[QUOTE="upi";25016797]mä taas en nää mitään sen suurempaa yhteyttä pitkään imettämisen ja henkisen kehityksen kanssa.itse pystyin imettämään vaan 3kk.silti olen nyt 3v lapseni kanssa läheinen,halataan paljon,nukutaan päiväunet vierekkäin,luetaan lähekkäin,mitä vaan.silti on myös itsenäinen,kuten nyt tuon ikäinen voi olla.menemällä muiden kanssa leikkiin mukaan tai muuta,ja on rohkea ja itsevarma ja tietää että äiti kyllä hakee kerhosta ja on saatavilla.Vaikken imetä häntä enää nyt kolmevuotiaana,todellakaan.
mun mielestä ei vaan pidä paikkaansa että vain maitoa rinnasta juomalla,joku 3,4,5v voisi saad tarpeeksi läheisyyttä.enkä mitenkään jaksa ymmärtää miten taapero,-ja leikki-ikäisten imettäjät tän aina vaan perustelee niin että sitä läheisyyttä ei muuten voi muka saada..mutta tää on asia jossa ei jankkaaminen puolin ja toisin auta,toiset tykkää toiset ei.[/QUOTE]
Tuskin kukaan väittää, että imetys on
ainoa tapa antaa läheisyyttä kolmevuotiaalle. Sen sijaan se on yksi tapa, ja meillä ainakin ollut erittäin hyödyllinen tapa. Imetys ei tee autuaaksi, se on yksi asia muiden (yhdessä nukkuminen, lapsen kantaminen, yhdessä ruokaileminen, yms) joukossa josta voi olla valtavasti hyötyä. Itse pidän myös ravitsemuksellista puolta tärkeänä. Vaikka syötän lapselle joka päivä kalaöljyä niin ei siitä haittaakaan ole, että hän saa maitoni kautta hyviä rasvahappoja. Tai että maitoni proteiinikoostumus on vatsalle erittäin lempeää - meidän tapauksessa tärkeää, kun tuo tuntuu olevan hieman herkkävatsainen. Vatsatautien aikana (niitä oli pari 1-2v iässä) olin erittäin tyytyväinen, että imetin - lapsi ei suostunut syömään mitään muuta kuin suklaata ja se tuli heti ylös. Rintamaito on nopeasti sulavaa ja auttaa taistelemaan sairautta vastaan, ideaalia ravintoa kipeälle taaperolle tai leikki-ikäiselle.
Sä et ehkä sitä yhteyttä näe koska et muustakaan tiedä ja toisaalta olet ehkä osannut kompensoida imetyksen puuttumista. Tutkimuksissa on kuitenkin todettu lajityypillisellä lapsuudella olevan yhteys nopeampaan henkiseen kehitykseen ja kypsymiseen. Darcia Narvaez on yksi tätä asiaa tutkineista, googleta jos kiinnostaa