En tykkää puuttua muiden asioihin, mutta nyt harkitsen lastensuojeluilmoituksen tekoa, miten toimisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä asuu naapurissa kolmen lapsen yksinhuoltajaäiti. Arvostan itse suuresti yksinhuoltajia, olen sellainen itsekkin ollut pari vuotta ennen kuin tapasin vuosia sitten oman mieheni.

No, meillä on naapurin kanssa hyvät välit ja hänen lapset on ihania; vanhin 2.luokalla koulussa ja nuorin alta vuoden. Emme kuitenkaan mitenkään erityisen hyviä ystäviä ole tms, varmaan siksi että ollaan hyvin erilaisia ihmisiä, mutta naapuri on hyvin avoin ihminen ja omaa vankat mielipiteet asioista. Arvostan häntä suuresti noista luonteenpiirteistä. Päivittäin miltein puhutaan ja moikataan, mutta juttelumme jää usein "kaunis sää" asteelle. Mulle on kuitenkin noussut aika iso huoli naapurin lasten elämisestä. En missään nimessä halua loukata häntä tai muutakaan. En vaan voi olla huomaamatta joitakin asioita, ja sitten mulle tulee kauheen paha mieli kun jään miettimään.. NO...

1.ALKOHOLINKÄYTTÖ
Naapuri juo aika usein itsensä känniin ja on lasten kanssa nelistään kotona. Mua ei kauheesti kiinnosta kenenkään juomiset, mutta olen huolestunut lapsista, jotka ovat keskenään kun äiti juo itsensä humalaan. Seuraavana päivänä hän saattaa valittaa minulle pihassa, ettei just nyt jaksais lapsia yhtään, kun on niin kamala darra. Ja että ihan piti oksentaa aamulla ni jo helpotti jne..Olen monesti sanonut, että tuo lapset meille vaikka päiväksi, kun olen itse päivät kotona omieni kanssa. No hän sanoo jaksavansa ja ei ota apua vastaan.

2.LASTEN HOITAMINEN
No seinän takaa kuuluu usein kun äiti huutaa todella uhmakkaasti, tulee hiljaista ja lapsi itkee. En todellakaan kuuntele korva höröllä seinän takana, mutta kaikkea ei voi olla kuulematta, kun seinät rivarissa on kuin paperia. Nytkin tuli kauhee olo, kun hän kertoi että lähtivät lomamatkalle huvipuistoon, kun kotona oli niin tylsää ja että ainoa harmi oli että tää pienin oli 40´c kuumeessa mutta sentään buranaa oli antanut.. kysyin miksei menneet sitten kun kaikki terveenä, ni sanoi ettei jaksanut lapsen sairastelua ja että vauva oli kiltimpi kun on kipeenä. ?!?

Ja muutakin on ollut mihin olen kiinnittänyt huomiota, mutta sitten olen ajatellut että ei kuulu mulle. Kuitenkin sitten aika ajoin kun näkee jotain mitä ei pitäs ni tulee ittelle kamala olo lasten puolesta. Olen yrittänyt tarjota apuani, mutta hän ei sitä halua. Olen yrittäny puhua, mutta hän vetää herneen nenään pienimmästäkin asiasta. Kuitenkin nopeasti leppyy ja pyytää kahveelle.

Seuraisitteko vielä tilannetta vai miten? Olen miettinyt myös tehdä lastensuojeluilmoitusta, mutta jotenkin se kuulostaa niin kauheelta. Mutta sitten taasen mietin, että ehkä tää äiti haluaisikin jotain apua? mutta ei kehtaa sitä minulta ottaa vastaan? eikä osaa hakea sitä?

Tossa on jo syytä ihan tarpeeksi. Taitaa olla väsynyt lapsistaan ja niin jääräpäinen ettei osaa myöntää olevansa väsynyt ja on ihan ok olla väsynyt. Jos se on sitten ottanu tollaisen "nollauksen" tosta juomisesta.

Tässä maassa kun viranomaisilla on taipumus sotkea ne asiat pahempaan jamaan "auttamisen" varjolla, joten sinuna seuraisin tilannetta ja tarjoaisin edelleen apua vaikka ihan tyrkyttämällä. Lastensuojeluilmoitus ei sitä apua anna.

Soita lastensuojeluun ja kysy onko syytä ilmoitukselle, minun mielestäni on. Pienin vielä vauva ja voi hyvinkin tarvita hoivaa esim. öisin ja mitä tahansa voi sattua jos känninen hoitaa lasta. Vanhemmuudessa selkeästi puutteita ja äidin kanssa olisi syytä lähteä työskentelemään, tarvitsee ohjausta tilanteessaan.

[QUOTE="jaa";26417158]Tässä maassa kun viranomaisilla on taipumus sotkea ne asiat pahempaan jamaan "auttamisen" varjolla, joten sinuna seuraisin tilannetta ja tarjoaisin edelleen apua vaikka ihan tyrkyttämällä. Lastensuojeluilmoitus ei sitä apua anna.[/QUOTE]

Miten niin ei anna? Ainenkin kävin meidän kunnan nettisivuilla katsomassa niin siellä mainittiin että apua saa monenlaista yksinhuoltajana....Eikai ne asiat pahempaan suuntaan sentään mene..

Jos äiti kännää lasten läsnäollessa, on asiaan tosiaankin syytä puuttua. Mitä pikemmin sen parempi. Kerrankos se sattuu, että känniläinen laittaa makkarat pannulle paistumaan ja menee pikku nokosille. Seuraukset tiedetään.

Miten niin ei anna? Ainenkin kävin meidän kunnan nettisivuilla katsomassa niin siellä mainittiin että apua saa monenlaista yksinhuoltajana....Eikai ne asiat pahempaan suuntaan sentään mene..
Joillakin nyt vain tuntuu olevan sellainen käsitys, että lastensuojelun sosiaalityöntekijän huvinvuoksi huostaanottavat lapsia ja väkisin pitävät lapset mahdollisimman kauan erossa vanhemmistaan :headwall:

Ota ihmeessä yhteyttä lastensuojeluun ja kysy heidän mielipidettään. Periaatteessa aina kun nousee huoli, tulee tehdä lastensuojeluilmoitus. Viranomaiset hoitavat sitten lastensuojelutarpeen arvioinnin.

Kiitos vastauksista. Voi tosiaan olla parempi lastensuojelun kautta tarkastaa tuo tilanne. Ainenkin kunnan nettisivujen mukaan sain lastensuojelusta välittävän, lämminhenkisen kuvan. Ja siellä mainittiin, että he selvittävät kokonaistilanteen perheessä. Mulle ainenkin tuli sellanen positiivinen kuva hommasta.

Olen itse yksinhuoltaja, käytän myös alkoholia, joskus myös yksinkertaisesti väsymykseen, mutten juo itseäni tuohon kuntoon IKINÄ, enkä ikipäivänä veisi sairasta lasta huvipuistoon ja vielä kehuisi sillä naapurille. En mitenkään voi uskoa, että tuo kertomasi on totta. Tämän täytyy olla jokin satutädin provo. Jos kuitenkin sattuu niin, että tuo on kuin onkin totta, ota nyt se puhelin kauniiseen käteen, mutta ÄLÄ LIIOITTELE. On anteeksiantamatonta, jos aiheutat tarpeetonta huolta äidille, jolla on todennäköisesti tosi vaikeaa jo valmiiksi. Tarkkaile tilannetta ja jos ei paremmaksi muutu, tee ilmoitus.

Soittaisin kanssa lastensuojeluun, osaavat siellä ammattilaisina varmaan arvioida avun tarvetta paremmin. Toi alkoholinkäyttö noin pienten lasten kanssa kuulostaa tosi hurjalta, eikö niitä lapsia vois johonkin viedä hoitoon siksi aikaa jos on pakko juoda? Ja tuli mieleen että jos lastensuojeluun soittaminen pelottaa niin osaavat varmaan ihan neuvolastakin opastaa ja pystyvät sitten myös neuvolakäynneillä seuraamaan ja keskustelamaan asiasta eri tavoin kun siellä on tieto havannoista..

Olen itse yksinhuoltaja, käytän myös alkoholia, joskus myös yksinkertaisesti väsymykseen, mutten juo itseäni tuohon kuntoon IKINÄ, enkä ikipäivänä veisi sairasta lasta huvipuistoon ja vielä kehuisi sillä naapurille. En mitenkään voi uskoa, että tuo kertomasi on totta. Tämän täytyy olla jokin satutädin provo. Jos kuitenkin sattuu niin, että tuo on kuin onkin totta, ota nyt se puhelin kauniiseen käteen, mutta ÄLÄ LIIOITTELE. On anteeksiantamatonta, jos aiheutat tarpeetonta huolta äidille, jolla on todennäköisesti tosi vaikeaa jo valmiiksi. Tarkkaile tilannetta ja jos ei paremmaksi muutu, tee ilmoitus.

No, ensinnäkään, en liioitellut yhtään, päinvastoin. Ja minulla ei ole tarvetta liioitella eikä hankkia kenellekkään hankaluuksia. Minusta tuntuu todella pahalta tehdä huomenna lastensuojeluilmoitus heistä. Mutta vielä pahemmalta tuntuu lasten tämänhetkinen tilanne. Itse en ole mikään superäiti enkä lue kasvatuskirjoja. Meillä itsellämmekin on lapsia ja tiedän ettei se ole aina ruusuilla tanssimista. Lapselle kuitenkin kuuluu perusoikeudet, tiedätkö niistä?

En tiedä miksi musta tuntuu niin pahalta tehdä lastensuojeluilmoitus. Tosin nyt kun tutustuin kuntamme nettisivujen kautta toimintaan, niin sain siitä lisätietoa ja jos sillä tavoin pystyn jotenkin, edes ihan vähän auttamaan tätä perhettä, niin miksi en tekisi niin?

Jos on vain yksi vanhempi ja pienet lapset, ei minun ja tuskin kenekään muunkaan järkevän ihmisen mielestä, voi eikä saa juoda itseään känniin.
Jos vanhempi sammuu ja lapsille sattuu jotain, niin kuka auttaa? Kun monesti voi olla kyse sekunneista, esim. lapsi hotasee väärään kurkkuunsa jotain, niin milloin se känninen reagoi, heti vai sen aamukrapulaoksennuksensa jälkeen?
Kyllä jo pelkästään tuo on aihe lastensuojeluilmoitukseen ja varmasti siihen puuttuvat.

[QUOTE="vieras";26417813]Siis onko kaikki ihan ok? Sun kirjoituksista ei saa mitään tolkkua.[/QUOTE]

keskuteluissa! joko siihen suuttuu tai se on sinun alotus! :). voin pelleillä kun ei teiltäkään nyt irtoa mitään järkevää!

Juomisesta. Mitä tarkoitat "juo itsensä aika usein känniin"? Kerran kuukaudessa, parin päivän välein, kerran kahdessa kuukaudessa...? Mistäs tiedät vaikka juo vain kun mukelot nukkuvat ja silloinkin vain pari siideriä? Huomiohalukkuuttaan "kehuu", miten on darra, vaikka ei oikeasti olekaan?

Sama juttu vauvan kuumeilusta. Oletko varma, ettei ole liioitteluun taipuvainen ihminen? Vauvalla ollut hieman lämpöä ja huomiota hakien väsynyt äiti liioittelee miten tässä on kuoleman kielissä hypätty ja menty?

[QUOTE="vieras";26417079]Meillä asuu naapurissa kolmen lapsen yksinhuoltajaäiti. Arvostan itse suuresti yksinhuoltajia, olen sellainen itsekkin ollut pari vuotta ennen kuin tapasin vuosia sitten oman mieheni.

No, meillä on naapurin kanssa hyvät välit ja hänen lapset on ihania; vanhin 2.luokalla koulussa ja nuorin alta vuoden. Emme kuitenkaan mitenkään erityisen hyviä ystäviä ole tms, varmaan siksi että ollaan hyvin erilaisia ihmisiä, mutta naapuri on hyvin avoin ihminen ja omaa vankat mielipiteet asioista. Arvostan häntä suuresti noista luonteenpiirteistä. Päivittäin miltein puhutaan ja moikataan, mutta juttelumme jää usein "kaunis sää" asteelle. Mulle on kuitenkin noussut aika iso huoli naapurin lasten elämisestä. En missään nimessä halua loukata häntä tai muutakaan. En vaan voi olla huomaamatta joitakin asioita, ja sitten mulle tulee kauheen paha mieli kun jään miettimään.. NO...

1.ALKOHOLINKÄYTTÖ
Naapuri juo aika usein itsensä känniin ja on lasten kanssa nelistään kotona. Mua ei kauheesti kiinnosta kenenkään juomiset, mutta olen huolestunut lapsista, jotka ovat keskenään kun äiti juo itsensä humalaan. Seuraavana päivänä hän saattaa valittaa minulle pihassa, ettei just nyt jaksais lapsia yhtään, kun on niin kamala darra. Ja että ihan piti oksentaa aamulla ni jo helpotti jne..Olen monesti sanonut, että tuo lapset meille vaikka päiväksi, kun olen itse päivät kotona omieni kanssa. No hän sanoo jaksavansa ja ei ota apua vastaan.

2.LASTEN HOITAMINEN
No seinän takaa kuuluu usein kun äiti huutaa todella uhmakkaasti, tulee hiljaista ja lapsi itkee. En todellakaan kuuntele korva höröllä seinän takana, mutta kaikkea ei voi olla kuulematta, kun seinät rivarissa on kuin paperia. Nytkin tuli kauhee olo, kun hän kertoi että lähtivät lomamatkalle huvipuistoon, kun kotona oli niin tylsää ja että ainoa harmi oli että tää pienin oli 40´c kuumeessa mutta sentään buranaa oli antanut.. kysyin miksei menneet sitten kun kaikki terveenä, ni sanoi ettei jaksanut lapsen sairastelua ja että vauva oli kiltimpi kun on kipeenä. ?!?

Ja muutakin on ollut mihin olen kiinnittänyt huomiota, mutta sitten olen ajatellut että ei kuulu mulle. Kuitenkin sitten aika ajoin kun näkee jotain mitä ei pitäs ni tulee ittelle kamala olo lasten puolesta. Olen yrittänyt tarjota apuani, mutta hän ei sitä halua. Olen yrittäny puhua, mutta hän vetää herneen nenään pienimmästäkin asiasta. Kuitenkin nopeasti leppyy ja pyytää kahveelle.

Seuraisitteko vielä tilannetta vai miten? Olen miettinyt myös tehdä lastensuojeluilmoitusta, mutta jotenkin se kuulostaa niin kauheelta. Mutta sitten taasen mietin, että ehkä tää äiti haluaisikin jotain apua? mutta ei kehtaa sitä minulta ottaa vastaan? eikä osaa hakea sitä?[/QUOTE]

[QUOTE="jaa";26417158]Tässä maassa kun viranomaisilla on taipumus sotkea ne asiat pahempaan jamaan "auttamisen" varjolla, joten sinuna seuraisin tilannetta ja tarjoaisin edelleen apua vaikka ihan tyrkyttämällä. Lastensuojeluilmoitus ei sitä apua anna.[/QUOTE]

peesi. pahalta kuulostaa mutta kyyllähä joku sijaisperhe jossa hyväksikäytettään tai lastensuojelulaitos on kuitenkin sata kertaa pahempi.

äiti lienee väsynyt mutta ei se lapsia auta että laitokseen joutuvat. ennusteet ovat surkeat laitoslapsille. Haluatko uuden jennan? ei heitä siellä arvostetan tuonkaan vertaa.

niin ja sanotaanko että jos on yli 1 lasta ja lapset alle kouluikäisiä niin kaikki äidit huutavat jotka lapsensa itse hoitavat (ei päiväkotia, mummoloita jne).ja jos ei huuda niin ei ole sen parempi.

ainoastaan tuo kuumeisen lapsen vieminen puistoon oli tosi ikävää.

paljonko sä oot asioinut niitten kanssa? huomaa että voi olal ainoa asia mitä sieltä tarjotaan perhetyöntekijä kyttäämään vanhemmuutta/ vuorovaikutusta yms, ja kyllä se stressi ja ahdistus lastensuojelun mukaan tulosta voi todellakin viedä asioita pahempan suuntaan.

huomautan lisäksi vielä sen että vaikka kyseessä olisikin ihan ok perhe(ei mitään tollasta juomista) Niin pelkkä se ahdistus mikä tulee kun vieraat ihmiset tunkee kotiis ja kirjottaa raportteja,yms niin kyllä se voi aiheuttaa normiperheessäkin stressiä.

Kerron nyt eräästä tutustani häneltä huostaanotettiin lapsi koska äiti ei ollut tehnyt ruokaa 1vrk lapselleen, koska tämä oli vatsataudissa ja oksensi kaiken mitä söi.

Oli pitänyt mennä päiväkodille kokoukseen ja perunut viime tinkaan sen kun lapselle oli iskenyt vatsatauti, päiväkoti soitti lastensuojeluun joka meni kotikäynnille ja vei lapsen mukanaan koska äiti sanoi ettei ollut tehnyt ruokaa sinä päivänä koska lapsella on oksennustauti. Meinasivat vielä että vie isommankin lapsen(joka oli isällään) kun tulee kotiin. vaikka lastensuojelulaki sanoo että jokaisen lapsen kohdalla täytyy tehdä erillinen päätös.Tosin e tiedä voihan olla että asuntokin oli sekaisin(kun en ollut paikalla).

Sen lisäksi tiedän lähisuvusta 1 huostaanoton(90luvulla) Normaali perhe,ei alkoholia, äiti lasten kanssa kotona isä yrittäjä. pimee sukulainen teki ls ilmoituksia jatkuvalla syötöllä siitä kuinka lapset ei saa ruokaa kuinka isä hakkaa heitä yms.

No yhdellä lapsella 6:sta oli ongelmia kehityksessä ei lähtenyt liikkeelle,ei alkanut puhuu(oli kyllä vielä pieni 1,5v)-> no sossu tuli siihen tulokseen että vanhemmat ovat vakavasti laiminlyöneet lasta kun ei kehity.

Parilla pikkupojalla oli mustelmia jaloissa(no isähän ne on tietty tehnyt niinku ilmoituksessa väitettiin).

Lapset kiireellisesti huostaan. Vuoden perhe tappeli oikeusteitse ja sai lapset takaisin. Nimittäin kehitysongelman syy oli autismi! ja lapsissa oli pahemmat mustelmat lastenkodissa olleessaan(olen itsekkin nähnyt valokuvia asiasta aikanaan). Niinpä olipa valtava apu kun perhe rikottiin turhaan.

mutta itse asiaan, alkoholinkäyttö on kyllä huolestuttavaa, ja minusta alkoholia ei saa juoda yhtään lastenollessa paikalla, ei vaikka kuinka olis toinen vanhempi selvä. Että jos oikeesti juo ja onm kännissä, niin saattaisin harkita ilmoitusta.

siis mitä mielisairaita täällä on yön aikana ollut? Noi vajaat kommentit siis... joo tottakai se sossu ottaa välittömästi lapset huostaan ja myy ne nigerialaisille.

Mulla itelläni on tuttavissa muutama aikanaan sijoitettu ja kaikki sanoneet että hyvä. Yhdellä äiti ei kyennyt hoitamaan, sai hyvän sijaiskodin, kaksi sisarusta saivat hyvän sijaiskodin jne...Todella paikallaan lastensuojelu ja nimenomaan suojelu.
Kaikki kauhujutut ovat aina yksipuolisesti kerrottuja, nuokaan mun tutulle kävi silleen ja silleen ja vaan sossussa syy, eivät vakuuta. Meilläkin on kokemusta ls ja tähän asti vain positiivista. Ap. Jos sä tilanteen näet sellasena että täytyy toimia, niin tee se niiden lasten vuoksi. Ei se ls ole pahempi vaihtoehto kun kännäävä jne vanhempi.

[QUOTE="vieras";26418323]siis mitä mielisairaita täällä on yön aikana ollut? Noi vajaat kommentit siis... joo tottakai se sossu ottaa välittömästi lapset huostaan ja myy ne nigerialaisille.[/QUOTE]

Sossusta on tehty sellanen hirviö ja pelottelun aihe että oksat pois. Ei nähdä enää kun negatiivista ja se mitä halutaan nähdä. Ei puututa asioihin vaikka aihetta ois.

Juomisesta. Mitä tarkoitat "juo itsensä aika usein känniin"? Kerran kuukaudessa, parin päivän välein, kerran kahdessa kuukaudessa...? Mistäs tiedät vaikka juo vain kun mukelot nukkuvat ja silloinkin vain pari siideriä? Huomiohalukkuuttaan "kehuu", miten on darra, vaikka ei oikeasti olekaan?

Sama juttu vauvan kuumeilusta. Oletko varma, ettei ole liioitteluun taipuvainen ihminen? Vauvalla ollut hieman lämpöä ja huomiota hakien väsynyt äiti liioittelee miten tässä on kuoleman kielissä hypätty ja menty?

Siis niin samaa olin tulossa kysymään apeelta.

Naapurini alkoi minulle antamaan AA osoitteita ja numeroita, kävin noin kerta kk hänen mukanaan kaupassa ja ostin milloin yhden sidukan tai joskus jopa kopan olutta.
Olin siis juoppo :D
Totuus että kaljakoppa kestää kuukauden ja kuumana päivänä nyt varmaan onkin suuri rikos juoda olut ruuan kanssa ja vaikka ottaa toinen saunassa.
Meitä on tosin 2 aikuista mutta kuitenkin, en voinut kuin nauraa kun naapuri oli minua AA kerhoon laittamassa.

Soitto lastensuojelun päivystykseen sillä hetkellä kun tietää että äiti on lasten kanssa keskenään ja juovuksissa, muuten siitä ei ole mitään hyötyä lapsia ajatellen.
Ne lähettää muussa tapauksessa äidille kirjeen jossa on aika lastensuojeluun ja kotikäynnistä ilmoitetaan etukäteen koska tullaan tekemään kotikäynti.SIihen mennessä on ehtinyt laittaa kämpän kuntoon ja kaikki on päällisin puolin ok kun tulevat käymään.

Yhteistyössä