En haluais valittaa mutta....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aloittaja"

Vieras
Mistähän mä nyt alottaisin....
Mä en ole ole periaatteessa ikinä ollut töissä... Tai siis olen mutta pieniä pätkiä ym... Olen ollut kotiäitinä 8 vuotta.
Ilmottauduin tykkäriin työttömäksi työnhakijaksi kun hoitovapaa loppui tuossa pari vuotta sitten. Olen saanut harjoittelupaikkoja (työmarkkinatuella siis) ja mikään niistä ei tuntunut omalta jutulta, toki kävin ne kunnialla loppuun.
Noh, sain sitten "vakituisen" työpaikan. Viihdyin ihan hyvin siellä vaikka työ oli ihan hemmetin raskasta ja epäsäännölliset työajat ja palkka todella huono. Välillä työpaivän pituus oli 2 tuntia ja joskus ( harvoin ) saatto olla jopa 10 tuntia. Tuo asia mua ei silleen varsinaisesti haitannut ja se asia mikä mua haittas ja miksi otin loparit oli se että puolet joskus jopa enemmänkin meni bensaan. Työmatkaa oli siis 100km ja harvinaista herkkua oli se että tuli 800€/kk. Työpaiviä oli kuukaudessa 15-20. Eli bensan jälkeen mulle jäi max 400€ rahaa.....
Loparit oli pakko ottaa, en jaksanu väsyttää itseäni parin sadan takia.

Tuosta se työkkäri ja kela riemastu :( karenssi tuli päälle ja miehelläni pieni palkka ja 2 lasta elätettävänä...
Töitä olen aktiivisesti etsinyt pari vuotta, joskus pääsen haastatteluun, joskus en ja siihen se sit jää.... Kouluunkin olen hakenut parina vuonna mutta eipä sitä sinnekkään pääse...
Mua niin ressaa tää rahattomuus, työmarkkinatukea ei makseta vaikka olisinkin harjoittelussa tuon karenssin takia...
Enemmänkuin mitään toivon sitä että saisin töitä jossa olis palkka semmoinen että kannattee töissä käydä....
Miksi nuo työkkäri ja kelat ei ymmärrä mistään mitään.... Olkoot syy mikä tahansa niin heti tulee karenssi... Voi v***u sentään sanon minä!!

[QUOTE="Aloittaja";24841321]Mistähän mä nyt alottaisin....
Mä en ole ole periaatteessa ikinä ollut töissä... Tai siis olen mutta pieniä pätkiä ym... Olen ollut kotiäitinä 8 vuotta.
Ilmottauduin tykkäriin työttömäksi työnhakijaksi kun hoitovapaa loppui tuossa pari vuotta sitten. Olen saanut harjoittelupaikkoja (työmarkkinatuella siis) ja mikään niistä ei tuntunut omalta jutulta, toki kävin ne kunnialla loppuun.
Noh, sain sitten "vakituisen" työpaikan. Viihdyin ihan hyvin siellä vaikka työ oli ihan hemmetin raskasta ja epäsäännölliset työajat ja palkka todella huono. Välillä työpaivän pituus oli 2 tuntia ja joskus ( harvoin ) saatto olla jopa 10 tuntia. Tuo asia mua ei silleen varsinaisesti haitannut ja se asia mikä mua haittas ja miksi otin loparit oli se että puolet joskus jopa enemmänkin meni bensaan. Työmatkaa oli siis 100km ja harvinaista herkkua oli se että tuli 800€/kk. Työpaiviä oli kuukaudessa 15-20. Eli bensan jälkeen mulle jäi max 400€ rahaa.....
Loparit oli pakko ottaa, en jaksanu väsyttää itseäni parin sadan takia.

Tuosta se työkkäri ja kela riemastu :( karenssi tuli päälle ja miehelläni pieni palkka ja 2 lasta elätettävänä...
Töitä olen aktiivisesti etsinyt pari vuotta, joskus pääsen haastatteluun, joskus en ja siihen se sit jää.... Kouluunkin olen hakenut parina vuonna mutta eipä sitä sinnekkään pääse...
Mua niin ressaa tää rahattomuus, työmarkkinatukea ei makseta vaikka olisinkin harjoittelussa tuon karenssin takia...
Enemmänkuin mitään toivon sitä että saisin töitä jossa olis palkka semmoinen että kannattee töissä käydä....
Miksi nuo työkkäri ja kelat ei ymmärrä mistään mitään.... Olkoot syy mikä tahansa niin heti tulee karenssi... Voi v***u sentään sanon minä!![/QUOTE]

No mitähän siitä tulisi, jos kaikki vain lopettaisivat työn, kun ei tykkää ja jäisivät kotiin ja rahaa vain tulisi. Tottakai pitää karenssin tulla, jos jättää työt. Miksi et ole samalla hakenut parempaa paikkaa. Onko sulla koulutusta. Kannattaisiko opiskella?

No ei kyllä reilulta kuulostaa tuollainen palkka tuollaiseen työmatkaan ja matkakuluihin nähden :(

En kyllä osaa mitenkään auttaa kun ei ole kokemusta, mutta käsittämättömän epäreilua kuitenkin.

[QUOTE="vieras";24841347]No mitähän siitä tulisi, jos kaikki vain lopettaisivat työn, kun ei tykkää ja jäisivät kotiin ja rahaa vain tulisi. Tottakai pitää karenssin tulla, jos jättää työt. Miksi et ole samalla hakenut parempaa paikkaa. Onko sulla koulutusta. Kannattaisiko opiskella?[/QUOTE]

En missään välissä sanonut etten työstäni tykkää! Vaan sanoin sitä että työ oli hemmetin raskasta, palkka ihan paska josta jäi pari sataa kuukaudessa käteen bensojen jälkeen. En halunnut väsyttää itseäni enää parin sadan takia...

Ootko nyt ihan varma ettes saa työmarkkinatukea karenssin aikana jos olet harjoittelussa? Muistaakseni menee niin että on oikeutettu työmarkkinatukeen jos on jossakin työllistymistä edistävässä "toimenpiteessä".

[QUOTE="vempula";24841379]Ootko nyt ihan varma ettes saa työmarkkinatukea karenssin aikana jos olet harjoittelussa? Muistaakseni menee niin että on oikeutettu työmarkkinatukeen jos on jossakin työllistymistä edistävässä "toimenpiteessä".[/QUOTE]

Olen täysin varma kun ovat sen työkkäristä mulle suoraan sanoneet..

[QUOTE="aloittaja";24841393]Olen täysin varma kun ovat sen työkkäristä mulle suoraan sanoneet..[/QUOTE]
Ai.. paskamainen tilanne. Ja se että työkkäri laittaa tekemään töitä joita käytännössä mahdoton tehdä on niin yleistä. Mites työvoimakoulutus?

[QUOTE="vempula";24841423]Ai.. paskamainen tilanne. Ja se että työkkäri laittaa tekemään töitä joita käytännössä mahdoton tehdä on niin yleistä. Mites työvoimakoulutus?[/QUOTE]

Olen hakenut noihinkin... Ja tässä tilanteessa ei valitettavasti vois olla mun kohdalla mahdollista kun sitä rahaa ei tule ja lähimpään paikkaan tulis niin paljon matkaa että auton käyttö ois pakollinen ja bensaan menis muutama satanen ja siihen mulle ei yksinkertaisesti ole varaa :/

Millä alalla on laillista edes olla 2h työpäiviä?
Ja jos sä olet työharjoittelussa tai työkkärin kurssilla niin karenssiajasta huolimatta työmarkkinatuki (ja se joku muutaman euron extrakorvaus/päivä) kuuluu saada.

Millä alalla on laillista edes olla 2h työpäiviä?
Ja jos sä olet työharjoittelussa tai työkkärin kurssilla niin karenssiajasta huolimatta työmarkkinatuki (ja se joku muutaman euron extrakorvaus/päivä) kuuluu saada.

Nuita työaikoja on nyt tässä vaikee alkaa selittää mutta mulle se oli silleen ihan ok vaikkakin otti päähän... Ja kun muita työntekijöitä ei ollut niin pakko se oli mennä... Ja kun välillä ei vaan voinut siirtä nuita lyhyviä päiviä toiseen päivään vaikka olis kuinka halunnut..

[QUOTE="Aloittaja";24841453]Olen hakenut noihinkin... Ja tässä tilanteessa ei valitettavasti vois olla mun kohdalla mahdollista kun sitä rahaa ei tule ja lähimpään paikkaan tulis niin paljon matkaa että auton käyttö ois pakollinen ja bensaan menis muutama satanen ja siihen mulle ei yksinkertaisesti ole varaa :/[/QUOTE]
Joo siis tähän teidän just tän hetkiseen tilanteeseen ei auta sekään. Mutta kyl sun nyt prkl johonkin pitää päästä! Meet sinne työkkäriin sanomaan, että sulle on nyt hommattava kohtuullinen työ tai sitten koulutusta. On päästävä vaikka just työvoimakoulutukseen, sanot työkkärissä että nyt teette mun kanssa sellasen hakemuksen millä pääsee koulutukseen ja että sä TODELLA tarviit töitä!

Kuulostaa aika hurjalta. Paljonko tunteja sinulle siis tuli suurinpiirtein kuussa?
Kai niistä työmatkoista kuitenkin saa sen verovähennyksen? Tai pidemmältä ajalta ois saanu, kai siinä on se joku omavastuu.

[QUOTE="vempula";24841528]Joo siis tähän teidän just tän hetkiseen tilanteeseen ei auta sekään. Mutta kyl sun nyt prkl johonkin pitää päästä! Meet sinne työkkäriin sanomaan, että sulle on nyt hommattava kohtuullinen työ tai sitten koulutusta. On päästävä vaikka just työvoimakoulutukseen, sanot työkkärissä että nyt teette mun kanssa sellasen hakemuksen millä pääsee koulutukseen ja että sä TODELLA tarviit töitä![/QUOTE]

Lähimpään työkkäriinkin on 50km matkaa :D .. Mut joo, kyllä mä sielä menen käymään kun pitäähän mun taas vaihteeks ilmottautua työttömäks työnhakijaks... Ensiks kuiteski odottelen vastausta pariin työhakemukseen ja toivon todella että pääsen jompaan kumpaan kun ovat kokopäivätöitä kumpikin :)

[QUOTE="vempula";24841547]Mä olen kyllä kans tästä työmarkkinatuesta tätä mieltä... Ootkos aapee nyt ihan varma??[/QUOTE]

No pakko kai se on varma olla kun ovat sieltä työkkäristä tuon sanoneet. Sikshän mua ressaaki tää mun tilanne niin mahottomasti nyt.

Ainakin siivousalalla on jopa yhden tunnin päiviä, tai esim. yksi tunti aamussa ja loput illassa. Tehoton, työnantajia mielistelevä PAM-liitto ei tee asialle mitään. On tosin joku suositus että pitäs olla 4 h putkeen mutta se on vaan suositus jota rikotaan täysin. Ensimmäinen esimieheni tarjosi jopa puolen tunnin työtä päiväksi, pakko oli mennä...Oksetus.

[QUOTE="Aloittaja";24841638]No pakko kai se on varma olla kun ovat sieltä työkkäristä tuon sanoneet. Sikshän mua ressaaki tää mun tilanne niin mahottomasti nyt.[/QUOTE]

Ne on väärässä, onko joku "maalais"työkkäri? Otapa yhteyttä jonnekin ylemmälle taholle koska mä ainakin oon ihan satavarma että jos karenssiaikana on harjoittelussa/muussa työvoimatoimiston toiminnassa niin siitä kuuluu saada tmt+ylläpitokorvaus (?) !

as if:n kanssa samaa mieltä, että vaikka olisi karenssi päällä niin jos pääset harjoitteluun/koulutukseen niin kyllä silloin saa työmarkkinatuen ja samalla se karenssi kuluu siellä alla pois.

[QUOTE="asd";24841735]as if:n kanssa samaa mieltä, että vaikka olisi karenssi päällä niin jos pääset harjoitteluun/koulutukseen niin kyllä silloin saa työmarkkinatuen ja samalla se karenssi kuluu siellä alla pois.[/QUOTE]
Kyllä!

Yhteistyössä