En tykkää puuttua muiden asioihin, mutta nyt harkitsen lastensuojeluilmoituksen tekoa, miten toimisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla itelläni on tuttavissa muutama aikanaan sijoitettu ja kaikki sanoneet että hyvä. Yhdellä äiti ei kyennyt hoitamaan, sai hyvän sijaiskodin, kaksi sisarusta saivat hyvän sijaiskodin jne...Todella paikallaan lastensuojelu ja nimenomaan suojelu.
Kaikki kauhujutut ovat aina yksipuolisesti kerrottuja, nuokaan mun tutulle kävi silleen ja silleen ja vaan sossussa syy, eivät vakuuta. Meilläkin on kokemusta ls ja tähän asti vain positiivista. Ap. Jos sä tilanteen näet sellasena että täytyy toimia, niin tee se niiden lasten vuoksi. Ei se ls ole pahempi vaihtoehto kun kännäävä jne vanhempi.

Ykspuolisesti kerrottujahan suurin osa kommenteista täällä on, myös sinun esimerkkisi. Itse uskon että se on paljon kiinni henkilöstä, kuka päätyy sossun päässä hoitamaan asiaa. Ne tekevät työtään aika pitkälle persoonalla ja paljon on siitä kiinni, millaisen mielikuvan saavat ja millainen olo asiakkaista heille jää. Mulla on ollut nuoruudessa ja nykyäänkin paljon ystäviä jotka ovat sossun kanssa asioineet ja löytyy oikeita huostaanottoja sekä turhia. Itsekkin nuorena murrosiän kuohuissa kuvittelin että itsellini oli mukavempaa olla laitoksessa, jossa oli paljon kavereita.. Mulla oli kuitenkin hyvä ja turvallinen koti ja perhe. Siitä huolimatta sossut oli heti valmiita minut kotoa siirtämään kun menin sinne ja valitin etten voi kotona asua. Äitini kutsuttiin sinne keskustelemaan ja sossut lyttäsi senkin ihan mennen tullen, minun tarinoitani uskoen. Eli yhteenvetona sekavasta tekstistäni, ihmisiä ne on, jotka sossussa arvio avun tarpeen ja laadun.

Soitin lastensuojeluun ja kerroin huoleni. Tarkasti hän kysyikin kaikkea ja minä kerroin suoraan ja rehellisesti koko ajan ajatellen, että jos nyt peitän tai jätän jotain kertomatta, naapurin lapset ovat ne ketkä siitä kärsii... Toivottavasti ottavat ja saavat apua. Nyt olen yrittänyt auttaa kaikin tavoin.

• Tykkää
Reactions: Mimmar
Suosittelen ettei ap nyt enään kännää sen naapurinsa kanssa kun kerran voit noin varmana heittona heitää että tiedät varmasti tämän äidin olleen ihan humalassa.

Jäin kanssa miettimään tuota humalajuomista, siis mainostaako äiti itse jouvansa itsensä humalaan lasten seurassa vai mistä tuo tieto juomisistaan tavoittaa naapurin?

Huutamista/äänen korottamista en sellaisenaan pidä pahana, varsinkin jos on satunnaista. Toki kipeän lapsen pitää saada sairastaa rauhassa.

Jäin kanssa miettimään tuota humalajuomista, siis mainostaako äiti itse jouvansa itsensä humalaan lasten seurassa vai mistä tuo tieto juomisistaan tavoittaa naapurin?

Huutamista/äänen korottamista en sellaisenaan pidä pahana, varsinkin jos on satunnaista. Toki kipeän lapsen pitää saada sairastaa rauhassa.

Voisiko olla että naapuri on esim. ollut kännissä pihalla?

Mun mielestä aina jos kaikki lapsista vastuussa olevat aikuiset ovat humalassa pitää tehdä ls ilmo, koska se on todella vakavaa piittaamattomuutta ja lain mukaan heitteillejättö.

Voisiko olla että naapuri on esim. ollut kännissä pihalla?

Mun mielestä aina jos kaikki lapsista vastuussa olevat aikuiset ovat humalassa pitää tehdä ls ilmo, koska se on todella vakavaa piittaamattomuutta ja lain mukaan heitteillejättö.

Noinkin voi olla enkä toki hyväksy lasten hoitamista humalassa.

Joskus vaan noissa lasten seurassa kännäämisjutuissa on paljon ilmaa mukana. Tyyliin se että yh-äiti nähdään asioivan alkossa tai hän mainitsee jollekin juovansa saunaoluen tai viinilasillisen ruuan kanssa/lasten nukahdettua tulkitaan jo lasten seurassa kännäämiseksi.

[QUOTE="kinuski";26418297]paljonko sä oot asioinut niitten kanssa? huomaa että voi olal ainoa asia mitä sieltä tarjotaan perhetyöntekijä kyttäämään vanhemmuutta/ vuorovaikutusta yms, ja kyllä se stressi ja ahdistus lastensuojelun mukaan tulosta voi todellakin viedä asioita pahempan suuntaan.

huomautan lisäksi vielä sen että vaikka kyseessä olisikin ihan ok perhe(ei mitään tollasta juomista) Niin pelkkä se ahdistus mikä tulee kun vieraat ihmiset tunkee kotiis ja kirjottaa raportteja,yms niin kyllä se voi aiheuttaa normiperheessäkin stressiä.

Kerron nyt eräästä tutustani häneltä huostaanotettiin lapsi koska äiti ei ollut tehnyt ruokaa 1vrk lapselleen, koska tämä oli vatsataudissa ja oksensi kaiken mitä söi.

Oli pitänyt mennä päiväkodille kokoukseen ja perunut viime tinkaan sen kun lapselle oli iskenyt vatsatauti, päiväkoti soitti lastensuojeluun joka meni kotikäynnille ja vei lapsen mukanaan koska äiti sanoi ettei ollut tehnyt ruokaa sinä päivänä koska lapsella on oksennustauti. Meinasivat vielä että vie isommankin lapsen(joka oli isällään) kun tulee kotiin. vaikka lastensuojelulaki sanoo että jokaisen lapsen kohdalla täytyy tehdä erillinen päätös.Tosin e tiedä voihan olla että asuntokin oli sekaisin(kun en ollut paikalla).

Sen lisäksi tiedän lähisuvusta 1 huostaanoton(90luvulla) Normaali perhe,ei alkoholia, äiti lasten kanssa kotona isä yrittäjä. pimee sukulainen teki ls ilmoituksia jatkuvalla syötöllä siitä kuinka lapset ei saa ruokaa kuinka isä hakkaa heitä yms.

No yhdellä lapsella 6:sta oli ongelmia kehityksessä ei lähtenyt liikkeelle,ei alkanut puhuu(oli kyllä vielä pieni 1,5v)-> no sossu tuli siihen tulokseen että vanhemmat ovat vakavasti laiminlyöneet lasta kun ei kehity.

Parilla pikkupojalla oli mustelmia jaloissa(no isähän ne on tietty tehnyt niinku ilmoituksessa väitettiin).

Lapset kiireellisesti huostaan. Vuoden perhe tappeli oikeusteitse ja sai lapset takaisin. Nimittäin kehitysongelman syy oli autismi! ja lapsissa oli pahemmat mustelmat lastenkodissa olleessaan(olen itsekkin nähnyt valokuvia asiasta aikanaan). Niinpä olipa valtava apu kun perhe rikottiin turhaan.[/QUOTE]

näissä on jätetty JOTAKIN OENNAISTA kuulijalle kertomatta, ihan noin helposti ei ketään viedä. edes alkkisperheen lapsia ei automaattisesti huostanoteta, mutta voidan tarjota muta apua. Tietenkin jos vanhempi/ vanhemat ei sitä ota vaastaan sit on varmaan jo harkinnassa ne huostanotot.
Kukaan ei ole täydellinen vanhempi, kaikki tekevät virheitä, mutta LAPSEN laiminlyönti on pahinta. JA jos sossuilta kysyt on normaalia että joskua lapset kolhivat itseään ja on mustellmia, on normaalia että lapsen kanss ajoskua menee hermot ja on normalia että vanhemmat ottavat joskua saunakaljan tai käyvät baarissa, mutta tärkeintä silloinkin on se että lapsi on HYVÄSSÄ hoidossa.

Olen täysin samaa mieltä rollolaisen kanssa. Tänä päivänä huostaanottopäätös vaatii vakavat ja hyvin painavat perusteet. Tiedän monta tapausta, joissa alkkisäidille on annettu mahdollisuus jos toinenkin. lapsia ei riistetä vanhemmilta kuin pakon edessä.

AP voisi tulla kertomaan joko lapset on huostaanotettu ?
Jos kaiken olet tähän tyyliin kertonut - veikkaan aikuisten oikeasti että ainakin nuorimmainen otetaan huostaan.
Kertomasi mukaan naapurisi on aika herkkä ihminen - joten hän varmasti hermostuu tällaisesta.
Jo tuo suuttumminen tai tunnereaktio puolestaan hemrostuttaa sossut - ja peli on selvä.

Voit myös tulla kertomaan voivatko nämä lapset paremmin lastenkodissa ja sijoitettuina .
Äidille epäilemättä käy huonosti - mutta tarkoitus (muka) oli pelastaa lapset .

Jos kaiken olet tähän tyyliin kertonut - veikkaan aikuisten oikeasti että ainakin nuorimmainen otetaan huostaan.
Kertomasi mukaan naapurisi on aika herkkä ihminen - joten hän varmasti hermostuu tällaisesta.
Jo tuo suuttumminen tai tunnereaktio puolestaan hemrostuttaa sossut - ja peli on selvä.

Voit myös tulla kertomaan voivatko nämä lapset paremmin lastenkodissa ja sijoitettuina .
tuskin lapsia mihinkään viedään, perheella vaan annaetaan ensian apua, mutt ajso perhe ei huoli sosiaalitoimiston järjestämää apua, saattaa tulla huostaanotto. Se että on alkkisperhe tai meielentrveyspotilae ei AUTOMAATTISESTi tarkoita että sossu vie lapset.

Miksi näin epäilet?
Katsoisitko itse moista hyvällä omalla tunnolla? Jos äiti on herkkä niin oikeuttaako se mielestäsi pilaamaan lasten kasvun ja hyvinvoinnin? Läheskään kaikkea en tänne kirjoittanut mitä olen nähnyt. Itselleni lastensuojeluasiat olivat ihan uutta ja menin kuntamme nettisivuille tutustumaan asiaan ja sain kyllä oikein positiivisen kuvan asiasta. Ja sielläkin painoitettiin, että mainitsemasi huostaanotto on aina viimesijainen pakkokeino ja että sitä ennen on kokeiltu kaikki avohuollon palvelut.

Täällä on myös mainostettu tuota lausetta, mitä en ymmärrä, että äiti varmasti hermostuu ja saa lisästressiä kun lastensuojelu ottaa yhteyttä. MIKSI? Jos minusta tehtäisiin ilmoitus, miksi stressaisin siitä, jos minulla ei ole peiteltävää?

Kysehän on että lastensuojelu menee kotiin tarkastamaan kokonaistilanteen ja tarjoaa apuaan.

tuskin lapsia mihinkään viedään, perheella vaan annaetaan ensian apua, mutt ajso perhe ei huoli sosiaalitoimiston järjestämää apua, saattaa tulla huostaanotto. Se että on alkkisperhe tai meielentrveyspotilae ei AUTOMAATTISESTi tarkoita että sossu vie lapset.

AP:n kertoman perusteella - hänhän on saman ja enemmänkin raportoinut eteenpäin ...
Samoin kuin naapurin temperamentin kuvauksen perusteella -
löisin vetoa että 1-3 lasta huostaanotetaan.
Kun sossujen kanssa asioi - pitää näet olla ihka nöyrä ja suostua kaikkeen, ei saa enää olla omasta elämästään mitään mieltä. Tätä kustutaan 'vastaanottaa apua' termillä.
Jos moisesta hermostuu, suuttuu tai on eri mieltä - sos viarnomainen toimii (mielti) valtansa turvin.

Minusta on hyvin nomaalia hermostua/suuttua/väittää vastaan - vaikkapa viranomaisellekin - kun on snetään kyse omasta elämästä ja omista lapsista.
Viranomaiselle - ja palstamammoille - se on heti merkki kelvottomuudesta vanhemmaksi.

Miksi näin epäilet?
Katsoisitko itse moista hyvällä omalla tunnolla? Jos äiti on herkkä niin oikeuttaako se mielestäsi pilaamaan lasten kasvun ja hyvinvoinnin? Läheskään kaikkea en tänne kirjoittanut mitä olen nähnyt. Itselleni lastensuojeluasiat olivat ihan uutta ja menin kuntamme nettisivuille tutustumaan asiaan ja sain kyllä oikein positiivisen kuvan asiasta. Ja sielläkin painoitettiin, että mainitsemasi huostaanotto on aina viimesijainen pakkokeino ja että sitä ennen on kokeiltu kaikki avohuollon palvelut.

Täällä on myös mainostettu tuota lausetta, mitä en ymmärrä, että äiti varmasti hermostuu ja saa lisästressiä kun lastensuojelu ottaa yhteyttä. MIKSI? Jos minusta tehtäisiin ilmoitus, miksi stressaisin siitä, jos minulla ei ole peiteltävää?

Kysehän on että lastensuojelu menee kotiin tarkastamaan kokonaistilanteen ja tarjoaa apuaan.

Juuri näin - ei lapsia ihan noin vain oteta huostaan, ellei ole syytä epäillä esim. hyväksikäyttöä tai muuta erittäin raskauttavaa. Tässä maassa juo niin moni vanhempi - yh tai ei - että jos kaikki lapset otettaisiin huostaan tällaisilta vanhemmilta, ei sossulla olisi edes resursseja toimia kaikelta vaipanvaihdolta ja lasten kasvattamiselta.

Jos kyse on todella siitä, että äiti on väsynyt ja (masentunut?) juo viikoittain, tarjoaa lastensuojelu APUA. Kartoittavat tilanteen ensin, tekevät vierailun pari ja KESKUSTELEVAT myös äidin kanssa asiasta. Aika narkkariluola saisi se asuntokin olla, että sossu sanoisi mitään lasten oloista.

AP:n tekstin perustella kyllä ls-ilmon voi tehdä - ja jos nyt jostain kumman syystä lapset naapurilta viedään, niin sitten se on ollut harkittu päätös ja LASTEN parhaaksi. (Äitikin saisi mahdollisuuden kasata itsensä ja hankkia apua - jos kerran sossu ei ole sitä pystynyt tarjoamaan tai äiti ei ole ollut halukas sitä ottamaan vastaan. Ei niitä lapsia pysyvästi viedä, kyllä ne takaisin saa jos pystyy osoittamaan olevansa kykeneväinen huolehtimaan ja kantamaan vastuuta.)

näissä on jätetty JOTAKIN OENNAISTA kuulijalle kertomatta, ihan noin helposti ei ketään viedä. edes alkkisperheen lapsia ei automaattisesti huostanoteta, mutta voidan tarjota muta apua. Tietenkin jos vanhempi/ vanhemat ei sitä ota vaastaan sit on varmaan jo harkinnassa ne huostanotot.
Kukaan ei ole täydellinen vanhempi, kaikki tekevät virheitä, mutta LAPSEN laiminlyönti on pahinta. JA jos sossuilta kysyt on normaalia että joskua lapset kolhivat itseään ja on mustellmia, on normaalia että lapsen kanss ajoskua menee hermot ja on normalia että vanhemmat ottavat joskua saunakaljan tai käyvät baarissa, mutta tärkeintä silloinkin on se että lapsi on HYVÄSSÄ hoidossa.
Sä olet näköjään ns. "kääntänyt takkisi". Männä vuosina olit sitä mieltä että lapsia huostaanotetaan ihan turhaan, olipa sulla esimerkkiki jostain sukulaisperheestä. Ja olennaista kuulema ei ollut jätetty kertomatta. Mutta kiva jos olet herännyt todellisuuteen ja olet huomannut että tuokin huostaanotto on ollut aiheellinen. :)

[QUOTE="kinuski";26418307]mutta itse asiaan, alkoholinkäyttö on kyllä huolestuttavaa, ja minusta alkoholia ei saa juoda yhtään lastenollessa paikalla, ei vaikka kuinka olis toinen vanhempi selvä. Että jos oikeesti juo ja onm kännissä, niin saattaisin harkita ilmoitusta.[/QUOTE]

Kyllä voi juoda kohtuudella. Juotiin omassa lapsuudessa 70-luvulla ja niin juodaan muuallakin euroopassa.
vanhemmat saavat elää normaalisti vaikka tekevät lapsia. kunhan lapset hoidetaan ja ovat kurissa.

Kun sossujen kanssa asioi - pitää näet olla ihka nöyrä ja suostua kaikkeen, ei saa enää olla omasta elämästään mitään mieltä. Tätä kustutaan 'vastaanottaa apua' termillä.
Jos moisesta hermostuu, suuttuu tai on eri mieltä - sos viarnomainen toimii (mielti) valtansa turvin.

Minusta on hyvin nomaalia hermostua/suuttua/väittää vastaan - vaikkapa viranomaisellekin - kun on snetään kyse omasta elämästä ja omista lapsista.
Viranomaiselle - ja palstamammoille - se on heti merkki kelvottomuudesta vanhemmaksi.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että tuo on luultavan valitettavasti totta. Mitään huostaanottojupakkaa en tosin ole kokenut, toivottavasti niissä olisi edes vähän laajempaa näkemystä, mutta tiedän että avioeron yhteydessä monet käyttävät sossuja apunaan tapaamisoikeus- ja huoltajuusriidoissa. Vaikka mitään päätöksiä ei sossut voi tehdä, niin se on todella stressaavaa jos kutsutaan kaikenlaisiin tapaamisiin, jossa asetelma on jo tätien mielestä selvä, esim: "yksinhuoltajaäiti ja tämän arveluttava elämä" ja asenne on niin vahva että kaikki mistä olet eri mieltä tulkitaan ettei toimi lasten edun mukaisesti, koska sossuthan toimivat omasta mielestään niin. Ikävintä on se, että sossujen on pakko puuttua tilanteisiin ja he myös koulutuksensa sekä työnsä pohjalta helposti "lähtevät mukaan kauhukuvitelmaan" vaikka kyseessä olisi tunnepohjaisia vääriä tulkintoja, oman edun ajamista, kostonhalua tai jopa suoranaista ilkeää valehtelua. Se on helppoa sanoa, että eihän kukaan hermostu ellei ole salattavaa, mutta todellisuudessa äidit ovat helposti syyllistettävää riistaa vaikka mitään oikeaa syytä ei olisikaan.

Vaikka olen myös monen muun kanssa samaa mieltä, että lastensuojelu on hyvällä asialla ja heitä tietysti oikeasti tarvitaan, niin minusta tuo soittaminen sinne on tehty vähän liian helpoksi koska sitä käytetään myös tunnepohjaisissa (riita, kateus, ilkeys) tilanteissa hyväksi ja ilmoituksen jälkeen asiakas on heikossa asemassa ja joutuu ikäänkuin todistusvelvollisuuteen itsensä puolesta.

Mutta ap ei tehnyt suinkaan väärin tehdessään ilmoituksen naapuristaan, tuskin tuosta ketään huostaan otetaan, ellei naapuri ole humalassa tarkastushetkellä tms. Ihan hyvä jonkun vähän ravistella ja täsmentää naiselle, että hänen on saatava elämänsä nyt kuntoon. Ellei kukaan tuttu uskalla sitä tehdä niin vaikka sitten sossutäti. Toivottavasti kyseessä olisi järkevä ja avarakatseinen sossutäti.

No kyse on kuule ihan omista pikkuveljistäni,että kyllä mä tiedän miten asiat oli! Paperitkin oon lukenut ja kuullut nauhat joilal sossut puhuu isälleni toista ja paperit joihin olivat kirjoittaneet ihan muuta!!!

Että sori vaan mutta mä tiedän miten asiat oli. SÄ voit kuvitella että kaikki sossut on ihania enkeleitä, mutta totuus on että ne on ihmisiä ja nekin tekee virheitä.

ps. kiireellinen sijoitus ja huostaanotto päätös voidaan tehdä kun sosiaalityöntekijästä tuntuu siltä, siihen ei tarvita mitään todisteita. Jatkoon tarvitaan, mutta siihenkin riittää sosiaalityöntekijän itse kirjoittamat jutut. Mutta kato kun oikeudessa huostaanotto purettiin perusteettomana ja sosiaalityöntekijä sekä johtaja saivat huomautuksen. aika pieni hinta siitä mitä se teki vanhemmilleni ja erityisesti pikkuveljille. eikä edes anteeksi pyyntöä tullut.

Kyllä ottaa päähän nuo vanhempien oikeuksista paasaavat! Vanhemmilla on oikeus kännätä ja kohdella lapsia huonosti, just. AINA on parempi puuttua, jos on aihetta huolestumiseen. Ei vois vähempää kiinnostaa vanhempien oikeudet lasten kustannuksella! Muussa tapauksessa pienet viattomat lapset kärsivät pahimmassa tapauksessa loppuelämänsä siitä huonosta kohtelusta. Ja useimmiten totuus on vielä kamalampaa siellä suljettujen seinien sisällä kuin mitä ulkopuoliselle paljastuvat asiat.

Yhteistyössä