saako vieraan kerrostalon pihalle mennä lapsen kanssa leikkimään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";25022082]katsoin juuri kartasta että meillä on leikkipuisto 5km päässä. ollaan vasta muutettu alueelle. minusta aika pitkä matka .[/QUOTE]

No se on teidän oma valintanne muuttaa sinne.

[QUOTE="vieras";25022140]No se on teidän oma valintanne muuttaa sinne.[/QUOTE]

Asunnon osto nyt on niin iso asia, ettei sitä nyt varmaan kannata leikkipaikan perusteella valita, jos muuten löytyy se "justiin oma" koti. Ihan asiallinen aloitus mun mielestä. Tää on vaan tätä kaksplussaa, että joka helkkarin asiasta pitää aikuisten ihmisten keksiä lapsellisimpia kommentteja, kuin teinit edes keksisi.

Kaikkein viksuinta olisi mennä siihen naapuritalon pihaan silloin kun siinä on samanikäisiä lapsia ja alkaa jutella lapsen äidin kanssa, silloinhan voitte olla siinä sen perheen "vieraana" kun tein lapset leikkii yhdessä. Voit myös selittää teidän tilanteen ja kysyä mielipidettä pihan käytöstä.

[QUOTE="vieras";25022140]No se on teidän oma valintanne muuttaa sinne.[/QUOTE]

Tää on kyllä niin totta. Ulkoilumahdollisuudet kannattais aina selvittää ennen ostopäätöksen tekoa.

Itse asiassa taloyhtiön pihaan on rakennettava leikkipaikka, jos kerran uudesta yhtiöstä on kyse. Ota siis yhteys pikaisesti rakennusyhtiöön ja muistuta maankäyttö- ja rakennuslain 21. luvun 155 §!

Asunnon osto nyt on niin iso asia, ettei sitä nyt varmaan kannata leikkipaikan perusteella valita, jos muuten löytyy se "justiin oma" koti. Ihan asiallinen aloitus mun mielestä. Tää on vaan tätä kaksplussaa, että joka helkkarin asiasta pitää aikuisten ihmisten keksiä lapsellisimpia kommentteja, kuin teinit edes keksisi.

Niin leikkipuistojen kuin koulujen ja päiväkotien ja kauppojen yms sijainti kannattaa aina ottaa huomioon sitä asuntoaan hankkiessa. Kuinka moni parkuu täällä sitäkin kuinka pitkä (ja vaarallinen) koulumatka lapsella on tai miten pitkä matka itsellä on töihin. Asuntoa hankkiessa on syytä ottaa huomioon kaikki asiat, mitkä vaikuttavat elämiseen. Yhden valinta on muuttaa keskelle korpea omaan rauhaan, joku toinen haluaa olla kaikkien palvelujen lähellä.

Eli sun mielestä on ihan ok käyttää toisten vuokrissaan/vastikkeissaan maksamaa leikkikenttää vaan sen takia et se MUN JUSTIIN OMA koti sattuu sijaitsevaan naapurissa.

Kerrostalossa asumisessa on etuja, yksi niistä on iso piha jossa usein on leikkitilaa. Omakotitaloon jos muutat niin sen ison pihan yleensä menetät. Ei voi saada kaikkea.

Senkään takia muiden pihoille ei saa mennä leikkimään että voi tulla ongelmia korvausten kanssa esim. onnettomuustilanteissa tai jos jotain hajoaakin kun olette toisten pihalla.
Ja kai sen nyt luulis muutenkin järjen sanovan ettei toisten taloyhtiöiden pihoille mennä leikkimään, ja kyllä katsoisin aika hitaasti jos joku vieras täti tulisi lapsineen meidän taloyhtiön pihalle.

Kyllä on taas palstamammat kuutamolla. Lain mukaan kerros- rivi- ja paritalojen leikkipaikat ovat julkisia paikkoja, ja niille saa kuka tahansa mennä leikkimään. Ja vieläpä nin että ko. yhtiön hallitus on vastuusssa paikan turvallisuudesta.

ei saa mennä.
asun omistuskerrostalossa ja omistan tästä asunnon,kotini.
omistan näin ollen osan myös yhteisestä pihasta ja leikkipaikasta.
tämä on minun kotini.
vai saanko minä tulla sinun kotipihallesi kysymättä lupaa?

Kyllä on taas palstamammat kuutamolla. Lain mukaan kerros- rivi- ja paritalojen leikkipaikat ovat julkisia paikkoja, ja niille saa kuka tahansa mennä leikkimään. Ja vieläpä nin että ko. yhtiön hallitus on vastuusssa paikan turvallisuudesta.

tarkistapa itse lähteesi.
meidän taloyhtiön pihalle tuli vastikään kylttikin, että yksityisalue...läpikulku kielletty...

jos pihaamme hankitaan uusi vieteriheppa (2000€),se maksetaan taloyhtiön tililtä,tililtä jota myös itse kartutan.
miksi perhe joka sattui muuttamaan korpeen, kauas kaikesta, saisi tulla juuri meidän pihalle leikkimään uudella vieterihepallamme???
niin juuri,ei mitenkään.

asuttiin omakotitalossa kun olin muksu, mutta aina leikittiin yhden rivarin pihassa kuten kaikki muutkin lähitalojen asukkaiden lapset... Tosin oli kyllä kunnan vuokrarivari, minkä leikkipaikkaa piti kunta yllä. Musta aika ahdasmielistä, jos ei saa leikkiä, kun ei riko mitään tms, mutta mistäs minä tiedän :D Tosin taloyhtiö on vastuussa jos jollekin käy jotain, voisivatko silläkin syyllä kieltä leikkimisen? Ja toki taloyhtiön asukkaat maksavat vastikkeissaan ja vuokrissaan myös leikkipaikan.

Mut itse menisin leikkimään ja jos joku jotain valittaisi niin pahoittelisin ja poistuisin... T. moukka :D

tarkistapa itse lähteesi.
meidän taloyhtiön pihalle tuli vastikään kylttikin, että yksityisalue...läpikulku kielletty...

Niin, ja siihen kylttiin saa vaikka jokainen ohikulkuja pyyhkiä pehvansa :D Taloyhtiön piha EI OLE kotirauhan suojaama paikka, silloin sinne saa tulla kuka tahansa.

ps, kukaan, joka omistaaaa asunnon eli oikeammin osakkeita taloyhtiöstä, ei oikeasti omista sitä pihaa, ellei sitä ole erikseen jaettu hallinnanjakosopimuksella. Yleensä niin ei IKINÄ tehdä paitsi esim jossain paritalossa.

jos pihaamme hankitaan uusi vieteriheppa (2000€),se maksetaan taloyhtiön tililtä,tililtä jota myös itse kartutan.
miksi perhe joka sattui muuttamaan korpeen, kauas kaikesta, saisi tulla juuri meidän pihalle leikkimään uudella vieterihepallamme???
niin juuri,ei mitenkään.

No tottakai saa, kun joku mamma niin päättää, että ei omassa pihassa ole riittävästi hänen kullanmuruilleen. Niin tottakai voi tulla. Jotkut saavat tehdä mitä haluavat. Kaikki mikä on sinun on heidän myös. Mutta annapas olla, jos toisinpäin, sinä yrität ängetä leikkimään heidän tavaroillaan... huhheijaa!

Joo, totta on, ettei kerrostalojen tai rivitalojen pihat kuulu kotirauhan piiriin, eikä näin ollen voi ketään estää liikkumasta ja leikkimästä taloyhtiön pihassa.

Senkään takia muiden pihoille ei saa mennä leikkimään että voi tulla ongelmia korvausten kanssa esim. onnettomuustilanteissa tai jos jotain hajoaakin kun olette toisten pihalla.
Ja kai sen nyt luulis muutenkin järjen sanovan ettei toisten taloyhtiöiden pihoille mennä leikkimään, ja kyllä katsoisin aika hitaasti jos joku vieras täti tulisi lapsineen meidän taloyhtiön pihalle.

Päin vastoin. taloyhtöin hallitus on vastuussa jos joku leikkiväline on niin kehnossa kunnossa että lapsi saa sen rikki- Taloyhtiö joutuu jopa maksamaan korvausta jos lapsi loukkaa itsensä sen vuoksi. Eikä tässä kohtaa kysytä asuuko lapsi yhtiössä, oliko jollain vieraana vai satunnainen ohikulkija.

[QUOTE="vieras";25022423]Joo, totta on, ettei kerrostalojen tai rivitalojen pihat kuulu kotirauhan piiriin, eikä näin ollen voi ketään estää liikkumasta ja leikkimästä taloyhtiön pihassa.[/QUOTE]
Vaikka kerrostalon piha ei kuulu kotirauhan piiriin, piha on yksityistä aluetta, jonka omistajalla/haltijalla on oikeus määrittää sen käyttö ja häätää pois sinne kuulumattomat ihmiset.

Miksi sitten omakotitalojen pihat eivät kuulu samaan listaan? Siksi, koska heillä on oma tontti(ko)? Entäs jos on vuokratontti? Entäs rivitalo, jonka tontin taloyhtiö omistaa, miksi se olisi yhteistä aluetta jos kerran omakotitalon piha ei olisi? Vääntäisitkö rautalangasta, koska en nyt oikein ymmärrä...

Hämmentävää kuinka moni on sitä mieltä ettei vieraan kerrostalon pihaan ole asiaa. En minä ainakaan keksi mitä se haittaa jos joku keinuu taloyhtiön omistamassa keinussa tai leikkii taloyhtiön maksamalla hiekalla, sitä vartenhan ne ovat olemassa.

Itse maksoin vuosia vuokraa ja yhtiövastiketta, eikä koskaan tullut mieleenkään että vieraat lapset eivät saisi käyttää pihan leikkivälineitä. Enkä ikimaailmassa katsoisi pitkään tai kieltäisi ketään vanhempaa lapsensa kanssa tulemasta taloyhtiön pihalle leikkimään, kaikki ovat lämpimästi tervetulleita, kunhan käyttävät pihaa sen tarkoitukseen kuuluvalla tavalla.

Olemme juuri ostaneet omakotitalon, eikä meidän pihalla ole mitään leikkivälineitä lapselle, käymmekin usein yleisellä leikkipaikalla keinumassa, viereisellä omakotitalon pihalla on liukumäki, ja kyllä lämmitti mieltä, kun talon rouva sanoi että liukumäkeä saa käyttää ihan koska vaan.

Mitä tulee esim."Läpikulku kielletty" -kyltteihin, niin olen itse asian poliisilta tarkistanut ja sain vastauksen että niillä ei tosiaan ole lain voimaa, vaan niitä voidään pitää korkeintaan suosituksina. Jokainen voi sitten omaa harkintaa käyttäen miettiä millaisissa väleissä haluaa olla ko. talon asukkaiden kanssa, ja noudattaako vai jättääkö noudattamatta näitä kehoituksia.

• Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä