V
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Lasten (ja ehkä aikuistenkin?) mielestä pöytä oli heille katettu. Omasikin olisi saanut suklaata jos olisivat ottaneet silloin kun sitä oli tarjottu. Sanoitteko lapsille (ja aikuisille?), että näistä samoista aikuiset syövät sitten teidän jälkeen? Aika paljon tuollaista "aikuiset saavat rauhassa" touhua niin ei ihan voi olettaa, että lapset sillä välin osaavat toimia itsenäisesti ja siististi...![]()
Olen kyllä samaa mieltä siitä, että ap:n luona vierailleet lapset ei ehkä käyttäytyneet ihan fiksusti, mutta toisaalta olen ap:n kanssa aika eri linjoilla. Jos minulle tulee vieraita, katan pöydän täyteen ja oletan ja toivon, että kaikki syödään ja kaikki kelpaa. Sekä lapsilla että aikuisilla on yhtäläinen oikeus syödä kaikkea mitä mieli tekee. Minulta ei tarvitse kysyä lupaa jokaiseen suupalaan, vaan kaikki on syötäväksi tarkoitettu. Lapset ja aikuiset syövät yhtä aikaa eikä meillä aterioida vuoroissa.
Tuossa Eedla on oikeassa, olisi pitänyt ottaa kippo pois lapsilta, ensi kerralla tiedän jättää muutamat namut vain pöytään. Emme siksi jääneet keittiöön kun on melko pieni, siellä olisimme kuin sillit purkissa jos 5 lasta ja 4 aikuista sinne änkeää. Ja tuli opittua ettei tuon ikäisillä ole opetettu tapoja tai ole järkeä ettei sellaista määrää syödä pois. Itse en ole koskaan istunut kahvipöydässä joka on syöty tyhjäksi, enkä ole tavannut pahastunutta emäntääkään vaikka ympäri Suomea olen asunut ja monenmoisissa paikoissa kahvitellut (eli paikkakuntakohtaisia tapoja on toki tullut vastaan). Tämä siis oli minulle täysin uutta että joillekin se on päämääränä että kaikki syödään.
Entä jos tarjolla on monenmoista selvästi enemmän kuin mitä syöjiä, pyrittekö silloinkin tyhjentämään pöydän? Esim. jos olisi iso täytekakku, siitä on rumaa laittaa vain jotain lohkoa tarjolle kuin ottaa koko kakku esiin. En nyt töykeäkään halua olla, mutta on se ihmeellistä jos vaikka 15 hengelle mitoitettu kakku katoaa yhden pikkuperheen suihin. Vai pitääkö itse leikata kakusta palat ja ojentaa valmiit lautaset vieraille jos haluaa että kakkua jää muillekin? (esim. myöhemmin tulee muita vieraita ja heillekin haluaa tarjota).
Noo.. miten vaan, kun me käydään kyläpaikassa, jossa on 4 lasta, niin pöytään saadaan helposti mahtumaan parhaimmillaan 7 lasta+4-5aikuista. Pirttipöytä on kyseessä. Samoin mun kotonani, vaikka lapsia onkin vain kaksi ja pöytä sen mukainen.Sitten jos vieraita on enemmän, niin haetaan lisätuoleja, lisäpöytiä jne, osa lapsista voi esim. evästää lastenhuoneen lattialla jne. Mutta joka tapauksessa musta on itsemurhaa heittää monta lasta samaan aikaan keskenään keittiöön ison suklaakulhon viereen ja olettaa, että ne kaikki siellä istuu asennossa napostamassa 1-2 suupalaa ja sitten poistuu askareisiinsa.
Aika paljon vaadittu, että 5-9 vuotiaat keskenään herkkupöydässä ollessaan olisivat muistaneet jättää kaikkia herkkuja myös muille joita ei edes pöydässä ollut...
Mutta en osaa edes kuvitella, että meidän lapsemme söisivät KAIKEN pöytään laitetun omin päin, vaikka kukaan ei vahtisikaan. He ovat kotonakin tottuneet kysymään, että voiko ottaa konvehdin, keksin tms.
Kohtuuden opettaminen lapsille on minusta ihan hieno ajatus. Samalla voidaan opettaa se, että myös muille on jätettävä syötävää ja herkkuja.