Hirveä neuvolalääkäri! *pitkä avautuminen*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HouseOfSleep
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HouseOfSleep

Jäsen
20.07.2011
372
0
16
Rv 28. Ihan hyvillä mielin olin menossa neuvolan lääkärikäynnille. Lääkärin tapasin ensimmäistä kertaa (ja taatusti jäi myös viimeiseksi, vaadin vaihtoa seuraavalle kerralle).

Vastassa oli yllättävän vanha (olettaisin eläkeiän jo ylittyneen vuosia sitten) mummo, joka alkuun vaikutti herttaiselta. Kunnes moralisointi alkoi ja se sai mut itkemään melkein kaksi kertaa. Kärsin pahasta paniikki- ja ahdistuneisuushäiriöstä, jonka lääkäri hyvinkin tietää. Matkalla kotiin sain tosi pahan kohtauksen ja meinasin kotiovella pyötyä hyperventiloinnin ja tunnekuohun vuoksi pitkästä aikaa.

Kävin viimeviikolla sokerirasitustestissä ja sokeriarvot oli hyvät, mut se mummohan ei siitä tykännyt koska mähän oon LÄSKI. Joten määräsi uudestaan sinne.... (tuskinpa menen edes sinne, se on tehty jo ja arvot oli hyvät, prkl!!!) ja se tuttu hoitaja kehui, et hienosti on tullut vaan vähän painoa viime kerrasta, mut lääkäri totes et yhtään ei sais tulla kun on läski. Siis nyt rv28 ja painoa tullut alkupainosta yhteensä 6kg, viime kerrasta 1,5kg. Alkupainoa oli juu hiukan ylimääräistä, mut otettakoon huomioon että ennen raskaaksi tuloa olin pudottanut n.20kg, ja mun mielestä se on aika hyvin kuitenkin! Lisäksi tuo painohan on tullut lähinnä vauvasta (painaa reilun kilon nyt), lapsivedestä, jo ennestään DD-kupin rinnoista jotka ovat reilusti kasvaneet (E) ja vielä turvoneetkin sen lisäksi, ja turvotuksesta jota on nyt alkanut ilmestyä kroppaan, etenkin jalkoihin ja sormiin. Ei oikeesti oo tullut läskiä kun tuntuu et esim tavallisetkin housut tuntuu aiempaa isommilta (muuten kun mahan kohdalta) jne.

Paniikkikohtauksista ja yöllisistä kauhukohtauksista mainitsin (ovat palanneet nyt raskauden aikana ja olen huolissani niistä kyllä), ja se sanoi et sit vaan silittelet masua etkä mitään lääkettä ota (multa on pysyvä lääkitys lopetettu jo ennen raskautta mutta rauhoitavat kohtauslääkkeenä jolle olen saanut toisen neuvolanlääkärin "siunauksen" kun tarviin niitä max yhden kuussa). On kuulemma vauvallekin parempi että kohtaus loppuu pian enkä esim pyörry ja kaadu tms. Mut eeeei.

Kipeistä supistuksista, joita tulee päivittäin ihan kotiaskareissa ja etenkin lenkillä: no, sit pysähdyt hetkeksi ja jatkat sitten. Sä tosiaan tarviit liikuntaa....
ei mitään saikkuja, haha. liikkeelle vaan enemmän...

Sykkeet poitsulla hyvät, ja kasvu normaalia. Kohdun mittaaminen oli tietty tooosi vaikeeta kun oon kato läski. Se sai jonkun ihme mitan, mut sit se meidän tuttu hoitaja mittas uudestaan ja ihan normaalin mitan sai ja ihan helpolla. Ja se lääkäri vaan totes että joo on vaikee saada oikee mitta kun on tota kerrosta ennestään tiellä. Ja merkkasi ylös pari cm isomman mitan kuitenkin.

Ja mä niin ilolla odotin sinne menoa, et saa kysyttyä kaiken mikä on mietityttänyt. Mut en mä edes saanut kaikkee kysyttyä.

Nyt on vaan tosi paha olo. :'(

Kiitos. Parhaani mä oon tehnyt, lapsi on erittäin odotettu ja rakas. Ehkä hormonit tekee musta vieläkin herkemmän mut toi oli vaan kova isku vyön alle. Teen valituksen, kunhan rauhoitun hiukan ja saan kunnolla edes henkeä.

Mitä jos soittasit neuvolaan hoitajalle ja pyytäsit päästä toiselle lääkärille noiden supistusten takia, et saisit sairaslomaa.. samalla voisit kysyä muutakin mikä askarruttaa mieltä. mutta kylllä todella törkeää käytöstä lääkäriltä.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
:hug: älä välitä, noita on niin omituisia.. Käy toisella lääkärillä, jos saikkua tarviit mielestäsi.
Tuosta tulee mieleen kun käytiin vauvan kanssa nlalääkärillä, oli kanssa vanha mummo joka selosti meille omista lapsenlapsistaan kaiken, ja kun oltiin lähdössä, oviaukossa osoitti seuraavaa asiakasta joka odotti käytävässä ja sanoi: "TUOLLA vauvalla on paha kananmuna-allergia!" Vaitiolovelvollisuus, haloo?!?!?!

• Tykkää
Kiitos, te olette ihania :)

Jotenkin kaksplus-tyyliin odotin saavani lisää kakkaa niskaan kun "mitäs olet läski" tms :) Ja mun mies on kans ihan raivona, tää oli ensimmäinen neuvolakäynti jossa se ei ollut mukana ja se olis varmaan vähintäänkin avannut sanaisen arkkunsa siellä... ;)

Olipa törkeää! Saanko kysyä paljonko sun bmi on? Mua kun vähän hirvittää kanssa mennä lääkärille/ultraan ku varmaan valittavat mun läskimahasta.
Valittivat jo kun esikoista oottaessa oli bmi hiukan yli 25, nyt siis jotain 35... :/

Alkuperäinen kirjoittaja hirveä läski;24953741:
Olipa törkeää! Saanko kysyä paljonko sun bmi on? Mua kun vähän hirvittää kanssa mennä lääkärille/ultraan ku varmaan valittavat mun läskimahasta.
Valittivat jo kun esikoista oottaessa oli bmi hiukan yli 25, nyt siis jotain 35... :/

Saat. Mun täytyy vaan ensin laskea se :) Vai lukeeko se neuvolakortissa?

Kamala mummeli, harmittaa kun sait tuollaista kohtelua!!

Mä menin raskauden loppuvaiheessa synnärille tutkimuksiin kun epäiltiin raskausmyrkytystä, painoa oli tullut ihan sairaan paljon lyhyessä ajassa ja mulla oli niin huono olo, että en ollut kunnolla syönyt edes sinä aikana kun se paino kertyi, ja sen pahoinvoinnin takia sinne osittain meninkin. Lääkäri vittuili mulle vaan että ei painoa saa näin paljon tulla, LOPETA JATKUVA HERKUTTELU niin voit vielä vaikuttaa siihen, ettei vauvasta tule liian isoa. Ja mä menin sinne siksi, että en ollut pahoinvoinnin takia saanut syödyksi kuin tyyliin salaatin ja leivän päivän aikana, ja painoa oli silti tullut tyyliin 2,5 kiloa viikossa niillä viikoilla. Lääkäri olisi tiennyt sen, jos olisi kuunnellut, kun nopeasti ja selkeästi selitin asiani sinne mennessäni...

Mistä näitä ihmisiä oikein tulee, miksi ne haluaa tuollaiseen työhön?

Alkuperäinen kirjoittaja hirveä läski;24953741:

Joo. Mun BMI on nyt 31. Onhan se paljon, tiedän, mut kuitenkin. Raskauden alussa 20kg vähemmän paino kun mitä oli ennen. Projekti jatkuu vauvan synnyttyä, mut en mä sille nyt voi paljoakaan kun ei raskaana saa laihduttaakaan. Ja hittoakos se sille mummolle muutenkaan kuuluu... Muuten neuvolassa on oltu ihania aina, tää oli ihan uutta.

Töykeää!! Tee valitus! Itselläni on myös tuota ylimäärästä painoa ja olen kerran siittä myös kuullut neuvolalääkäriltä, joka myös sanoin että mittaus ei onnistu kun sinulla on tuota ylimääräistä niin ei saa tarkkaa mittaa.. O.o Kuitenkin oma neuvolatäti sai aina ongelmitta mitattua.. huoh.

Tsemppiä ja voimia odotukseen! :)

• Tykkää
Joo. Mun BMI on nyt 31. Onhan se paljon, tiedän, mut kuitenkin. Raskauden alussa 20kg vähemmän paino kun mitä oli ennen. Projekti jatkuu vauvan synnyttyä, mut en mä sille nyt voi paljoakaan kun ei raskaana saa laihduttaakaan. Ja hittoakos se sille mummolle muutenkaan kuuluu... Muuten neuvolassa on oltu ihania aina, tää oli ihan uutta.

Ok, no vähän kyllä ihmettelen kun eihän toi nyt NIIN paljon ole :O Varsinkin ku oot jo painoa pudottanu. Tee valitus, kyllä tommoset sais pysyä kaukana varsinkin odottavista äideistä joilla on muutenki mieli herkemmässä :/

• Tykkää
Mun kaverilla oli kätilö synnytyksessä, joka kertoi tuon tuosta, että kaverini on läski. Siis kesken synnytysen! Tyyliin "ei sulle voida varmaan laittaa epiduraalia, kun oot niin lihava. Tää tikkaaminen kestää nyt tosi kauan, kun oot lihava ja tikkejä joutuu laittamaan miljoona kerrosta." Kaverini synnytyskertomuksen olen lukenut, ja siinä monta kertaa kerrotaan, kuinka läski kaverini on. Itse en tiedä mitä olisin tehnyt, jos joku vatipää olisi kesken synnytyksen aukonut päätään mun painostani. Että ihan kamalia ihmisiä löytyy näistä ammattilaisista.

Pidä nyt puolesi, laita valitus ehdottomasti! Ja mene toiselle lääkärille. Paljon onnea raskauteen! :)

• Tykkää
[QUOTE="asiaa";24953853]Ihan asiastahan se sanoi. Sä olet läski ei siitä mihinkään pääse. Sanoiko muka et olet LÄSKI?[/QUOTE]

Niin ja nykyään joutuu 3x s.rasitukseen os painoindeksi yli 25.

[QUOTE="hohhoijaa";24953855]Sori, mut ärsyttää toi läskien selittely. "Mun ylipaino oikeesti johtuu mun tisseistä" :laugh: :laugh:[/QUOTE]

Hehe, en sanonut niin. :) Sanoin että ylipainoa on, kyllä. MUTTA raskauden aikana tullut paino johtuu suurimmaksi osaksi vauvasta, lapsivedestä ja turvotuksesta. Ja kyllä nää tissitkin kuule jotain painaa.

[QUOTE="asiaa";24953872]Niin ja nykyään joutuu 3x s.rasitukseen os painoindeksi yli 25.[/QUOTE]

Ja jos ikää on yli 25 ja muitakin syitä on. Mut kun mä kävin siinä jo ja arvot olivat hyvät. Ja ei kuulemma olis tarvinnut muita kun tuo yksi käynti jos paino ei ala kohisten kasvaa vielä. Eli tää olis kuulemma riittänyt, mut lääkäri itse halusi uudestaan.

Viimeksi muokattu:
Minulla oli raskaana ollessa painoa noin 170kg eikä kukaan koskaan valittanut mitään. Kai olin sitten jo niiiiiiiiiiiin toivoton tapaus ettei kukaan jaksanut enää edes valittaa.

Yhteistyössä