saako harjoittelusta olla pois miten vain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pakkoko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pakkoko?

Vieras
siis kun miehellä on huomenna lääkäriaika kahdeltatoista, itse olen harjoittelussa pvkodissa. opiskelen perhepäivähoitajaksi ja siinä ei periaatteessa ole mitään aikaa että kaunako jne pitäs harjoitella, vaan harjoitella voi niinkauan että itse on valmis näyttöön. noh, nyt kun sanoin ennekuin lähdin että mun pitää huomenna lähteä jo puolikahdeltatoista niin johtaja oli sitä mieltä ei onnistuis:( lapsilla ei oo ketään hoitajaa muuten ja miehen on pakko mennä kirurgin luo ja röntgeniin. sanoin että tää on kuitenkin vaan harjoittelua, että enhän olis pois jos oikeaa työtä ois. viimeviikollakin jouduin olemaan pois kolmepäivää kun olin itse sairaana ja sitä edellisellä viikolla kun poika 1v oli sairaalassa ja jouduin olemaan mukana. eli pitääkö mun vaan suostua siihen että en voi olla pois ja joudun noudattamaan säännöllistä työ aikaa 8h päivä. vtuttaa kun muutkaan luokkalaiset ei ole kuin 6 tuntia ja saa siitä vielä palkkaa ja minä en saa mitään, kaiken isäksi olen vielä raskaana viikolla 26 ja ajattelin että noin 5-6tunnin päivät riittäis harjottelua,mut johtaja onkin sit vmäinen akka'!

Lopeta hei koko harjoittelu jos se on noin vastenmielistä.

Mä teen opiskeluun liittyvissä harjoitteluissa samaa 38,15 viikkotuntimäärää mitä oikeatkin työntekijät, ja korvaan poissaolot jos ne ylittävät 24 h koko harjoittelujakson aikana. Talossa talon tavalla.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
mutta kun mun on ollut pakko:/ huomenna on pakko lähteä keskenpvn pois kun ei ole ketään hoitajaa 1vlle ja mies ei sitä mukaan voi ottaa. ja viimeviikolle en voi mitään kun tuli korkea kuume/flunssa ja edellisellä viikolla oli pakko olla pois kun lapsi joutu sairaalaan ja ei tiennyt mikä oli pojalla. mietin vaan että jännä kun minä joudun olemaan sen 8 tuntia palkattomana ja muut sen 6t ja saa vielä palkan. käyttää mua vaan hyväksi. ajattelen että se kuitenkin on vaan harjottelua,mitä en edes kovin plajoa tarvis--

jos sun on pakko olla pois niin sä olet!
ei kai nyt lasta voi ilman hoitajaa jättää.
jos ei ole mitään tuntimääriä jaharjoittelet vaan sitä näyttöä varten, niin sama kai se miten paljon oot siellä.. luulisi kyllä että olis jotkut tuntimäärät..
mulla oli opiskellessa tietty tuntimäärä ja se piti tehdä, jos oli sairas niin sitten ne tunnit korvattiin jne.

On olemassa asenteita, joista työnantajat tykkää ja joilla työllistytään.

Ja asenteita, joista työnantajat eivät pidä.

En mä oikein tiedä miten tähän ap:hen pitäisi suhtautua...johtaja on veemäinen akka, ihan epistä kun muut on lyhyempää päivää ja saa rahaa ja mä en, mutku oli pakko olla pois viime viikolla 3 päivää ja sitä aikaisemmalla viikolla X määrä päiviä, ja on pakko taas olla pois kun miehellä on lääkäri ja röntgen (monella äidillä on muuten lapset lääkärissä ja röntgenissä mukana, kai isältäkin se onnistuisi...)...Johtaja on varmaan jo NIIN kypsä, eikä ihme.

Mutta joo. Ei harjoittelussa ole pakko olla. Voit olla pois. Mutta johtajalla lienee oikeus potkia sinut kokonaan pois, jos homma ei vaan suju.

Viimeksi muokattu:
opkelen aikuiskoulutuskeskuksessa pph tutkintoa ja meillä ei ole määrätty mitään harjoittelu aikoja vaan itse voidaan määrittää miten tarvii harjoittelua,jotkut ei tarvi ollenkaan ja menee suoraan näyttöön. ei mulla enempää tuliskaan poissaoloja:( kuitenkin harjoittelen vielä vapaaehtoisesti kuukauden ennen näyttöä. ja mun mielestä sopiva aika on se 5-6 tunita kun ei mitään edes juurikaan hyödy tuosta harjoittelusta itse. osaan jo kaikki mutta olen silti mukana. se johtaja ei kuulemma tykkää edes siitä jos on kerranvuodessa tunnin pois.

Jos osaat jo kaikki (pelottava asenne vasta alalle opiskelevalta, kun ne vuosikausia töitä tehneetkään ei vielä osaa kaikkea...) niin mene näyttöön, suorita se, ja that's it :). Turhaan itseäsi ja muita kiusaat olemalla harjoittelussa, joka ei ole edes tarpeellinen mielestäsi, saati pakollinen.

• Tykkää
Reactions: Titi-Uu
siis kun miehellä on huomenna lääkäriaika kahdeltatoista, itse olen harjoittelussa pvkodissa. opiskelen perhepäivähoitajaksi ja siinä ei periaatteessa ole mitään aikaa että kaunako jne pitäs harjoitella, vaan harjoitella voi niinkauan että itse on valmis näyttöön. noh, nyt kun sanoin ennekuin lähdin että mun pitää huomenna lähteä jo puolikahdeltatoista niin johtaja oli sitä mieltä ei onnistuis:( lapsilla ei oo ketään hoitajaa muuten ja miehen on pakko mennä kirurgin luo ja röntgeniin. sanoin että tää on kuitenkin vaan harjoittelua, että enhän olis pois jos oikeaa työtä ois. viimeviikollakin jouduin olemaan pois kolmepäivää kun olin itse sairaana ja sitä edellisellä viikolla kun poika 1v oli sairaalassa ja jouduin olemaan mukana. eli pitääkö mun vaan suostua siihen että en voi olla pois ja joudun noudattamaan säännöllistä työ aikaa 8h päivä. vtuttaa kun muutkaan luokkalaiset ei ole kuin 6 tuntia ja saa siitä vielä palkkaa ja minä en saa mitään, kaiken isäksi olen vielä raskaana viikolla 26 ja ajattelin että noin 5-6tunnin päivät riittäis harjottelua,mut johtaja onkin sit vmäinen akka'!

mistäs teil sitte ois hoitaja jos oisitkin töissä etkä harjottelija? Jos kerran nyt ei mitenkään saa muksuja muille kun sulle?
Ja ei saa olla harjottelija miten vain pois, ei saa olla meilläkään. Pomo ei hyvällä tota kato eikä taida nyt olla vika sielä päässä vaan toisaalla.

jos olisin töissä oikeasti niin lapsi olisi pvkodissa. saa kuitenkin työnantaja tykätä mitä haluaa. pakko olla pois kun mies ei voi lasta mukaan ottaa ja ketään hoitajaa ei saa. :/ teen kuitenkin joka päivä niitä 6tunnin päiviä 9-15 niin luulis riittävän.

jos olisin töissä oikeasti niin lapsi olisi pvkodissa. saa kuitenkin työnantaja tykätä mitä haluaa. pakko olla pois kun mies ei voi lasta mukaan ottaa ja ketään hoitajaa ei saa. :/ teen kuitenkin joka päivä niitä 6tunnin päiviä 9-15 niin luulis riittävän.

Siis ootko ap? Etkö aiemmin puhunut 8 tunnista? No kuitenkin... Jätit hiukan viime tinkaan tuon poissaolosta ilmoittamisen. Kirurgin juttusille kun mennään niin siihen varataan aika ja luulempa että kirrat ovat sen verran työllistettyjä ettei ihan seuraavalle päivälle aikaa saa.

Soittele nyt ystävät ja sukulaiset läpi, jos vaikka jollekin lapsen saisi. Tai sitten miehesi hoitaa tilanteen siten, että lapsi on väsynyt lääkärikäynnin aikana ja nukkuu vaunuissa. Hyvässä lykyssä siellä on joku opiskelija tai hoitaja hetken vapaana ja voi pahimman ylitse lasta kaitsea. Mutta kyllä se miehen onnistuu lapsen kanssa sinne lääkäriin mennä. On sitä muutkin vanhemmat lasten kanssa käyneet, jos tilanne sen vaatii.

Opiskelijan (joskin eri alan) näkökulma: Olet ollut paljon pois viime viikkoina, mutta sairauden vuoksi - joren so what. Sairauden vuoksi saa (ja PITÄÄ) olla poissa, niitä ei pitäisi tarvita ottaa mukaan koko poissaolokeskusteluun.

Työsuhteesta: Jos pomo olettaa sinun sitoutuvan täysin samoin kuin työntekijä, vaikket saa mitään työntekijän etuja (kuten sitä palkkaa), niin hänellä on aika ihme käsitys vastavuoroisesta sopimuksesta. Jos työnantajalla ei ole vastuita sinua kohtaan, ei sinullakaan ole vastaavia häntä kohtaan. Päiväkodille sen pitäisi olla yksi ja sama, oletko paikalla, koska opiskeliat eivät ole työvoimaa = heillä pitäisi olla ihan täysi miehitys ilman sinuakin.

Pidä puolesi!

• Tykkää
Reactions: Reija Ensimmäinen
Opiskelijan (joskin eri alan) näkökulma: Olet ollut paljon pois viime viikkoina, mutta sairauden vuoksi - joren so what. Sairauden vuoksi saa (ja PITÄÄ) olla poissa, niitä ei pitäisi tarvita ottaa mukaan koko poissaolokeskusteluun.

Työsuhteesta: Jos pomo olettaa sinun sitoutuvan täysin samoin kuin työntekijä, vaikket saa mitään työntekijän etuja (kuten sitä palkkaa), niin hänellä on aika ihme käsitys vastavuoroisesta sopimuksesta. Jos työnantajalla ei ole vastuita sinua kohtaan, ei sinullakaan ole vastaavia häntä kohtaan. Päiväkodille sen pitäisi olla yksi ja sama, oletko paikalla, koska opiskeliat eivät ole työvoimaa = heillä pitäisi olla ihan täysi miehitys ilman sinuakin.
Opiskelijan ottaminen työyhteisöön ei ole ihan "tuosta vaan"- juttu. Opiskelijan ohjaaminen ja perehdyttäminen sitoo työntekijää, usein on nimetty joku tietty ohjaaja opiskelijaa opastamaan. Jos opiskelija sitten on paikalla silloin kun siltä tuntuu, niin ymmärrän jos työpaikalla alkaa palaa hermo. Etenkin jos asenne paikalla ollessakin on se, että mä nyt oon täällä vaan katsomassa, mä oon vaan harjoittelussa, ei mun tarvitse sitä tai tätä tehdä.

Oma kokemukseni on se, että palkkatyössä omalla alallani on rennompaa kuin opiskelijana harjoittelussa. Harjoitteluihin asetetaan tietyt tavoitteet jotka on pakko täyttää. On pakko kehittyä koko ajan. Poissaolot korvataan. Jos tavoitteet eivät täyty, ei läpäise harjoittelua tai saa kehnon arvioinnin, mikä toki vaikeuttaa tulevaisuudessa työn saantia: harjoitteluissa opiskelija ikäänkuin markkinoi itseään (ja myös oppilaitostaan, koulutusohjelmaansa) ja kun hommat hoitaa hyvin niin sitä paremmat mahdollisuudet on saada alan töitä tulevaisuudessa.

Palkkatyössä taas kukaan ei samalla lailla arvioi jokaista liikettäsi ja elettäsi. Jos olet sairas, sairastat, etkä joudu korvaamaan poissaolojasi. Ei ole tavoitteita jotka pitää saavuttaa, ei ole pakko kehittyä koko ajan, vaan riittää että teet työsi riittävän hyvin.

Näin minä asian näen. Ja kammoksuttaa lukea näistä opiskelijoista, jotka kokevat olevansa "vain" harjoittelussa ja suhtautuvat siihen kielteisesti ja vastahakoisesti.

Ja työyhteisöllä on toki oikeus määrittää, mitä he odottavat opiskelijalta. Se, ettei hommasta makseta palkkaa, ei liity asiaan minusta mitenkään.

Koska olet harjoittelija, et voi olla hoitovastuussa päiväkodin lapsista. Joten kenenkään on turha vedota siihen, ettei lapsilla ole hoitajaa jos sinä olet pois. Muutenkin opiskelijan poissaolo saa vaikutattaa siihen hoituvatko työt, sillä opiskelija on paikalla oppimassa, ei lisätyövoimana.

Sinulla on ollut päteviä syitä olla pois (siis sairaus), ja pakottavan perhesyyn vuoksi saa muutenkin olla ihan joka työpaikasta pois - harjoittelija ei ole tässä asiassa yhtään huonommassa asemassa. Monelle lääkärivastaanotolle ei voi taaperoikäistä lasta ottaa. Kyllä minunkin ex-mieheni joutui joskus järjestelemään töitään sen mukaan jos minulla kotiäitinä ollessani oli sellainen lääkäriaika ettei lapsia voinut ottaa mukaan. Se on elämää, ei voi mitään.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
no meillä sai yks työharjottelussa oleva poju kenkää juurikin siks,kun päätti itse milloin pääsi töihin ja milloin ei :whistle: kuitenkin opiskelupaikka oli sanonut,että harjoitteluaika on ma-pe 8-15..

Harjoittelija on sikäli erilaisessa asemassa kuin työntekijä, että hänelle on useinkin määritelty se tuntimäärä mikä pitää harjoittelussa täyttyä.
Siksi poissaolokorvaukset, että voidaan todistukseen ilmoittaa, että tuntimäärä on täytetty ja näinollen myös harjoittelu.
Monet korvaa kesällä tai muilla lomilla liikoja poissaolojaan- vaikka olisivat sairaudesta johtuvia.

niin olen siis tehnyt nyt 6 tuntisia päiviä mutta työnantaja vaatii että teen 8 tuntisia harjoittelupäiviä. minusta vaan itsestä tuntuuu epäreilulta kun ne jotka saa palkaa niin tkee vaan niitä 6tuntisia päiviä... ja miksi minun sit pitäs olla 8 tuntia ja tehdä jopa sellaisia mitä en saisi niinkuin olla lasten kans yksin poihalla. mulla ainakin sellainen käsitys että HARJOITTELIA ei saa olla yksin vastuussa lapsista? onko oikein kuitenkin jos sanon että teen vaan 6 tuntia harjoittelua? sain järkättyä nt niin että en ole huomenna pois harjoittelusta ..mutta mulla tulee poissaoloja silti tykkää työnantaja mitä tykkää... pojalla esim on silmälääkäri ja sinne pitää olla perjantina menossa jo yhdeltätoista,ei saanut muuta aikaa ja ensiviikolla tulee taas 1vn parinpvn sairaala reissu ,mihin todellakin menen ja sitten tulee olemaan mun hammaslääkäri, mitä en peru koska olen siirtänyt sen jo pari kertaa ja täällä saa odottaa puolivuotta ennekuin pääsee hammaslääkärille. lisäksi tulee olemaan neuvola ja ultra aikoja kun olen raskaana .aika paljon olen pois, mutta ajattelen kuitenkin että se on vaan sitä harjotttelua ,oikeista töitä en olis noin pois.

niin olen siis tehnyt nyt 6 tuntisia päiviä mutta työnantaja vaatii että teen 8 tuntisia harjoittelupäiviä. minusta vaan itsestä tuntuuu epäreilulta kun ne jotka saa palkaa niin tkee vaan niitä 6tuntisia päiviä... ja miksi minun sit pitäs olla 8 tuntia ja tehdä jopa sellaisia mitä en saisi niinkuin olla lasten kans yksin poihalla. mulla ainakin sellainen käsitys että HARJOITTELIA ei saa olla yksin vastuussa lapsista? onko oikein kuitenkin jos sanon että teen vaan 6 tuntia harjoittelua? sain järkättyä nt niin että en ole huomenna pois harjoittelusta ..mutta mulla tulee poissaoloja silti tykkää työnantaja mitä tykkää... pojalla esim on silmälääkäri ja sinne pitää olla perjantina menossa jo yhdeltätoista,ei saanut muuta aikaa ja ensiviikolla tulee taas 1vn parinpvn sairaala reissu ,mihin todellakin menen ja sitten tulee olemaan mun hammaslääkäri, mitä en peru koska olen siirtänyt sen jo pari kertaa ja täällä saa odottaa puolivuotta ennekuin pääsee hammaslääkärille. lisäksi tulee olemaan neuvola ja ultra aikoja kun olen raskaana .aika paljon olen pois, mutta ajattelen kuitenkin että se on vaan sitä harjotttelua ,oikeista töitä en olis noin pois.
eli jos kyseessä ois palkkatyö samaan työaikaan,saisit kaikki noi käynnit mitä luettelit tossa hoidettua työajan ulkopuolella?jännää..
jos sä teet sen takia 8 h työvuoroja,kun olet ollut poissa aiemmin?korvaat aiempia poissaolojasi?

Työharjoittelussa noudatetaan työaikaa, ja jos se sinun työharjottelupaikassa on 8 tuntia silloin teet sen 8 tuntia. Jos joudut olemaan pois jonkin muun syyn kuin sairauden takia se yleensä pitää korvata myöhemmin eli tehdä toisena päivänä enemmän tunteja. Näin oli ainakin sillon kun itse opiskelin

Yhteistyössä