Jos lapsesi ilmoittaisi haluavansa tästedes kasvisruokaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dipt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dipt

Vieras
Miten järjestäisit syömiset? Syödäänkö teillä paljon kasvisruokaa? Jos lapsesi tai joku muu perheessäsi on kasvissyöjä, syövätkö muutkin perheestä usein kasvisruokaa vai syökö/tekeekö vegetaristi omat sapuskansa?

aika monista ruuista olisi tehtävissä helpohko (yksinkertainen) kasvisversio. Lisäksi vaatisin että lapsi osallistuu itse ruuan valmistukseen jonkin verran (tehtäisiin yhdessä vaikka jotain kasvisruokia pakkaseen).
Meillä syödään kasvisruokaa parhaimmillaan 1 kerta viikossa, huonoimmillaan 1 kerta kuussa.

mä söisin mielellään enempi kasvispainotteisesti jos meidän perheessä kasvissyöjälapsi olisi. ukko vaan saattais kupsahtaa nälkään, ku se ei kovin montaa kasvista kelpuuta.

Olisin iloinen. Olen valmistanut itselleni "sen oikean ruuan" lisäksi oman kasvisruokani tavalla tai toisella viimeiset 18 vuotta. Joskus kaikki syövät kasvisruokaa, joskus lihansyöjät lisäävät jotakin kasvisruokaan, usein on kokoa-ja-viimeistele-itse -tyyppisiä ruokia.

Syötäisiin jatkossakin myös lihaa...ei ole 6 v ja 8 v lasten asia "ilmoittaa" tuollaisia.

Kasvispäiviä meillä on muutenkin, joskus 3 päivää viikossa, joskus 1. Ja kasviksia käytämme ruuanlaitossa paljon myös silloin kun lisänä on lihaa, kalaa tai kanaa.

[QUOTE="Piika-äiti";25419417]Joskus kaikki syövät kasvisruokaa, joskus lihansyöjät lisäävät jotakin kasvisruokaan, usein on kokoa-ja-viimeistele-itse -tyyppisiä ruokia.[/QUOTE]

Joo, ja soijarouheella korvattuja jauheliharuokia.

Me ollaan miehen kanssa kasvissyöjiä mutta lapset on sekasyöjiä kunnes toisin ilmoittavat. Mutta siis teen nytkin sekä kasvis- että liharuokia, yleensä niin että teen kasvispohjaisen ruuan ja sitte liha on vähä niinku lisuke. Joskus teen keittoa niin että teen kaks keittoa, esim nakkikeiton ja kasviskeiton. Meillä tosin helpottaa asiaa se että syömme kuitenkin kalaa koko perhe ja meillä onkin kalaa ruokana useamman kerran viikossa.

No meillä ei mikään muuttuisi, koska olemme kasvissyöjiä, mutta omassa kotona koko perhe siirtyi kasvissyöjiksi, kun joskus lapsena lopetin lihansyönnin. Toki välillä söivät lihaakin, mutta jokapäiväinen ruoka oli kasvisruokaa.

Riippuu lapsen iästä. Meillä syödään kasvisruokaa useamman kerran viikossa koska itse syön sitä mielelläni ja punaista lihaa en syö ikinä. Valmistan kyllä muulle perheelle liharuokaa ja syön silloin itse vain lisukkeet. Jos kasvisruoan haluaja osaa itse valmistaa ruokansa(yli 12v) niin silloin se on mielestäni hänen tehtävä jos sitä haluaa. Mun mielestä on värin pakottaa syömään lihaa jos lapsi ei sitä halua kun se ei ole mikään perusedellytys hyvälle elämälle/kasvulle. Jos kyseessä on vain joku kun muutkaan ei syö juttu niin asia silloin erikseen.

Me ollaan miehen kanssa kasvissyöjiä mutta lapset on sekasyöjiä kunnes toisin ilmoittavat. Mutta siis teen nytkin sekä kasvis- että liharuokia, yleensä niin että teen kasvispohjaisen ruuan ja sitte liha on vähä niinku lisuke. Joskus teen keittoa niin että teen kaks keittoa, esim nakkikeiton ja kasviskeiton. Meillä tosin helpottaa asiaa se että syömme kuitenkin kalaa koko perhe ja meillä onkin kalaa ruokana useamman kerran viikossa.
Miten näin? Oletteko miehen kanssa vasta alkaneet kasvissyöjiksi?

Syötäisiin jatkossakin myös lihaa...ei ole 6 v ja 8 v lasten asia "ilmoittaa" tuollaisia.

Kasvispäiviä meillä on muutenkin, joskus 3 päivää viikossa, joskus 1. Ja kasviksia käytämme ruuanlaitossa paljon myös silloin kun lisänä on lihaa, kalaa tai kanaa.

Aha, ja muutkin poliittiset näkemykset pitää myös olla samat kuin vanhemmilla, kunnes pääsee äänestämään itse?

No nelivuotias ei kyllä saa ihan vielä päättää tuollaisesta ja isommaltakin haluaisin kuulla selkeän perustelun miksi ja varmistuksen että ymmärtää kasvisruokavalion tarkoittavan muutakin kuin salaattia (siis että ymmärtää itsekin huolehtia proteiinien ja muiden tärkeiden ainesten saannista). Kasvissyöntiä pidän kyllä hyvänä asiana ja paljon meillä kasvirsuokia syödäänkin. Mies haluaa syödä lihaa ja kun tuo nelivuotias on pahasi alipainoinen, pitäydymme toistaiseksi sekaruokavaliossa. Jos perheessä olisi kasvissyöjä tehtäisiin todennäköisesti aina yksi ruoka ja lihaa tai kalaa voisi halukkaat ottaa lisukkeeksi.

[QUOTE="Mie vaan";25419477]Mun mielestä on värin pakottaa syömään lihaa jos lapsi ei sitä halua kun se ei ole mikään perusedellytys hyvälle elämälle/kasvulle. Jos kyseessä on vain joku kun muutkaan ei syö juttu niin asia silloin erikseen.[/QUOTE]
Ehdottomasti näin. Siihen tulee monella niin syvä vastenmielisyys jo lapsena, että on väkivaltaa pakottaa syömään lihaa.

Aha, ja muutkin poliittiset näkemykset pitää myös olla samat kuin vanhemmilla, kunnes pääsee äänestämään itse?
Ei pidä, ei. Mutta lasten ravitsemus on todellakin meidän vanhempien vastuulla vielä tässä vaiheessa, enkä alkaisi kokkaamaan kahta eri sapuskaa siksi kun 8 v tai 6 v lapsi sellaista vaatii.

Koskaan ei olla pakotettu lapsia syömään mitään, eikä pakoteta jatkossakaan, mutta millään "ilmoituksella" lapsi ei tässä talossa ravitsemustaan noin vain muuttaisi kun oma ymmärrys ja tieto ei vielä riitä sellaiseen. Saati että koko perhe vegeiksi siirryttäisiin kun napero toteaa että ei halua enää syödä lihaa :D

Ei pidä, ei. Mutta lasten ravitsemus on todellakin meidän vanhempien vastuulla vielä tässä vaiheessa, enkä alkaisi kokkaamaan kahta eri sapuskaa siksi kun 8 v tai 6 v lapsi sellaista vaatii.

Koskaan ei olla pakotettu lapsia syömään mitään, eikä pakoteta jatkossakaan, mutta millään "ilmoituksella" lapsi ei tässä talossa ravitsemustaan noin vain muuttaisi kun oma ymmärrys ja tieto ei vielä riitä sellaiseen. Saati että koko perhe vegeiksi siirryttäisiin kun napero toteaa että ei halua enää syödä lihaa :D

Missä iässä niillä muksuilla sitten saa olla omia mielipiteitä?

[QUOTE="vieras";25419490]No nelivuotias ei kyllä saa ihan vielä päättää tuollaisesta ja isommaltakin haluaisin kuulla selkeän perustelun miksi ja varmistuksen että ymmärtää kasvisruokavalion tarkoittavan muutakin kuin salaattia (siis että ymmärtää itsekin huolehtia proteiinien ja muiden tärkeiden ainesten saannista). Kasvissyöntiä pidän kyllä hyvänä asiana ja paljon meillä kasvirsuokia syödäänkin. Mies haluaa syödä lihaa ja kun tuo nelivuotias on pahasi alipainoinen, pitäydymme toistaiseksi sekaruokavaliossa. Jos perheessä olisi kasvissyöjä tehtäisiin todennäköisesti aina yksi ruoka ja lihaa tai kalaa voisi halukkaat ottaa lisukkeeksi.[/QUOTE]
En ymmärrä miksi kasvissyöjälapsen pitäisi ymmärtää proteiinin saanti jotenkin eri lailla kuin sekasyöjälapsen. Eihän sekasyöjälapsikaan ymmärrä muuta kuin, että lihaa pitää syödä ja se kuuluu ateriaan. Samoin kasvissyöjälapsi opetetaan käytännön kautta siihen, että syödään papuja ja muita juttuja ja äidin niistä kuuluu huolehtia (kuten siitä, että saa oikeanlaista ruokaa koulussa). Nelivuotiaan painoa kasvissyönti ei mihinkään laskisi, koska se on ihan ruoan koostumuksesta kiinni. On olemassa jopa paljon ylipainoisia vegaaneja.

:D Vanhemmat tuovat ruuan kotiin ja lapset syö tai ovat syömättä. Mutta lapset eivät sanele ruokalistaa, ehdottaa saa. Isompien lasten kanssa pistäisin aika tiukan keskustelun tämän suhteen, jotta tietäisin mikä on taustalla ja lapsen pitäisi myös ymmärtää miten syödään terveellisesti, jos lihatuotteet jäävät pois. En hyväksyisi missään tapauksessa alaikäisen ruokavaliota, jossa vaikkapa maitotuotteetkin jäisivät pois tai rasvat laskettisiin millintarkasti, jne. Se vaikuttaa liiallisesti lapsen kehitykseen.

Kasvisruuasta mä kyllä varmasti alussa hihkuisin, kun tuo jälkikasvu on hyvinkin huono syömään mitään kasvista. Se syö vain lihaa ja ne mun tarjoamat vihannekset jää pääsääntöisesti lautaselle tai syödään kiristyksen merkeissä... Eli silleen ei kyllä olisi eroa, lautaselle taitaisi yhä jäädä puolet ruuasta, nyt menis ne vihannekset ja liha jäis väliin. Olishan se vaihtelua...

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Itse en ole koskaan tykännyt lihasta, ihan vauvanakin kuulemma syljin pois. Siltikin mut on pakotettu sitä syömään kunnes olin tarpeeksi vanha tekemään sapuskani. Muutamat traumat löytyy siis.Kyllä ala-asteikäinenkin osaa jo sanoa jos ei halua lihaa syödä ja mun mielestä se pitää huomioida. Ei kaikki aikuisetkaan syö esim. kalaa/kanaa/äyriäisiä. Miksi siis kaikkien lasten tulee syödä lihaa? Aina ei ole kyseessä eettinen valinta vaan joillekin ruoan tekstuuri ei vain istu, liha on yksi tälläinen joka jakaa kansaa.

Meillä on aina syöty kasvispainotteisesti. Kun esikoinen 10 vuotta sitten päätti jättää lihan pois, perehdyin ensin kasvisruokavalioon ja sen jälkeen tein tytölle lihattoman ruuan. Hyvin pian aloin syödä itsekin kasvisruokaa ja lihansyöjäksi jäi ainoastaan kuopus.

• Tykkää
Reactions: Lentokala
:D Vanhemmat tuovat ruuan kotiin ja lapset syö tai ovat syömättä. Mutta lapset eivät sanele ruokalistaa, ehdottaa saa. Isompien lasten kanssa pistäisin aika tiukan keskustelun tämän suhteen, jotta tietäisin mikä on taustalla ja lapsen pitäisi myös ymmärtää miten syödään terveellisesti, jos lihatuotteet jäävät pois. En hyväksyisi missään tapauksessa alaikäisen ruokavaliota, jossa vaikkapa maitotuotteetkin jäisivät pois tai rasvat laskettisiin millintarkasti, jne. Se vaikuttaa liiallisesti lapsen kehitykseen.

Kasvisruuasta mä kyllä varmasti alussa hihkuisin, kun tuo jälkikasvu on hyvinkin huono syömään mitään kasvista. Se syö vain lihaa ja ne mun tarjoamat vihannekset jää pääsääntöisesti lautaselle tai syödään kiristyksen merkeissä... Eli silleen ei kyllä olisi eroa, lautaselle taitaisi yhä jäädä puolet ruuasta, nyt menis ne vihannekset ja liha jäis väliin. Olishan se vaihtelua...
Eli teillä jäisivät sitten oman onnensa nojaan, jos lakkaisivat syömästä lihaa?

Yhteistyössä