Imetin nyt murkkuikäistä poikaani 3-vuotiaaksi, haluatko kysyä minulta jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiree"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuota just olen miettinytkin, että ei mua haittaisi imettää pitkäänkin, kunhan ei olisi tämmöistä jatkuvaa lipitystä. Välillä olen saanut harhautettua tyttöä keksimällä äkkiä jotain muuta mielenkiintoista tai joskus on kelvannut vesilasikin. Yleensä kuitenkin tyttö huutaa kuin hyeena, jos en heti sillä sekunnilla ole tissi ojossa, kun hän maitoa pyytää...

Tää on aika mutua, mutta eräällä toisella palstalla oli keskustelua n 1-1,5v lapsista joilla todella monella oli tullut sellainen "tiheän imun kausi". Omallanikin oli. Itse olen tullut siihen tulokseen, että se liittyy sellaiseen "äitikauteen" ja siihen, että lapsi tarvitsee enemmän vasta-aineita - juuri kävelemään oppineelle lapselle on tärkeää pysyä äidin lähellä mutta hän kohtaa kuitenkin hurjasti enemmän pöpöjä kuin äidin sylissä möllötellessä, tai lähinnä sisätiloissa konttaamalla. Tälle voi siis olla lapsesta lähtöisin oleva syy, että tahtoo tissiä kokoajan.

Harhauttaminen on yksi keino vähentää käyntejä jos itseään turhauttaa. Toinen voi olla, että varaa pari kertaa päivässä pitemmälle tissittelylle tai pyrkii rajaamaan imetyksen johonkin tiettyyn paikkaan, esim että tissiä saa vain silloin kun äiti istuu tietyssä nojatuolissa tms.

Kausi mennee ohi parin kuukauden sisällä...

siis hyi helvetti! mun mielipide on se että toi on ihan sairasta! mun mielestä toi on oikeesti pimeetä ja ällöttävää! oon aina miettinyt että mitä äiti ajattelee imettäessään ISOA lasta? must se on jotenki perverssiäkin sairaalla tavalla.

[QUOTE="Äiree";25016616]Tätä en pysty allekirjoittamaan, meidän lapset ovat kehittyneet ihan normaalisti. Toki sellaista turvattomasti kiintyneen lapsen äärimmäistä itsenäisyyttä ja "kuka tahansa aikuinen kelpaa lohduttamaan" -asennetta ei ole meidän pitkään imetetyillä ollut, koska kiintymyssuhteesta on muodostunut turvallinen.[/QUOTE]

Eipä sellaista ole ollut meidänkään kahdella pulloruokitulla lapsella, jos nyt sellaiseen viittasit. Vai onko se sitten sun mielestä niin, ettei mun lapsien kiintymyssuhde voi mitenkään olla normaali, koska en ole imettänyt?

[QUOTE="jii";25016589]kuulostaa vähän siltä,että pitkään imetetyt lapset kehittyy hitaammin henkisesti,on enemmän kiinni äidissä.ja äitihän siitä tykkää.[/QUOTE]

Itse olen kuullut vain päinvastaista. Omanikin on ollut joka neuvolassa ikäisiään kehityksessä edellä. (Vain kuopusta on imetetty pitkään).

Kannoin kuopusta 24/7 kantoliinassa kunnes hän itse 3kk iässä pyrki lattialle -> lähti heti kierimään, kävelemään oppi 10-11kk välillä (ilman tukea siis). Puhua pälpättää lauseita alle 2v:nä, vaikka perheessä on rasitusta puheenkehityksen ongelmille. On todella sosialinen, iloinen, hurmaava (muistakin ihmisistä) ja osaa tissiäkin pyytää kohteliaasti.

[QUOTE="minä";25016649]Meillä ainakin meni niinpäin, että puoli vuotta imetetty isoveli oli tosi takertuja ja 4 vuotta imetetty pikkusisko on vahvatahtoinen ja itsenäinen. Luulisin että pitkään kestänyt läheisyys kasvattaa lapsen itsetuntoa ja lapsi tietää että äiti on aina läsnä kun häntä tarvitaan.[/QUOTE]

No, meidän 1,9 vuotta imetetty poika on tosi takertuja (nyt 4v.).. Taitaa olla, että ne pojat on yleensäkin sellaisia takertujia..

[QUOTE="mie";25017695]siis hyi helvetti! mun mielipide on se että toi on ihan sairasta! mun mielestä toi on oikeesti pimeetä ja ällöttävää! oon aina miettinyt että mitä äiti ajattelee imettäessään ISOA lasta? must se on jotenki perverssiäkin sairaalla tavalla.[/QUOTE]

Sinulla ei taida olla kaikki ihan ok henkisesti...

en kyllä ymmärrä miten lapsi saa enemmän läheisyyttää olemalla tissi suussa äitinsä sylissä,kun vaan olemalla tavallisesti äitinsä sylissä.Alle 1v imetyksen ymmärrän ja ihan ravitsemuksillisista syistä(itsekkin imetin lapseni 1v asti).Mutta ei siinä maidossa enää ravintoa ole jos vielä 3v imettää.Vähän sama juttu kun imisi vielä 3-vuotiaana tuttia.

[QUOTE="upi";25016848]ei tästä jaksa kiistellä,mutta musta ainakin aina tuntuu,että taaperoimettäjät pitää itseään paljon parempina äiteinä,ja pitää omia imetytottumuksiaan ainoana oikeana vaihtoehtona.ja tuputtavat vaan omaa tapaansa muille,eivätkä ymmärrä lainkaan tai kuuntele meidän vain vauvojamme imettäneiden mielipiteitä juurikaan.tai pidä niitä arvossa...vähänniinkun uskovaiset,se käännyttäminen ja tuputtaminen tuntuu hassulta.ja ei en sano että kukaan erityinen nyt tässä tuputtais,vaan yleisesti.[/QUOTE]

Alle liittämässäni viestissä kiteytyy aika hyvin syy, miksi moni taaperoimettäjä uskoakseni haluaa korostaa valintansa/toimintatapansa toimivuutta, hyötyjä ja etuja. Syyllistäminen kuitenkin monesti on sellaine omien korvien välissä kehittyvä juttu. Jos minä sanon, että minusta pitkä imetys on lapsen parhaaksi ja että pitkä imetys on lapselle terveellisempää, kuin vuoden pullottelu, on se minust vain mielipiteeni kertomista, mutta monesta "pullo-äidistä" se on oman sädekehäni kiillottamista ja korviketta lapsille antaneiden haukkumista. Luetaan väkisin rivien välistä sellaista, mitä sinne ei ole tarkoitettu ja käännetään asiat aina koskemaan itseä, negatiivisella tavalla kaiken lisäksi.

[QUOTE="mie";25017695]siis hyi helvetti! mun mielipide on se että toi on ihan sairasta! mun mielestä toi on oikeesti pimeetä ja ällöttävää! oon aina miettinyt että mitä äiti ajattelee imettäessään ISOA lasta? must se on jotenki perverssiäkin sairaalla tavalla.[/QUOTE]

Itse olen kuullut vain päinvastaista. Omanikin on ollut joka neuvolassa ikäisiään kehityksessä edellä. (Vain kuopusta on imetetty pitkään).

Kannoin kuopusta 24/7 kantoliinassa kunnes hän itse 3kk iässä pyrki lattialle -> lähti heti kierimään, kävelemään oppi 10-11kk välillä (ilman tukea siis). Puhua pälpättää lauseita alle 2v:nä, vaikka perheessä on rasitusta puheenkehityksen ongelmille. On todella sosialinen, iloinen, hurmaava (muistakin ihmisistä) ja osaa tissiäkin pyytää kohteliaasti.

Eli kuopus on tollainen ja se johtuu VAIN ja ainoastaan pitkästä imetyksestä? Millaisia sun muut lapset on?

Mun kuopus syntyi keskosena vko 30 ja en saanut häntä imettää tosin täytyy sanoa että mulla oli kyllä silloin muut huolen aiheet kuin imetys (huono äiti).
Mutta tuo ylläoleva teksti voisi olla myös mun kuopuksesta.

[QUOTE="sensei";25017778]en kyllä ymmärrä miten lapsi saa enemmän läheisyyttää olemalla tissi suussa äitinsä sylissä,kun vaan olemalla tavallisesti äitinsä sylissä.Alle 1v imetyksen ymmärrän ja ihan ravitsemuksillisista syistä(itsekkin imetin lapseni 1v asti).Mutta ei siinä maidossa enää ravintoa ole jos vielä 3v imettää.Vähän sama juttu kun imisi vielä 3-vuotiaana tuttia.[/QUOTE]

Muuttuuko lehmän maitokin sokerivedeksi tietyn ajan jälkeen? :D Miksi maidon laatu yhtään heikkenisi imetyksen vuoksi? Itseasiassa homma on päinvastoin - ensikertalaisäidin maito ei ole yhtä ravinteikasta kuin pitkän imetyshistorian omaavan äidin.

Puolesta litrasta maitoa saa vielä yli 90% päivän B12 vitamiinin tarpeesta, 20g terveellisiä rasvoja, 7g proteiinia, kaikkia muita vitamiineja & hivenaineita... Mitäs muutakaan tuo on kuin ravintoa?

Harhauttaminen on yksi keino vähentää käyntejä jos itseään turhauttaa. Toinen voi olla, että varaa pari kertaa päivässä pitemmälle tissittelylle tai pyrkii rajaamaan imetyksen johonkin tiettyyn paikkaan, esim että tissiä saa vain silloin kun äiti istuu tietyssä nojatuolissa tms.

Onko se silloin lapsentahtista kiintymyysvanhemmuutta jos aikuinen rajoittaa? Eikö sen taaperon pitäisi päästä tissille just silloin kun on se aika - mun mielestä se on lapsentahtista eikä se että aikuinen määrää koska saa

[QUOTE="vieras";25017885]Onko se silloin lapsentahtista kiintymyysvanhemmuutta jos aikuinen rajoittaa? Eikö sen taaperon pitäisi päästä tissille just silloin kun on se aika - mun mielestä se on lapsentahtista eikä se että aikuinen määrää koska saa[/QUOTE]

Sanoiko joku sen olevan lapsentahtista kiintymysvanhemmuutta? Eiköhän ninaTT vaan yrittänyt auttaa äitiä mäessä.

:D Miksi kuvittelet noin? :D

pumppasin ylimääräistä maitoani pulloon kun lapseni täytti 1v.Oli ihan kuin sameaa vettä.Eo mitään verrattuna siihen paksuun rasvaiseen maitoon jota vuosi aiemmin oli tullut.Neuuvolassa sanoivat että ei kannata jatkaa imettämistä enää,koska siinä ei ole enää ravintoa.Kai se ravitseminen sen imetyksen tarkoitus kuitenkin on?

[QUOTE="sensei";25017895]pumppasin ylimääräistä maitoani pulloon kun lapseni täytti 1v.Oli ihan kuin sameaa vettä.Eo mitään verrattuna siihen paksuun rasvaiseen maitoon jota vuosi aiemmin oli tullut.Neuuvolassa sanoivat että ei kannata jatkaa imettämistä enää,koska siinä ei ole enää ravintoa.Kai se ravitseminen sen imetyksen tarkoitus kuitenkin on?[/QUOTE]

:D :D :D Ok.... Ei se mee noin. Se maito on ihan yhtä hyvää vielä 20v kuluttua. Vai meinaatko, että suurperheen äidit ei voi imettää ku ehkä kolmea ensimmäistä lastaan? :D Mitä enemmän imettää, sen paremmin keho oppii sen homman ja maito vaan paranee. Ei se maidon ulkonäkö kerro mitään, monet ei edes saa pumpulle herumaan tippaakaan ja silti voi imettää vuosi tolkulla. Neuvola ei ole aina paras paikka hakea tietoa, sorry to break it to you...

Sanoiko joku sen olevan lapsentahtista kiintymysvanhemmuutta? Eiköhän ninaTT vaan yrittänyt auttaa äitiä mäessä.

Tuossa ninaTT n omassa haastattelussa oli juttua että odota kotiin asti jne eli kun lapsi haluaa tissille niin vanhempi määrittelee paikan ja ajan vai miten se nyt meni.
Sori mua ei oo imetetty kun äitiä ei oo joten mulla on kyllä ymmärryksessä vähän rajoitteita, en oo sillee henkisesti kehittyny

Mun molemmilla pullolapsilla sama. Nyt 13-vuotias puhui pitkiä lauseita alle 2-vuotiaana ja on kehittynyt kielellisesti hyvin. Samoin motorisesti, aina oli neuvolassa ikäisiään edellä. Sama juttu nyt 9-vuotiaan kanssa, juuri testattiin koulussa ja oli kaikissa osa-alueissa ikäisiään parempi.

Molemmat lapset kohteliaita, sosiaalisia, iloisia. Juuri sain kehuja isommasta, kuinka ihana lapsi on.

Omalla kokemuksellani siis korvikkeen annosta ei ole ollut mitään haittaa. Ai niin, kummallakaan ei myöskään ole mitään allergioita.

Miksi ihmeessä te tulitte nyt tähänkin ketjuun inttämään? Ap antoi mahdollisuuden esittää kysymyksiä, jos tämä taaperoimetys vaivaa mieltä, mutta ei ketjua viitsi enää kohta lukea, kun menee taas tyhjän jauhamiseksi. Menkää muualle vääntämään kättä, jos ei ole mitään kysyttävää!

[QUOTE="vieras";25017885]Onko se silloin lapsentahtista kiintymyysvanhemmuutta jos aikuinen rajoittaa? Eikö sen taaperon pitäisi päästä tissille just silloin kun on se aika - mun mielestä se on lapsentahtista eikä se että aikuinen määrää koska saa[/QUOTE]

...juu? Edellisen viestin kirjoittaja sanoi, ettei taida jaksaa imettää täysin lapsentahtisesti. Sä taidat olla vähän hidas kun tämmönen asia pitää useaan kertaan käydä läpi ;) Rajoittaminen on kuitenkin lapsentahtisempaa kuin täysi vieroittaminen, eikö?

[QUOTE="sensei";25017895]pumppasin ylimääräistä maitoani pulloon kun lapseni täytti 1v.Oli ihan kuin sameaa vettä.Eo mitään verrattuna siihen paksuun rasvaiseen maitoon jota vuosi aiemmin oli tullut.Neuuvolassa sanoivat että ei kannata jatkaa imettämistä enää,koska siinä ei ole enää ravintoa.Kai se ravitseminen sen imetyksen tarkoitus kuitenkin on?[/QUOTE]

Voi gyyd. Sekoitat nyt ternimaidon ja kypsän maidon. Heti lapsen syntymän jälkeen äiti tuottaa paksua ternimaitoa. Maito kypsyy seuraavina viikkoina ja kun se on saavuttanut sen kypsän muodon, ei sen koostumus enää muutu ajan funktiona, vaan sen funktiona, että kuinka usein lapsi käy rinnalla ja kuinka paljon hän juo.

Neuvolassa ovat joko kertoneet sinulle valheellista tietoa tai sitten olet keksinyt ihan omasta pienestä päästäsi tuon neuvolajutun. Suurimalla osalla terveydenhoitajista ei ole mitään imetyskoulutusta, joten sikäli kertomasi voi olla ihan totta - terkkojen imetystieto on usein ihan samaa luokkaa kuin meidän maallikkojen.

"Tuota just olen miettinytkin, että ei mua haittaisi imettää pitkäänkin, kunhan ei olisi tämmöistä jatkuvaa lipitystä. Välillä olen saanut harhautettua tyttöä keksimällä äkkiä jotain muuta mielenkiintoista tai joskus on kelvannut vesilasikin. Yleensä kuitenkin tyttö huutaa kuin hyeena, jos en heti sillä sekunnilla ole tissi ojossa, kun hän maitoa pyytää... "

Näimpä näin. Kerrankin joku joka sanoo totuuden. Yleensä aina vaan "että lapsi ei kinua koko ajan, lapsi osaa pyytää ja odottaa, ei mitään vaikeuksia, viertuttinen tapahtuu ITSESTÄÄN :D " Asioilla on myös toinen puoli.

Mielestäni vaikkapa 4.vuotias joka imee vielä rintaa on sama kun 4-vuotias joka imee tuttia. Imeminen tuo lohtua ja on vanha tapa vauvasta asti...

Ap tässä köllöttelee kipeän kuopuksen kaverina sängyllä ja joutaa vastaamaan jos jollakulla on asiallista kysyttävää. :) Tämän sivun keskustelussa ei mitään järkevää kysymystä näkynyt.

Yhteistyössä