Miksi yli kolmevuotiaan paikka on päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jeni";24934570]Sehän oliskin kauheinta mitä lapselle voisi tapahtua. Älkää siis irtisanoutuko.[/QUOTE]
Ja pian ei kenenkään tarvitsisi olla kotona ollenkaan lapsen syntymän jälkeen kun valtiolla ei olisi varaa maksaa sitäkään mitä nyt maksaa :)

Alkuperäiseen kysymykseen:

En minäkään ymmärrä, miksi pitäisi mennä päiväkotiin. Toistan taas tämän vanhan juttuni: päivähoidon alkuperäinen tarkoitus oli, että molemmilla vanhemmilla on mahdollisuus mennä töihin. Jotenkin totuus on vääristelty sellaiseksi, että lapsi jää jostakin paitsi, jos hän ei ole päiväkodissa.

Omassa lapsuudessani (70-luvulla, olen jo vanha akka) ei luultu lapsen menevän kotihoidossa pilalle ja jäävän RYHMÄYTYMÄTTÄ.

Mun mielestä lapsi voi olla kotona vaikka kouluikään asti, jos se on perheelle mahdollinen järjestely. Ei tavallinen lapsi tarvi muuta kuin tavallista elämää ympärilleen. Meillä lapset askartelee keskenään ja leikit on hienoja ja jakamaan opitaan ja vieraita käy sen verran, että sosiaalisia taitoja tulee ihan tarpeeksi myös perheen ulkopuolisten kanssa. Kaksi vanhinta on jo koulussa ja ovat sujahtaneet siihen maailmaan erittäin hyvin. Eivät ole kyllä ihan samanlaisia kuin muut, mutta opettajilla tai lapsilla ei ole ollut valittamista.:)

Alkuperäiseen kysymykseen:

En minäkään ymmärrä, miksi pitäisi mennä päiväkotiin. Toistan taas tämän vanhan juttuni: päivähoidon alkuperäinen tarkoitus oli, että molemmilla vanhemmilla on mahdollisuus mennä töihin. Jotenkin totuus on vääristelty sellaiseksi, että lapsi jää jostakin paitsi, jos hän ei ole päiväkodissa.

Omassa lapsuudessani (70-luvulla, olen jo vanha akka) ei luultu lapsen menevän kotihoidossa pilalle ja jäävän RYHMÄYTYMÄTTÄ.

Osasit minua paremmin kiteyttää pointtini!

Meille on usein sanottu suoraan, että lapsilta jää jotain puuttumaan. Vanhinlapseni on nyt 7-vuotias ja koko ikänsä ollut kotihoidossa. Kerhossa kävi kaksikertaa viikossa, kävimme satunnaisesti leikkipuistossa sekä mielekkään harrastuksen aloitti ennen eskaria, jota harrastaa vieläkin. Lisäksi on vielä pienempiä sisaruksia joiden kanssa on opittu jakamaan, ottamaan pienemmät huomioon,ja ovat erittäin kiintyneitä toisiinsa. Kerhosta, eskarista ja nyt koululusta on tullut pelkkää positiivista palautetta, tyttö on sosiaalinen, ryhmään sopeutuminen ei ole mikään ongelma jonottaminen,, puheenvuoron pyytäminen, itsenäisesti työskentely sujuu. Askartelusta, leipomisesta, ruuanlaitosta ja ulkoilusta olen aina tykännyt, mutta silti en ole äiti joka hauskuuttaa lapsiaan aamusta iltaan.

Myös nuoremmat sisarukset käyvät nyt kerhoa, 5-vuotias harrastaa kerran viikossa. Nuoremmalla ei vielä harrastuksia ole. Itse olen kokenut elämämme mukavaksi ja mielekkääksi elämme täysin tavallista arkea iloineen ja suruineen, lapset ovat sosiaalisia ja iloisia. En puutu muiden ratkaisuihin tai pidä itseäni ketään paremapana, mutta ihmettelen silti asenteita joihin törmäämme.

[QUOTE="kolmen äiti";24935226]Meille on usein sanottu suoraan, että lapsilta jää jotain puuttumaan. Vanhinlapseni on nyt 7-vuotias ja koko ikänsä ollut kotihoidossa. Kerhossa kävi kaksikertaa viikossa, kävimme satunnaisesti leikkipuistossa sekä mielekkään harrastuksen aloitti ennen eskaria, jota harrastaa vieläkin. Lisäksi on vielä pienempiä sisaruksia joiden kanssa on opittu jakamaan, ottamaan pienemmät huomioon,ja ovat erittäin kiintyneitä toisiinsa. Kerhosta, eskarista ja nyt koululusta on tullut pelkkää positiivista palautetta, tyttö on sosiaalinen, ryhmään sopeutuminen ei ole mikään ongelma jonottaminen,, puheenvuoron pyytäminen, itsenäisesti työskentely sujuu. Askartelusta, leipomisesta, ruuanlaitosta ja ulkoilusta olen aina tykännyt, mutta silti en ole äiti joka hauskuuttaa lapsiaan aamusta iltaan.

Myös nuoremmat sisarukset käyvät nyt kerhoa, 5-vuotias harrastaa kerran viikossa. Nuoremmalla ei vielä harrastuksia ole. Itse olen kokenut elämämme mukavaksi ja mielekkääksi elämme täysin tavallista arkea iloineen ja suruineen, lapset ovat sosiaalisia ja iloisia. En puutu muiden ratkaisuihin tai pidä itseäni ketään paremapana, mutta ihmettelen silti asenteita joihin törmäämme.[/QUOTE]

Mielenkiintoista lukea tällainen kommentti. Jännä olisi tosiaan tietää, mitä lapsiltasi on jäänyt puuttumaan, kun eivät ole pk:ssa olleet.

Korostan nyt vielä uudestaan minäkin, että minulla ei siis ole mitään päiväkoteja vastaan ja omammekin sellaiseen menevät, kun minun täytyy töihin aikanaan mennä takaisin. Mutta esikoinen tulee kyllä olemaan kotona lähes viisivuotiaaksi, enkä usko sen olevan hänelle haitallista.

Ja meillä kaks pienintä kotihoidossa, vanhin aloitti syksyllä eskarin.
Eskarista tullut palaute on pelkkää positiivista ollut, osaa keskittyä, odottaa vuoroaan, osaa olla kaikkien kaveri, on erittäin sosiaalinen, eskaritehtäviä tekee kuulemma ryhmän parhaiten.
Vaikea miettiä mistä hän on jäänyt paitsi ja mistä se paitsi jääminen tulee sitten ilmi, nyt tai myöhemmin...
seurakunnan kerhoa kävi ennen eskaria.

Mua jäi mietityttään tässä ketjussa kun pari mainitsi, että huomas eskarissa, ettei ollu ollu päiväkodissa ja ois ollu hyvä harjotella niitä ryhmätaitoja jo ennen eskaria. Siis miksi? Eikö eskari oo just siksi, että siellä harjoitellaan niitä taitoja koulua varten? Niin nytkö sitten mennään päiväkotiin harjotteleen eskaria varten? Ja kohta harjotellaan pienten ryhmissä isojen ryhmiä varten...

Jos olisin työtön tai jos olisin kotona vauva kanssa laittaisin 2-vuotiaani osa-aikaseen päivähoitoon (muutama lyhyt päivä viikossa). Viihtyy siellä äärettömän hyvin ja siellä keksitään ihan hirveesti sellaista puuhaa jota minä en vaan jaksaisi/pystyisi järjestää. Muutenkin tyttö on erittäin sosiaalinen joten kaipaa ikäistensä seuraa enemmän kuin pari tuntia kerhoa viikossa.

Ei kai yhdenkään lapsen PAIKKA varsinaisesti päiväkodissa ole, mutta jos mietitään alle ja yli kolmevuotiaita, niin yli kolmevuotiailla on..hmmm..tai pitäisi olla rakentunut jo sellainen perusturvallisuus, että se kykenee olemaan erossa äitsylistä moooonta tuntia per päivä.

päiväkotiin kuuluvat vain ne lapset, joiden omat vanhemmat eivät voi heitä - syystä tai toisesta - hoitaa. ideaali kasvuympäristö löytyy ihan sieltä omasta kodista, ilman isoa ryhmää ja niitä mystisiä Virikkeitä.

Itse asiassa en siis tarkoittanut näitä tapauksia. Selitin vähän huonosti. Niin monessa piha- ja nettikeskustelussa vaan tulee esille se, kuinka monet vanhemmat pitävät itsestään selvyytenä sitä, että yli kolmevuotias kannattaa laittaa jo päiväkotiin oppimaan kaikenlaista, vaikka siis jompikumpi vanhempi olisi kotona.

Mulla ei oo sellasia tuttuja, joissa yli 3 v. lasten vanhemmista ois kumpikaan kotona. Tarkoitatko siis sellasia perheitä joissa on alle 3 v. lapsi ja se yli 3 v. menee hoitoon?

Ei mielestäni minkään ikäinen lapsi normaalioloissa ns. tarvitse päiväkotia mihinkään. Virikkeitä, kavereita ym. voidaan järjestää kotioloissakin. Ei päiväkodissa ole mitään sellaista, mitä lapsi ei muuten saisi kokea. Eli on täysin ok (ja ihan hyväkin asia) pitää lapsi kotihoidossa vaikka kouluikään asti, jos kykenee ja niin haluaa. :)

[QUOTE="vieras";24933621]Tietysti jo itse on kotona, niin ilman muuta lapsikin. Mutta muuten, kyllä tuon ikäisen pitää oppia jo olemaan muiden lasten kanssa ja myös hetkittäin ilman omia vanhempiakin, ettei lapsesta tule sellaista äidin tai isän lahkeessa roikkujaa, joka ei uskalla tehdä mitään ilman vanhempiaan.[/QUOTE]

Voihan lapsi käydä kerhossa tms. Kyllä sellaisia tilanteita saa järjestettyä ilman päiväkodin apuakin.

[QUOTE="vieras";24934688]Pk:ta taidetaan usein ehdottaa siksi, että siellä on lapsille samanikäistä seuraa. Ainakin meidän asuinalueella ei oikein esim. puistoista tai perhekerhoista löydy leikkikaveria yli 3 vuotiaalle. Noissa käyvät äidit vauvojen kanssa. Joko ainokainen tai sitten isommat hoidossa. Kerhoja on jonkin verran, mutta niihin eivät täällä kaikki mahdu. Kun sitten yrittää löytää leikkikaveria lapselleen, ei niitä oikein löydy kuin päiväkodista. Tuo on vähän sellainen oravanpyörä. Ei ole leikkikavereita, niin laitetaan lapsi päiväkotiin ja taas on jollekin yksi mahdollinen leikkikaveri vähemmän.[/QUOTE]

Näin se menee.

Terveiset Helsingistä.

Mielenkiintoista lukea tällainen kommentti. Jännä olisi tosiaan tietää, mitä lapsiltasi on jäänyt puuttumaan, kun eivät ole pk:ssa olleet.

Korostan nyt vielä uudestaan minäkin, että minulla ei siis ole mitään päiväkoteja vastaan ja omammekin sellaiseen menevät, kun minun täytyy töihin aikanaan mennä takaisin. Mutta esikoinen tulee kyllä olemaan kotona lähes viisivuotiaaksi, enkä usko sen olevan hänelle haitallista.

Ainakin meidän tapauksessa juurikin tämä virikkeiden ja kavereiden puute, on se mitä ihmiset ovat kauhistelleet. Huolimatta siitä että lapset tulevat oikein mainiosti toimeen muiden lasten kanssa. Sekä lasten kykyä tottua rutiineihin, ja koulumaailmaan, kun eivät ole harjoitelleet tätä. On jopa epäilty että lapsen puhe ja kehitys viivästyy kotihoidossa. Ja tietysti on se äidin riippuvuus, kun kuulemma kotiäiti ei osaa irroittaa lapsistaan. Olen jättänyt nämä asiat omaan arvoonsa.

[QUOTE="kolmen äiti";24936544]Ainakin meidän tapauksessa juurikin tämä virikkeiden ja kavereiden puute, on se mitä ihmiset ovat kauhistelleet. Huolimatta siitä että lapset tulevat oikein mainiosti toimeen muiden lasten kanssa. Sekä lasten kykyä tottua rutiineihin, ja koulumaailmaan, kun eivät ole harjoitelleet tätä. On jopa epäilty että lapsen puhe ja kehitys viivästyy kotihoidossa. Ja tietysti on se äidin riippuvuus, kun kuulemma kotiäiti ei osaa irroittaa lapsistaan. Olen jättänyt nämä asiat omaan arvoonsa.[/QUOTE]

Hyvä, että olet heittänyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. :) Oikea asenne!

Miksi suotta lopettaa sitä kotihoitoa 6-vuotiaallekaan, kyllähän kotikoulussakin lapset hyvin kasvaa ja kehittyy täysipainoisiksi yhteiskunnan jäseniksi. lisäksi voi olla joitain harrastuksia, mitä sitten jaksaa puuhastella. ja kotiin voi toki ottaa opettajan, jos omat rahkeet ei riitä paria ekaa luokkaa pidemmälle...

[QUOTE="vieras";24939249]Ei tarvitsekaan olla. Mutta jotkut äidit ovat jo siinä vaiheessa niin kypsiä kotonaoloon kun eivät sitä ITSE osaa, että lapsi työnnetään hoitoon.[/QUOTE]

Heh.

Yhteistyössä