Onko mulla pakkoajatuksia vai mitä ihmettä tämä oikein on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
En ole oikein koskaan tiennyt mitä ns. pakkoajatuksilla tarkoitetaan. Mutta itselläni on ollut vuosia niin, että eri tilanteissa tulee itseni vahingoittamiseen liittyviä ajatuksia. En tiedä mistä niitä tulee tai miksi, ne vain tulevat jostain. En koskaan tekisi mitään itselleni, todellakaan.

Esim. kun seison parvekkeella, näen mielessäni kun hyppään alas. Kun odotan junaa, näen mielessäni kuinka hyppään kiskoille juuri kun juna tulee. Kun otan veitsen käteeni, näen mielessäni kuinka isken sen vatsaani. Kun ajan autolla esim. korkealla olevaa siltaa pitkin, näen mielessäni kuinka ajan sillalta alas.

Vaikken koskaan tekisi mitään, jotenkin pelottaa jos joskus tulee joku ihmeen mielenhäiriö ja teenkin jotain. Nuo ajatukset tuntuvat ahdistavilta.

Minulla ei ole koskaan ollut, tai ainakaan todettu mitään mielenterveyongelmia, ja olen luonteeltani tasainen.

Mitä ihmettä tuo siis on, ja kannattaisiko tuosta mennä lääkäriin, vai vaan koittaa sitkutella noiden ajatusten kanssa, joita en ole koskaan onnistunut saamaan pois. Niitä on siis ollut vuosia, ehkä 10:kin vuotta.

no kyllähän nuo pakkoaatoksilta kuulostaa, jos ne sua kovin ahdistaa niin mene lääkäriin, jos pärjäät niiden kanssa eikä ne pahene, niin eipä niistä mitään haittaa sinänsä ole.

[QUOTE="a p";25688768]Nostelen vielä, jos joku asiasta tietävä vastaisi. Kiinnostaisi esim. että saisikohan nuo jollain lääkityksellä pois, ja minkätyylisellä?[/QUOTE]

Jospa puhuisit lääkärille, muut ei niitä lääkkeitä voi määrätä ja niitähän on tuhottomasti. Varmaan tuohonkin apua löytyy.

Ovat, mutta ovat myös ihan normaalejakin ajatuksia kohtuullisissa määrin. Ainoastaan jos niitä on jatkuvasti ja ne aiheuttavat selvää haittaa, niin kannattaa hoitaa. SSRI-lääkitys on käsittääkseni se mitä käytetään eli ihan tavallisia masennuslääkkeitä.

Pakkoajatuksiahan nuo ovat. Itsekin niistä kärsin ja nyt on jo vuoden verran ollut lääkityksenä essitalopraami ja 2krt/kk psykologi käynnit. Ja on kyllä ollut suuri apu!!!

[QUOTE="vieras";25688814]Ovat, mutta ovat myös ihan normaalejakin ajatuksia kohtuullisissa määrin. Ainoastaan jos niitä on jatkuvasti ja ne aiheuttavat selvää haittaa, niin kannattaa hoitaa. SSRI-lääkitys on käsittääkseni se mitä käytetään eli ihan tavallisia masennuslääkkeitä.[/QUOTE]
Ensin kyllä kävisin juttelemassa jossakin.

Olen kärsinyt tuollaisista koko ikäni. Murrosiässä todettiin paniikkihäiriö, mutta kohtaukset jäivät unholaan itsestään diagnoosin jälkeen (en enää pelännyt kuolevani). En jaksa mennä asiasta puhumaan vaikka välillä ahdistaakin. Kuitenkin ovat enimmäkseen taka-alalla nämä ajatukset eivät hirveästi hallitse elämääni.

Olen kärsinyt tuollaisista koko ikäni. Murrosiässä todettiin paniikkihäiriö, mutta kohtaukset jäivät unholaan itsestään diagnoosin jälkeen (en enää pelännyt kuolevani). En jaksa mennä asiasta puhumaan vaikka välillä ahdistaakin. Kuitenkin ovat enimmäkseen taka-alalla nämä ajatukset eivät hirveästi hallitse elämääni.

Isälläni on paniikkihäiriö, ja on puhunut joskus että hänellä on samanlaisia ajatuksia kuin minulla. Mutta minulla ei ole paniikkihäiriötä tai mitään sen tapaistakaan.

Tavallaan ajatukset häiritsevät ja tuntuvat pahoilta, mutta olen kyllä jokseenkin jo oppinut elämään niiden kanssa. Olisi ihanaa kyllä jos ne katoaisivat joskus ihan lopullisesti.

[QUOTE="a p";25688962]Isälläni on paniikkihäiriö, ja on puhunut joskus että hänellä on samanlaisia ajatuksia kuin minulla. Mutta minulla ei ole paniikkihäiriötä tai mitään sen tapaistakaan.

Tavallaan ajatukset häiritsevät ja tuntuvat pahoilta, mutta olen kyllä jokseenkin jo oppinut elämään niiden kanssa. Olisi ihanaa kyllä jos ne katoaisivat joskus ihan lopullisesti.[/QUOTE]
No se paniikkihäiriö saattaa laueta jostain stressistä, tai sitten on laukeamatta. Luulisin että minulla noita samoja ajatuksia olisi ollut aina ilman paniikkihäiriön laukeamistakin. Olen kärsinyt myös masennuksesta siinä parinkympin korvilla, että olen selkeästi altis mielenterveysongelmille. En usko että nuo ajatukset menee koskaan kokonaan pois, mutta olisihan se mukavaa jos ne eivät ikinä menisi häiritsevän puolelle.

mullakin on tollasia, mutta aika harvoin verrattuna tuohon sinun kertomaasi. En ole ajatellut että olisivat mitenkään poikkeavia tai merkki sairaudesta.. mutta toki jos vaivaavat sinua niin hae ihmeessä apua :)

[QUOTE="vieras";25689131]mullakin on tollasia, mutta aika harvoin verrattuna tuohon sinun kertomaasi. En ole ajatellut että olisivat mitenkään poikkeavia tai merkki sairaudesta.. mutta toki jos vaivaavat sinua niin hae ihmeessä apua :)[/QUOTE]

Mulla on noita noin 1-10 krt/ pv, mutta ainakin kerran päivässä. Pahinta on se, että joskus ne saattavat liittyä myös läheisten vahingoittamiseen.

[QUOTE="a p";25689158]Mulla on noita noin 1-10 krt/ pv, mutta ainakin kerran päivässä. Pahinta on se, että joskus ne saattavat liittyä myös läheisten vahingoittamiseen.[/QUOTE]
Siis siinä ei ole mitään pahaa, että on tuollaisia ajatuksia, eikä se tarkoita yhtään mitään.

[QUOTE="vieras";25689376]Siis siinä ei ole mitään pahaa, että on tuollaisia ajatuksia, eikä se tarkoita yhtään mitään.[/QUOTE]

Sinusta on siis ihan normaalia, että jos olet leikkaamassa leipää ja lapsesi on lähelläsi, sinulla käväisee mielessäsi että mitä jos iskisit lastasi leipäveitsellä? Tai heittäisit parvekkeelta alas tms.? Minusta se on kyllä aika paha juttu. :-/ Varsinkin kun ei itse mahda noille ajatuksille mitään. Todella sairasta. :-X

[QUOTE="a p";25689677]Sinusta on siis ihan normaalia, että jos olet leikkaamassa leipää ja lapsesi on lähelläsi, sinulla käväisee mielessäsi että mitä jos iskisit lastasi leipäveitsellä? Tai heittäisit parvekkeelta alas tms.? Minusta se on kyllä aika paha juttu. :-/ Varsinkin kun ei itse mahda noille ajatuksille mitään. Todella sairasta. :-X[/QUOTE]

Minullakin on joskus tuollaisia, ja tunnistan pakko-oireisuuden muutenkin elämässäni. Luinpa jostain että samanlaisia ajatuksia on suurimmalla osalla ihmisiä, mutta pakko-oireiset ihmiset ovat niitä jotka alkavat analysoimaan omaa ajatusprosessiaan. "Normaali" ihminen antaa ajatusten tulla ja mennä antamatta niiden vaikuttaa sen enempää elämäänsä.

[QUOTE="sandra";25689839]Minullakin on joskus tuollaisia, ja tunnistan pakko-oireisuuden muutenkin elämässäni. Luinpa jostain että samanlaisia ajatuksia on suurimmalla osalla ihmisiä, mutta pakko-oireiset ihmiset ovat niitä jotka alkavat analysoimaan omaa ajatusprosessiaan. "Normaali" ihminen antaa ajatusten tulla ja mennä antamatta niiden vaikuttaa sen enempää elämäänsä.[/QUOTE]

Joo, epäilinkin että nuo ovat jotain pakko-oireita. :-( Tuon lisäksi muuten mulla on alkanut uusi ihan pari viikkoa sitten, ei ole aiemmin ollut. Eli mun on pakko tarkistaa noin 5-10 krt onko kello soimassa, ennen kuin alan nukkumaan.

Mulla välillä aivan samanlaisia ajatuksia välähtää mielessä, vaikka en ikinä niitä todella toteuttaisi. Mulla kyllä taustalla vaikea psykiatrinen sairaus, joka nyt ollut oireeton pitkään.

On pakkoajatuksia. Mä oon käyny nyt pari kertaa psykologilla pakkoajatusten takia. Saan ens viikolla jotain SSRI-lääkkeitä. Kokeilen, jos ne auttais. Pakko-oireita ollut jo 8 vuotta.

Yhteistyössä