Pitääkö joku akateemisesti koulutettu ihan oikeasti duunareita alempiarvoisina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Siis vain ja pelkästään sen takia ettei hänellä ole monien vuosien koulutusta, ja ettei hänen työssään tarvitse kauheasti rasittaa aivojaan?

Tuli vaan tuosta yhdestä ketjusta mieleen. Piti perustaa ihan oma ketju, kun aloin tänään töissä tuota asiaa pohdiskelemaan.

Siis, ihan KAIKKI esineet, talot, tiet, ikkunat, katot, lattiat, autot, junat, laivat yms. on duunarien tekemiä ja niiden koulutetumpien suunnittelemia. Mikään ei toimi ellei eri ammattiryhmien välinen yhteistyö toimi. Aina jossain mättää jos joku lenkki pettää. Eli lopputuloksen kannalta jokaikinen pikkupalkkainen amisduunari, siivooja ja juoksupoikakin on tärkeä. Kyllä ne insinöörit aika liemessä olisivat ilman niitä jotka tekevät ns. likaisen työn.

Ei se Vaasan Ruispalat sinne maisterin kaappiin itsekseen hyppää, eikä työhuoneen roskiskaan itsekseen tyhjene.

Minusta korkeasti koulutettu ihminen joka pitää duunareita alempiarvoisina, ei ole kokonaisvaltaisesti kuitenkaan älykäs. Älykkyyteen sisältyy mielestäni mm. suurien kokonaisuuksien hahmottaminen, ja sen että ihmisen arvo ei määrity hänen koulutuksensa tai varallisuutensa mukaan. Todellinen viisaus on mielestäni sydämen viisautta sekä tunneälyä yhdistettynä mm. loogiseen ja sosiaaliseen älykkyyteen.

Lisäksi ylemmyydentuntoisuus voi liittyä myös huonoon itsetuntoon. Eli kun ei ole omaan koulutukseen ja uraan tyytyväinen, niin pitää yrittää ajatella että olen minä ainakin parempi kuin tuo postinkantaja tai bussikuski.

Ugh. Olen puhunut. :cool:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Onhan noita, jotka noin ajattelevat. Itse tiedän yhden, joka myös on selvästi ilmaissut sen. Voi hyvinkin liittyä mainitsemaasi huonoon itsetuntoon tai johonkin mielenterveysongelmaan. Tälle ihmiselle ei merkitse ihmisen tekemä työ mitään, vaan ainoastaan koulutus. Liekö syynä se, ettei itse ole saanut arvostettua työpaikkaa, vaan tekee sekalaisia töitä miehensä firmassa.

En pidä alempiarvoisena, kaikkia meitä tänne tarvitaan ja kaikille on paikkansa. Mä en vaan jotenkin löydä paljoakaan yhteisiä keskustelunaiheita yleensä ihmisten kanssa, jotka eivät ole paljoa mitään lukeneet ja opiskelleet, ja duunarit YLEENSÄ on helpommin tällaisia. Eikä välttämättä se lukemattomuuskaan, mutta ajatuksetaso on erilainen. Ei huonompi, ei parempi, mutta erilainen.

Oikeassa elämässä en ole tuohon ajatteluun törmännyt, eri palstoilla kylläkin. Mutta yhtälailla olen törmännyt siihenkin, että duunari pitää maisteria alempiarvoisena (siihenkin palstalla, en irl)

Pitää. En siis sano tätä yleistyksenä, että akateemisesti koulutetut pitävät duunareita alempiarvoisina.
Kysymykessä oli sana joku. Tunnen jonkun, ja jonkun toisenkin akateemisesti koulutetun, joka pitää duurareita alempiarvoisina.

Hyvä ap, totta puhut!

Mutta asiassa on myös toinen puoli: nuoret duunarit on tienanneet jo aika paljon rahaa, kun akateemiset vielä opiskelee ja elää kituuttaa rahatonna. Noin 20-25v mä sain kokea olevani hyvin paljon alempiarvoinen siksi, että mulla ei ollut rahaa, ei uusia vaatteita, en matkustellut kalliita reissuja (reppureissuja kuitenkin tein), ei taloa, ei autoa. Kaveripiiri vaihtui siitä syystä, ja toki erilaisilla arvomaailmoilla ja keskustelunaiheilla oli myös siinä osansa.

Itse tykkään tehdä yhteistyötä nimenomaan työtätekevien kanssa, oli heillä sitten mikä tahansa koulutus mutta jos osaavat hommansa niin on ilo työskennellä! Laiskottelijoita ja luusereita löytyy valitettavasti kaikista ammatti- ja koulutuskunnista.

No tuo tuli ilmi siinä ketjussa josta minä nämä ajatukseni alunperin sain.

On tuokin varmaan aika yleistä, mutta minusta johtuu siitä että heitä on ensin pidetty alempiarvoisina.

No kai siinä itse kunkin omanarvontunto kärsii kun joku insinööri suunnittelee talon, jota tämä duunari sitten selkä vääränä rakentaa kuukausikaupalla räntäsateessa ja saa tästä työstään ehkä "vähän" huonompaa palkkaa kuin se talon suunnitellut insinööri, joka kuitenkin kerää kaiken kunnian! ;)

Monilla duunareila taas on älyttömän huono itsetunto, kun pitävät itseään jotenkin alempiarvoisia kuin jotkut maisterit tai tohtorit. Ex-anoppi oli kaikille itseään koulutetummille äärettömän kateellinen ja katkera. Hän oli itse maatilan emäntä. Minä insinöörinä jouduin usein hänen lyttäyksen kohteeksi. Näin hän halusi ylentää itseään. Naapurin hammaslääkäri vasta 'leuhka' olikin hänen mielestään.

Nykyinen anoppini on tavallinen duunari ja aina kun puhuu jostain ihmisistä, niin muistaa aina ensimmäiseksi kertoa hänen 'hienon' tittelinsä. Naurettavaa mielestäni. Minua ei kiinnosta sen suuremmin titteli tai koulutus. En arvosta ihmistä niiden perusteella. Vain sen mukaan, miten toisia ihmisiä kohtelee.

No jaa, en nyt tiedä, ihan yhtä paljon varmaan kuin duunarit pitävät akateemisia turhantärkeinä paperinpyörittelijöinä. Oikeassa maailmassa aikuiset, fiksut ihmiset tuskin näin tekevät, tällä palstalla on kyllä kiva provosoida tästäKIN aiheesta. Kummastakin ryhmästä löytyy varmasti yksittäistapauksia, mutta en mä kovinkaan moneen aikuiseen ihmiseen ole törmännyt, joka pitäisi toista ammatin takia alempiarvoisena. Elämä kasvattaa ja huuhtoo yleensä tuollaiset ajatukset pois.

Itse keskityn tekemään osani akateemisena, omassa ammatissani. En jaksa käyttä energiaani muiden arvosteluun. Se, että itse en tahtoisi enää ikinä esim. siivota, jota tein opiskeluaikoinani, ei kuitenkaan tarkoita, että pitäisin siivoojia alempiarvoisena. Ihmiset hakeutuvat erilaisiin töihin erilaisista syistä.

• Tykkää
Reactions: aamuntorkku ja Data
Alkuperäinen kirjoittaja katkera:
No kai siinä itse kunkin omanarvontunto kärsii kun joku insinööri suunnittelee talon, jota tämä duunari sitten selkä vääränä rakentaa kuukausikaupalla räntäsateessa ja saa tästä työstään ehkä "vähän" huonompaa palkkaa kuin se talon suunnitellut insinööri, joka kuitenkin kerää kaiken kunnian! ;)

Tosiasiassa sen talon suunnitellut arkkitehti tai insinööri voi saada paljon pienempää palkkaa kuin se taloa rakentava duunari. Ystäväni on rakennusarkkitehti ja on kertonut, että kilpailu alalla on kovaa.

Perusputkimiehet ja sähkärit tienaavat monesti paremmin kuin heidän työnjohtajansa.

[QUOTE="Liila";24806604]Tosiasiassa sen talon suunnitellut arkkitehti tai insinööri voi saada paljon pienempää palkkaa kuin se taloa rakentava duunari. Ystäväni on rakennusarkkitehti ja on kertonut, että kilpailu alalla on kovaa.

Perusputkimiehet ja sähkärit tienaavat monesti paremmin kuin heidän työnjohtajansa.[/QUOTE]

Näin on!

En ole akateemisesti koulutettu, mutten lie jonkun mielestä duunarikaan, kun on alempi AMK -tutkinto ja duuni sen mukaan. En ole koskaan vielä tavannut akateemisia, jotka pitäisivät ammattikoulun käyneitä "alempiarvoisina".
Sen verran ehkä omasta puolestani voin todeta, että ammattikoulun käyneissä olen kohdannut enemmän niitä, jotka eivät lue kirjoja. En sano, että alempiarvoisina pitäisin, mutta en voisi seurustella tällaisen ihmisen kanssa (tuskin edes ystävystyä).

Mä en tajua miten joku jaksaa nähdä sen vaivan että edes miettii sellaista "hei olen akateeminen ja tuo vain amis" :D Ihan tosi :laugh:
Eipä ole tullut itselleni edes mieleen ennen palstaa arvottaa esim amk:ta ja yliopistoa eriarvoisiksi. :D Ennen palstaa olen ajatellut että ne ovat yksinkertaisesti eri kouluja eri aloihin ja eripituisia, that's it. Nyt olen huomannut että on tosiaan ihmisiä jotka saavat kiksejä kun ovat niin örh örh korkeasti koulutettuja. Buaha :D

Lupaan etten muuta ajatusmaailmaani KUN (jos) pääsen hakemaani kouluun ja minusta tulee se oi niin suuri akateeminen. :laugh:

Siis ainahan voi läppää heittää leipureista ja lääkäreistä, mutta on se aika säälittävää nostaa itsensä ylimysten ylimmälle tasolle jonkun koulun takia joka on kestänyt sen reilu pari vuotta pitempään kun "alempien" :D.

Ja tosiaan tätä arvostelua tulee ihan molempiin suuntiin. Molemmat yhtä huvittavia...

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="...";24806698]En ole akateemisesti koulutettu, mutten lie jonkun mielestä duunarikaan, kun on alempi AMK -tutkinto ja duuni sen mukaan. En ole koskaan vielä tavannut akateemisia, jotka pitäisivät ammattikoulun käyneitä "alempiarvoisina".
Sen verran ehkä omasta puolestani voin todeta, että ammattikoulun käyneissä olen kohdannut enemmän niitä, jotka eivät lue kirjoja. En sano, että alempiarvoisina pitäisin, mutta en voisi seurustella tällaisen ihmisen kanssa (tuskin edes ystävystyä).[/QUOTE]

Tarkoitatko vaan yleisesti kaikenlaista kirjallisuutta, vai jotain ns. yleissivistäväksi luokiteltua?

Terveisin laitoshuoltaja joka on lukenut tuhansia ja taas tuhansia kirjoja pääasiassa ihan viihdettä eli jännitystä sekä romantiikkaa, mutta tykkää lukea myös elämänkertoja sekä erilaisia tietokirjoja, mm. psykologiaan liittyviä.

• Tykkää
Reactions: rops

Yhteistyössä