Koulupuukotus imatralla (mitä jos sattuisi omalle kohdalle?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Mä olen muutaman kerran miettinyt, että mitä jos tämä joskus sattuukin omalle kohdalle? Eikä siis välttämättä niin, että oma lapsi puukottaisi tai olisi uhri, vaan siis vaikka siten, että saan nettilehdestä lukea, että oman lapseni koulussa olisi sattunut puukotus tai ampumavälikohtaus.

Mitäköhän sitä mahtaisi ihminen siinä kohtaa tehdä? Mä varmaan lähtisin tuhatta ja sataa koululle hakemaan lasta pois ja olisin aivan hulluna huolesta.

Oppilas puukotti toista koulussa Imatralla | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Koulupuukotus Imatralla

Tiistai 14.2.2012 klo 10.30

Iltalehden tietojen mukaan oppilas heilui puukon kanssa yläkoulussa.

Poliisi vahvisti Iltalehdelle nopeasti, että imatralaisessa koulussa on tapahtunut puukotustapaus. Enempää tietoa ei toistaiseksi herunut.

Vahvistamattomien tietojen mukaan puukotus on tapahtunut Kosken koulussa, jossa oppilas olisi puukottanut toista. Iltalehden tietojen mukaan puukottaja on saatu kiinni.

Uhrin vammoista tai tapahtumien kulusta ei ole tarkkoja tietoja.

IL seuraa tilannetta.

Ehkä katsoisin tarkemmin ettei oma lapseni kiusaisi ketään, eikä häntä kiusattaisi niin hän ei olisi puukottaja tai se puukotettu. Kouluampumiset on erikseen, koska niissä uhreja tulee syyttömistäkin (en syyllistä tässä kiusaajiakaan, mutta näin sanottuna ymmärtää ehkä paremmin mitä haen takaa).

Tästä tuli mieleeni...

Meidän lapsen päiväkotiin oli tullut uhkaus (niin just, päiväkotiin) tuotu hautakynttilöitä yms pihalle, vartija seisoi ovella 24/7...
No, päiväkodin viereen laskeutui mediheli (asutaan ihan vieressä), ihan pikkaisen tuli kiire hakea lapsi pois hoidosta. Joku vanhus oli saanut viereisessä talossa kohtauksen, päiväkodin piha-alue oli sopiva laskeutumispaikka

mutta kyllä siinä ajatukset vilisivät :(

[QUOTE="mintukka";25662982]Tästä tuli mieleeni...

Meidän lapsen päiväkotiin oli tullut uhkaus (niin just, päiväkotiin) tuotu hautakynttilöitä yms pihalle, vartija seisoi ovella 24/7...
No, päiväkodin viereen laskeutui mediheli (asutaan ihan vieressä), ihan pikkaisen tuli kiire hakea lapsi pois hoidosta. Joku vanhus oli saanut viereisessä talossa kohtauksen, päiväkodin piha-alue oli sopiva laskeutumispaikka

mutta kyllä siinä ajatukset vilisivät :([/QUOTE]

Eikös tästä ollut lehdessäkin? Kovin tutunkuuloinen tarina.

Mä en uskaltaisi viedä lasta hoitoon moisessa tilanteessa...jos mitenkään pystyisin pitämään lapsen kotona, niin sen tekisin.

Saatiiko uhkaajaa kiinni?

en tiedä mitä tekisin, ja toivottavasti en koskaan tule tietämäänkään..eikä kukaan muukaan joutuisi.

mut sen, mitä kohta uutisoidaan, mä luultavasti tiedän..pari päivää on juttuja lehdessä kuinka puukottaja oli kiusattu, osa kertoo kiusaamisesta, osa kertoo ettei puukottajaa olekkaan kiusattu.Rehtori antaa lausunnon, et mitään ei ole huomattu, ja jos olisi siihen tietysti olis puututtu rankalla kädellä..

mua niin korpee lukea näitä selittelyjä, oppilaat tietää kiusaamisista, ja myös opettajat, vanhemmatkin todennäköisesti, kiusaamiseen on tietysti vaikea puuttua, mut ei ne kiusaamiset lopu sillä et selitetään et ei oo huomattu mitään.
Nykypäivänä joka koulussa on kiusaamista, todennäköisesti jopa joka luokalla, kouluissa kävelee päivittäin aikapommeja joista kukaan ei viitsi välittää, helpommalla kun pääsee katsomalla muualle.Ja sit ihmetellään miksi nuoret voi pahoin.

Mä tunnen yhden äidin, jonka lapsi on ollut osallisena tällaisessa, siis tekijänä. Ja voin sanoa, etten ole niin särkynyttä sydäntä tainnut koskaan tavata :(

[QUOTE="...";25663062]Sori mut sua ei päästettäis sinne koululle hakeen lastas, vaikka olis ampumavälikohtaus.
=)[/QUOTE]

Tiedän kyllä. Mutta en mä voisi kotiinkaan jäädä istumaan ja odottelemaan, että josko lapsi josakin vaiheessa kotiin ilmestyisi.

Mä menisin koululle, eli käytännössä poliisi käskis mun odottamaan muiden vanhempien kanssa tietyllä etäisyydellä koulusta. Kukaan ei varmastikaan pääsisi sisään, mutta olisin heti vastaanottamassa lasta kun hän ulos koulusta toivottavasti ehjin nahoin pääsisi.

[QUOTE="vieraana";25663087]Mä tunnen yhden äidin, jonka lapsi on ollut osallisena tällaisessa, siis tekijänä. Ja voin sanoa, etten ole niin särkynyttä sydäntä tainnut koskaan tavata :([/QUOTE]

Uskon, että on ihan hirveä paikka. Sitä itsesyytösten määrää on varmasti vaikea sanoin kuvata, vaikka se ihan turhaa saattaakin olla.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25663060:
en tiedä mitä tekisin, ja toivottavasti en koskaan tule tietämäänkään..eikä kukaan muukaan joutuisi.

Mut sen, mitä kohta uutisoidaan, mä luultavasti tiedän..pari päivää on juttuja lehdessä kuinka puukottaja oli kiusattu, osa kertoo kiusaamisesta, osa kertoo ettei puukottajaa olekkaan kiusattu.rehtori antaa lausunnon, et mitään ei ole huomattu, ja jos olisi siihen tietysti olis puututtu rankalla kädellä..

Mua niin korpee lukea näitä selittelyjä, oppilaat tietää kiusaamisista, ja myös opettajat, vanhemmatkin todennäköisesti, kiusaamiseen on tietysti vaikea puuttua, mut ei ne kiusaamiset lopu sillä et selitetään et ei oo huomattu mitään.
Nykypäivänä joka koulussa on kiusaamista, todennäköisesti jopa joka luokalla, kouluissa kävelee päivittäin aikapommeja joista kukaan ei viitsi välittää, helpommalla kun pääsee katsomalla muualle.ja sit ihmetellään miksi nuoret voi pahoin.
niin asiaa!!

On jo sattunut, ei omalle lapselle mutta tarpeeksi lähelle. Hetki jolloin tajuat että sun läheinen on tilanteessa X, saa sydämen jysähtämään ja jääpalat valahtaa vatsanpohjaan.

Se avuttomuuden tunne on kamala, tuntuu ettei mistään ei saa tietoa, toiseen ei saa yhteyttä, paikanpäälle ei voi mennä. Ei voi kuin odottaa. Paniikissa selaa nettilehtiä, kuuntelee uutisia ja yrittää saada ajantasaisinta tietoa tilanteesta.

Lapseni ollessa kyseessä tulisin niin lähelle kuin pääsisin, enkä voisi kuin odottaa.

Viimeksi muokattu:
Mä olen itse ollut koulussa töissä, kun sinne tuli pommiuhkaus. Pahinta mitä voi tuollaisessa tilanteessa tehdä, on just se että lähtee sinne koululle rynnimään paniikissa hakemaan lastaan pois. Tosin enpä kyllä itsekään tiedä miten reagoisin loppupeleissä jos sama tapahtuisi minun lasteni kouluissa.

Meillä oppilaitoksessa vältettiin nerokkaasti tappo- ja pommiuhkauksista seuraava hysteria tiedottamalla tilanteesta kaikille opiskelijoille vasta "Vaara ohi, ei huolta" -viestillä. Oli tosi mukava lukea jälkikäteen, miksi koululla oli viimeiset kaksi viikkoa palloillut turvamies...

Luultavammin tässäkin tapauksessa tekijä on ollu koulu kiusattu jo pitemmän aikaa, ja hermot loppunu. En usko että muuten näin olis käyny. Eihän kukaan nyt huvikseen veistä käy koulussa kantelemaan. Itse joskus koulukiusattuna tiedän miten kova paikka se on aamuisin lähteä kouluun, kun tietää mitä tulossa on. Onneks opin pärjäämään ilman väkivaltaisia keinoja ja siitä lähtien autoin muita hiljaisempia ja selvästi koulukiusattujakin pärjäämään paremmin koulussa kiusaajien kanssa jouduttaessa samaan tilanteeseen.

Kiusaamista piilotellaan eikä tuoda esille, vaan se kielletään. Muutama vuosi sitten oma poikani joutui yläasteella kiusatuksi ja asiasta järjestettiin koulutoimistoon palaveri. Eipä mennyt pitkäkään aika, kun luin lehdestä, kun koulun rehtori kertoi lehtijutussa, ettei heidän koulussaan ole kiusaamista lainkaan.

Miten kiusaamiseen voidaan oikeasti puuttua, jos sen olemassaoloa ei edes myönnetä?

Kiusaamista piilotellaan eikä tuoda esille, vaan se kielletään. Muutama vuosi sitten oma poikani joutui yläasteella kiusatuksi ja asiasta järjestettiin koulutoimistoon palaveri. Eipä mennyt pitkäkään aika, kun luin lehdestä, kun koulun rehtori kertoi lehtijutussa, ettei heidän koulussaan ole kiusaamista lainkaan.

Miten kiusaamiseen voidaan oikeasti puuttua, jos sen olemassaoloa ei edes myönnetä?

tiedän tunteen..mun poika on vaihtanut koulua kiusaamisen takia,mulla meni hermot kun mitään ei tehty, uudessa koulussa lapsi määriteltiin ongelmatapaukseksi, koska vanhan koulun rehtori oli sanonut ettei sitä kiusattu vaan lintsaili muuten vaan, ja nuorisopsykiatrian polilta kun saatiin lappu pojan asioista, niin siihen oli kirjattu et äidin keksimää koko kiusaaminen.
luokkakaverit kyllä tiesi, ja on nyt myöhemminkin juteltu parin oppilaan kanssa, niitä kans ihmetyttää kuinka joku voi edes sanoa ettei olis kiusattu, kun lapsen elämästä on tehty täyttä helvettiä koulussa..mut näin se vaan näyttää menevän.
viis siitä et lasten elämä pilataan, ei pelkästään sen koulussa olo ajan,vaan edelleenkin, vuosia sen jälkeen, kärsitään.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25663060:

mut sen, mitä kohta uutisoidaan, mä luultavasti tiedän..pari päivää on juttuja lehdessä kuinka puukottaja oli kiusattu, osa kertoo kiusaamisesta, osa kertoo ettei puukottajaa olekkaan kiusattu.Rehtori antaa lausunnon, et mitään ei ole huomattu, ja jos olisi siihen tietysti olis puututtu rankalla kädellä..

mua niin korpee lukea näitä selittelyjä, oppilaat tietää kiusaamisista, ja myös opettajat, vanhemmatkin todennäköisesti, kiusaamiseen on tietysti vaikea puuttua, mut ei ne kiusaamiset lopu sillä et selitetään et ei oo huomattu mitään.
Nykypäivänä joka koulussa on kiusaamista, todennäköisesti jopa joka luokalla, kouluissa kävelee päivittäin aikapommeja joista kukaan ei viitsi välittää, helpommalla kun pääsee katsomalla muualle.Ja sit ihmetellään miksi nuoret voi pahoin.

ULLA KOSKI kouluvirastosta kommentoi että MITÄÄN KIUSAAMISTA EI OLE TIEDOSSA
Oppilaat kertovat täysin toista ja että myös opettajat ovat olleet tietoisia asiasta

Meidän koulussa (yläaste) erästä poikaa kiusattiin. Opet sai tieoon ja vanhempaillassa rehtori kertoi, että asiaan oli puututtu ja oppilaita jututettu asiata.
Oma poika kertoi viime viikolla että SAMA kiusaaminen SAMOJEN toimesta jatkuu yhä edelleen. Laitoin rehtorille tietoa Wilmalla ja mitään vastausta en ole saanut

Kyseessä ns KiVa koulu
Muutenkin tuo KiVakoulu konsepti ei todellakaan aina voi toimia: lähinnä se kiusaajien ja kiusatun vällinen "sovittelu/keskustelu" Osa kiusaajista on sellaisia, että HE KOSTAVAT välittömästi ja moni kiusattu ei siksi halua kertoa, jotta ei joudu kiusaajan kanssa keskusteluun. MITEN OPETTAJAT EIVÄT VOI TUOTA TAJUTA ??

Siis niin USKOMATONTA! Arvasin tän heti kun uutinen tuli julki että ihan VARMASTI KIUSAAMISTA on taustalla!! Yksikään koulupuukottaja/ampuja ei ole ollut se "kaikkien ystävä" vaan jokaista on KIUSATTU!

Helvetti sentään kun kiusaamista ei saada kuriin :( Multa ei heru sympatiaa puukotetulle.

Kunhan vaan ei sivullisia loukkaantuis näissä niin kiusattu/puukottaja saa mun sympatiat. Kaikkea ei voi kestää, kiusaaminen aiheuttaa niin pahaa oloa että valitettavasti se saattaa purkautua näin pahana tekona sitten!

Siinähän kiusaaja sairaalassa miettii tekosiaan ainakin sen ajan kun parantelee itteään, toivottavasti.

Ystävänpäivä eilen... hmm.. olikohan sillä härnätty mikä oli vika tikki kiusatulle ;(

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25670419:
tiedän tunteen..mun poika on vaihtanut koulua kiusaamisen takia,mulla meni hermot kun mitään ei tehty, uudessa koulussa lapsi määriteltiin ongelmatapaukseksi, koska vanhan koulun rehtori oli sanonut ettei sitä kiusattu vaan lintsaili muuten vaan, ja nuorisopsykiatrian polilta kun saatiin lappu pojan asioista, niin siihen oli kirjattu et äidin keksimää koko kiusaaminen.
luokkakaverit kyllä tiesi, ja on nyt myöhemminkin juteltu parin oppilaan kanssa, niitä kans ihmetyttää kuinka joku voi edes sanoa ettei olis kiusattu, kun lapsen elämästä on tehty täyttä helvettiä koulussa..mut näin se vaan näyttää menevän.
viis siitä et lasten elämä pilataan, ei pelkästään sen koulussa olo ajan,vaan edelleenkin, vuosia sen jälkeen, kärsitään.
Meillä kiusaaminen myönnettiin. Palaverissa yksi kiusaajista kertoi itse, miten oli läiskinyt poikaani kasvoille eli sen suhteen ei onneksi ollut mitään epäselvää. Ihmetyttää vaan, että miksi kiusaamisen olemassaoloa ei voida myöntää julkisesti.

[QUOTE="tinde";25670448]Meidän koulussa (yläaste) erästä poikaa kiusattiin. Opet sai tieoon ja vanhempaillassa rehtori kertoi, että asiaan oli puututtu ja oppilaita jututettu asiata.
Oma poika kertoi viime viikolla että SAMA kiusaaminen SAMOJEN toimesta jatkuu yhä edelleen. Laitoin rehtorille tietoa Wilmalla ja mitään vastausta en ole saanut

Kyseessä ns KiVa koulu
Muutenkin tuo KiVakoulu konsepti ei todellakaan aina voi toimia: lähinnä se kiusaajien ja kiusatun vällinen "sovittelu/keskustelu" Osa kiusaajista on sellaisia, että HE KOSTAVAT välittömästi ja moni kiusattu ei siksi halua kertoa, jotta ei joudu kiusaajan kanssa keskusteluun. MITEN OPETTAJAT EIVÄT VOI TUOTA TAJUTA ??[/QUOTE]

Ei voi käsittää... miksi näihin ei puututa???!!!

Miten puuttua :(
Lapset eivät kerro , eivät puutu, kääntävät selkänsä jos jotakuta kiusataan etteivät näkisi. Kiusaaminen osataan tehdä "piilossa" ettei opet näe ja ikävä kyllä osa opeista ei välitä puuttua ja ne joilla on haluja niin keinot ovat niin rajoitetut ettei niillä pärjää :(
Kiusaamisen ehkäiseminen lähtee kotoa ja se pitää aloittaa jo 1v iässä . Ei riitä että ainoastaan vasta päiväkodissa ja koulussa puututaan tilanteeseen .
Monet opettavat lapsensa siihen että viidakon laki pätee eli isoin, vahvin ja röyhkein pärjää parhaiten .

Yhteistyössä