Ero tulee mutta mies pitäs silti saada hoitoon...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Rikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"Rikki"

Vieras
Anteeksi pitkä tilitys... jos joku jaksaisi tämän lukea.

Miten mä saan miehen hoitoon?

Mies on masentunut, saa raivokohtauksia, käyttää päihteitä jne. Ei ole koskaan tyytyväinen mihinkään. Hän väärinkäyttää lääkkeitä ja polttaa pilveä päivittäin, aamusta iltaan. Jos niinä harvoina päivinä kun yrittää olla polttamatta, on todella kylmä ja ikävä ihminen.
Eropäätöksen olen jo tehnyt.

Esimerkki tästä aamusta:
Vauva heräsi ja pyysin mieheltäni että voisiko hän hoitaa vauvaa että voisin nukkua hieman univelkojani pois (minä olen pääasiassa hoitanut vauvan yksin koko tämän ajan kun mies on päivät juossu ties missä ja illalla kotiin tultuaan ollut aivan pilvessä)

No mies otti vauvan ja tuli olohuoneeseen. Laittoi vauvan sitteriin vaikka se itki. No mies vaan istui sohvalla kun vauva huutaa sitterissä. Kuuntelin tätä muutaman minuutin. Tulin sitten ja sanoin miehellä että vauva pitää ottaa syliin kun se itkee. Ja siitä se sitten lähti. Hän alkoi huutaa täyttä kurkkua ja haukkua minua lehmäksi, huoraksi, varkaaksi (koska piilotin löytämäni huumeet illalla) ja sanoi että minua pitäs vetää kunnolla turpaan jne. En sanonut miehelle mitään vaan otin vauvan menimme makuuhuoneeseen.

Mies tulee ja alkaa potkia ovia ja seiniä ja jatkaa huutamista. Pyysin miestä lopettamaan ja lähtemään.
Tässä vaiheessa otin puhelimeni ja soitin miehen äidille. Hän pyysi sitten antaa puhelimen miehelle ja annoin, hän koitti jutella hänelle mutta mies raivostui siitä vielä enemmän ja nakkasi puhelimeni seinään. Tämän jälkeen juoksin takasin vessaan lukkojen taakse vauvan kanssa.
Sillä aikaa mies riehui muualla asunnossa, nakkeli astioita seinään, rikkoi telkkarin lyömällä sen ruutuun nyrkillä jne.

No kävin juoksemassa puhelimen osat keittiöstä että voin soittaa uudelleen miehen äidille. Miehen äiti kehotti minua lähtemään pois vauvan kanssa ja soittamaan poliisit mikäli mies ei rauhoitu. Olimme molemmat vielä yövaatteissa, joten menin makuuhuoneeseen pukemaan vauvan ja itseni jonka jälkeen menimme vauvan kanssa ulos kävelylle.

Tulimme takaisin mutta mies ei ollut vieläkään poistunut. Laitoin vauvan sitteriin olohuoneeseen ja kun sain sen siihen laitettua mies tuli tönimään ja huutamaan taas miten mua pitäs kunnolla pätkiä turpaan niin ehkä "oppisin joskus jotakin" Vauva katsoo kauhusta jäykkänä ja kun pääsin miehen otteesta otin vauvan ja juoksin kiireesti vessaan taas. Sitten aloin soittamaan poliisille ja mies lähti. Lähtiessään potki eteisen peiliä ja seinää. Uhkasi tappaa itsensä jne.

Mä oon vaan niin väsyny tähän. Mun olis alunperinki pitäny muuttaa vauvan kanssa yksin tähän asuntoon, mutta mies sai häädön omasta asunnostaan keväällä joten otin hänet sitten tähän kanssani.
Olen koittanut puhua miehen kanssa ja joskus se onnistuukin jonkun verran. Mies ei ymmärrä ongelmaansa. Vika on AINA kaikissa muissa. Kaupan kassassa, bussikuskissa, minussa, äidissään, lapsuudessaan jne jne.

Meillä ei ole ollut pitkään aikaan enää seksiä, läheisyyttä... Joka ilta olen mennyt yksin nukkumaan kun mies pilvessä makaa sohvalla kattomassa tv:tä aamuyöhön asti.

Eropäätöksen olen siis tehnyt. Mies saa etsiä itselleen asunnon, mutta miten jaksan odottaa siihen asti. En uskalla päästää miestä enää tänne, mutta mihin muuallekaan se menisi? On sillä kavereita, mutta kukaan ei halua sitä nurkkiin pyörimään juurikin hänen hankaluutensa vuoksi.

Toivoisin että mies tajuaisi hakea apua mielenterveys ongelmiinsa ja päihdeongelmiinsa. Miehellä on skitsoja piirteitä (myös hänen äidin mielestään, ei ainoastaan minun)

Voiko tälläisessa tapauksessa miehen saada jotenkin pakkohoitoon? Vai yritänkö edes? Haluaisin että lapseni voisi olla tekemisissä isänsä kanssa, mutta mikäli hän jatkaa samaa rataa niin en uskalla koskaan hänen antaa olla kahden vauvan kanssa. En halua että lapseni saa tuollaista esimerkkiä omalta isältänsä.

Mies on kuitenkin lähes 30 v. mutta käyttäytyy kuin hullu 15 vuotias.

Minussakin on vikaa. Tietenkin. Olen kuitenkin tässä yrittänyt ajatella koko ajan omaa käytöstäni etten provosoisi miestä. Olla huutamatta, sanomatta mistään mitään. Antanut miehen vaan mennä ja tulla ja tehdä mitä haluaa.
Kärsin itsekin masennuksesta, olen kärsinyt kauan, mutta olen myös hakenut siihen apua.

Mä voisin jatkaa ja jatkaa kertomista mutta mä en jaksa.
Oon niin väsynyt tähän. Mä vaan haluaisin että me voitas erota, voisin rakentaa hyvän elämän minulle ja lapselle. Mies saisi apua niin, että voisi tulevaisuudessa olla edes jonkunlainen isä lapselleen.

Mutta voinko tehdä enää mitään? Pakkaanko vain miehen tavarat ja annan olla, tehköön mitä tehköön? En vaadi tapaamaan lastaan (vaikka mies haluaisikin) enkä enää yhtään mitään.

Ja en kaipaa kommentteja miksi olen tehnyt lapsen tuollaisen miehen kanssa jne. Olen tehnyt ja se asia ei siitä miksikään muutu. Ja olen todella onnellinen lapsestani.

Lähde nyt äkkiä muualle lapsen kanssa, vaikka turvakotiin, kun mies on kaiken muun lisäksi väkivaltainen. Olette hengenvaarassa! Ja tulevaisuudessa ehkä valvottuja tapaamisia jos mies onnistuu pysymään erossa päihteistä. Mutta nyt et voi liikoja ajatella miestä, vain itseäsi ja lasta. Voihan esim. äitinsä yrittää miestä pakkohoitoon.

Ero oikea ratkaisu. Ei kannata jäädä saman katon alle enää hetkeksikään. Mies voi hyvinkin käydä raivoissaan päälle. Lähde vauvan kanssa pois siksi aikaa, että mies saa asunnon tai vaihtoehtoisesti mies heti pihalle.

Mielestäni miehen ei tarvitse lasta tavata ennen kuin voidaan varmistaa, ettei ole pilvessä tai muissa aineissa. Miestä ei voi auttaa ennen kuin itse tajuaa tarvitsevansa apua.

Tuota .. ei ole sinun ongelmasi hankkia miestä hoitoon.
Mies joko menee itse sinne hoitoon tai sitten ei mene.
Toivon todella että seisot päätöksesi takana ja lähdet ennekuin joku oikeasti kohta tekee ls ilmon, silloin onkin sitten valinnan paikka mies vai lapsi.

t.nimerkillä kokemusta on

Miehen äiti on yrittänyt saada häntä hoitoon, tuloksetta. Tällähetkellä olemme kotona ja mies on jossain. Meillä on turvalukko päällä joten tänne hän ei enää pääse, joten turvakotiin meidän tuskin tarvitsee enää lähteä. Miehen äiti on tulossa tänne kanssani.

1. Vaihdatat lukot! NYT
2. Pakkaat miehen kamppeet ja joku köörää ne hänen äitinsä luo/jonnekin mistä ne voi hakea.
3. Et päästä miestäsi sisälle omaan asuntoosi etkä ota takaisin, vaikka olisi miten "muuttunut".

Sinä et voi pakottaa toista hakeutumaan hoitoon tai parantumaan. Sinä olet ensisijaisesti vastuussa nyt lapsen turvallisuudesta ja omastasi myös. Sinä rohkaiset miehesi käytöstä ja huumeidenkäyttöä mahdollistamalla sen kotonasi ja ottamalla mies asumaan kotiisi. Ihmettelen todella, miten tilanne on päässyt näin pahaksi. Mies käyttää HUUMEITA on VÄKIVALTAINEN, ja sinä asut edelleen samassa talossa pienen vauvan kanssa ja annat miehen hoitaa vauvaa...
Jos et pääse miehestä eroon, eli otat aina takaisin sen tuhannen kertaa (niin nähty nämä naiset) , niin anna lapsi sosiaaliviranomaisille suosiolla huostaan.

Sinä et miestäsi hoitoon saa, joten unohda se. Se mitä sinun pitää nyt tehdä auttaaksesi itseäsi, lastanne ja miestä, on lähteä. Ensi- ja turvakodin kautta lähtee asiat rullaamaan, joten sinne nyt alkuun. Sieltä saat kaiken tarvitsemasi uuteen alkuun vauvan kanssa. Aina on olemassa se vaara, että miehesi tekee jotain peruuttamatonta, jos jäät ja kerrot hänelle etukäteen lähtöaikeistasi. Joten teidän kaikkien kannalta on parempi, että lähdet. Se voi olla miehellesi se piste, jolloin hän itse hakeutuu hoitoon ja sehän olisi ideaalitilanne. Mutta tapahtui tämä tai ei niin sinä olet nyt vastuussa vauvastasi ja sinun tulee tehdä kaikkesi turvataksesi hänen tämän hetkinen tilanne parhaalla mahdollisella tavalla. Ja se on ensi- ja turvakoti.

Tsemppiä tulevaan ja paljon hymyjä vauvallesi :)

Ihan tuli itku kun kuulostaa aivan entisen ystäväni kirjoitukselta :( Mutta siis kyllä pakkohoitoon voi laittaa henkilön joka on vaaraksi itselleen tai muille, hän on ollut väkivaltainen kotona ja uhannut tappaa itsensä, mutta sun pitäis toimia välittömästi kun miehesi esim uhkaa tappaa itsensä, samantien puheli hätäkeskukseen ! Minä sain oman äitini pakkohoitoon kun oli ottanut yliannostuksen, lääkärit olisi pistäneet kotiin, mutta sanoin ettei hän pärjää yksin kotona joten sai ykkös lähetteen suljetulle osastolle.

Melkeinpä samanlainen tilanne oli minulla mieheni kanssa ja tulos on se että ihmistä ei voi auttaa jos hän ei itse näe ongelmaa... Päihteitä + masennusta yms ollut miehellä kuvioissa liki kymmenen vuotta, mutta vasta pari vuotta sitten tajusi alkaa hakea itselleen apua ja ymmärsi että se ongelma on oman pään sisällä EI muissa..
Ei saatu miehen sukulaiseten kanssa häntä pakkohoitoon koska ei ollut olevinaan kriteereitä, vaikka oli vaarallinen itselleen sekä muille yms.. En voi muuta sanoa kuin että koeta päästä siitä miehestä eroon, joko hän tajuaa itse jossain vaiheessa hake apua tai sitten jatkaa samalla tyylillä loppuun asti. Sinä tai muutkaan ette valitettavasti asialle voi mitään tehdä, vaikka kuinka tahtoisitte. Tsempit!

Minulla ei ole enää valintaa, olen sen jo tehnyt. Lapsen paras ennen kaikkea. Ja lapsen paras ei ole tämä tämmöinen. Kotona aion pysyä ilman miestä (mies on tässä alivuokralla joten lain mukaan irtisanomis aika on 2 viikkoa) Ei ole minun ongelmani mihin mies menee, mutta tänne hän ei enää tule. Rahaa hänellä kyllä on mennä vaikka hotelliin. Hän voi sitten ilmoittaa kun hakee tavaransa jolloin minä en aio olla paikalla vaan pyydän jonkun tänne katsomaan ettei hän hajota lisää minun omaisuuttani.

Anna kun arvaan, miehesi äiti on sinulle paasannut ettei sairasta saa jättää jne.
Kannattasikohan nyt kuitenkin ottaa ja pakata omat kamat ja lähteä, nopeasti!
Ei ne turvalukot sitä äijää pitele jos huumepäissään kotiin saapuu.
Silloin sinä olet ls silmissä asettanut vauvanne tahalliseen vaaraan ja tiedätkö että siinä on syy ottaa vauva huostaan, silloin jopa sinunkin
(vaikka et itse käyttäisi mitään aineita) saada vauva takasin.
Eihän he voi luottaa ettet taas aseta lasta vaaraan.

Suosittelen alueen ensi- ja turvakotiin soittamista. Kerro heille oma, miehesi ja perheesi tilanne. VArmasti ottavat sinut vastaan, tarjoavat apua vauvan kanssa ja oman mielesi purkamisessa. Samoin kuin käytännön asioiden hoitamisessa miehesi suhteen.

Et voi antaa miehellesi enempää, hän tulee ajan kanssa ottamaan vastuun itsestään. Tai sitten ei. Se jää nähtäväksi. Tärkeintä sinulle olette sinä ja vauva. Voimia!

olen menneenä kesänä elänyt hyvin samankaltaisessa tilanteessa. Ainoa tapa millä lopulta miehestä eron sain oli se että kovetin/kylmetin tunteeni täysin ja vain "heitin" hänet pihalle. Ovi on edelleen varmuudeksi ketjussa öisin, mutta parin yrityksen jälkeen hän antoi periksi ja sai aikaiseksi hankittua asunnon. Eli neuvoni on että (niin paljon kun se sattuukin) ole vahva ja itsekäs, ja pistä mies ulos elämästäsi kirjaimellisesti !Tietysti jos asunto on teidän molempien nimissä, on helpompaa että sinä ja lapsi muutatte (aluksi vaikka turvakotiin).Voimia jotta jaksat itsesi ja lapsesi puolesta taistella-mutta kokemuksesta tiedän että vahvistut jo sillä että pääset miehestä eroon !

Anna kun arvaan, miehesi äiti on sinulle paasannut ettei sairasta saa jättää jne.
Kannattasikohan nyt kuitenkin ottaa ja pakata omat kamat ja lähteä, nopeasti!
Ei ne turvalukot sitä äijää pitele jos huumepäissään kotiin saapuu.
Silloin sinä olet ls silmissä asettanut vauvanne tahalliseen vaaraan ja tiedätkö että siinä on syy ottaa vauva huostaan, silloin jopa sinunkin
(vaikka et itse käyttäisi mitään aineita) saada vauva takasin.
Eihän he voi luottaa ettet taas aseta lasta vaaraan.

Miehen äiti ei ole sanonut noin vaan kehottanut minua jo jonkun aikaa jättämään mieheni. Käskenyt nakata pihalle välittämättä mihin menee. Takaan kyllä lapseni turvallisuuden. Mutta taidan soittaa turvakotiin ja kysyä hieman mitä mun nyt kannattaa tehdä. Ja jos mies tulee oven taakse, soitan saman tien poliisit. En ikinä voisi antaa miehelle tilaisuutta satuttaa lastani tai minua, en enää.

Miehen äiti kun tulee niin pakkaamme miehen tärkeimmät tavarat ja roudaan ne jonnekin mistä voi ne hakea.

Miltä tämä teistä kuulostaa? Ja miestä en takaisin ota, en nimittäin aio kuunnella enää yhtään mitään mitä hän sanoo, koska silloin saatan alkaa säälimään häntä liikaa. Ja tajuan itsekin sen että ei lapsen paikka ole tuollaisen ihmisen kanssa saman katon alla, joten asioihin tulee nyt muutos!
Kiitos kaikille kun rohkaisette mua! Tästä se lähtee... muutos kohti parempaa!

Ja suosittelen kanssa tuota mitä muutkin, että lähet nyt heti pois sieltä. Otat välttämättömät tavarat sulle ja vauvalle ja lähet. Ei se turvalukko ole este, vain hidaste. Suojele itseäsi ja ennen kaikkea sitä pientä ihmisen alkua !

Siis minä luin tätä ihan suu auki ja silmät pyöreänä ja olen aivan järkyttynyt!! Ihanko oikeasti joku elää tälläisessä parisuhteessa??
Eikö niinkun omassa päässä paloa pakota vai mitä hittoa??
Olet vielä antanut hoitaa teidän vauvaa?? Siis tuollaisen hullun?? Joka vai koska vaan päättää elääkö se vauva enää!! Eikö sua ole ikinä pelottanut tai pelota et jokupäivä suuttuu niin et tekee teille jotain?? Satuttaa sua satuttamalla vauvaa?? Ei ne jää pelkiksi uhkailuksi kuule tuollaiset!
Huh!! Toivottavasti ei ole kohta uusia otsikoita perhesurmasta..

Asunto on minun nimissäni yksin, olen vain alivuokrannut hänelle osan tästä, joten siinä suhteessa ei ole ongelmaa. Olen pääsemässä asiassa eteenpäin, olen kovettamassa itseni etten anna enää periksi vaan pidän nyt pääni ja eroan. Lapseni ja itseni vuoksi.

[QUOTE="Rikki";24986949]Miehen äiti ei ole sanonut noin vaan kehottanut minua jo jonkun aikaa jättämään mieheni. Käskenyt nakata pihalle välittämättä mihin menee. Takaan kyllä lapseni turvallisuuden. Mutta taidan soittaa turvakotiin ja kysyä hieman mitä mun nyt kannattaa tehdä. Ja jos mies tulee oven taakse, soitan saman tien poliisit. En ikinä voisi antaa miehelle tilaisuutta satuttaa lastani tai minua, en enää.

Miehen äiti kun tulee niin pakkaamme miehen tärkeimmät tavarat ja roudaan ne jonnekin mistä voi ne hakea.

Miltä tämä teistä kuulostaa? Ja miestä en takaisin ota, en nimittäin aio kuunnella enää yhtään mitään mitä hän sanoo, koska silloin saatan alkaa säälimään häntä liikaa. Ja tajuan itsekin sen että ei lapsen paikka ole tuollaisen ihmisen kanssa saman katon alla, joten asioihin tulee nyt muutos!
Kiitos kaikille kun rohkaisette mua! Tästä se lähtee... muutos kohti parempaa![/QUOTE]

Tää on joko provo tai sit vaan et oo mihinkään lähdössä, kunhan kulutat aikaasi ja haet vähän jännityst' arkeesi kirjoittamalla tänne ja saamalla palstan mammat järkyttyneiksi ja huolestuneeksi sinusta ja pienestä vauvasta - mikäli juttu on edes totta.

[QUOTE="vieras";24986973]Tää on joko provo tai sit vaan et oo mihinkään lähdössä, kunhan kulutat aikaasi ja haet vähän jännityst' arkeesi kirjoittamalla tänne ja saamalla palstan mammat järkyttyneiksi ja huolestuneeksi sinusta ja pienestä vauvasta - mikäli juttu on edes totta.[/QUOTE]

Eihän kukaan terve järkinen kuuntele tuollaista ja mene vielä takaisin siihen tilanteeseen jos jo kerran päässyt uhkaavasta tilanteesa pois. (viittaan tässä tuohon et oli päässyt vauvan kanssa ulos ja tullut vielä takaisin)

Ei kyllä mitään järkeä ihmisellä, joka pitää vauvaa tuollaisessa vaarassa. Se sitteri lentää seinään yhdestä potkusta, kun mies tulee sisään riehumaan. Turvalukko lähtee kyllä kunnon riuhtaisulla irti ovesta, Siihen en luottaisi pätkääkään. Jos itse olet niin tyhmä, että istut siellä asunnossa tyrkyllä, niin laita lapsi edes turvaan jonnekin.
Nimimerkillä: kokemusta omaava.

Tämä on selkeesti provo sillä palstalaisethan kehuu pilvenpolttoa leppoisaksi eikä sitä käyttävät tuu agressiiviseksi eikä siitä ylipäätään ole mitään haittaa ihmisen psyykeeseen.

Yhteistyössä