inhottava mummi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaäit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaäit

Vieras
Minä inhoan anoppiani, ihnoan, vihaan. Akka on eriarvoistaa lapsenlapsia niin rajusti, että pahaa tekee.

Meillä on kaksi lasta, 5v ja 1v. Miehen siskolla on yksi lapsi, 4v.

En kaikkia esimerkkejä jaksa luetella, mutta niitä on paljon, joilla hän on tehnyt selväksi, että meidän lapset ei kiinnosta pätkääkään.

Hän on nähnyt viimeksi meidän lapsia kesällä. Kyseessä ei ole pitkä välimatka (puolisen tuntia). Olemme pyytäneet kylään, ehdottaneet että me tulisimme. Mutta ei, aina on jotain muuta, kuten mökkeilyä, kälyn lapsen hoitoa. Lasten synttäreillekään ei jakseta tulla. sanomattakin on selvää, että kälyn lapsia hoidetaan 1-2 kertaa kuussa, käydään synttäreillä, ostellaan kaikkea kivaa.

Ja nyt ei ole kyse siitä, että tarvitsisimme hoitoapua. Mutta kertaakaan, ei siis kertaakaan ole hoitanut kumpaakaan lastamme. Syitä riittää, milloin he ovat liian nuoria, liian vanhoja, pitää odottaa ensi syksyä, talvea, kevättä, kesää. Emme ole siis juurikaan pyytäneet. Hän alkaa itse luettelemaan syitä, miksi ei hoida meidän lapsia vaan kälyn lasta. Meillä on aivan normaalit lapset.

Hän käy meillä ehkä 2-3 kertaa vuodessa ja silloin on joka kerta ollut kälyn lapsi mukana. Hän ei vierailuillaan juurikaan puhu meidän lapsille. Yleensä kertoo, että kälyn lapsi ei ole vielä syönyt ja odottaa meidän hoitavan ruokapuolen ja lastenhoidon sillä aikaa, kun hän lukee lehteä.

Esikoista hän ei suostunut tulemaan hoitamaan edes silloin, kun lähdin synnyttämään kuopusta. Onneksi oma äitini lähti tulemaan 300 kilometrin päästä. Anopin kanssa oli jo asiasta sovittu, mutta hän oli synnytysyönä kuulemma niin väsynyt viikon työrupeaman jälkeen, että "parempi X:n (eli minun) on mennä vaan yksin synnyttämää". Näin hän ilmoitti, kun kuopuksen syntymä koitti.

Hän tuli katsomaan uutta tulokasta, mutta samalla tyylillä, kälyn lapsen kanssa ja lehtiä lukien ja ilmoittamalla, että eivät ole vielä syoneet.

Esikoinen ja kälyn lapsi, kun pelasivat peliä, hän kannusti vieressä kälyn lasta ja surkuttelee, jos meidän lapsi voittaa.

Esimerkkejä olisi satoja..

Nyt taas tuli kiva juttu, kun hän antoi jo etukäteen joululahjat (postitse), kummallekin meidän lapselle yhden. Puhelimessa hän kertoi niistä useista lahjoista joita kälyn lapsi tulee häneltä saamaan.

Mieheni on pitänyt jo asiasta vakavan puhuttelun äitillensä, mutta ei näytä olevan toivottua tulosta.

Laitanko välit katki? Minä en jaksa ja esikoinenkin on alkanut jo huomata mumminsa paskamaisuuden.

[QUOTE="vieras";25159723]Siis oman tyttären lapsi?

Hoitaako oma äitisi tai isäsi teidän lapsia?[/QUOTE]

Valitin siis miehen äidistä ja hän suosii miehen siskon lasta.

Minun äitini asuu kaukana, 300 kilmetrin pässä, mutta hän käy luonamma joka toinen viikko. Hän tulee puolilta päivin ja lähtee, kun 17-18 aikoihin ajelemaan kotiinsa. Hänellä ei ole kahta vapaata peräkkäin, joten yöksi ei voi jäädä. Hän pääsee meille arkena, jolloin mieheni on töissä. Kyllä hän silloin on mukana auttamassa minua, mutta yleensä puuhastelemme nelistään kaikkea mukavaa.
Isäni on kuollut.

Pistä välit täysin poikki. Ilmoita, että nyt vaan riitti hänen pöyristyttävä touhunsa. Ilmoita myös, että ei tarvitse hänen vanhana soitella teitä (eikä varmasti lapsiannekaan) itseään katsomaan, jos kaipaa seuraa.

Tulee mieleen oma isoäitini, siis isäni äiti. Hänellä oli suosikkilapsenlapsia ja sitten niitä joita kohdeltiin kuin ilmaa. Jopa niin törkeällä tavalla, että jos kumpiakin sattui olemaan yhtäikaa siellä kylässä, tämä mummo tuli pihalle kutsumaan että ruoka olisi valmiina, tulkaa syömään ja jälkiruuaksi on jätskiä. Sitten luetteli nimiltä suosiikkilapsenlapset joita kutsu koski. Muut saivat jäädä vanhempiensa kanssa pihakeinuun ja ulkotuoleihin istuskelemaan. Vähän ajan päästä vanhemmat ihmiset, siis tän mummelin lapset, kutsuttiin sisälle kahville, mutta näille syrjityille lapsenlapsille ei edelleenkään tarjottu mitään!
Pari kertaa teki tämän, niin äitini suuttui, lähdimme sieltä samantien ja sen jälkeen ei sinne enää mentykään. Isäni oli ilmeisesti ihan lössöpöksy, kun ei saanut sanottua äidilleen tosta. Ihme juttu.

Kun tämä isoäiti kuoli, hän oli mulle täysin vieras ihminen. Tuskin olisin tuntenut häntä jos olisi kävellyt tiellä vastaan. En edes mennyt hänen hautajaisiinsa, miksi olisin mennytkään.

No meillä olis just tuollainen mummo lapsilla, mutta minä olen se paska akka, joka ei jaksanut tuota menoa katsella ja nyt minä olen siis paska. Kun en tykännyt siitä, että tulee palveltavaksi tyttärensä lasten kanssa.
Olin raskaana ja odotin kuopuista viimeisilläni kesähelteessä kun yllättäen auto ajoi pihaan ja sielä tuli yllättäen kylään appivanhemmat ja tyttärensä lapsineen. Mukava kuulemma lomailla. Jep.

Kun en pidä siitä että lasten silmien edessä mummo touhuaa ja pelaa vain toisten lastenlasten kanssa, jotka asuvat lähellä ja ovat siksi rohkeampia joten mummo vain ignooraa meidän lapset.

Kun en tykkää viettää joulua katsellen sitä lahjavuorta jonka mummo on ostanut tyttärensä lapsille.

Jos olemme heidän mökillään yhdenkin yön ja se on meille luvattu, ajaakin pihaan tyttärensä lasten kanssa yllättäen ja meidän siis lomalla olisi passattava heitä. Ehdotin että menemme hänen tyttärelle koko porukka niin eihän se nyt mitenkään jaksa, kun on lomalta tullut ja haluaa siellä kotona levätä. Siis? Mikä orja se miniä on ? ja oma poika niille tyttären lapsille?

En enää ottaisi yhteyttä, ja jos itse soittelisi, keksisin syitä, miksei voi tulla. Lapsille korostaisin, että vika ei ole heissä, vaan mummilla on aikuisten ongelmia, ja käyttäytyy noin.

Millainen suhde miehelläsi ja äidillään on? Meilä paljon lievempi tapaus, perusystävällinen ja lahjojen ym suhteen tasapuolinen, mutta oletan johtuvan meidän tapauksessa äidin ja pojan hyvin vaikeasta suhteesta, jolle taas on omat syynsä.

Surullista on se, että lasten pappa näyttäisi (mitä äidin intuitio kertoo) tykkäävän poikansa lapsista yhtä lailla, jollei enemmän, mutta pappa ei saa liikkua yksin meille ilman katrasta (mummo, ym). Kuuluvat näihin ihmisiin jotka vanhemmiten tekevät kaiken kahdestaan. Eihän anoppi kyllä koskaan ole osannut mitään tehdä itse, jopa tankkaukset on appi hoitanut.

[QUOTE="jep";25159906]En enää ottaisi yhteyttä, ja jos itse soittelisi, keksisin syitä, miksei voi tulla. Lapsille korostaisin, että vika ei ole heissä, vaan mummilla on aikuisten ongelmia, ja käyttäytyy noin.

Millainen suhde miehelläsi ja äidillään on? Meilä paljon lievempi tapaus, perusystävällinen ja lahjojen ym suhteen tasapuolinen, mutta oletan johtuvan meidän tapauksessa äidin ja pojan hyvin vaikeasta suhteesta, jolle taas on omat syynsä.[/QUOTE]

Mitään näkyvää riitaa ei koskaan ole ollut. He ovat erilaisia ja etäisiä. Mieheni on ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut, anoppi ja käly ovat perusduunareita. En kuitenkaan usko, että se pelkästään voi olla syynä moiseen käytökseen. Omalla äitillänikin on vain sen ajan peruskoulutus, mutta hän on mitä sydämellisin ihminen.

Harmittaa tilanne kovasti, koska eihän tämä voi olla vaikuttamatta serkustenkin väleihin. Tai sitten minun ja mieheni olisi oltava riittävän kypsiä ja pyrittävä ylläpitämään suhdetta kälyn lapseen. Vaikeaa se on, mutta eihän tilanne tietenkään lasten vika ole.

Meilläkin sama tilanne, appivanhemmat ja toiset lapset perusduunareita, minä ja mies emme. Ehkä tämä vaikuttaa jollain lailla, appivanhemmat kuvittelevat että meille raha tulee helpommin tai jotain.

Eikös jossain lööpissä just ollu otsikkona, että vanhempien on vaikea tunnustaa, että yksi lapsista on muita rakkaampi? Ja kilpailevana osapuolena teillä on tyttären perhe ja lapsi, joten he vievät voiton. Onhan se kurjaa, mutta kannattaa olla iloine, että teillä on edes sun äitisi ap (toislla ei ole edes sitä), joka käy teidän luona usein vaikka välimatka on pidempi. Itselläni on vähän samalla tavalla ja olen tyytynyt siihen, en viitsi enää taistella vastaan, olkoon appiukko ja ukon uusi vaimo keskenään, kun ei meidän perheen seura kelpaa.

Mä juttelisin mieheni kanssa asiasta ja sitten mentis ja kysyttäis anopilta, että mistä tämä johtuu, hänen käytös?
Olisin kovana ja tiukkana ja vaatisin suoran selityksen.
Kysyisin, että aikooko hän jatkaa samaa linjaa? Jos aikoo, kertoisin, että laitamme välit poikki koska lapset tulevat vaistoamaan eriarvoisuuden ja se ei ole heille mikava asia. Kertoisin, että ei sitten vanhana tarvitse odottaa lapsenlapsia katsomaan ja muistamaan äitienpäivinä ym...

Samalla miettisin miehen siskon kanssa yhteydenpitoa ym...

[QUOTE="Arg";25160085]Mä juttelisin mieheni kanssa asiasta ja sitten mentis ja kysyttäis anopilta, että mistä tämä johtuu, hänen käytös?
Kysyisin, että aikooko hän jatkaa samaa linjaa? Jos aikoo, kertoisin, että laitamme välit poikki koska lapset tulevat vaistoamaan eriarvoisuuden ja se ei ole heille mikava asia. Kertoisin, että ei sitten vanhana tarvitse odottaa lapsenlapsia katsomaan ja muistamaan äitienpäivinä ym...

Samalla miettisin miehen siskon kanssa yhteydenpitoa ym...[/QUOTE]

Meillä ainakin kieltää kaiken, ja on mielestään tasapuolisuuden huippu. kaikki lapset kun saavat jäätelön tai pillimehun kun ovat käymässä samaa aikaa.

[QUOTE="Arg";25160085]Mä juttelisin mieheni kanssa asiasta ja sitten mentis ja kysyttäis anopilta, että mistä tämä johtuu, hänen käytös?

Samalla miettisin miehen siskon kanssa yhteydenpitoa ym...[/QUOTE]

Teimme näin kuukausi sitten - eli vakavan keskustelun anopin kanssa.Anoppi itki ja sanoi, ettei ole tarkoittanut pahaa. Mutta sen jälkeen tuli heti tämä joululahjaepisodi..

Harmittaa kovasti, jos välit menee lasten ainoaan serkkuun. Itselläni ei ole sisaruksia.

Mitä tulee auttamisiin, niin siihen vastaa että heillä on oikeus tehdä mitä haluavat. Se ei kuulu meille (ketä hoidetaan ja miten usein ja mitämuuta apua antaa lastensa perheille)

hommaisin lapsilleni varamummun. Omalle äidilleni selittäisin anopin käytöksen olevan syy siihen. Anopin antaisin ymmärtää suoraan, että lapset tarvitsevat hyvän mummon ja siksi onkin turvauduttu varamummuun.

Välit poikki ja äkkiä. Veikkaan ettei käytös tule tosta muuttumaan. Ja just noin se menee tollaisten ihmisten kanssa että jos yrittää saada keskustelulla vastuuseen, he vaan suuttuvat enemmän ja tilanne pahenee. Ja varamummo jos se on mahdollista. Onneksi on sinun äitisi olemassa.

Laittaisin välit poikki. En haluaisi että lapseni joutuvat kokemaan syrjimistä mummoltaan. On ihan ok jos syystä tai toisesta näkee toisia lapsenlapsia enemmän kuin toisia ja perheiden tilanteet on niin erilaisia, että toiset voi tarvita enemmän hoitoapua jne. eli ymmärtäisin jos mummo näkisi/hoitaisi toisia lapsenlapsia enemmän, mutta tahallista syrjimistä en hyväksyisi.

Alkuperäinen kirjoittaja en sietäisi;25159778:
Pistä välit täysin poikki. Ilmoita, että nyt vaan riitti hänen pöyristyttävä touhunsa. Ilmoita myös, että ei tarvitse hänen vanhana soitella teitä (eikä varmasti lapsiannekaan) itseään katsomaan, jos kaipaa seuraa.

Toimisin samoin. Bai bai ja turha enää hänen myöhemmin kysellä. Sietämällä tuollaista käytöstä viestitätte ikävästi myös lapsillenne, että sallitte heitä kohdeltavan kaltoin tai että he ovat vähempiarvoisia kuin serkkunsa. Ei ei ei!!

Mä lopettaisin yhteyden pidon anoppiin. Mies saisi itse hoitaa yhteydenpidon äitiinsä jos haluaa.. Mutta jos kerta papalle lapset ovat yhtä tärkeitä, niin voisin lasten puolesta muistaa pappaa vaikka postilla, jossa olisi piirrustus, synttärikortilla tms.
Mutta anoppiin/mummoon en pitäisi mitään yhteyttä.

Eikö miehesi pidä siskoon mitään yhteyttä, että voisitte välit serkkulapseen pitää suoraan siskon kautta, eikä anopin kauttta?

[QUOTE="mou";25160430]Mä lopettaisin yhteyden pidon anoppiin. Mies saisi itse hoitaa yhteydenpidon äitiinsä jos haluaa.. Mutta jos kerta papalle lapset ovat yhtä tärkeitä, niin voisin lasten puolesta muistaa pappaa vaikka postilla, jossa olisi piirrustus, synttärikortilla tms.
Mutta anoppiin/mummoon en pitäisi mitään yhteyttä.

Eikö miehesi pidä siskoon mitään yhteyttä, että voisitte välit serkkulapseen pitää suoraan siskon kautta, eikä anopin kauttta?[/QUOTE]

Anteeksi, mulla meni keskustelut sekaisin. Ei se ollutkaan Ap joka papasta puhui, vaan joku muu :)

Yhteistyössä