Pitääkö joku akateemisesti koulutettu ihan oikeasti duunareita alempiarvoisina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen tavannut elämäni aikana nin paljon vähemmän koulutettujen ilkeyttä ja pahuutta ja rumuutta ja laiskutta. Ehkä johtuen huonosta itsetunnosta? Elämän kokemus on opettanut, että monet duunarit ovat ilkeitä, kateellisia ja erittäin rumia sydämeltään.

Mä en tajua miten joku jaksaa nähdä sen vaivan että edes miettii sellaista "hei olen akateeminen ja tuo vain amis" :D Ihan tosi :laugh:
Eipä ole tullut itselleni edes mieleen ennen palstaa arvottaa esim amk:ta ja yliopistoa eriarvoisiksi. :D Ennen palstaa olen ajatellut että ne ovat yksinkertaisesti eri kouluja eri aloihin ja eripituisia, that's it. Nyt olen huomannut että on tosiaan ihmisiä jotka saavat kiksejä kun ovat niin örh örh korkeasti koulutettuja. Buaha :D

Lupaan etten muuta ajatusmaailmaani KUN (jos) pääsen hakemaani kouluun ja minusta tulee se oi niin suuri akateeminen. :laugh:

Siis ainahan voi läppää heittää leipureista ja lääkäreistä, mutta on se aika säälittävää nostaa itsensä ylimysten ylimmälle tasolle jonkun koulun takia joka on kestänyt sen reilu pari vuotta pitempään kun "alempien" :D.

Ja tosiaan tätä arvostelua tulee ihan molempiin suuntiin. Molemmat yhtä huvittavia...

Hahaha, tuostapa tuli mieleeni että kun jokin aika sitten yksi uusi musiikkiyhteistyökumppani kysyi ammattiani ja kerroin sen, niin sen jälkeen hän kysyi että sujuuko minulta kuitenkin englannin lausuminen?

[QUOTE="Liila";24806579]Monilla duunareila taas on älyttömän huono itsetunto, kun pitävät itseään jotenkin alempiarvoisia kuin jotkut maisterit tai tohtorit. Ex-anoppi oli kaikille itseään koulutetummille äärettömän kateellinen ja katkera. Hän oli itse maatilan emäntä. Minä insinöörinä jouduin usein hänen lyttäyksen kohteeksi. Näin hän halusi ylentää itseään. Naapurin hammaslääkäri vasta 'leuhka' olikin hänen mielestään.

Nykyinen anoppini on tavallinen duunari ja aina kun puhuu jostain ihmisistä, niin muistaa aina ensimmäiseksi kertoa hänen 'hienon' tittelinsä. Naurettavaa mielestäni. Minua ei kiinnosta sen suuremmin titteli tai koulutus. En arvosta ihmistä niiden perusteella. Vain sen mukaan, miten toisia ihmisiä kohtelee.[/QUOTE]

Juuri näin. Vaikka itse on lähtökohdiltaan alimmista alin. Köyhistä köyhin, alimmista alin sosiaaliluokka lapsuudessa. Koskaan ei ole saanut keneltäkään mitään ilmaiseksi.
Itse alunperin kohtelee kaikkia ihmisiä samalla tavalla, ihmisen arvo määräytyy alunperin minulle vain sen mukaan miten ihminen kohtelee toisia.

Mutta vaikka miten on yhtä ystävällinen kaikille, esim. lasetn kavereiden perheissä on monenlaista tallaajaa,niin jos paskaa sataa niskaan duunareilta, johtuen ehkä jostain huonosta itsetunnosta?

Kokemus on opettanut, että kannattaa ehkä vältellä duunareita. Pahuutta, ilkeyttä, kateutta, katkeruutta, ilkeitä tekoja, sanoja, juoruja... you name it!!!!

Aivan varmasti on olemassa ihmisiä, jotka pitää. Samoin kuin niitä, jotka pitävät "rumia", tyhmiä, vammaisia, sairaita, eri rotuisia, seksuaalivähemmistöjä jne. jne. alempiarvoisina.

• Tykkää
Reactions: Data
Juuri tällaiset aloitukset osoittavat sitä huonoa itsetuntoa, ilkeyttä ja pahuutta. Tarve todistella itselle, että toinen nyt kuvittelee olevansa parempi.

Miten paljon huonoa käytöstä ja kohtelua tulee akateemisille duunareilta? tuleeko silti näitä aloituksia siitä miten duunari kuvittelee olevansa jotain enemmän?

Minulla on akateeminen loppututkinto ja kerättynä yhteensä noin 215 opintoviikon suoritukset. Teen kyllä työtä, johon pääsyvaatimuksena on tuo kyseinen tutkinto, mutta työ ottaa usein päähän, eikä tunnu siltä, että JUURI TÄTÄ VARTENHAN opiskelin yli kuusi vuotta, prkl.

Mutta olisin ihan valmis tekemään työtä, jota voisi tehdä vaikka ilman koulutusta, esim. siivoamaan puistoja.

Tämä ei siis ihan vastaa ap:n kysymykseen, mutta kiteytettynä: se koulutukseni on mulle itselleni jonkin arvoinen, mutta arvostan myös kouluttamattomien/vähemmän kouluttautuneiden työpanosta.

Olen tavannut elämäni aikana nin paljon vähemmän koulutettujen ilkeyttä ja pahuutta ja rumuutta ja laiskutta. Ehkä johtuen huonosta itsetunnosta? Elämän kokemus on opettanut, että monet duunarit ovat ilkeitä, kateellisia ja erittäin rumia sydämeltään.

Mietitkö sä oikeen aina että haa toi on vähemmän koulutettu ja ilkeä haa!
Mun piti ihan ruveta miettimään keitä tuttuja pidän ilkeinä ja mitä he mahtavat olla koulutukseltaan. :D Enpä ole koskaan mennyt yhdistelemään tuota seikkaa, miksipäs olisinkaan. :D

Kusipää on kusipää, vaikka kuinka korkeasti kouluttautuisikin. Korkea koulutus ei kuitenkaan korreloi kusipäisyyden kanssa. Kuten ei kouluttamattomuuskaan.

Olen törmännyt ihmisiin, jotka olettavat, että korkeasti koulutetut olisivat automaattisesti jotenkin parempikäytöksisiä ja suvaitsevampia. En sano, etteikö koulutustaustalla ole merkitystä siihen, millaiseksi elämä ihmistä muovaa.Ja miten suvaitsevasti hän osaa ajatella. Mutta mikään automaatio suvaitsevuuteen ja sydämen sivistykseen ei akateeminen tutkintokaan ole. Tai toisinpäin.

Viimeksi muokattu:
Mä en tajua miten joku jaksaa nähdä sen vaivan että edes miettii sellaista "hei olen akateeminen ja tuo vain amis" :D Ihan tosi :laugh:
Eipä ole tullut itselleni edes mieleen ennen palstaa arvottaa esim amk:ta ja yliopistoa eriarvoisiksi. :D Ennen palstaa olen ajatellut että ne ovat yksinkertaisesti eri kouluja eri aloihin ja eripituisia, that's it. Nyt olen huomannut että on tosiaan ihmisiä jotka saavat kiksejä kun ovat niin örh örh korkeasti koulutettuja. Buaha :D

Lupaan etten muuta ajatusmaailmaani KUN (jos) pääsen hakemaani kouluun ja minusta tulee se oi niin suuri akateeminen. :laugh:

Siis ainahan voi läppää heittää leipureista ja lääkäreistä, mutta on se aika säälittävää nostaa itsensä ylimysten ylimmälle tasolle jonkun koulun takia joka on kestänyt sen reilu pari vuotta pitempään kun "alempien" :D.

Ja tosiaan tätä arvostelua tulee ihan molempiin suuntiin. Molemmat yhtä huvittavia...

hirveän paljon tätä miettimistä on toiseen suuntaan, kuten ap: miettiii että miettiikö joku hänestä että hän on duunari. ja vaikka lähes kaikki tuntemani akateemiset eivät kerro ammattiaan puolitutuille edes kirveellä uhattaessa jotta ei vain leuhkana pidettäisi, niin aina silti on kasapäin duunareita, jotka miettivät että tuo kuvittelee että on jotain ja halveksii minua.

vaikka itse on se, joka halveksii itseään (ja ehkä sitä akateemistakin, ei voi arvostaa itseään jos ei arvosta toista)

Tarkoitan kaikenlaisia kirjoja. :)

Ja lisään, että kyllä minä niiden "lukemattomienkin" ;) kanssa toimeen tulen, mutta lähempää tuttavuutta ei osaa kuvitella.

Tarkoitatko vaan yleisesti kaikenlaista kirjallisuutta, vai jotain ns. yleissivistäväksi luokiteltua?

Terveisin laitoshuoltaja joka on lukenut tuhansia ja taas tuhansia kirjoja pääasiassa ihan viihdettä eli jännitystä sekä romantiikkaa, mutta tykkää lukea myös elämänkertoja sekä erilaisia tietokirjoja, mm. psykologiaan liittyviä.

Tämä on vähän samankaltainen juttu kuin se legenda, että helsinkiläiset on leuhkoja ja halveksuu muita. :)

Alkuperäinen kirjoittaja toisinpäin;24806922:
hirveän paljon tätä miettimistä on toiseen suuntaan, kuten ap: miettiii että miettiikö joku hänestä että hän on duunari. ja vaikka lähes kaikki tuntemani akateemiset eivät kerro ammattiaan puolitutuille edes kirveellä uhattaessa jotta ei vain leuhkana pidettäisi, niin aina silti on kasapäin duunareita, jotka miettivät että tuo kuvittelee että on jotain ja halveksii minua.

vaikka itse on se, joka halveksii itseään (ja ehkä sitä akateemistakin, ei voi arvostaa itseään jos ei arvosta toista)

Alkuperäinen kirjoittaja toisinpäin;24806922:
hirveän paljon tätä miettimistä on toiseen suuntaan, kuten ap: miettiii että miettiikö joku hänestä että hän on duunari. )

Siis nyt sinä käsitit ihan väärin. Minä sain tämän ajatuksen yhdestä ketjusta jossa siivoojanainen ei arvostanut duunarimiehiä vaan halusi koulutetun. Siellä oli paljon keskustelua tästä aiheesta.

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...atiltani-siivooja-ja-tehnyt-vaan-paskahommia/

Ja siis minä en tosiaan mieti sitä että ajatteleeko joku että olen duunari, se ei merkitse mulle yhtään mitään. Olen niin monennen polven duunari että se on jo verissä, osa minua. :D

T: Perushoitajan ja Teräsvalimotyöläisen tytär

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä olen joskus miettinyt tuota. Ehkä kyse ei ole niinkään siitä, onko joku akateemisesti koulutettu vai duunari. Oikeastaan mä kummeksun ihmisiä, joilla ei ole pätkääkään kunnianhimoa, vaan ne tyytyvät elämään vuodesta toiseen sen maksalaatikkotehtaan, lähibaarin ja BB:n parissa. Ehkä sitten liitän luonnostaan akateemisuuteen jonkun suuremman kunnianhimon, vaikka eihän se niin ole. Ja ehkä mulla ei ole varaa kummeksua, koska kyse on vaan siitä, että satun olemaan sellainen ihminen, että haluan jatkuvasti haastaa itseni.

Olisi mielenkiintoista käydä sellaisen ihmisen pään sisällä, jolle riittää joku vähempi. Enkä nyt tarkoita, että kaikki duunarit olisivat jotenkin henkisesti laiskoja. Pari esimerkkiä tosielämästä on. Tunnen kyllä tavattoman fiksuja ja aktiivisia ja yritteliäitä duunareita. Varmasti monikin heistä olisi voinut mennä yliopistoon ja sitä kautta erilaiselle uralle, mutta he valitsivat sen, mitä oikeasti halusivat tehdä. Sitä paitsi, voihan itseänsä sivistää muutenkin kun uraan liittyen.

Itse olen melkoisen vaativa itseäni kohtaan. Voisi elämä olla helpompaakin, jos en koko ajan piiskaisi itseäni. No, en osaa. Nautin valtavasti haastavasta työstä ja jopa siitä tunteesta, kun olen aivan äärirajoilla. Niin, no onko tällä enää tekemistä varsinaisesti akateemisuuden kanssa? Sanotaanko näin, että kyllä mä arvostan ihmisessä halua pyrkiä yhä eteen päin. Ketään en pidä alempiarvoisena, mutta minun on hankala ymmärtää sellaista ihmistä, joka on tyytyväinen jossain pysähtyneessä tilassa. Enkä tarkoita eteen päin pyrkimisellä nyt vain työelämää, vaan elämää yleensä.

Mutta meillä suvussa on kyllä sellaista akateemisuuden arvostusta. Esim. mun mummoni antoi kaikille ylioppilaille rahaa, mutta jos amiksesta valmistui, ei saanut mitään. Osoittaa suurta asenteellisuutta mielestäni. (Eipä muuten tämä mummo ole akateeminen, eikä miehensäkään.) Se akateeminen opiskelu tuntuu olevan joku itseisarvo. Ehkä tärkeää on joillekin myös se, että tekee niin kuin suvun maineelle on hyväksi. Jos koko suku on lakimiehiä, kaikki olettavat sustakin sellaista. Jos haluaisitkin mennä vaikka amiksen maalarilinjalle, katsottaisi pahasti. Ehkä se on peruja siltä ajalta, kun opiskelu oli oikeasti se väylä, jolla takasi itselleen työtä ja arvostusta. Enää ei ole niin yksioikoista.

Joku varmasti pitää, minä en. Mutta jos yleistyksistä puhutaan, pidän korkeasti koulutettuja älykkäämpinä ja sivistyneempinä. Poikkeuksia tietysti löytyy paljonkin.

Täytyy minunkin myöntää, että sellainen ajatus istuu vähän minunkin päässäni. Toisaalta en kauheasti ole käytännössä asiaan törmännyt tai sitä miettinyt. En ole itsekään kauhean akateemisessa työssä, toisaalta en duunarihommissakaan. Olisin varmaan taiteellisella alalla jos se olisi taloudellisesti mahdollista. Mutta kotitaustani ei ole duunaritausta, ehkä se vaikuttaa. Olihan se kuilu ennen maailmassa isompi, kai ne stereotypiat tulee sieltä :?.

[QUOTE="vieras";24807067]Joku varmasti pitää, minä en. Mutta jos yleistyksistä puhutaan, pidän korkeasti koulutettuja älykkäämpinä ja sivistyneempinä. Poikkeuksia tietysti löytyy paljonkin.[/QUOTE]

Samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja miettijä;24807035:
Mä olen joskus miettinyt tuota. Ehkä kyse ei ole niinkään siitä, onko joku akateemisesti koulutettu vai duunari. Oikeastaan mä kummeksun ihmisiä, joilla ei ole pätkääkään kunnianhimoa, vaan ne tyytyvät elämään vuodesta toiseen sen maksalaatikkotehtaan, lähibaarin ja BB:n parissa. Ehkä sitten liitän luonnostaan akateemisuuteen jonkun suuremman kunnianhimon, vaikka eihän se niin ole. Ja ehkä mulla ei ole varaa kummeksua, koska kyse on vaan siitä, että satun olemaan sellainen ihminen, että haluan jatkuvasti haastaa itseni.

Riippuu ihan mitä tarkoitat kunnianhimolla. Itse en ole missään nimessä esimerkiksi tutkimusorientoitunut. Musta on aivan käsittämtöntä se kenen nimi on artikkelissa ensimmäisenä -pähkäily, vaikka tajuankin mistä siinä on kyse. Samoin mulla ei ole mitään vallanjanoa, en halua olla mikään iso kiho, joka vetelee suuria linjoja ja hallitsee miljoonien budjettia ja juoksee kokouksesta toiseen. Eli siinä mielessä olen "maksalaatikkotehtaalla" lopun ikääni. ;)

[QUOTE="...";24806955]Tämä on vähän samankaltainen juttu kuin se legenda, että helsinkiläiset on leuhkoja ja halveksuu muita. :)[/QUOTE]

Joo mä törmäsin tähän ylä-asteikäisenä ekaa kertaa ihan livenä. Olin ihan et :O kun mulle alettiin jotain "hesaasta"-läppää heittää! :laugh:

Yhteistyössä