulin etten koskaan päädy tähän tilanteeseen. Luulin että mulla on aina töitä, senkun vaihtaa vaan seuraavaan.

Viimeksi tänään sain tanskalaiselta esimieheltäni sähköpostia, jossa hän kiitti kovasti hyvästä työstä ja pahoitteli että näin kävi. Toivotti onnea tulevaisuudelle ja tuntui olevan aidosti pahoillaan tilanteesta. Ja taas mua itkettää. Ens viikon maanantaina pitäis käydä työporukan kanssa vielä syömässä ja hyvästelemässä heidät. Itkettää jo valmiiksi.

Mä olen aina uskonut jonkinlaiseen kohtaloon ja että kaikella on tarkoituksensa. Mutta mikä hemmetin tarkoitus tällä voi olla????

Kiitos ja anteeksi. Pakko jonnekin purkaa pahaa mieltään :(

Varmasti löytyy vielä jotain sopivaa, se "oikea" paikka. Mäkin uskon kohtaloon, että kaikella on tarkoitus. Mä olin itse 10 vuotta samassa työpaikassa, kunnes tuli YT-neuvottelut ja kenkää.. Sitten löysin sopivamman paikan ja olen miettinyt, että miksen ennen lähtenyt muita hommia etsimään. En tiedä olisiko tullut lähdettyä koskaan, ellei olis tullut irtisanotuksi.

Tsemppiä ja voimia sulle!

Ihan kun mun kirjoittama!! Mulle kävi täsmällään samoin, ja vielä samaan aikaan!! Kohtalotoveri....
En itsekään ole löytänyt mistään töitä.:/ Kahteen paikkaan olen hakenut, ei tärpännyt...:(

Ensinnäkin pahoittelut työsi loppumisesta. Usko siihen, että jonkin loppu on aina jonkin uuden alku.

Monen suomalaisen identiteetti rakentuu vahvasti työn kautta. Eikä mikään ihme, Suomi on hyvin työorientoitunut hyvinvointivaltio ja työn puuttuminen / loppuminen vaikuttaa paitsi taloudellisten kysymysten vuoksi, myös henkisen hyvinvoinnin vuoksi kokonaisvaltaisesti ihmiseen. Moni voi tuntea itsensä hyvinkin hyödyttömäksi ja loiseksi, kun joutuu iritisanotuksi eikä uuden työn löytyminen heti tärppää. Lisäksi työn loppumisen seurauksena ihminen joutuu eroamaan myös eräänlaisesta sosiaalisesta vekostosta, joka on koostunut lähimmistä työtovereista ja kollegoista.

Puhu puolisollesi tuntemuksista ja siitä, että sinäkin kaipaat hänen laillaan tukea ja rohkaisua. On tärkeää, että nyt kun teillä molemmilla tuntuu työrintamalla olevan haasteelliset ajat, ettei erkaantuisi toisistanne vaan pikemminkin hakisistten toisista ja perheestänne voimaa arjen haasteisiin.

Tsemppiä työnhakuun! Sateisen päivän jälkeen paistaa kuitenkin joskus aurinko.

• Tykkää
Reactions: Evakko
[QUOTE="vieras";24708630]Anteeksi nyt vain, mutta olisit onnellinen. Sulla ei taida olla oikeita ongelmia. Työttömyys tai paska työ ei minun ongelmalistalle edes pääse.[/QUOTE]

Eli mistään ei ikinä saa olla surullinen, koska jollain voi olla asiat vielä huonommin?

[QUOTE="vieras";24708665]Saa, mutta kannattaa muistaa, että tuo on ihan pikkujuttu.[/QUOTE]

Senhän mä taisin sanoa aloituksessanikin. Tiedän että kyseessä on pieni asia. Ja voin kertoa, että päätäni on potkittu vuosien varrella monin kerroin pahemmin. Ja paljon.

Siksi en itsekään ymmärrä miten olen tästä nyt näin rikki. Enkä taida sen vuoksi edes kehdata valittaa pahaa oloani. Kun kyseessä pitäisi todellakin olla pikkujuttu. Vaan kun ei ole. En muista milloin olisin ollut näin rikki mitä nyt olen. Tämä tuntuu ihan erolta. Ja sitten on tietysti vielä huoli taloudesta, kuopuksen hoidosta... vaikka mistä.

Tämä(kin) jutu on tas sellainen, josta en enää ikinä lähde muita tuomitsemaan tai toisten tuskaa väheksymään. Niin minäkin olisin tehnyt aiemmin. Vaan nytpä tiedän miten koville tämä ottaa.

Niinpä. Mieheni oli enemmän ja vähemmän työttömänä, koulutuksissa ja pätkä/osa-aikatöissä viimeiset viisi vuotta. Aloitti nyt kesällä ns. oikeassa työpaikassa, viimeinkin onnisti. Tajusimme, miten pahasti työttömyys on elämäämme vaikuttanut. Koko ajan oli se häpeä ja alemmuudentunne ollut läsnä, kaikessa. Nyt tuntuu, että olemme molemmat taas ihmisiä, eikä tarvitse hävetä olemassa oloaan.

Ensinnäkin pahoittelut työsi loppumisesta. Usko siihen, että jonkin loppu on aina jonkin uuden alku.

Monen suomalaisen identiteetti rakentuu vahvasti työn kautta. Eikä mikään ihme, Suomi on hyvin työorientoitunut hyvinvointivaltio ja työn puuttuminen / loppuminen vaikuttaa paitsi taloudellisten kysymysten vuoksi, myös henkisen hyvinvoinnin vuoksi kokonaisvaltaisesti ihmiseen. Moni voi tuntea itsensä hyvinkin hyödyttömäksi ja loiseksi, kun joutuu iritisanotuksi eikä uuden työn löytyminen heti tärppää. Lisäksi työn loppumisen seurauksena ihminen joutuu eroamaan myös eräänlaisesta sosiaalisesta vekostosta, joka on koostunut lähimmistä työtovereista ja kollegoista.

Puhu puolisollesi tuntemuksista ja siitä, että sinäkin kaipaat hänen laillaan tukea ja rohkaisua. On tärkeää, että nyt kun teillä molemmilla tuntuu työrintamalla olevan haasteelliset ajat, ettei erkaantuisi toisistanne vaan pikemminkin hakisistten toisista ja perheestänne voimaa arjen haasteisiin.

Tsemppiä työnhakuun! Sateisen päivän jälkeen paistaa kuitenkin joskus aurinko.

Kiitos :hug:. Tosi hyvin pystyit samaistumaan tilanteeseeni ja selittämään sitä, mitä mä koitin selittää omassa vastauksessani. Luin tämän vasta kirjoitettuani oman "vastineeni" ja yllätyin miten hienosti osasit kuvata juurikin nuo ristiriitaiset tunteet.

Ollaan me miehen kanssa puhuttu ja hän totesikin etten ole koskaan ollut näin rikki. En edes monta vuotta sitten vakavasti masentuneena. Mutta kun miehestä ei ole mua tukemaan tällä hetkellä, on niin syvällä omassa pahassa olossaan. Siksi olen kokenut paremmaksi purra hammasta ja koittaa auttaa häntä. Vaikka oikeasti en jaksaisi.

Sä olet musta aivan ihana ihminen ja seuraan mm. blogiasi mutta mun on pakko tehdä "kauhea" tunnustus. Tunnen vahingoniloa siitä että "kaiken aina tarjottimella saaneena" olet saanut kerrankin kolauksen ja niin kuin itsekin sanoit osaat nyt ehkä (?) pitää turvan rullalla tulevaisuudessa. Uskon kyllä että ihan varmasti saat pian töitä mutta toivottavasti tämä opettaa sinua. :)

[QUOTE="vieras";24708986]Sä olet musta aivan ihana ihminen ja seuraan mm. blogiasi mutta mun on pakko tehdä "kauhea" tunnustus. Tunnen vahingoniloa siitä että "kaiken aina tarjottimella saaneena" olet saanut kerrankin kolauksen ja niin kuin itsekin sanoit osaat nyt ehkä (?) pitää turvan rullalla tulevaisuudessa. Uskon kyllä että ihan varmasti saat pian töitä mutta toivottavasti tämä opettaa sinua. :)[/QUOTE]

Mistä ihmeestä sä olet saanut sellaisen mielikuvan että mä olen saanut aina kaiken tarjottimella? Se kun ei ollenkaan pidä paikkaansa. Päinvastoin, siis ihan oikeasti. Olen tehnyt todella paljon töitä onneni eteen ja vielä sangen vähillä eväillä.

Mutta pitää paikkansa, että nyt sain työrintamalla ekan kerran kolauksen. Toki olen tehnyt kovasti kamppaillut saadakseni mielekkäitä töitä ja että työpanostani oltaisiin arvostettu. Kerran aikaisemminkin olen tällä saralla pettynyt pahasti. Turpiin on siis tullut ja tosiaan olen tehnyt ns. hanttihommia aina aiemmin. Melkein 20 vuotta (miinus kotiäitivuodet) työelämää takana ja tämä nykyinen työni on ensimmäinen ns. hyvä työ. Eli ei mulle tämäkään paikka ihan tarjottimella tullut, aika monta vuotta meni.

Työttömyys on asia, jota en ole ennen kokenut ja todellakin olen tästä saanut nenilleni. Yhä edelleen olen sitä mieltä, että töitä on kyllä. Mutta ymmärrän nyt hyvin miten pahalta tuntuu ottaa vähemmän mielekästä työtä vastaan jos ja kun on päässyt tekemään mukavampiakin hommia. Olen myös aiemmin ollut vakaasti sitä mieltä, että mitä tahansa työtä on tehtävä, oli sitten palkka mikä tahansa. Nyt tuntuu järjettömältä mennä töihin tienaamaan vähemmän kuin työttömyyskorvaus tulee olemaan.

[QUOTE="vieras";24708986]Sä olet musta aivan ihana ihminen ja seuraan mm. blogiasi mutta mun on pakko tehdä "kauhea" tunnustus. Tunnen vahingoniloa siitä että "kaiken aina tarjottimella saaneena" olet saanut kerrankin kolauksen ja niin kuin itsekin sanoit osaat nyt ehkä (?) pitää turvan rullalla tulevaisuudessa. Uskon kyllä että ihan varmasti saat pian töitä mutta toivottavasti tämä opettaa sinua. :)[/QUOTE]
Oho ja huhhuh. Minun käsitykseni mukaan Turkilmaksen elämä (lapsuus ja nuoruus) on ollut moninverroin rankempaa kuin ns. keskivertoihmisen elämä. Ja kaiken, mitä hän on saanut, hän on saavuttanut aivan itse - mitään ei ole tullut ilmaiseksi tai tarjottimella. Mitään "sisäpiirin" tietoa mulla ei ole, mutta palstallahan hän on kertonut näistä elämän ikävimmistäkin asioista.

Positiivinen asenne ja periksiantamattomuus vaan antavat joillekin ihmisille harhakäsityksen siitä, että tuo on aina kaiken tarjottimella saanut - sellaisen asian olen huomannut.

Turkilmas; olen varma, että sua odottaa jossain se oikea työpaikka. Ehkä jopa vielä täydellisempi sinulle kuin tuo entinen. Kun yksi ovi sulkeutuu, niin toinen aukeaa :) :hug:

Oho ja huhhuh. Minun käsitykseni mukaan Turkilmaksen elämä (lapsuus ja nuoruus) on ollut moninverroin rankempaa kuin ns. keskivertoihmisen elämä. Ja kaiken, mitä hän on saanut, hän on saavuttanut aivan itse - mitään ei ole tullut ilmaiseksi tai tarjottimella. Mitään "sisäpiirin" tietoa mulla ei ole, mutta palstallahan hän on kertonut näistä elämän ikävimmistäkin asioista.

Positiivinen asenne ja periksiantamattomuus vaan antavat joillekin ihmisille harhakäsityksen siitä, että tuo on aina kaiken tarjottimella saanut - sellaisen asian olen huomannut.

Turkilmas; olen varma, että sua odottaa jossain se oikea työpaikka. Ehkä jopa vielä täydellisempi sinulle kuin tuo entinen. Kun yksi ovi sulkeutuu, niin toinen aukeaa :) :hug:

Täysin samaa mieltä.

Mistä ihmeestä sä olet saanut sellaisen mielikuvan että mä olen saanut aina kaiken tarjottimella? Se kun ei ollenkaan pidä paikkaansa. Päinvastoin, siis ihan oikeasti. Olen tehnyt todella paljon töitä onneni eteen ja vielä sangen vähillä eväillä.

Mutta pitää paikkansa, että nyt sain työrintamalla ekan kerran kolauksen. Toki olen tehnyt kovasti kamppaillut saadakseni mielekkäitä töitä ja että työpanostani oltaisiin arvostettu. Kerran aikaisemminkin olen tällä saralla pettynyt pahasti. Turpiin on siis tullut ja tosiaan olen tehnyt ns. hanttihommia aina aiemmin. Melkein 20 vuotta (miinus kotiäitivuodet) työelämää takana ja tämä nykyinen työni on ensimmäinen ns. hyvä työ. Eli ei mulle tämäkään paikka ihan tarjottimella tullut, aika monta vuotta meni.

Työttömyys on asia, jota en ole ennen kokenut ja todellakin olen tästä saanut nenilleni. Yhä edelleen olen sitä mieltä, että töitä on kyllä. Mutta ymmärrän nyt hyvin miten pahalta tuntuu ottaa vähemmän mielekästä työtä vastaan jos ja kun on päässyt tekemään mukavampiakin hommia. Olen myös aiemmin ollut vakaasti sitä mieltä, että mitä tahansa työtä on tehtävä, oli sitten palkka mikä tahansa. Nyt tuntuu järjettömältä mennä töihin tienaamaan vähemmän kuin työttömyyskorvaus tulee olemaan.

Turha anatoliallakaan on siellä huhhutella koska työasioita tarkoitinkin. Enhän minä turkilmasta muuten tunne mitä on palstalla kertonut. Ja niin ilkeä kuin olenkin niin tosiaan on vahingoniloinen olo ja se on vain ja ainoastaan sen takia minkä turkilmas itsekin todeksi myöntää. Miten on ennen ajatellut ja sitten pilkka osuukin omaan nilkkaan ja vielä tuplasti kun miehellä menee päin persettä. Ei ikinä kannattaisi nostaa itseään jalustalle kuinka aina riittää töitä kun on vain hakee. Kuten sanoin jo, olen aivan varma että turkilmas työllistyy pian mutta tälle tunteelle en mitään voi. Elämä opettaa. Ja ei, minä en ole itse työtön enkä ole varsinaisesti koskaan ollutkaan mutta sinisilmäinen en ole :)

Yhteistyössä